Hellanlettas hautoo ja hautoo
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Hellan lettas
Re: Hellanlettas hautoo,tivut kuoriutuneet
Mikä testi? roikutus? Mun ei varmaan sit tartte ku jo tummempi väri kertoo sukupuolen,ku nyt osaan kattoo. Ja harja tulee näille suht nopeesti.Munimakopissa on alannu olemaan mustia höyheniä.Tuo nuorikko on siellä oleillu,en oo kyl kertaakaa nähny.Ja se kipee kana nyhjää,ei lähteny puutarhaan muiden kans,ulos tuli,mut tarhas nyhjää. 
-
ninanni
nuorikko pudottaa sulkia pois ja meilläkin nuorikko tila oli pelkää sulkaa vain yhdes vaihees kun osa putos pois ja kasvatti uusia isompia sulkia tilalle. Aika hassu se yksinäinen? Toivottavasti olis sit sitä hautomista. Ettei nyt vaan mitään surullista ainakaan. Syö ja juo kuitenkin?
Niin sulla on tehoja kaikki tiput? Näistä en ainakaa osaa sanoa värin perusteella. Kun kaikki eriväriä
Niin sulla on tehoja kaikki tiput? Näistä en ainakaa osaa sanoa värin perusteella. Kun kaikki eriväriä
-
Hellan lettas
Joo,mulla on tehis tupsuja kaikki,ku omista munista on haudottu.Ihan hyvä,kun tykkään munista
Sais antaa joskus muillekkin munia,kun on useampi munimassa.Nyt on pitäneet meidät munissa ja joskus oon antanu kennon pojalle,kun on soittanu,että oisko antaa
aina ny sen verran löytyy
Tänään tuli vaan 2 munaa,joko se kipeä kana ei muninu tai 2 kanaa on muninu ulos puskiin.En lähteny etsiskelemäänkää,antaa olla,ihan hyvä näin.Voihan olla että alkaa olla muninnat näiltä jo tapissa,en tiedä miten kauan tehikset munii?
Iltapäivä oli taas mahti ilmalla varustettu,vaikka aamu näytti tuhnuiselta.Tipuset pääsi ulos myös kopsuttelemaan.Laitoin niillekki nyt isomman vesiastian lattialle ja kanaverkkoa päälle suojaksi,ettei huku kukaan.Eilen kyl näin,että yksi tipuista pomppasi orrelta jo ruokinta pöydällekkin,että varmaan pian saavat alkaa syömään siellä.Tipulassa tosin on aina kalkkia ja rehua tarjolla ja se vesi astia,jos evakkoon joutuvat menemään.
Talikolla ilmasin sitä pehkua ja käänsin samalla ruuantähteet sinne kompostoitumaan.Kun Lisää lehtiä alkaa tippumaan ja ruohonleikkuu jätöksiä haravoin sitten joukkoon,jos se on tehokas pehkun käynnistäjä,kuten tuolta toisesta ketjusta luin.Nyt haravoin ulkotarhastaki kaikki köntsät ja muut sinne ja talikolla kääntelin sinne vaan kaikki.Mä en oo mikää syksy haravoitsija,mutta pakkohan sitäkin on opeteltava kanojen tähden
Mulla ei oikee riitä energia syksy hommiin puutarhassa,keväällä sitte pursuaa 100 ja yksi ideaa mitä vois tehdä. 
Iltapäivä oli taas mahti ilmalla varustettu,vaikka aamu näytti tuhnuiselta.Tipuset pääsi ulos myös kopsuttelemaan.Laitoin niillekki nyt isomman vesiastian lattialle ja kanaverkkoa päälle suojaksi,ettei huku kukaan.Eilen kyl näin,että yksi tipuista pomppasi orrelta jo ruokinta pöydällekkin,että varmaan pian saavat alkaa syömään siellä.Tipulassa tosin on aina kalkkia ja rehua tarjolla ja se vesi astia,jos evakkoon joutuvat menemään.
Talikolla ilmasin sitä pehkua ja käänsin samalla ruuantähteet sinne kompostoitumaan.Kun Lisää lehtiä alkaa tippumaan ja ruohonleikkuu jätöksiä haravoin sitten joukkoon,jos se on tehokas pehkun käynnistäjä,kuten tuolta toisesta ketjusta luin.Nyt haravoin ulkotarhastaki kaikki köntsät ja muut sinne ja talikolla kääntelin sinne vaan kaikki.Mä en oo mikää syksy haravoitsija,mutta pakkohan sitäkin on opeteltava kanojen tähden
-
ninanni
kanojen pehkun takia aloin minäkin vuosi sitten vasta tarttua haravaan
syksyllä kun on märkää ja pimeää niin ei MIKÄÄN tahdo innostaa.
