Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Lukittu
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä olen ehdottoman vastarannan kiiski ja auktoriteettien kyseenalaistaja, syönhän minä muniakin joka päivä ja voita herra paratkoon ja lapseni ei käytä aurinkovoidetta ja tekevät töitä :smt005
Mutta säilytysohjelma on vaan mun juttu!!

Jos asuisin etelässä, olisin ehdottomasti kaikissa ryhmissä ja neuvotteluissa mukana ja koittasin kantaa kekoon omia näkemyksiäni.

Olen sen verran nähnyt, että vaikka kuinka juku on hyvä ja pitää puhtaana ja tekee kaiken sääntöjen mukaan, niin jos joku paperi puuttuu, se on kaikki yhtä tyhjän kanssa. Siksi en missään nimessä eroa ohjelmasta. Haluan että kauniit kanani pysyvät ohjelmassa ja haluan levittää maatiaisaatetta joka paikkaan :smt003
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mun ei tarvinnut eläinlääkärille valehdella saadakseni Strongholdia. Ei sitä ole kielletty miltään eläinlajilta sinänsä, vaan ainoastaan tuotannossa olevilta eläimiltä, joiden tuotteita (munia, maitoa, lihaa) myydään kuluttajille, koska varoaikaa elintarvikkeissa ei ole määritelty. Itse niitä munia saa omalla vastuullaan toki syödä.
Ja säilytysohjelma on hyvä minunkin mielestäni, mutta ei se kyllä läheskään täydellinen ole.
No nythän me olemme ihan samaa mieltä :smt001 Ei tässä maailmassa mikään täydellistä ole, mikään ihmistekoinen ainakaan.

Se, mikä mut sai tästä aiheesta "ärtymään" on se, että miksi sitten "ihan hyvästä" ohjelmasta pitää erota ja aloittaa oikein keskustelu eroamisesta? Kyllä se mun mielestäni on yllyttämistä. Voihan siitä eroamisestaan olla ihan hiljaakin ja kertoa asiasta vain sille, jonka käytös päätökseen johti. Eroamisista on haittaa vain ja ainoastaan maatiaiskanoille ja erinäisten tunnetilojen vallassa aloitetut keskustelut todella voivat johtaa arvaamattomiin seuraksiin, esim. siihen, että uudet harrastajat eivät uskalla liittyä ohjelmaan.

Olet toki perustellut omat syysi eroamiseen ja mikäs siinä, kenenkään haukkuminen julkisesti tyhmäksi tms. ei tosiaan kuulu ihmistapoihin ja ymmärrän loukkaantumisen. Mutta miksi henkilökohtaisen loukkaantumisen takia aloittaa keskustelu, jonka otsikossa jo oletetaan muidenkin hautovan tämän hyväksi todetun ohjelman jättämistä? Ohjelman säännöistä keskusteleminen on aivan eri asia. Sitä keskustelua kannattaa käydä MTT:n edustajien kanssa, he tuskin ehtivät tämmösiä palstoja lukea.
Mitä tulee mainittuun tekstiisi aiemmin, en jaksanut lukea koko sepustusta eikä se minua järin kiinnostakaan.
No mutta miksi kommentoida tekstiä, jota ei ole edes jaksanut lukea tai joka ei kiinnosta? Ja olithan sinä sen jaksanut lukea ja kyllähän se kiinnosti, kun kerran sanastoakin jaksoit arvioida. Ei kai se muuten onnistu? Jos ilmoittaa pitävänsä toisen sanavalintoja huonoina (ehkäpä ne sitä olivat), niin pitäisi olla kanttia myös ehdottaa parempia tilalle. Näin palautteen saaja voi myös oppia jotain saamastaan palautteesta. Nyt mä olen edelleen epätietoinen, mitkä sanat erään toisen nimimerkin värittämistä olisivat sopineet tekstiin paremmin. Olen erittäin kiitollinen ehdotuksista sanastoltaan korjatuksi versioksi, koska olen ilmeisen sokea omalle kirjoitustavalleni. Minä nimittäin pidän käyttämääni sanastoa ihan tavallisena ja kaikkien ymmärtämänä. Vai onko tosiaan olemassa aikuisia (kehitysvammaiset poislukien), jotka eivät tiedä, mitä tarkoittaa teoria tai analyysi? Tätä kysyn nyt ihan vilpittömällä mielellä, en kettuillakseni kenellekään. Jos näin todella on, niin ymmärrän tekstin herättämät reaktiot. Tämmöinen sokeus omalle tekstille voi johtua ihan siitä, että kirjoitan ja luen työkseni tietynlaista tekstiä. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut ärsyttää ketään, vaan eritellä mahdollisimman tarkoin, mitä aikaisemmilla viesteilläni olin tarkoittanut.

