Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Lukittu
Muusa

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ilona kirjoitti:en muuten sillä valopetrolijutulla viitannut varsinaisesti Muusan viestiin (vaikka ihmettelenkin hänen eläinlääkärinsä osaamattomuutta)
No hyvänen aika. Mä en edelleenkään ihmettele eläinlääkärin osaamattomuutta jos ei osaa kalkkijalkaa hoitaa. Ja nyt jos joku alkaa mun viesteistä saada käsityksen että pidän elänlääkäreitä yleensä osaamattomina niin se on väärä päätös. Päinvastoin on kunnioitustaherättävää miten eläinlääkärit yleensä hallitsevat erilaisten eläinlajien erilaiset taudit. Eihän kukaan oleta että terveyskeskuksen yleislääkäri olisi minkään saati kaikkien lääketieteen alojen spesialisti. (Kunnan)eläinlääkärin on pakko olla... tai ainakin monien mielestä on, kaikki pitäisi tietää ja osata. Mutta kun rajansa kaikella, joskus pitää ellän nostaa kädet pystyyn ja etsiä tietoa. Tämä valopetroolilääkäri (joka sivumennen sanoen ei kuulemma syö broileria ollenkaan koska hänen mielestään sillä tuotannolla ei aikaansaada syötäväksikelpaavaa ravintoa...) otti selvää ja antoi hoito-ohjeet. Jotka oli hyvät; tauti parani, eläin ei kärsinyt :smt001 Itse asiassa en ole ihan varma onko se valopetroolin vaihtoehto ivermektiinikään välttämättä paljoa sen parempi; myrkky se on sekin, koirien lisäksi pieneliöstölle ja erityisesti vesieliöille. Suo siellä, vetelä täällä.

Niistä Ilonan kantaan otetuista alhoista on kyllä mielenkiintoista saada dna-tutkimustulosta! :smt001
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minua ihan naurattaa tuo valopetrolin, eli lamppuöljyn tuomitseminen.
Se on oikeasti vanhan kansan vinkki ja olen törmännyt siihen netissä ja oikeassa elämässä.

Minä hoidan siis täysin lamppuöljyllä. Siinä ei tarvitse varoaikoja muniin ja ykskään kana ei saa mitään oireita tai sivuvaikutuksia siitä.
Päinvastoin kuin nuista kalliista myrkyistä, mitä saa reseptillä...

Ja minä todellakin suosittelen tätä lamppuöljy kikkaa kaikille, koska se on minusta yhtä tieteellistä, kuin synnärillä kaalinlehdet tissien ympärille?????????
Joskus vaan kokemus on se opettaja.

Minulla pääsi kalkkijalka kunnolla rehottamaan kun laitoin kanani. En ollut siitä kuullutkaan. Lamppuöljyllä paranivat kaikki ja sillä se on pysyny poissa.

Jos pitää olla kallis reseptilääke, jotta olis kunnollinen eläintenpitäjä niin???? HÄ??

Tunnustanpa nyt sellasen, että seuraava lammas joka mulla saa tissitulehduksen menee suoraan koirien ruuaksi ja niin menee kohtutulehduksetkin.
Ihan vaan siksi kun en ala maksaa laskua joka on kalliimpi kuin uus lammas. Ennemmin laitan mun koiran lammasbarfille.

Minä lasken aina eurot kun teen päätöksiäni. Ja silti nukun yöni ja omatuntoni on puhdas...
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Pellervo-Seura; KANAHOIDON OPAS 1946/ Otto Kallela neuvoo kalkkijalan hoidossa seuraavaa: " Ensin jalat on liotettava ja harjalla hagattava vahvassa saippua vedessä.Sen jälkeen ne voidellaan tai kastetaan seokseen joka on 1/3 petroolia ja 2/3 jotakin rasvaa. Tämä uusitaan 6 vkon välein kunnes tauti on kokonaan hävinnyt."
Lähes kaikkeen muuhun on siihen aikaan käytetty DDT:tä :shock:
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Pellervo-Seura; KANAHOIDON OPAS 1946/ Otto Kallela neuvoo kalkkijalan hoidossa seuraavaa: " Ensin jalat on liotettava ja harjalla hagattava vahvassa saippua vedessä.Sen jälkeen ne voidellaan tai kastetaan seokseen joka on 1/3 petroolia ja 2/3 jotakin rasvaa. Tämä uusitaan 6 vkon välein kunnes tauti on kokonaan hävinnyt."
Pitääkö tästä vetää yhtäläisyysmerkit että kun vanha kunnon valopetrooli on pätevää nykyaikanakin niin vanha kunnon DDT on yhtälailla pätevää... heikohko saatavuus tosin haittaa käyttöä :smt003
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

