Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
hannaw

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Hyvä Lumppari :smt041 Mä vien sen sit vissiin kotona kanalaan :smt017
Eli,jos oikein ymmärsin, niin oot tyytyväinen tohon pellavaan?
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Olen. Tuntuu pehku jollain tapaa ilmavammalta ja kuitenkin on pehmee käsitellä. Kivemman näköstäkin... Lumppari kuitenkin toi sopivan kosteuden :smt002
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Onneks pehkut palaa ku luvattiin 20-25 astetta pakkasta :smt047
vardenji

Tääl on ulkona -19 ja navetassa -4. Tuuli vei kaiken lämmön, mutta tarkistan töistä tullessa ton pehkun.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Täällä reilu 20 astetta pakkasta, kanalassa +3 vaikka oviki oli näköjään pikkusen huonosti kii :smt005 . Oon tyytyväinen pehkuun :)
mervi.i.

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

Onneks tosiaaan pehku pelittää :smt038 , meillä on melko kovat kelit, viime yönä -34,4. Ja kanalassa +3 ;sta peräti kymmeneen asteeseen.Yötä vasten lämmitän parin pesällisen verran uunia siltikin, on vähän liian suuri kokonais pinta-ala, pysyäkseen lämpimänä pelkän pehkun avulla,,, Polttopuiden kantoa syli tolkulla tupaankin saa harrastella päivittäin :smt045
vardenji

Navetassa 0 ja ulkona -12. Pehku palaa kuumana mutta syvällä. En uskalla pöyhiä jottei sammu, mutta kääntelin varovasti eilen lisätyn pellavan sekaan ja levitin uutta päälle. Tätä oon toistanu parin päivän tai päivän välein. Kyllä tais pellavalla olla asiaan yhteyttä. Alotin pellavan käytön samalla kun Lumppari tuli meille, joten ilonen olen molemmista :smt040 . Arviolta kaks paalia menis kuussa, kun tällain jatkais. Pehkun kääntely mun pienessä navetassa ei vie kun 15 min, joten pieni homma olis lämmöstä, jos tällain onnistuis vastasuudessakin.
vilhelmiina

Viesti Kirjoittaja vilhelmiina »

Sain pehkun palamaan rauhallisemmin kun levitin sen isommalle alueelle, eli paksuutta ei ole enää kuin noin 30-40cm. Ammoniakin haju on nyt poissa :smt003 , mutta kosteutta on vielä hiukan liikaa. Toki tää pakkasen kiristyminen varmaan osana autto asiaa... Eilinen tuuli pistikin kanalan hiukan pakkasen puolelle, mutta tänään pysy nollassa, kun ulkona oli noin -15, eli kyllä se lämmittää. Laitoin yöksi kuitenkin puhaltimen päälle, jotta pysyy plussalla jos pakkanen laskee kovasti.
vardenji

Palaminen leviää. :smt040 Lämpöä navetassa tuuletuksen jälkeen +2 kun ulkona -15. Nyt alkaa olla asiat hyvin. Tarttiskohan sisällekin tuoda lantapatteri, kun ei tahdo lämpö sisällä pysyä tuulen vuoks :smt005 Vuokraisäntä mahtais tykätä. 'Mä ny aattelin tuoda tota lantaa navetasta kasan tohon keskelle olohuonetta, kun se lämmitti niin kivasti... Kyyylllähän toi haju joskus voi lähtee. Ku tarpeeks pesee...' Ehkä mä jätän ihan hyvällä väliin :smt042
omena

Aivan mahtavaa että sait kanssa pehkun palamaan! Mä sinuna hakisin jo varmaan kanat kotiin, ne sitten kuitenkin auttaa kanssa siinä pehkun palamisessa :smt001
vardenji

Radiossa luvattiin aamulla tänne eteläänkin -25 ylöspäin pakkasia vielä, joten olkoon vielä mammalla, mutta ensi kuun alkuun... :smt117 :wav: Mun pienet kullat tulee kotiin! :smt044 Sit pääsen taas paijaamaan Vauhtipoikaa ja rupattelemaan rouvien kanssa ja ja... MÄ SAAN VIHDOINKIN EI-KAUPALLISIA MUNIA :smt042 :smt048 Plus mulla on kaupan luomumunat hautomakoneen tekeleessä, joten tarvitaan sit jossain vaiheessa tetiajon jälkeen uusille pienokaisille keinoemo- Tai-rouva. :smt003
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Elikkäs.......
Nyt kanat ovat tutuillamme hoidossa (siellä on kestopehku ja muita kanoja)
Niin ajattelin että mitenkäs saisi kesän aikana tuonne parin kolmen neliön möksään kestopehkua rakenneltua :smt017
Kun talvella olisi kiva saada omia munia eikä tarvitsis hoitopaikasta asti hakea munia tai ostaa kaupasta :smt012
Elikkäs minulla on 3 ilmajokista kanaa ja 2 kanaa jotka ovat suurimmaksi osaksi brahmaa. Nuo varmaan pitäisivät kestopehkua talvella käynnissä.
Laittakaas tähän nyt vinkkiä miten teen kesällä kestopehkun ja tarvitseeko ilmaräppänöitä tms.
Käsittääkseni pehku koostuu turpeesta ja tarvitsee kosteutta toimiakseen?
Kanalassani talvella pehkun nurkat jäätyivät vaikka sisällä oli patteri (lisää eristystä :smt037 )
Mutta saisinko tuon tilan lämpimäksi pehkulla siten että patteria ei tarvitsisi käyttää kuin ehkä erittäin vähän??
Miten rakennan kestopehkun?
omena

