UUSI IB-tauti tila löytynyt
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt
Kuulin myös tänään että Evirasta oli sanottu että siitosmunakontakteja ei nyt tutkita.
Voisiko joku kysyä Eviran ja ETT:n kannan viruksen elinkykyyn kanan ulkopuolella?

^ Mulle sanoi läänin ell noin. Ei oikein uskonut postitettujen siitosmunien olevan suurikaan riski. Evirassa ovat muuten oikeasti ylityöllistettyjä, ehkä sinne ei kannata ylimääräisiä soitella. Mutta jospa ETT:ssa joutaisivat vastailemaan.
-
- silkki
Niin mutta kyllä viranomaiset meitä silti kohtelee ainaki mun kokemusten mukaan hyvin,voi olla että tään IB jutskanjälkeen tulee meillekki ohjeistuksia,eihän viranomaisilla oo ollu mitään tietoa kanaharrastuksen laajuudesta,kyllä tuo rekisteröintivelvollisuus varmaan kääntyy meidän edukseksi jollainlailla,nyt kannattais vain vastailla viranomaisten asiallisuuteen samalla lailla ja unohtaa jo ajatukset jostain ihmeen salaliittoteorioista,kyllä täs nyt on tosi kyseessä,tämä ib ja rekisteröityminen vain sattui samaan aikaan,kyllähän jos meiltä harrastajilta kysytään kananpitoon liittyviä asioita niin tuleehan siihen erilaisia vastauksia,esimerkisi pitääkö kanalla olla kokoajan kalkkia saatavilla,toinen vastaa että kyllä kokoajan,toinen voi sanoa että jos illalla loppuu niin aamuun pärjäävät,kolmas voi sanoa viikonin voi olla ilman,neljäs sanoo että kuukaudenki olleet ilman jne..( no olipahan tääki ny kommentti)
Juu, komppaan lautapihtiä. Asiallista on ollut yhteydenotto ja tietoa on tullut se mitä asiasta oikeasti on tiedetty. Eikä mitään syyttelyä tai syylisen etsintää tikulla kakkakasasta.
-
- silkki
No monnilainen,vieläkö sä inhoat talvea,kuis kosteudet?
Mulle sanoivat että viikkojasmari kirjoitti:Eläinlääkärin mukaan 24-48 tuntia.Rusina kirjoitti:Kauankohan virus säilyy kanapölyssä, irtohöyhenissä, munan pinnassa ja kananpaskassa???? Onko kukaan löytänyt mitään tietoa?????

^^ Kjäh kjäh
, viilentäkääs vähän suhdettanne, ettei tauti levii!
Elämä voittaa IB:stä huolimatta
.
Viime yönä syntynyt meidän "virallisesti" ensimmäinen IB-positiivinen kanatipu on tässä
. Isä on tutkittu viruksen kantajaksi ja emo munii ruttuisia ohutkuorisia munia, jollaisesta tämäkin on syntynyt. Ympäristössä lentelee pahoja IB-viruksia. Silti tämä pikkuinen on tanakasti (ja äänekkäästi) elämässä kiinni. Todella "positiivinen" alku veijarin elämällä...
Ja kavereita pukkaa tulemaan, mm. rokkeja lautapihdin munista
. Niitä ei onneksi kalva epävarmuus elämästään, vaikka se kasvattajan mieltä hieman kaiveleekin.

Elämä voittaa IB:stä huolimatta

Viime yönä syntynyt meidän "virallisesti" ensimmäinen IB-positiivinen kanatipu on tässä

Ja kavereita pukkaa tulemaan, mm. rokkeja lautapihdin munista

Mä olen tarkkaillut meidän kanoja ja tipuja ihan hullun lailla enkä löydä yhtään nuhanenää, munia tulee enemmän kuin aikaisemmin ja ovat terveen näköisiä yms. mutta silti jos tosiaan viirukset voivat levitä viikko tolkulla mm. ihmisten mukana niin luulisi että IB on jo joka suomen kolkassa, joten itse en uskalla olla kovinkaan positiivisella kannalla.
Lautapihti, talvi on ihan ok, ei ollut kesäkään kovin kummoinen
. Kosteutta tulee taivaalta tarpeeksi...

Meillä tulos oli negatiivinen. Tosiaan testattiin vain 2 kanaa (mulla yht. 35 nyt, lisää tulee ihan täällä hetkellä - "yllärimunien" kuoruitumisprosentti näköjään erinomainen!).
Onkohan nyt sitten ok myydä tipuja, ainakin kaverille, joilla ei ole kanoja ennestään, ja toisille joilla tulos negatiivinen?
Onkohan nyt sitten ok myydä tipuja, ainakin kaverille, joilla ei ole kanoja ennestään, ja toisille joilla tulos negatiivinen?

mäki saan testit sittenkin. läänin ellä oli miettinyt ja todennut et testataan vaan. Saankin sit jo tänään testin ottajan tänne.
APUA, mua jännittää ihan sikana
APUA, mua jännittää ihan sikana
Meille tulee testaus vasta ensi viikon keskiviikkona. Jännittää, vaikka olen ajatellut, ettei IB-positiivisuus meidän elämään hirveästi vaikuttaisi.
Läänintäti soitti ja kyseli, ilmoitin keneltä olen munia saanut viimeisen puolen vuoden ajalta.Kolmehan niitä lähettäjiä nyt sitten on.Mielenkiintoiseksi taitaa mennä, ei kuulemma tarvi verta valuttaa ainakaan nyt ensi hätään.
Mä ainakin olin ikionnellinen, et läänin ellä pääty testiin. Saan ilmaset testit ja mukavasti oli sama eläinsuojelusta vastaava ellä tekemässä, ku kävi tääl tarkastuksella. Se katto mun Pingu-kanasen jalan, ku Pingu on pikkasen ontunut. Päädyttiin pieneen venähdykseen.
Se ellä tykkäs, sano et eka kerta, ku hän tutkii yksittäistä kanaa
(nii ja lupas pistää mein Kanelin taskuunsa, ku kaneli on niin kaunis)
Se ellä tykkäs, sano et eka kerta, ku hän tutkii yksittäistä kanaa

(nii ja lupas pistää mein Kanelin taskuunsa, ku kaneli on niin kaunis)