:smt005 saattais kyllä tappaa kaiken muunkin lähistöllä liikkuvan :shock:
Suvianne

Iloisten Munatalo kirjoitti:Pellervo-Seura; KANAHOIDON OPAS 1946/ Otto Kallela neuvoo kalkkijalan hoidossa seuraavaa: " Ensin jalat on liotettava ja harjalla hagattava vahvassa saippua vedessä.Sen jälkeen ne voidellaan tai kastetaan seokseen joka on 1/3 petroolia ja 2/3 jotakin rasvaa. Tämä uusitaan 6 vkon välein kunnes tauti on kokonaan hävinnyt."
OLipa kiva lukea tämä! Minä nimittäin mietin just sen mun yhden kanasen kanssa jolla oli toisessa jalassa, että vois saada pitempi aikasen vaikutuksen rasvalla.

Kalkkijalka on selkeesti myös yksilöllistä. Toisille se tulee helpommin. Mun alhot on paljon vastustuskykysempiä entä mitä oli sekarotuiset. Niissä osalla tuli hyvin nuorena kun Alhoille tulee vasta parin vuoden ikäsenä jos ei hoida..

Ennen lamppuöljyllä hoidettiin myös täitä.
Harkitsisin sitäkin vaihtoehtoa vakavasti jos täitä tulisi... Niin paljon juttua kuullut lääkkeisiin tottuneista kannoista...
Tällä hetkellä torjuntana on ollut lapsilla kalju..

Kävin kesällä hilseilevänä, kutisevana ja märkivänä ihotauteihin erikoistuneen lääkärin luona. Hänen ainut keino oli tarjota minulle niin voimakkaita lääkkeitä, että maksa-arvojani olisi tullut seurata säännöllisesti.
Kysyin, eikö ole mitään muuta??? Ruokavalio vaikka???
EI, RUOKAVALIOLLA EI OLE PSORIIN MERKITYSTÄ
No en uskonu, aloin tiukalle gluteenittomalle. Tulos, hilseily loppui muutamassa päivässä, kutina kahdessa viikossa ja märkivät läikät samalla. Nyt voin paremmin kuin koskaan ja vahingossa syöty gluteeni aiheuttaa kutinan heti.
Liityin siihen joukkoon jonka löysin netistä!! Ruokavaliolla oloaan helpottaneet.