Täällä tänään siirretty tiput kanojen seuraan. Ja hienosti se sujuu. Nuorikko rauha opettaa tavoille! Upeaa. Ja on kyllä nimensä mukaan RAUHA. Jo tipuna oli ihan omaa luokkaa ja rauhallinen. Kiltti ja tosi rohkea. Mammankana oikein
katsotaan miten käy. Toivottavasti ei tule takapakkia että kaikki menee hyvin!
Nuoremmat viel sisällä Mamman hoivis ettei vain raukat palellu. Ne nuorimmat on kylläkin vasta 5päivän ikäisiä
vai kuuden? No alle vkon kuitenkin 
Täällä tänään siirretty tiput kanojen seuraan. Ja hienosti se sujuu. Nuorikko rauha opettaa tavoille! Upeaa. Ja on kyllä nimensä mukaan RAUHA. Jo tipuna oli ihan omaa luokkaa ja rauhallinen. Kiltti ja tosi rohkea. Mammankana oikein
Nuoremmat viel sisällä Mamman hoivis ettei vain raukat palellu. Ne nuorimmat on kylläkin vasta 5päivän ikäisiä
-
ninanni
miten muuten munat koneessa? Onko elämää? Viikko vielä! (?) kuinka oot vesiä nyt pitäny? 
-
Hellan lettas
Joo.Orrella oli kaikki kanat se vaisukin
Koneessa on kaikki ok,ja mulla on lääkeruiskussa siinä vettä vieressä,että pruuttaan tipan pari,jos mittari näyttää ,että pitää laittaa,,nyt on menny 1 kokonainen lääkeruiskullinen vettä kaikkiaan ja toisesta muutaman pisaran toisella käännöllä laitoin
Koneessa on kaikki ok,ja mulla on lääkeruiskussa siinä vettä vieressä,että pruuttaan tipan pari,jos mittari näyttää ,että pitää laittaa,,nyt on menny 1 kokonainen lääkeruiskullinen vettä kaikkiaan ja toisesta muutaman pisaran toisella käännöllä laitoin
-
ninanni
onpa hyvä idea tuo lääkeruisku. Tulee aina sopivasti
meillä mennään mallikkaasti kanalas kaikki yhdessä
sori pikapäivitys.
-
Hellan lettas
Ja kivasti on mennykki,saavat siellä kanoilta sen opin ja kai ne tarvii sitä "ojennustakin" kanoilta,kunhan ei nokkimiseksi mene,,
Mulla on ollu kyllä niiiin tylsä päivä,,ihan märänny olo..harvoin on,mut nyt on.
-
Hellan lettas
Iltapäivällä käyn sitte tipu hankinnoilla ,lämpölamppua ja semmosta ,kun aamupäivän muut ajot on ensin pois alta
Eilen oikeen pitkästä aikaa läpivalaisin munia ja kylläpä oli ,kun näkyi ihan selvästi tivun harottavat varpaat!
En oo noin hyvin koskaan vielä nähny ääri viivoja munaan päin,mutta siinä se niitä varpaitaan oikoi ja kipristi,,kovin isojalkaisia tipuja tulossa taas
Oikeen nyt taas innostui odottamaan,kone on jääny vähemmälle huomiolle,kun jo valmiita tipuja hoitaa,menny vaan käännellessä ja vesiä lisätessä
Huomenna on viimonen kääntelypäivä.
Kanalassa kaikki näyttää hyvältä,,ei kummempia nyjhäämisiä kenelläkään,mutta munia ei oo tullu parina päivänä kuin 2 kpl.Liekö valon vähyys vai tosiaan se sulkasadon alkaminen? Mulla on luonnon valoa vaan+lämpölamppu,mutta sen valo taitaa olla sitä uv-valoa siinä,ettei niin valaisevaa,kuin lämmittävää?Mun mielestä saavat olla nyt munimattakin,että saavat huilata,,tehdä siistit höyhen puvut jne,,on ne ny sen ansainnu.Sitte tietty jos syy on joku sairaus tms,niin ei kyllä kiva
Kun en osaa vielä sillai kattoa missä mennään,mutta mitään ulkoista "vikaa"en oo huomannu,jonka silmällä näkis,,ja jätöksetki on ihan ok kaikilla.Mutta seurataan tilannetta.Tosin hiukan haaleammaksi on käyny sen yhden harja,joka siinä pari päivää oireili 
Eilen oikeen pitkästä aikaa läpivalaisin munia ja kylläpä oli ,kun näkyi ihan selvästi tivun harottavat varpaat!