Suvianne: Munien syömisestä tuli taas sallittua ja terveellistä, ootko lukenut uutisia? :smt001
Suvianne

Niin yksi muna per päivä!!

Laitanpa sulle sydänvaivasen ruokinta ohjeet!!
Ei kuule ole munaa!!

SEPELVALTIMOTAUTI JA SEN HOITO RAVITSEMUKSELLA

Ylipaino lisää sepelvaltimotaudin riskiä. Sydänterveyttä edistävät terveelliset elämäntavat. Korkean kolesteroliarvon vuoksi Simon on syytä tehdä täydellinen remontti elintapoihinsa ylipainon ja sen kautta kolesteroliarvojensa korjaamiseksi normaalitasolle. Hänen tulisi välttää kovaa rasvaa, tupakkaa, alkoholia, sokeria ja suolaa. Lisäksi liikuntaa olisi tärkeää saada päivittäiseen rytmiin. Se pitäisi aloittaa varoen mutta nousujohteisesti. Nyrkkisääntö on, että sellainen liikunta, joka ei aiheuta rintakipuja eikä hengenahdistusta, on sopivaa.
Kolesterolia on ainoastaan eläinkunnasta peräisin olevissa elintarvikkeissa. Se ei häviä ruoan käsittelyn yhteydessä. Eniten kolesterolia on kananmunan keltuaisessa. Runsaskolesterolisia ovat myös sisäelimet, kuten maksa, sekä mäti ja jotkut äyriäiset. Myös kalassa ja lihassa on jonkin verran kolesterolia.
Perusdieetissä ruokailu tapahtuu useita kertoja päivässä, mutta pienempiä annoksia kerralla. Ruuan tulisi olla kevyttä, ei liian rasvaista ja suolaista. Jokaisen ruokailun jälkeen pitäisi jäädä pieni nälän tunne, mutta niin ettei se tunnu pahalta. Syöntiä tapahtuu muutaman tunnin välein, jopa 6-7 kertaa päivässä, ja näin ollen ruoan saanti on säännöllistä. Tämän vuoksi mahaa ei tarvitse kertaakaan syödä ”ähkyyn”, sillä seuraava ruoka odottaa jo muutaman hetken päästä. Näin elimistö pystyy käyttämään hyödyksi saamansa ruuan, eikä sitä tarvitse varastoida kehoon.

Simon uusittu ruokavalio:
Simon ruokavalioon olisi saatava paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Hyvä olisi saada vähintään puoli kiloa päivässä. Perunaa ei lasketa tähän määrään.
Täysjyvää voi syödä myös runsaasti. Esimerkiksi täysjyväleipää ja muita täysjyväviljavalmisteita. Simo voi syödä päivän aikana 6-9 täysjyväleipäviipaletta. Ne pitää kuitenkin olla vähäsuolaisia.
Kovaa eläinperäistä rasvaa pitää välttää, mutta pehmeää kasviperäistä rasvaa Simo voi nauttia kohtuudella. Energiantarpeesta riippuen päivässä 1 ruokalusikallinen kasviöljyä tai juoksevaa margariinia ja noin 6 teelusikallista margariinia jonka rasvapitoisuus on alle 60%.
Maitovalmisteet tulee nauttia rasvattomina tai vähärasvaisina ja niitä saa juoda 5-6 dl päivässä. Esimerkkinä rasvaton maito tai piimä. Vähärasvainen (alle 1%) viiliä tai jogurttia ja lisäksi 2-3 viipaletta vähärasvaista (alle 17%) juustoa.
Lihatuotteet on oltava vähärasvaisia. Lihaleikkeet alle 4% ja makkarat alle 12%. Valmisruuat on oltava alle 5% ja leivonnaiset alle 10%.
Simo on syötävä kalaa säännöllisesti ja mielellään 2-3 kertaa viikossa. Suositeltavaa on syödä rasvaista kalaa ja kalalajeja vaihdellen.
Suolan käyttö on rajoitettu. Ruokien ja ruoka-ainesten on oltava vähäsuolaisia ja niitä on käytettävä mahdollisimman vähän.
Janojuomaksi käy vesi tai vähän natriumia sisältävät kivennäisvedet.