Joskus koululääketiede ei vaan tiedä kaikkea.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ilona kirjoitti:
Ushva kirjoitti:
Ilona kirjoitti:Huomaatko, että tuosta lauseestasi on asennetasolla aika pitkä matka ajatusmalliin, jonka mukaan taudit on vain hyvä juttu, kun ne karsii heikot pois ja geenipohja tervehtyy. Tai että eläinlääkärit eivät tiedä yleensä juuri mitään, eikä heihin voi luottaa. Tai että salmonellasta ei voi olla kanoille mitään haittaa.
Kukaan ei ole väittänyt tällaista, se on ihan omaa tulkintaasi.
No itse asiassa on väittänyt. Esim. IB-tautikeskustelussa pari vuotta sitten ko. taudista väännettiin kilvan tervetullutta vastustuskyvyn vahvistajaa, josta ei ole kanoille juuri mitään haittaa. Ihan sama, BTW, jos koirankasvattajat pitäisivät parvovirusta pikkuvaivana, joka vain kivasti vahvistaa vastustuskykyä ja tervehdyttää geenipohjaa karsimalla huonot pennut pois. Tuon jälkeen en Munista pitkään aikaan viitsinyt edes lukea, oli niin pimeää juttua. Joku jopa piti hyvänä ajatuksena sitä, että tauti leviäisi johonkin broilerikasvattamoon... Ihan kuin jotain kettutyttöjen palstaa olisi lukenut. Enkä ihan oikeasti muista kuka näitä juttuja selitti, se ei ole olennaista eikä mua kiinnosta, olennaista on se, että tämmöiselle "informaatiolle" saattavat altistua harrastusta aloittelevat ihmiset, joilla ei muuta tietoa vielä ole. Ja en muuten sillä valopetrolijutulla viitannut varsinaisesti Muusan viestiin (vaikka ihmettelenkin hänen eläinlääkärinsä osaamattomuutta), vaan siihen, että näitä valopetrolityyppisiä juttuja saatetaan mainostaa aloittelijoille sairausosiossa, vaikka hyvin tiedettäisiin, että se parempikin vaihtoehto on olemassa. Jos mä tiedän paremman vaihtoehdon jollekin omalle tavalleni toimia, mutta silti jostain syystä toimin sillä huonommalla tavalla, niin en mä sitä omaa tapaani muille mainosta tai yritä kuvitella paremmaksi.
Ai että pari vuotta sitten on joku sanonut tällaista? :smt044
Kyllä minä muistan lyhyemmältäkin ajalta monta aika radikaalia kommenttia jotka ei käy yksiin minun ajatusmaailmani kanssa, mutta en silti kuvittele että se on joku yleinen mielipide täällä joka keskustelussa. Tämä on kuitenkin sen verran laajan harrastajajoukon foorumi että mielipiteitä mahtuu laidasta laitaan, ei minun ainakaan sen takia tarvitse pysyä täältä tai miltään muultakaan foorumilta pois, eikä tuntea jotain yleismaailmallista velvollisuutta toitottaa omaa näkemystäni ainoana totuutena.
Mitä tulee kalkkijalan lääkintään niin tässä sinä nimenomaan kuvittelet oman vaihtoehtosi paremmaksi ja mainostat sitä muille. Tässä on kuitenkin tullut hyviä pointteja miksei se välttämättä olekaan lainkaan parempi hoitaa nykyaikaisilla reseptilääkkeillä. Suviannella taas asiaa! :smt023

Mitä tulee IB-hommaan niin sen levinneisyyttähän ei edes tiedetä, on vain todettu että se on sen verran monissa harrastekanaloissa että testejä ei kannattanut enempää tehdä. Me emme loppuviimein tiedä kuinka monessa kanalassa se on ja täysin oireettomana. Enpä lähtisi suoraan vertaamaan sitä koirien parvovirukseen, mutta kukin tyylillään.

No jos tästä vääntämisestä ei muuta hyötyä olekaan ollut niin onpahan ainakin tullut huomattua että vaikka olen yli 10 vuotta hevostalli.netin foorumia seuraillut (ja täälläkin viitisen vuotta pyörinyt) ja luullut jo nähneeni kaiken niin en näköjään ole nettikeskusteluista ärsyyntymisen ja provosoitumisen yläpuolella edelleenkään. :-"
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suvianne kirjoitti:Mielenkiintoista, minulla oli kyllä nuorimmat 4kk se on voinu laskea keskipainoa.
Mutta ei ehkä niin iso ero painoissa, että olisin huolissani.
Koska nuissa Alhoissa on oikeasti yksilöeroja, toiset ovat pienempiä kuin toiset.

Oletan uusien postimunieni kasvavan isommiksi, koska kuvissa vaikutti Jattalaiset isommilta kuin omat alhoni.
Vanhimmat alhoni ovat pienimpiä vaikka ovat kaupanrehulla ruokittuja.
Eli Katajavuorilaisissa on hoikempaa mallia.