Kanalassa kaikki näyttää hyvältä,,ei kummempia nyjhäämisiä kenelläkään,mutta munia ei oo tullu parina päivänä kuin 2 kpl.Liekö valon vähyys vai tosiaan se sulkasadon alkaminen? Mulla on luonnon valoa vaan+lämpölamppu,mutta sen valo taitaa olla sitä uv-valoa siinä,ettei niin valaisevaa,kuin lämmittävää?Mun mielestä saavat olla nyt munimattakin,että saavat huilata,,tehdä siistit höyhen puvut jne,,on ne ny sen ansainnu.Sitte tietty jos syy on joku sairaus tms,niin ei kyllä kiva
-
ninanni
hei voisko olla mahdollista että se munimattomuus johtuis stressistä kun on ne tiput siellä? Kun nehän ovat ihan uusi juttu kanalas? 
-
Hellan lettas
No niin,,poju viety kerhoilemaan ja ollaan oltu tyttöjen kanssa tuossa ulkona ja kanat päästettiin nyt vasta iltapäivälla irti.Tarkoituskin oli,että näen munitaanko sitä vai ei
aamun 2 munaa keräsin jo pois ja 1 muna oli tullu kuitenki sitte aamupäivän aikana.Ilmeisesti siis ovat muutaman päivää munineet jonnekki ulos,aika vaikee alkaa kyllä ettimäänkää,mut tod näk olis ny näin.Ne on ällyyttäny mua vaan,kun ensin monta kuukautta munivat säännöllisesti kellon lyömällä ja nyt joku on siirtäny munintansa iltapäivään
Mä en itekkää oo mikäää kellottaja ,että on varmaan tarttunu boheemi elämän tyyli kanoihinki
Eli jos mielii enemmän munia saada kanat pidettävä vaaan kiinni pidempään.
voihan niillä olla joku tipu ressiki,en osaa sanoa,mutta se yksi kana kyllä nukkuu niiden kans lattialla taas,,muuten ihan ok kuiteski ollu nyt,,syöny juonu ja juossu normaaliin tapaan.Lentokonettaki lähti karkuun aika haipakkaa,kun pää vintturas sitä ensi katteli aikansa.Ehkä tuo on se hautoja sama ,kana joka harrastaa sitä joka päivä hetken aikaa,,ihan alusta saakka yksi kana on hautoillu,,ja pisin pesässä olo on ollu muutama tunti
Kun sillä ne rinta höyhenetki on poissa.
On taas kylllä niin hieno päivä ja lämmin,,olis ny pitkälle syksyyn,että uusimmatki tipsut sais nautiskella vielä ilmoista.Pian on lahdettävä taas ja shoppaamaan samalla. Tilaan muuten netistä niitä jälki asennettavia nippojaki täs samalla ja laittelen kanistereihin tonne kanalaan,,pysyy vesi ainaki puhtaana,jos oppivat taas uuden juomatyylin.Automaatti on nyt onneksi ruoka tasolla opittu,mut jos lattian rajaan laittais niitä nippa kenistereita .
voihan niillä olla joku tipu ressiki,en osaa sanoa,mutta se yksi kana kyllä nukkuu niiden kans lattialla taas,,muuten ihan ok kuiteski ollu nyt,,syöny juonu ja juossu normaaliin tapaan.Lentokonettaki lähti karkuun aika haipakkaa,kun pää vintturas sitä ensi katteli aikansa.Ehkä tuo on se hautoja sama ,kana joka harrastaa sitä joka päivä hetken aikaa,,ihan alusta saakka yksi kana on hautoillu,,ja pisin pesässä olo on ollu muutama tunti
On taas kylllä niin hieno päivä ja lämmin,,olis ny pitkälle syksyyn,että uusimmatki tipsut sais nautiskella vielä ilmoista.Pian on lahdettävä taas ja shoppaamaan samalla. Tilaan muuten netistä niitä jälki asennettavia nippojaki täs samalla ja laittelen kanistereihin tonne kanalaan,,pysyy vesi ainaki puhtaana,jos oppivat taas uuden juomatyylin.Automaatti on nyt onneksi ruoka tasolla opittu,mut jos lattian rajaan laittais niitä nippa kenistereita .
-
Hellan lettas
Ja niin,on pitäny mainita ,että sinne punkkaan noi ei osaa kylpemään mennä.Se on aika kauan ollu se hiekka siinä ja pikkusen tuhkaa sekotin sekaan.Tiput siellä joskus hyppii ei muut
Tonne pallopajun juurelle ryntäävät apinan raivolla heti kieriskelemään ,ku irti pääsevät.
-
Hellan lettas
no,ni.Ny on juomanipat tilattu
Nehän saa tosiaan kiinnitettyä tavalliseen sankoonki ja kansi päälle vaan .Mäku oon ny pihas vesiletkulla pessy noita juoma astioita päivittäin ja talvellahan se ei oikee onnistu,ni toi on mulle kätevä kun saa sangon kans painella pihasaunaan (mullei oo mitää karjaköökkiä)ja pestä ne vesivehkeet sielä ja kantaa sanko takasi,Helpompi se on pestä ,ku kanisteri
Eiks yeah?