Tässä ois nyt miten MÄ aion tehdä ensi vuonna. Tietty täytyy muistaa että pehkut voi toimia hiukan erilailla eri kanaloissa riippuen ilmanvaihdosta. Mutta siis joka tapauksessa tarvitset kyllä jonkunlaista ilmanvaihtoa.

Kesällä aion laittaa ohuen kerroksen turvetta ja hieman kutterinpurua ja sekoitella välillä kakkoja piiloon/lisätä hiukan kutterinpurua ja turvetta (siten että turvetta on kuitenkin suurin osa). Turvetta sen vuoksi että vie hajuja, ja kakkoja en aio kerätä pois sen vuoksi että syksyllä siellä on tavaraa millä lähtee käyntiin. Toki isompia voi aluksi orsien alta keräillä jos tuntuu siltä. Vesiä vaihdellessa ym voi aina kipata loput pehkuun ettei pölyä niin mahdottomasti. Syksyllä ilmojen viiletessä rupean pikkuhiljaa kastelemaan pehkua enemmän. Heittelen pesistä vaihdettavat oljet myös pehkuun ja sekoittelen välillä. Riittävän aikaisin ennen pakkasten tuloa kastelen pehkun kunnolla (lämpimällä vedellä) niin märäksi, että jos sitä ottaisi käteen ja puristaisi kasaan, pari tippaa saisi puristettua. Sekoittelua noin kerran-pari viikossa, tarvittaessa voi lisätä ainesta (pehkussa pitää kuitenkin olla riittävästi jotta se lähtee käyntiin. Tässä kannattaa kuitenkin huomioida se ettei heti laita puolta metriä pehkua koska kun talven mittaan joutuu lisäämään, on pehku kohta metrissä keväällä :smt003 ). Kun pehku lähtee käyntiin, voin vielä viikon-parin sekoitella jotta lämpimät kohdat hieman tasaantuu ja sitten vain annetaan olla sekoittamatta ja lisätään päälle tarvittaessa tarviketta (itse heittelen sitten vaihtelevasti purua ja turvetta, pesistä oljet kerran viikkoon tai tarvittaessa).

Minusta tärkeää on tehdä pehku ajoissa. Ei se haittaa vaikka se kuumenisi jo ennen kuin pakkaset alkaa, mieluummin sitten vaikka ovi auki kanalaan plussa keleillä kuin epätoivoista pehkun herättyely-yritystä pakkasilla. Tänä vuonna itselle siis kävi ekakertalaisena juuri noin että sitä huomasi että pakkaset alkoi jo :smt005 .
vardenji

Kuin myös omena, kuin myös... Pehkun käynnistämisen aloitin ihan liianmyöhään ja liian heppoisilla aineksilla. Nyt tiedän hakea sitä tuoretta hevonp.tä ja pellavaa heti alkuun turpeen kanssa. Nyt aloitin vähän eri aineksilla. Jo reippaasti ennen pakkasöitä on ilmeisesti aloitettava. Kanoja saa olla enemmän kun mulla oli nyt, joten jos saan suunnitelman kuntoon, on syksyllä kaks 7 hengen parvea. :smt003 Aion kans laittaa rotan estoks verkotuksen ja siihen päälle uudet tiivisteet ja vanerin päälle. Lattiaks vesivaneria. Siihen pehku päälle. Muistilistaan lisättävä vaan vielä tuplat ikkunoihin, kun tossa vanhassa saunarakennuksessa noi ikkunat ei oo edes oikeen kokoset, vaan asetettu naulojen avulla ulkoa kiinni. Arvatkaa vaan pitääkö lämpöä yhtään! Navettaan tein koulussa uudet ikkunat ekana vuonna, mutta nyt on karmit lahonnu ympäriltä siihen malliin että on tehtävä lähivuosina uudet. Sielläkään ei tuplia... Rakennuksen alkuperäsenä tiivisteenä on ollu puru seinän sisällä, mutta nyt siellä on kiitos rottien tyhjää. Josko ens talvena ei tarttis viedä evakkoon... :smt017
Mä alotan varmaan heti syksyllä 30cm pehkulla...
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Noniin nyt tuli tarvittavaa perus tietoa, Kiitos!

Itse olen laittanut ikkunoihin styrkoksit molemmille puolille ( 5cm per puoli yht 10cm )
Tuuletus hmm.... Oisko ihan perinteinen räppänä-räppäniä?
Vastaa Viestiin