En yritä Alhojen kokoa jalostaa, mutta koen Jattalaiset tervetulleena hoikkien Alhojeni joukkoon!!
Mulla myös kanojen koko vaihtelee aika paljon, pienin punnittu oli 1118 grammaa ja ihan hyvässä lihassa. Tunteehan sen rintalastan törrötyksestä, jos kana on laiha. Mun alhojeni kokoon voi vaikuttaa myös se kuuluisa taustatekijä. Olivat myös kaikki vähintään 9-kuisia eli vanhempia kuin sun.

Tosta painovaihtelusta keskustelin joskus Mimmin kanssa ja hän sanoi, että liian voimakas ruokinta nuorikkovaiheessa voi johtaa kanan jäämiseen pieneksi. Elikkäs teollisilla rehuilla jos ruokkii, niin ei pitäisi antaa poikasrehua (sitä alle 6-viikkoisille tarkoitettua) eikä munitusrehua kasvaville (6 viikon iästä esimunintaikään), vaan käyttää tuossa vaiheessa kasvatusrehua. Eli munintaikää lähestyvän kanan elimistö tavallaan tulkitsee paljon valkuaisen "kutsuksi" aloittaa muninta ja kasvu jää kesken. Samasta asiasta varoitetaan niissä wanhoissa kanaoppaissa, joissa sanotaan liian aikaisin muninnan aloittaneen kanan munivan ikänsä pieniä munia ja lopettavan nuorena. Tämä siis tuotannollinen näkökulma, monessa harrastuskanalassa ei liene niin tärkeää se elinikäinen munakilojen tuotanto.

Mulla on semmoinen kutina, että keskipainot ovat olleet meillä pienempiä just niissä parvissa, jotka ovat saaneet poikasrehua kovin pitkään. Viime vuonna ostin eka kerran kasvatusrehua "teinien" ruokintaan ja kanoista tuli isoja, paitsi siitä 1118-garmmasesta Teresasta, joka on viime vuoden sadosta nuorin omaan parveen jäänyt ja siirtyi aikuisten sapuskoille muiden mukana aika varhain. Ihan reipas ja pirteä kana hänkin.

Ihan tyytyväinen olen siihen, että raportissa kysytään kanojen painoja. En ole ihan varma, tulisko niitä muuten punnittua. Jos ei tulis, jäis tämmönenkin havainto tekemättä. Kyllä säilytysohjelma on hyvä. :smt023
Suvianne

Säilytysohjelma on hyvä!!
Väreihin haluan vaan täsmennystä.
En vain kestä tota epätarkkuutta... se vie mun yöunet :smt005
Ilona

Ushva kirjoitti: Mitä tulee kalkkijalan lääkintään niin tässä sinä nimenomaan kuvittelet oman vaihtoehtosi paremmaksi ja mainostat sitä muille. Tässä on kuitenkin tullut hyviä pointteja miksei se välttämättä olekaan lainkaan parempi hoitaa nykyaikaisilla reseptilääkkeillä. Suviannella taas asiaa! :smt023
Nyt on ihan pakko siteerata Röyhkää: Te tuotte mieleeni erään sukulaisäijän, / te siellä, ahvennaamainen mies; / se kampas tukkansa kerran paloöljyllä ja lauloi: / Pois kaikki saasta mun päästä, / pois kaikki saasta mun päästä, / palakoon paha ajatus.
(Paha maa)

Jos lasten päihin tulisi täitä, niin en mä kyllä niitä paloöljyllä tai DDT:lla alkais häätää, vaikka suloisella 30-luvulla niin tehtiinkin.