Esimerkki ruokalautasesta jota Simo voi hyvällä omallatunnolla nauttia, sisältää puoli lautasellista kasviksia, johon voi laittaa öljypitoista salaatinkastiketta. Lisäksi voi laittaa neljänneslautasellisen perunoita, täysjyväriisiä, tai –pastaa jotka on valmistettu vähärasvaisesti ja vähäsuolaisesti. Pääruokaosuutta on myöskin neljänneslautasellisen verran, joka koostuu rasva- ja suolasuositusten mukaisesti tehdystä kalasta, kanasta, lihasta tai kasvisruokavaliossa palkokasveista (herneet, pavut, linssit), pähkinöitä ja siemeniä. Juomana on rasvaton maito tai piimä. Lisänä on pehmeällä margariinilla voideltu vähäsuolainen täysjyväleipä. Syönnin päätteeksi voi napostella hieman marjoja.
Päivittäin Simo on tarpeen juoda nesteitä, mieluiten vettä, 1-1.5 litraa. Erityistilanteissa, kuten liikuttaessa, kuumuudessa tai kuumeen aikana nesteen tarve luonnollisesti lisääntyy.
Kuten on käynyt ilmi, rasvan saannin kohtuullistaminen on kokonaisenergian saannin vähentämisen kannalta tärkeää. Oleellista on vaihtaa kovaa rasvaa sisältävät leipärasvat pehmeisiin sekä vähentää kovaa rasvaa eli käytännössä valita rasvattomia ja vähärasvaisia liha- ja maitovalmisteita sekä leivonnaisia. Runsaan rasvan vähentäminen pienentää myös ruokavalion energiatiheyttä, mikä auttaa painonhallinnassa. Samalla ruokavalion ravintoainetiheys suurenee.
Pehmeä rasva pienentää veren kokonais- ja LDL-kolesterolipitoisuutta ja parantaa HDL/LDL-kolesterolisuhdetta. Lisäksi se saattaa parantaa insuliiniherkkyyttä. Pehmeä rasva vähentää verihyytymien syntyä ja elimistön tuottamiea tulehdustekijöitä sekä ehkäisee sydän- ja verisuonitautitapahtumia.
Kaupassa ruokaa valittaessa on syytä suosia Sydänmerkkiä. Sydänmerkki tuotteessa tarkoittaa että elintarvike on rasvan määrältään ja laadultaan sekä suolan määrän kannalta ravitsemuksellisesti parempi valinta. Myös ravintoloiden on mahdollista tarjota Sydänmerkkiaterioita. Se tarkoittaa että ateriakokonaisuus on ravitsemussuositusten mukainen.

Tässä mun vastaveto simolle..

