Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Iloisten Munatalo

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

:smt023 Siitä se lähtee
Cesam

Viesti Kirjoittaja Cesam »

Olen tässä päässyt parina aamuna seuraamaan omituista hautovan kanan "jaloittelurituaalia" :smt001
Aamulla kana odottaa että sen kaveri tulisi koppiin munimaan, ja suunnilleen tönii kaverinsa haudottavien munien päälle, ja lähtee itse jaloittelemaan. Kun on jaloitellut tarpeeksi menee odottelemaan, että kaveri on muninut ja siirtyy takaisin hautomaan :smt005
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Se on kattilan vaihto viikko kaikki sopivat kattilat lähtee pois tuvasta .Näkee et on paljo keitetty ja sekin perunakattila joka 10 vuotta sitte oli hellalla niin olikin vielä vähän muualla et löysin .ja uuteen tefloniseen nyt puuro kiehumaan jesss ja alkuviikolla kattila kauppaan
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Harmi et asut kaukana, mä kun tarttisin vanhoja kattiloita lankojen värjäämiseen ja kallojen puhdistamiseen :smt002 Alkaa olla vaikee tietää mitä mun siivekkäilleni kuuluu, kun nukkuvat aamunavetalla ja kun tulen töistä, ovat jo orsilla :smt012 Onneks viikonloppuna voin taas 'seurustella' niiden kanssa enemmän :smt003
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Kauhea myrsky ohi -pakallinenkin kauppa suljettiin sähkökatkoksen vuoksi.
Ankkoja en edes ajatellut laittavani tänään ulos -olisin varmaan joutunut metsästämään niitä Korppoo-Nauvo lauttarannasta :smt005
Merivesi noussut n. metrin -huomenna mennään katsomaan onko meidän saaressa oleva tynnyrisauna vielä paikoillaan -vai onko lähtenyt ´paremmille vesille`...
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Navetan katto on VALMIS! :smt055 Ja kanala siivottu tänään hautomishäkistä, eli poistin häkin ja laitoin uudet päälliset oljesta pehkuun, uuden katosta roikkuvan juoma-automaatin ja vadelmakerppu naposteltavaksi. Kyllä oli taas porukka tohkeissaan kun kanalassa tapahtui myllerrystä :smt042
mimmu
rhode island

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Räntäsadetta ja pari cm jopa lunta satanut josko pysyy :smt009 . Tulisi edes jouluksi lunta.
No siitä sitten kun ollut + asteen puolella ulkona, niin kanaset & kukot ulkona ja nuorikoille se vasta olikin mukava yllätys lumi et mitä se on #-o
Toiset kopsuttivat lunta ja osa oli heinäpaalejen päällä ja siellä Sissi kukko komiasti kiekui lähi tienoolle kukkokiekuunsa eli ku-ukko kräähäk.... :shock:
Siivoilin samalla kanala/lampolaa ja :cat: nuorempi kissoista oli hiirijahdissa ja tympeenä lähti hipsumaan pois kun ei yhtään paistia saanut mihin lie hiiret kaikonneet kun ei nyt muutamaan toviin näkynyt vai oisko kissat jo saaneet ne karkoitettua muille maille :smt045
Kylläpä osaa olla orret ja tasanteet/portaat likaisia vaikka joka päivä kerään sieltä kakkarat pois eikä alku syksyn uusista maaleista ole tietokaan :oops: . Sekä miten sitä osataan sihdata myös seinillekin [-(
Onko meitin kanat niin sottaisia vai mistä johtuu :smt017 ......, vitsi vitsi no varmaan tarkoituksella et emännällä on jotain tekemistä.
Havuja keräsin ja tarkoitus laittaa sisälle ja ensi viikolla jotain jouluista voisi katsoa.
Nyt alkaa hämärtyä ja viemään lampaat sisälle ovat olleet myös ulkona saamassa hiukan liikuntaa hekin ( siis miekin sain tänään hyötyliikuntaa siistiessä heidän kotoaan :smt045 , jees)

Kauneimmat joululaulut ollaan käyty kuuntelemassa kylän kirkossa ja iltasella mennään tytön nuorimmaisen 5v joulujuhliin, on ne vaan niin ihanii ja liikuttuu aina :smt056
Huomenna olisi tarkoitus ottaa esille erilaiset joulutarvikkeet sekä keskimmäisen tyttären tytön joulujuhliin iltasella, siis vilskettä vilinää meillä koko viikko.
Mutta ei stressiä.
Siitä se joulu hiljallee tulevi :santa:
Taustalla kuuntelen kauniita joululauluja cd:ltä
Mukavaa joulun odotusta kaikille :smt114
mummo ja kanaset :biggrin:
Jii

