UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
smari

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja smari »

Kuulin myös tänään että Evirasta oli sanottu että siitosmunakontakteja ei nyt tutkita. :smt017 Voisiko joku kysyä Eviran ja ETT:n kannan viruksen elinkykyyn kanan ulkopuolella?
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

^ Mulle sanoi läänin ell noin. Ei oikein uskonut postitettujen siitosmunien olevan suurikaan riski. Evirassa ovat muuten oikeasti ylityöllistettyjä, ehkä sinne ei kannata ylimääräisiä soitella. Mutta jospa ETT:ssa joutaisivat vastailemaan.
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Niin mutta kyllä viranomaiset meitä silti kohtelee ainaki mun kokemusten mukaan hyvin,voi olla että tään IB jutskanjälkeen tulee meillekki ohjeistuksia,eihän viranomaisilla oo ollu mitään tietoa kanaharrastuksen laajuudesta,kyllä tuo rekisteröintivelvollisuus varmaan kääntyy meidän edukseksi jollainlailla,nyt kannattais vain vastailla viranomaisten asiallisuuteen samalla lailla ja unohtaa jo ajatukset jostain ihmeen salaliittoteorioista,kyllä täs nyt on tosi kyseessä,tämä ib ja rekisteröityminen vain sattui samaan aikaan,kyllähän jos meiltä harrastajilta kysytään kananpitoon liittyviä asioita niin tuleehan siihen erilaisia vastauksia,esimerkisi pitääkö kanalla olla kokoajan kalkkia saatavilla,toinen vastaa että kyllä kokoajan,toinen voi sanoa että jos illalla loppuu niin aamuun pärjäävät,kolmas voi sanoa viikonin voi olla ilman,neljäs sanoo että kuukaudenki olleet ilman jne..( no olipahan tääki ny kommentti)
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Juu, komppaan lautapihtiä. Asiallista on ollut yhteydenotto ja tietoa on tullut se mitä asiasta oikeasti on tiedetty. Eikä mitään syyttelyä tai syylisen etsintää tikulla kakkakasasta.
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

No monnilainen,vieläkö sä inhoat talvea,kuis kosteudet?
Laventeli

Viesti Kirjoittaja Laventeli »

smari kirjoitti:
Rusina kirjoitti:Kauankohan virus säilyy kanapölyssä, irtohöyhenissä, munan pinnassa ja kananpaskassa???? Onko kukaan löytänyt mitään tietoa?????
Eläinlääkärin mukaan 24-48 tuntia.
Mulle sanoivat että viikkoja :smt017
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

^^ Kjäh kjäh :smt044, viilentäkääs vähän suhdettanne, ettei tauti levii! :smt040

Elämä voittaa IB:stä huolimatta :smt023.
Viime yönä syntynyt meidän "virallisesti" ensimmäinen IB-positiivinen kanatipu on tässä :smt050. Isä on tutkittu viruksen kantajaksi ja emo munii ruttuisia ohutkuorisia munia, jollaisesta tämäkin on syntynyt. Ympäristössä lentelee pahoja IB-viruksia. Silti tämä pikkuinen on tanakasti (ja äänekkäästi) elämässä kiinni. Todella "positiivinen" alku veijarin elämällä...
Ja kavereita pukkaa tulemaan, mm. rokkeja lautapihdin munista :smt002. Niitä ei onneksi kalva epävarmuus elämästään, vaikka se kasvattajan mieltä hieman kaiveleekin.
Kuva
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Mä olen tarkkaillut meidän kanoja ja tipuja ihan hullun lailla enkä löydä yhtään nuhanenää, munia tulee enemmän kuin aikaisemmin ja ovat terveen näköisiä yms. mutta silti jos tosiaan viirukset voivat levitä viikko tolkulla mm. ihmisten mukana niin luulisi että IB on jo joka suomen kolkassa, joten itse en uskalla olla kovinkaan positiivisella kannalla.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Lautapihti, talvi on ihan ok, ei ollut kesäkään kovin kummoinen :). Kosteutta tulee taivaalta tarpeeksi...
Goolou

Viesti Kirjoittaja Goolou »

Meillä tulos oli negatiivinen. Tosiaan testattiin vain 2 kanaa (mulla yht. 35 nyt, lisää tulee ihan täällä hetkellä - "yllärimunien" kuoruitumisprosentti näköjään erinomainen!).

Onkohan nyt sitten ok myydä tipuja, ainakin kaverille, joilla ei ole kanoja ennestään, ja toisille joilla tulos negatiivinen? :smt017
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mäki saan testit sittenkin. läänin ellä oli miettinyt ja todennut et testataan vaan. Saankin sit jo tänään testin ottajan tänne.

APUA, mua jännittää ihan sikana
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Meille tulee testaus vasta ensi viikon keskiviikkona. Jännittää, vaikka olen ajatellut, ettei IB-positiivisuus meidän elämään hirveästi vaikuttaisi.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Jaha, taas tuli:

5.5.2011
3
Ylöjärvi, Isokyrö, Hämeenkyrö
kukkokiekuu

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Läänintäti soitti ja kyseli, ilmoitin keneltä olen munia saanut viimeisen puolen vuoden ajalta.Kolmehan niitä lähettäjiä nyt sitten on.Mielenkiintoiseksi taitaa mennä, ei kuulemma tarvi verta valuttaa ainakaan nyt ensi hätään.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä ainakin olin ikionnellinen, et läänin ellä pääty testiin. Saan ilmaset testit ja mukavasti oli sama eläinsuojelusta vastaava ellä tekemässä, ku kävi tääl tarkastuksella. Se katto mun Pingu-kanasen jalan, ku Pingu on pikkasen ontunut. Päädyttiin pieneen venähdykseen.

Se ellä tykkäs, sano et eka kerta, ku hän tutkii yksittäistä kanaa :smt003
(nii ja lupas pistää mein Kanelin taskuunsa, ku kaneli on niin kaunis)
Vastaa Viestiin