Ja pakko muokata vielä,että toi vesiautomaatti on kyllä niin puosta,minkä maatalous kaupasta ostin,,mä e tajua miten sen saa kannettua sinne takasi niin, ettei kaikki kanat jotka matkanvarrelle osuu saa vesi lorinaa päällensä..on kyllä niin surkia laite ku olla ja voi..sellaanen valkone säiliö väärin päin,joka ei oo tiiviisti mitenkää kiinni siinä punases alusessa,,vaan sellaset reijät vaan siinä reunas,on kyllä niiiiiiiin huono niiiiin huono,,käytös toimii,mutta huono huoltaa ja kantaa takasi.
-
Laara
Mitä ihmeen nippoja??KErro nyt hyvä nainen mullekki.
Mulla on toi sama automaatti mistä et tykkää...mut en tykkää kyllä minäkään.Oon huomannu et se valkonen osa lähtee hyvin helposti oikkasen potkasemalla lipettiin ja vedet on pitkiisä kanalaa...on vaikee ja huono huoltaa.
Ostin sen kun oli pakko saaha joku...ostan kyllä jonkun fiksumman.Tipuilla mulla o semmonen minkä saa pyöräytettyä kiinni...ja siin o kahva mistä on kätevä kantaa.Se on hyvä kyllä.Mutta hei..noi NIPAT mua kiinnostaa ja se et miten ja millee ja mihin ja sillee ne viritetään.
Mulla ol tänää kanaloiden siivous hommia...kääntelin pehkua...ja lisäsin uutta...Pikku hiljaa..kesto pehku ois tarkotus laittaa tulille...MUNKIN on opeteltava syksy haravointii...:P Ja nurmikon ajon jälkeen haravointiin...OStettii tänä kesänä uus ruohonleikkuri...ja todettii et eeei me kerääjää tarvita...no himputti nyt se ois kyllä liian kätevä keräämään kanoje pehkuun ruohosilppua...
Voi itku et noi kanat on sit viihyttäviä.
Aina ku menee kanalaan ne tule euteliaana kahtomaan mitä tuon tullessani...ja jos jotain tuon ne uteliaana rupee tutkimaan ja maistélemaan sitä mitä toin.
MAHTAVIA!!! 
Mulla on toi sama automaatti mistä et tykkää...mut en tykkää kyllä minäkään.Oon huomannu et se valkonen osa lähtee hyvin helposti oikkasen potkasemalla lipettiin ja vedet on pitkiisä kanalaa...on vaikee ja huono huoltaa.
Mulla ol tänää kanaloiden siivous hommia...kääntelin pehkua...ja lisäsin uutta...Pikku hiljaa..kesto pehku ois tarkotus laittaa tulille...MUNKIN on opeteltava syksy haravointii...:P Ja nurmikon ajon jälkeen haravointiin...OStettii tänä kesänä uus ruohonleikkuri...ja todettii et eeei me kerääjää tarvita...no himputti nyt se ois kyllä liian kätevä keräämään kanoje pehkuun ruohosilppua...
Voi itku et noi kanat on sit viihyttäviä.
-
Hellan lettas
Niin ne nipat.Joo täs tulee ny mainosta sitte,,silimät kiinni jokka ei tykkää:*PIIIIIP*on netti kauppa jossa on maatalous tarvikkeita ja sieltä tilasin 8kpl sellaisia sivuun asennettavia juoma nippoja,siellä oli pohjaanki asennettavia mut jos sanko on lattialla ni sivusta pareet juoda
Makso 1.40€ kpl
Tilasin myös rehulle automaatin,kun nyt on kalkki ja rehu ruokinta pöydällä vaan dynossa. Eli jos kaupasta ostaa esim.kierrätysmuovisen ämpärin joka maksaa 2 € ja kannen siihe joka maksaa 2€ ja poraa siihe pari reikää ja asentaa noi 1.40 nipat kylkeen ,niin ei tuu hintaa paljo,ja jos vielä käytössä toimii,niin voittaa varmasti ton hiukan alle 20€ maksaneen lorina automaatin mennen tullen.Kansi päällä sinne ei mee kuivikkeet sitte sisälle.Tää on ny mun pitkän harkinnan tuotos,talvea kun oon miettiny just tuo pesu ja kaikkee,ku se vesi on mun mahas ja kengis ja joka jumalan paikas ton automaatin kans
Tivuilla mulla on kans sellainen parempi joka painetaan alustaan ja se vesi PYSYY SIELÄ SISÄLLÄ VAIKKA SEN KÄÄNTÄÄ toisin päin.Sensuroin tuon kaupan,kun en tiä saako mainostella 
Viimeksi muokannut Hellan lettas, 04 Syys 2012, 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.