SEPELVALTIMOTAUTI JA SEN HOITO RAVITSEMUKSELLA

Ylipaino lisää sepelvaltimotaudin riskiä. Sydänterveyttä edistävät terveelliset elämäntavat. Korkean kolesteroliarvon vuoksi Simon on syytä tehdä täydellinen remontti elintapoihinsa ylipainon ja sen kautta kolesteroliarvojensa korjaamiseksi normaalitasolle. Hänen tulisi välttää teollisia transrasvoja ja margariineja, eineksiä, sokeria, viljoja ja tupakkaa ja käyttää alkoholia vain kohtuullisesti. Lisäksi liikuntaa olisi tärkeää saada päivittäiseen rytmiin. Se pitäisi aloittaa varoen mutta nousujohteisesti. Nyrkkisääntö on, että sellainen liikunta, joka ei aiheuta rintakipuja eikä hengenahdistusta, on sopivaa.
Simon tulisi syödä hiilihydraatteja rajoitetusti. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinineritystä, joka vuorostaan Lisää LDL-kolesterolin eritystä. Rasvapainoitteinen ja proteiinipitoinen ja vähähiihydraattinen ruokavalio, josta löytyy tarvittavat aminohapot ja c-vitamiinia tukee parhaiten verisuoniterveyttä.
Simon tulisi suosia luonnollisia rasvan lähteitä, koska ruuan kolesterolista ei ole vaaraa verisuoniterveydelle. Vaarallinen LDL kolesteroli on runsashiilihydraattisen ruokavalion "härskiinnyttämää".
Hyviä proteiinin ja rasvanlähteitä ovat: kananmuna, kala ja liha,sisäelimet, kuten maksa, sekä mäti ja äyriäiset. Simon tulisi valita rasvaisimmat ruhonosat, kuten lapa, ja kylki ja kasler sekä rasvaisimmat kalat. Maitorasvan luonnollisia, vähän käsiteltyjä lähteitä ovat, voi, kerma, kypsytetyt juustot. Esim. edam jossa on verisuoniterveydelle tärkeää K2 vitamiinia.
Myös Perusdieetissä ruokailu tapahtuu muutaman kerran päivässä. Noin 2-4 kertaa enintään. Napostelua vältetään. Ruokailujen välillä nautitaan vain vettä tai kivennäisvettä. Ruuan tulisi olla rasvaista. Rasva toimii ensisijaisena energianlähteenä. Proteiinia syödään virallisten suositusten mukaan, hiilihydraatteja ei korvata proteiinilla vaan rasvalla. Ateria tulee koostaa siis rasvaisesta proteiininlähteestä, esim. grillikylki tai lohi, lautaselle lisätään kasviksia nyrkillinen tai kaksi ja tarvittaessa lisätään esim. voita tai smetanaa kastikkeeksi. Jokaisen ruokailun jälkeen pitäisi olla maha täynnä, mutta ei ähky. Näin jaksaa hvyin seuraavaan ateriaan 5-8h päästä. Näin elimistön verensokeri pysyy tasaisena ja nälkä pysyy poissa, eikä lisääntynyt insuliinituotanto varastoi rasvaa kehoon vaan käyttää sen energiaksi ja ylipainoisella vapauttaa varastorasvaa.

Simon uusittu ruokavalio:
Simon ruokavalioon olisi saatava paljon eläinkunnan luonnollisia rasvoja. Käsittelmättömiä ja hapettumattomia. Eli on valittava rasvaisia ruhonosia ja rasvaisimmat kalat. Käytettävä kermaa, voita, juustoja. Lisäksi mieltymysten mukaan kasviksia. Marjoja kohtuullisesti ja hedelmistä suosittava kotimaista omenaa, greippiä tai sitruunaa. yksi hedelmä päivässä riittää ja ilmankin pärjää. Marjat ja hedelmät suositellaan syömään aina ruokailun yhteydessä.
Suolaa saa annoksiin lisätä mieltymyksen mukaan. Leivän ja eineksien jäädessä pois, ruoka ei ole liian suolaista.
Simon tulisi siis suosia luonnollisia rasvoja ja välttää käsiteltyjä kasvisöljyjä, kasvisöljyistä nousee omega6 happojen saanti turhan korkeaksi. Kylmäpuristettu oliiviöljy käy mausteen omaisesti esim. salaatissa tai paistamisessa. Rypsiöljyn käyttö on lopetettava ja sillä ei ehdottomasti saa paistaa mitään.
Valmiista lihatuotteista, kuten makkara, valitaan vähähiilihydraattiset tuotteet. Mieluiten alle 3g per 100g.
Vältetään kaikkia tuotteita joissa on muunneltua maissitärkkelystä ja maissisiirappia ja sokeria.
Simo on syötävä kalaa säännöllisesti ja mielellään 2-3 kertaa viikossa. Suositeltavaa on syödä rasvaista kalaa ja kalalajeja vaihdellen.
Simo voi juoda kahvia tai teetä ruokailun yhteydessä, kerman kanssa, mutta ei sokerilla. Ruokailujen välissä vettä tai kivennäisvettä. Alkoholista sallitaan kuiva punaviini yksi annos korkeintaan päivässä.

