Ushva kirjoitti:
Mitä tulee kalkkijalan lääkintään niin tässä sinä nimenomaan kuvittelet oman vaihtoehtosi paremmaksi ja mainostat sitä muille. Tässä on kuitenkin tullut hyviä pointteja miksei se välttämättä olekaan lainkaan parempi hoitaa nykyaikaisilla reseptilääkkeillä. Suviannella taas asiaa!
Nyt on ihan pakko siteerata Röyhkää:
Te tuotte mieleeni erään sukulaisäijän, / te siellä, ahvennaamainen mies; / se kampas tukkansa kerran paloöljyllä ja lauloi: / Pois kaikki saasta mun päästä, / pois kaikki saasta mun päästä, / palakoon paha ajatus.
(Paha maa)
Jos lasten päihin tulisi täitä, niin en mä kyllä niitä paloöljyllä tai DDT:lla alkais häätää, vaikka suloisella 30-luvulla niin tehtiinkin.
En mä ole löytänyt keskustelusta yhtään pointtia, miksi kalkkijalkapunkin kerta-annoksella tappava, ihoa ärsyttämätön valeluliuos olisi huonompi kuin ihoa ärsyttävien kemikaalien kanssa pelaaminen. Minusta valopetrolia tms. kannattaisi ensin kokeilla omalle iholle ja jos ratkaisu tuntuu hyvältä, niin sitten vasta eläimiin. Jälkimmäisethän eivät voi valita. Punkki ei viihdy kanalan rakenteissa, joten koko parven käsittely kerralla siihen tehoavalla loislääkkeellä ainakin meillä poisti ongelman päiväjärjestyksestä täysin, mitään uusintahoitoja ei ole tarvittu. Stronghold-kuurista on nyt 5 vuotta aikaa. Sivuvaikutuksena hoituivat kaikki mahdolliset sisäloisetkin, niitä toki tulee uusia, koska pehku ja tarhan maaperä kuuluu niiden elinkiertoon. Koska en enää ota uutta verta kanalaani kuin siitosmunien muodossa, kalkkijalkaa ei koskaan tänne myöskään enää tule. Olen käsittänyt, että noita
petrokemian tuotteita käyttävät joutuvat uusimaan hoitoa useita kertoja ja silti ongelma saattaa uusia. Eikös tässä nyt ole suppea
empiirinen todiste selemektiinin paremmuudesta? Laajemman
empiirisen todistusaineiston on puolestamme kerännyt lääketehdas Suomen lääkelainsäädännön mukaisella tavalla. Minkähän takia muuten koiranomistajat eivät kaada petrolia kirppuisten koiriensa niskaan? Luulis tuon nyt koirankirppuihinkin auttavan, jos se jopa kalkkijalkapunkin tappaa? Olisko niin, että koiraa "inhimillistetään" enemmän, ts. sen kokemaan mukavuuteen ja epämukavuuteen suhtaudutaan astetta vakavammin?
Mitä tulee IB-hommaan niin sen levinneisyyttähän ei edes tiedetä, on vain todettu että se on sen verran monissa harrastekanaloissa että testejä ei kannattanut enempää tehdä. Me emme loppuviimein tiedä kuinka monessa kanalassa se on ja täysin oireettomana.
Minäpä tiedän, että sitä ei mun kanalassani ole eikä valitsemallani ja MTT:n ja eläinlääkärien suosittelemalla eläinaineksen ostolinjalla (vain siitosmunia) todennäköisesti myöskään tule. Tiedän myös erinäisiä kanaloita (nimiä mainitsematta), joissa se on ollut ja kaikkea muuta kuin oireettomana. Mutta sitä emme tosiaan tiedä, kuinka monessa kanalassa virus on. Siksikin minulle on tärkeää tietää oman kanalani tilanne. Vähänkö olen ärsyttävä?
Loppukevennys: Erääseen apteekkiin 80-luvulla marssi sisälle mummo ja ilmoitti haluavansa ostaa heroiinia selän kolotukseen. Farmaseutti oli hämillään ja sanoi, ettei sellaista heillä ole eikä sitä saa myydä. Mummo kiukustui ja sanoi, että onhan sitä ennenkin myyty ja aina se on hänen selkäkipuihinsa auttanut. 30-luvulla se oli tosiaan ihan normisärkylääke. Amfetamiinia käytettiin yleisesti väsymyksen, anemian ja ylipainon hoitoon. Huume- tai siis lääkeriippuvuus taisi olla niitä tavallisimpia ylemmän keskiluokan kotirouvien ongelmia, mutta alkoholin turmiollisuus sentään ymmärrettiin. Wanhat konstit rules!