En mä ole löytänyt keskustelusta yhtään pointtia, miksi kalkkijalkapunkin kerta-annoksella tappava, ihoa ärsyttämätön valeluliuos olisi huonompi kuin ihoa ärsyttävien kemikaalien kanssa pelaaminen. Minusta valopetrolia tms. kannattaisi ensin kokeilla omalle iholle ja jos ratkaisu tuntuu hyvältä, niin sitten vasta eläimiin. Jälkimmäisethän eivät voi valita. Punkki ei viihdy kanalan rakenteissa, joten koko parven käsittely kerralla siihen tehoavalla loislääkkeellä ainakin meillä poisti ongelman päiväjärjestyksestä täysin, mitään uusintahoitoja ei ole tarvittu. Stronghold-kuurista on nyt 5 vuotta aikaa. Sivuvaikutuksena hoituivat kaikki mahdolliset sisäloisetkin, niitä toki tulee uusia, koska pehku ja tarhan maaperä kuuluu niiden elinkiertoon. Koska en enää ota uutta verta kanalaani kuin siitosmunien muodossa, kalkkijalkaa ei koskaan tänne myöskään enää tule. Olen käsittänyt, että noita petrokemian tuotteita käyttävät joutuvat uusimaan hoitoa useita kertoja ja silti ongelma saattaa uusia. Eikös tässä nyt ole suppea empiirinen todiste selemektiinin paremmuudesta? Laajemman empiirisen todistusaineiston on puolestamme kerännyt lääketehdas Suomen lääkelainsäädännön mukaisella tavalla. Minkähän takia muuten koiranomistajat eivät kaada petrolia kirppuisten koiriensa niskaan? Luulis tuon nyt koirankirppuihinkin auttavan, jos se jopa kalkkijalkapunkin tappaa? Olisko niin, että koiraa "inhimillistetään" enemmän, ts. sen kokemaan mukavuuteen ja epämukavuuteen suhtaudutaan astetta vakavammin?
Mitä tulee IB-hommaan niin sen levinneisyyttähän ei edes tiedetä, on vain todettu että se on sen verran monissa harrastekanaloissa että testejä ei kannattanut enempää tehdä. Me emme loppuviimein tiedä kuinka monessa kanalassa se on ja täysin oireettomana.
Minäpä tiedän, että sitä ei mun kanalassani ole eikä valitsemallani ja MTT:n ja eläinlääkärien suosittelemalla eläinaineksen ostolinjalla (vain siitosmunia) todennäköisesti myöskään tule. Tiedän myös erinäisiä kanaloita (nimiä mainitsematta), joissa se on ollut ja kaikkea muuta kuin oireettomana. Mutta sitä emme tosiaan tiedä, kuinka monessa kanalassa virus on. Siksikin minulle on tärkeää tietää oman kanalani tilanne. Vähänkö olen ärsyttävä? :smt044

Loppukevennys: Erääseen apteekkiin 80-luvulla marssi sisälle mummo ja ilmoitti haluavansa ostaa heroiinia selän kolotukseen. Farmaseutti oli hämillään ja sanoi, ettei sellaista heillä ole eikä sitä saa myydä. Mummo kiukustui ja sanoi, että onhan sitä ennenkin myyty ja aina se on hänen selkäkipuihinsa auttanut. 30-luvulla se oli tosiaan ihan normisärkylääke. Amfetamiinia käytettiin yleisesti väsymyksen, anemian ja ylipainon hoitoon. Huume- tai siis lääkeriippuvuus taisi olla niitä tavallisimpia ylemmän keskiluokan kotirouvien ongelmia, mutta alkoholin turmiollisuus sentään ymmärrettiin. Wanhat konstit rules!
Ilona

Suvianne kirjoitti:Säilytysohjelma on hyvä!!
Väreihin haluan vaan täsmennystä.
En vain kestä tota epätarkkuutta... se vie mun yöunet :smt005
Luepa tuolta aiempaa Iloisten Munatalon kommentteja, niin ymmärrät mun viehtymykseni kauniisiin väreihin. :smt001

Enpä oo muuten vieläkään saanut sitä suurta ärtymystä herättänyttä tietoteoreettista pohdintaani editoituna siten, että parin henkilön epäsopiviksi tuomitsemat sanat olisi vaihdettu parempiin asiasisällön pysyessä prikulleen samana. Hohoi, IM ja U, ken leikkiin ryhtyy... :smt006
Suvianne