Esimerkki ruokalautasesta jota Simo voi hyvällä omallatunnolla nauttia, sisältää neljännes - puoli lautasellista kasviksia, tai kohtuullisesti juureksia, johon voi laittaa kylmäpuristettua oliiviöljyä tai voikastiketta. Lisäksi voi laittaa rasvaista lihaa tai kalaa oman nälän tunteen verran ja käyttää lisukkeena voikastiketta tai smetanaa esimerkiksi. Syönnin päätteeksi voi napostella hieman marjoja.
Päivittäin Simo on tarpeen juoda nesteitä, mieluiten vettä, 1-1.5 litraa. Erityistilanteissa, kuten liikuttaessa, kuumuudessa tai kuumeen aikana nesteen tarve luonnollisesti lisääntyy.
Kuten on käynyt ilmi, rasvan saannin lisääminen on kokonaisenergian saannin kannalta tärkeää. Oleellista on vaihtaa teolliset rasvat luonnolisiin sekä vähentää hiilihydraattien saantia. Runsaan hiilihydraatin vähentäminen pienentää myös verensokerin vaihteluita, mikä auttaa painonhallinnassa. Samalla ruokavalion ravintoainetiheys suurenee.
Vähähiilihydraattinen ruokavalio vähentää veren kokonais- ja LDL-kolesterolipitoisuutta ja parantaa HDL/LDL-kolesterolisuhdetta. Lisäksi se saattaa parantaa insuliiniherkkyyttä.Luonnollinen rasva vähentää verihyytymien syntyä ja elimistön tuottamiea tulehdustekijöitä sekä ehkäisee sydän- ja verisuonitautitapahtumia.
Kaupassa on valittava ostoskärryyn raaka-aineita ei valmiita eineksiä. Mitä lyhyempi tuoteselostus, sen parempi ruoka.
Kananmunissa on suosittava luomua ja lihassa on luomua ja mieluiten niittylihaa. Näin varmistetaan ruuan mahdollisimman paras rasvahappokoostumus

http://www.bmj.com/content/346/bmj.e8539
Suvianne

Ilona, vasta tuli myös tutkimus, että munan keltuainen on yhtä vaarallista kuin tupakointi!!
Kannattaa sinunkin lukea uutisia!!??

Nyt en jouda hakea linkkiä, koska meille on tulossa sossuja ja psykologeja ja touhua riittää kotona..
Ilona

Suvianne kirjoitti:Ilona, vasta tuli myös tutkimus, että munan keltuainen on yhtä vaarallista kuin tupakointi!!
Kannattaa sinunkin lukea uutisia!!??