Viesti Kirjoittaja Jii »

Meillä on silkkikana Tellervo yrittänyt hautoa maanantaista asti ja aina minä ilkimys käyn varastamassa sen munat. Meillä ei ole ennen haudottu enkä halua, että ensimmäinen kerta tapahtuu juuri nyt. Olemme lähdössä ulkomaille ja kuoriutuminen osuisi juuri siihen ajankohtaan. Hoitaja täällä kyllä käy, mutta haluaisin olla itse paikalla todistamassa ekojen tipujen kuoriutumista... Lisäksi en halua sen hautovan sekarotuisia tipuja, sillä munat joita se hautoo ovat maatiaisten (kukko on silkki). Maatiaiset kun tuppaavat munimaan samaan pesäään jossa silkki hautoo, ja sitä mukaa kun minä kerään munia pois kanan alta niin uusia ilmestyy tilalle... Ei niillä sekarotuisilla muuten olisi väliä, mutta minusta ei ole tappamaan ylimääräisiä sekarotukukkoja joita kuitenkin tulisi...

Kun olisi vaan tajunnut kerätä tämän silkin omia munia talteen ja antaa ne sille ennen matkaamme, niin se olisi saanut rauhassa hautoa reissun ajan... Muut silkkimme ovat vielä niin nuoria, että niiltä ei heru munia haudottavaksi . Toivottavasti saisin Tellervon jotenkin lopettamaan niin voisi yrittää uudestaan alkuvuodesta... Aika toivottomalta kyllä näyttää :smt012
Jii

Viesti Kirjoittaja Jii »

Lisäystä edelliseen viestiin: luin juuri, että jopa jääkaapissa säilytetyt munat saattavat itää. Meillä olisi kaksi silkinmunaa jääkaapissa, ne on munittu n. viikko sitten. Olisiko tuhoontuomittu ajatus työntää ne kanan alle..? Ne on kyllä säilytetty terävä puoli ylöspäin, eikö siitosmunien kohdalla pitäisi olla päinvastoin... :smt017
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä on ainakin jääkappissa olleita munia haudottu menestyksekkäästi. :smt023
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
vardenji

Kannattaa ainakin kokeilla!

Mun kalliit ikkunat kanalaan ja kuttulaan on nyt haettu ja tänään voisin koittaa laittaa kanalan isomman ikkunan paikalleen, niin lakkaa sieltä vetämästä :smt001
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

millasii kalliita ikkunoita sä hommasit?
Mä tartteisin halpoja ikkunoita, rahat ihan finito.

Tänään alko sit viimesin vanhemmista nuorikoista munimaan. Et meillä kyl munitaan tarmokkaasti, paitsi viirut. Kalkkunat alkaa osottaan sekstailun merkkejä, eli ehkä nekin alkaa munimaan koht.

Kalkkunat on vieläkin yötä ulkona, kaks myrskyisintä yötä olivat ulkorakennuksen vintillä kattoparrun päällä. Ehkä ne sit tulee sisään, ku alkaa pakkaset?
saralele

Viesti Kirjoittaja saralele »

Asensin lämpölampun kanalaan :smt001
mervi.i.

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

Vain kaksi päivää L O M A A N :smt043 :smt043 Jihuu !!

Kanatkin heittäytynyt lomailemaan, eilen vain kaksi munaa,,, kökkö !! meinasin kyllä viedä muutamalle ystävälle joulumunat, hmmm . Siis niinku kennollisia, mutta nyt täytyykin keksiä aivan jotain muuta. tietty jos koristelee yhden munan jokaiselle :smt002

Vesisateista huolimatta joulufiilis kohillaan :smt049
vardenji

mik kirjoitti:millasii kalliita ikkunoita sä hommasit?
Mä tartteisin halpoja ikkunoita, rahat ihan finito.
Ostin puolen sentin tarkkuudella mitatut pleksilevyt iskunkestävästä levystä. kolme ruutua, yht 2,2 m2 ja hintaa 248e... Ja ekaa kokeiltaessa tajusin et se on pari senttiä liian matala ja osittain mun mittavirheen, osittain sahurin takia. Mä mittasin hieman liian matalaks ja sahuri pienensi vielä. Laitan sinne illalla säpoo josko voisivat vaihtaa ton ruudun. Muut oli ihan oikeen kokosia ja ovat nyt kiinnitettynä.

Kanat luonnonvalolla, nukkuvat aina kun menen moikkaamaan ja laittaan lisää ruokaa/vettä. Minttu vaihtaa turkkia ja kutut voi hyvin vaikka vielä ilman pukkia.
Vastaa Viestiin