Lamppuöljy ei aiheuta minun iholle ainakaan mitään oireita :smt017

Ja varmaan tuo stronghold olis ok. mutta en laita kun madotan ja tarkistan joka vuosi kanani. Ja nyt vielä aion punnita, niin samalla hoidan kalkkijalankin jos on tulollaan.
Ushva

Itse olen käyttänyt kanoilla strongholdia kuten undulaateillakin. Mutta Ilonalla nyt on vissiin jäänyt huomaamatta että sehän ei itseasiassa ole laillista hommaa kanoilla. Monet on joutuneet valehtelemaan eläinlääkärille tarvitsevansa reseptin kissalle koska se ei ole sallittu lääke tuotantoeläimille. Se ah niin jumalainen ja täydellinen TUTKIMUSTULOS puuttuu, miten uskallat suositella sitä täällä? Sehän on sitten eläinlääkäristä kiinni lasketaanko harrastekana lemmikiksi vai tuotantoeläimeksi. Näin ainakin muutama vuosi sitten, en tiedä onko tilanne sittemmin muuttunut. (Muoks. Tarkistin sallittujen lääkeaineiden listasta ja ei löytynyt, eli edelleenkin sen käyttö kanoilla on kielletty, periaatteessa myös harrastekanoilla jos ja kun niiden munia syödään.)

Stronghold on hyvä, en minä sitä sano, mutta oikeasti eläinlääkäreiltä saatat saada aika vaihtelevan kirjon eri lääkkeitä vaikka nyt tuohon kalkkijalkaan. Kyllä ne kaikki jonkinnäköistä myrkkyä on, osa enemmän ja osa vähemmän. Jos lamppuöljystä ei ole ollut haittaa ja on tehonnut, niin se on kuitenkin automaattisesti huonompi mitä esim. coopersekt mitä on mullekin joskus suositeltu kanoille (on laillista tuotantoeläimille) vaikka se saattaa saada ne pari päivää kävelemään takaperin (näin kärjistetysti) ja on melkonen myrkky muutenkin? Vai miten lie?

Mitä tulee mainittuun tekstiisi aiemmin, en jaksanut lukea koko sepustusta eikä se minua järin kiinnostakaan. Yritin vain saada sinut näkemään että jos haluaa keskustella olennaisesta ja niin että muut jopa jaksavat kommenttisi lukea niin tuo ei ole fiksuin tapa. Wikipedia-lainauksellani viittasin vain aiempaan kommenttiisi sivistyssanoista ja miten kaikkien normaalien aikuisten pitäisi kyllä kaikki ne tietää. Paitsi että myöhemmin olit sitä mieltä että ei ne olleetkaan sivistyssanoja. Vai miten se nyt olikaan. No, se nyt on toisarvoinen asia.
Ushva

Ja säilytysohjelma on hyvä minunkin mielestäni, mutta ei se kyllä läheskään täydellinen ole. Parannettavaa olisi paljon. Ja on toki parannettukin, en kiellä sitä. Mutta mitään parannusta ei olisi tapahtunut jos kaikki sokeasti uskoisivat vain siihen että kyllä ne viisaammat tietää.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Juuri noin Ushva :smt023
Jos kaikki aina tekisivät niin kuin asiantuntijat sanovat niin tuskin enää olisi maatiaisia mitä säilyttää koska jossain vaiheessa asiantuntijat ovat suositelleet parempia munijoita. Maatiaiset ovat vielä olemassa siksi että aina jossain on joku jääräpää joka tekee toisin, onneksi. Kaikki uusi ei välttämättä ole hyvää eikä kaikki vanha välttämättä ole huonoa.
Tänään olen miettinyt sitä että mitä hyötyä on kanoilleni siitä että kuulun säilytysohjelmaan? En keksi mitään :smt017 ainut on että jostain syystä tuntuu turvallisemmalta hankkia uutta verta parveen toiselta säilyttäjältä, mutta sekin taitaa olla vain illuusio. Luottamukseen tämä kuitenkin perustuu kun mitään valvontaa ei ole ja vaikeaahan sen järjestäminenkin olisi.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Lukittu