Nyt en jouda hakea linkkiä, koska meille on tulossa sossuja ja psykologeja ja touhua riittää kotona..
Joo, kyl mä sen uutisen luin, mut eikö se kumottu heti kohta taas toisessa uutisessa, jossa väitettiin kananmunan kolesterolin olevankin terveellistä? Vai oonko mä tipahtanut vallan kärryiltä... Mä en niin jaksa noita ruokauutisia seurata, kun tuntuu, että suositukset vaihtelee koko ajan, eikä mua sydäntauti edes pelota. Kuolen mieluummin 70-vuotiaana kertaheitolla härtslaagiin kuin 85-vuotiaana 2 vuoden kitumisen jälkeen syöpään. Mä syön munia, lihaa, sokeria, leipää, hedelmiä, perunaa, maitoa, marjoja, öljyjä, juustoa, jugurttia, pastaa, kaikkea hyvällä ruokahalulla, oon suht terve ja normaalipainoinen ja kolesteroliarvot on hyvät. Parasta on itse leivottu leipä, joku hyvä salaatti, paistetut silakat, sokeroidut marjat omatekoisen jugurtin kanssa ja kunnon lampaanpaisti, teehen en laita ihan yhtä paljon sokeria kuin vaari (sillä ei lusikka liikkunut kupissa), mut paljon kuiteskin. Kai tää elämä tällä tulee elettyä loppuunsa saakka, oli loppu mikä oli :smt001
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ilona kirjoitti:Se, mikä mut sai tästä aiheesta "ärtymään" on se, että miksi sitten "ihan hyvästä" ohjelmasta pitää erota ja aloittaa oikein keskustelu eroamisesta? Kyllä se mun mielestäni on yllyttämistä. Voihan siitä eroamisestaan olla ihan hiljaakin ja kertoa asiasta vain sille, jonka käytös päätökseen johti. Eroamisista on haittaa vain ja ainoastaan maatiaiskanoille ja erinäisten tunnetilojen vallassa aloitetut keskustelut todella voivat johtaa arvaamattomiin seuraksiin, esim. siihen, että uudet harrastajat eivät uskalla liittyä ohjelmaan.
Tämä on keskustelufoorumi ja täällä kaiketi saa edelleen keskustella mieltään askarruttavista asioista? En ole yllyttänyt ketään eroamaan, jos sinun mielestäsi asiasta keskusteleminen on yllyttämistä niin hakoteilläpä olet ja pahasti. Itse uskon täysin avoimeen toimintaan ja siihen että joka asiasta voi puhua kun totuudessa pysytään. Salailu ja asioiden peittely asioissa missä on toimittu väärin eivät ole minun käsitys oikeanlaisesta toiminnasta. Kumpikohan on aiheuttanut enemmän hallaa säilytysohjelmalle; Kyseenalainen toiminta ja se että siitä ei mielestäsi saisi puhua vai minä aloittamalla tämän keskustelun? Huonot asiat ei vaikenemalla parane. Ei tämä ole minun keksintöäni että niitä on tapahtunut vaan totista totta jonka on kyllä huomanneet lukuisat muutkin ihmiset. Kommenteista täällä ja facessa päätellen ihmiset eivät ole tyhmiä vaan kykenevät kyllä ihan itselliseen ajatteluun.
Minä näkisin niin että ne jotka on liittymässä ohjelmaan ansaitsevat tietää siitä kaiken, myös sen negatiivisen puolen. Jokainen sitten oman harkintansa mukaan joko liittyy tai ei, jatkaa tai lopettaa.
Ilona kirjoitti:Olet toki perustellut omat syysi eroamiseen ja mikäs siinä, kenenkään haukkuminen julkisesti tyhmäksi tms. ei tosiaan kuulu ihmistapoihin ja ymmärrän loukkaantumisen. Mutta miksi henkilökohtaisen loukkaantumisen takia aloittaa keskustelu, jonka otsikossa jo oletetaan muidenkin hautovan tämän hyväksi todetun ohjelman jättämistä? Ohjelman säännöistä keskusteleminen on aivan eri asia. Sitä keskustelua kannattaa käydä MTT:n edustajien kanssa, he tuskin ehtivät tämmösiä palstoja lukea.
Voi herra jumala, luetko sinä ollenkaan mitä olen kirjoittanut? Ei tässä ole kyse mistään henkilökohtaisesta loukkaantumisesta ja keskustelua aloittaessani en olettanut muidenkin hautovan ohjelman jättämistä, päinvastoin, TIESIN että moni sitä harkitsi ja oli tyrmistynyt uusista säännöistä ja säilyttäjien kohtelusta FB:ssa.
Täällä on keskusteluissa ollut mukana ihmisiä jotka on olleet mukana päättämässä uusista säännöistä, heidän kauttaan on meidän muidenkin harrastajien ääni mennyt perille. Ei siis mitenkään turhaa keskustella siitä täällä. Facebookin virallisessa säilytysohjelmaryhmässä keskustelua yrittäneet siivottiin kyllä hyvin äkkiä ryhmän ulkopuolelle. :smt016
Ilona kirjoitti:No mutta miksi kommentoida tekstiä, jota ei ole edes jaksanut lukea tai joka ei kiinnosta? Ja olithan sinä sen jaksanut lukea ja kyllähän se kiinnosti, kun kerran sanastoakin jaksoit arvioida.
Väärin. En ole sen viestin sanastoasi arvioinut ja en lukenut sitä värjättyä viestiä ollenkaan en sinulta enkä Iloisten munatalolta. En jaksanut perehtyä brassailevaan tekstiisi. Kuten ei moni muukaan.
Ilona

Ushva kirjoitti:Kumpikohan on aiheuttanut enemmän hallaa säilytysohjelmalle; Kyseenalainen toiminta ja se että siitä ei mielestäsi saisi puhua vai minä aloittamalla tämän keskustelun?
Toivottavasti ei kumpikaan. Koeta nyt kuitenkin ymmärtää, että jonkun (en tiedä kenen) MTT:n edustajan mahdollinen huono käytös jossain fb:ssa ei ole mitään säilytysohjelman kyseenalaista toimintaa, jonka takia säilytysohjelmaan ei kannattaisi liittyä tai siitä kannattaisi erota, vaan ilmeisesti ihan vain ko. henkilön henkilökohtaista viestintätaidottomuutta.
Minä näkisin niin että ne jotka on liittymässä ohjelmaan ansaitsevat tietää siitä kaiken, myös sen negatiivisen puolen.
Ei kai ohjelmassa vikaa ole, jos joku henkilö käyttäytyy huonosti?
Voi herra jumala, luetko sinä ollenkaan mitä olen kirjoittanut? Ei tässä ole kyse mistään henkilökohtaisesta loukkaantumisesta
Nyt mää olen kauhian hämmästynyt. Sinähän nimen omaan olet moneen kertaan sanonut, että erosit vain ja ainoastaan fb:ssa ikäväksi kokemasi kielenkäytön takia, et ohjelman sääntöjen takia.
Väärin. En ole sen viestin sanastoasi arvioinut ja en lukenut sitä värjättyä viestiä ollenkaan en sinulta enkä Iloisten munatalolta. En jaksanut perehtyä brassailevaan tekstiisi. Kuten ei moni muukaan.
Huomaatko tekstisi ristiriitaisuuden? Ensin väität, ettet arvioi tekstiä ja heti seuraavassa lauseessa arvioit sen brassailevaksi. Eli arvioit kuitenkin. Mistä tiedät, että se oli brassailevaa, jos et ole sitä lukenut etkä arvioinut? Jos arvioi toisen kielenkäyttöä, kuten nyt teet, niin kuuluu hyviin tapoihin myös osoittaa, miten tekstiä pitäisi korjata.
Suvianne

No minusta tämä ketju on ollut ihan aiheellinen ja siinä on tullut paljon ajattelun aihetta ja monta asiaa olen oppinut.

Itsekkin mietin välillä eroamista. Mutta ajateltuani ja pohdittuani kaikilta kannoilta ja tätäkin ketjua luettuani päätin jatkaa ja nyt olen entistäkin enemmän innoissaan :D

ps. Nyt komeita alhokukkoja ohjelmaan!! ;) JOs kiinnostaa. Ruokittu ja kasvatettu Suviannen Hippimäiseen tyyliin...
Ohjelmaan lupaan vain parhaimmat ja komeimmat ja ihanimmat :)
Kemiin kyyti 2.9
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ilona kirjoitti: Tosta painovaihtelusta keskustelin joskus Mimmin kanssa ja hän sanoi, että liian voimakas ruokinta nuorikkovaiheessa voi johtaa kanan jäämiseen pieneksi. Elikkäs teollisilla rehuilla jos ruokkii, niin ei pitäisi antaa poikasrehua (sitä alle 6-viikkoisille tarkoitettua) eikä munitusrehua kasvaville (6 viikon iästä esimunintaikään), vaan käyttää tuossa vaiheessa kasvatusrehua. Eli munintaikää lähestyvän kanan elimistö tavallaan tulkitsee paljon valkuaisen "kutsuksi" aloittaa muninta ja kasvu jää kesken.
Hittolainen, vielä hetki sitten luulin että teollisen rehun piti olla se helppo ja turvallinen ja terveellinen vaihtoehto :smt017
Suvianne kirjoitti:Lamppuöljy ei aiheuta minun iholle ainakaan mitään oireita
Komppaan... mutta en olekaan erikoisemman herkkähipiäinen olento :smt003
Maattari kirjoitti:jostain syystä tuntuu turvallisemmalta hankkia uutta verta parveen toiselta säilyttäjältä, mutta sekin taitaa olla vain illuusio
Mua epäilyttää että kyseessä on illuusio, sen verran monta oikeasti fiksua ja maatiaiskanoja sydämenasianaan pitävää on eronnut säilytysohjelmasta, jonka lisäksi tiedän myös tällaisia hienoja ihmisiä jotka eivät ole koskaan säilytysohjelmaan halunneet liittyäkään. Toisaalta taas uudet säännöt ovat niin pitkät ja monimutkaiset että jos joku ne purematta nielee (huom en sanonut ettei sais niellä mutta että pureskelematta!) tai vain kohauttelee niille olkiaan niin mitä semmoisestakaan pitäis ajatella... :confused5:

Minä ymmärrän kyllä Ushvaa; ei tarvitse loukaantua henkilökohtaisesti kokeakseen jonkun toiminnan tökerönä ja loukkaavana.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

NYT on kyllä niin OT:tä että en lue enää koko ketjua, mitä ihmettä te oikeen rönsyätte. Punainen lanka on kyllä nyt menny poikki.
Suvianne

Ainahan Annemari voi aloittaa uuden ketjun??
Ushva

Koitan nyt vielä kerran vääntää rautalangasta tämän asian:

-Ensimmäinen epäkohta oli Ilonan karvajalka-alhojen ottaminen säilytysohjelmaan valokuvien perusteella.
-Toinen epäkohta oli MTT:n toiminta tai oikeastaan toimimattomuus IB-kohun aikaan.
-Kolmas oli se miten salmonellakeskustelussa esiintyi epäjohdonmukaisuuksia Facebookin virallisessa säilyttäjäryhmässä.
-Neljäs oli se miten kysymyksiä esittävät poistettiin ryhmästä. (Minua ei muuten poistettu joten ei mitään henk.koht. tässäkään.)
-Viides oli tapa millä uudet naurettavat säännöt tuotiin julki.
-Kuudes oli jahkailu siitä oliko ne nyt uudet säännöt sittenkään vai ei.
-Seitsemäs oli kummallinen suhtautuminen ihmisiin jotka halusivat tarkennusta uusiin sääntöihin. (Ei minuun kun en mitään kysellytkään, eli ei henk.koht.)
-Kahdeksas se että osa säilyttäjistä eivät päässeet FB-ryhmään vaikka siellä jaettiin monia tietoja joita ei ollut muualla saatavissa.
-Yhdeksäs ja kaikista vähäisin se että eräiden sosiaaliset taidot ovat sitä luokkaa että sosiaaliseen mediaan hankkiutuminen ehdoin tahdoin vaikuttaa kummalliselta.

Annemari on kyllä aivan oikeassa, pahoittelen!

Pakko silti vielä lisätä että onhan paljon hyvääkin tapahtunut. Kuten se että ne naurettavat säännöt korjattiin. Ja se että pienellä painostuksella FB-ryhmäänkin nykyään pääsee nekin joiden mielipiteitä ja kysymyksiä aiemmin yritettiin hiljentää.
Eli kuten olen sanonut, ei minulla olisi mitään vaikeutta noudattaa näitä uusia sääntöjä, eli en sen takia eronnut. En silti ole sanonut että ainoa epäkohta mielestäni olisi vain yksittäisen ihmisen käytös. Tuliko tämä nyt tarpeeksi selvästi sanottua?
Suvianne

Minusta nuo kyllä kuulostaa ihan ok syiltä. Silti olen tosi pahoillani, että olet eronnut!!!
Mutta onneksi kanaset jatkaa ohjelmassa sukuaan :)
Ja upeita kansia ja kukkosia onkin!! :smt060
Ushva

Ja joo, luin kyllä muutaman lauseen Ilona siitä sinun sanahirvityssepostuksestasi mutta koska se ei minua kiinnostanut enkä jaksanut yrittää tajuta pointtiasi niin "älykkäästä" ja "ylivoimaisen hienosta" tekstistäsi, sovitaan nyt sitten että vaikka omasta tyhmyydestäni johtuen, niin en jaksanut lukea sitä viestiä. Sen vuoksi en voi myöskään sanoa miten se asia olisi pitänyt paremmin esittää. Koska en tiedä mikä se asia oli.
Tuliko tämä nyt selväksi vai kuinka monta päivää tästä vielä väännetään?
Ushva

Suvianne kirjoitti:Minusta nuo kyllä kuulostaa ihan ok syiltä. Silti olen tosi pahoillani, että olet eronnut!!!
Mutta onneksi kanaset jatkaa ohjelmassa sukuaan :)
Ja upeita kansia ja kukkosia onkin!!
Mulle oli tärkeitä pointteja tässä eropäätöksessä se että alhon kanta on vahva. Jos olisin ollut harvinaisemman kannan säilyttäjä, olisin saattanut vielä sitkutella.
Sekä se että mun kanojen jälkeläisiä on aika paljon kuitenkin säilytysohjelmassa edelleen mukana. Vaikea varmaan Ilonan uskoa mutta en suinkaan ole kannustanut ketään eroamaan, päinvastoin. Eroa vakavasti miettinyttä minulta parvensa alunperin hankkinutta säilyttäjää kannustin jatkamaan ohjelmassa tässä taannoin.
En silti ala valehtelemaan ja piilottelemaan näkemiäni epäkohtia keneltäkään, en usko siihen että kaunistelemalla mikään asia korjaantuu.
Lukittu