Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
omena

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja omena »

Mä taidan pyytää isännän tuomaan kutteripurua vähän tuonne lisäksi myös. Mulla on ihan tolkuton määrä tuota pehkua, jos lisään joka päivä kerroksen päälle niin keväällä ei varmaan kanatkaan mahtuis huoneeseen :smt044 . Eikä tuo edes jäädy vaikka ovea pitää auki :smt002 ehehee. Ei vaan, hyvähän se on että toimii. Mulla on ollu kanssa noita nuorimpia varten vielä lämpölamppu päällä mutta nyt kyllä otin senkin pois, ei tuolla laske lämpötila vaikka ulko-ovi on sepposen selällään (meillä siis pikku eteinen josta verkko-ovet sitten kumpaankin siitosryhmään eli käytännössä suora tuuletus ulos asti). Luulen kyllä että mulla on tuo pehku ainakin osin jo liiankin märkä. No, ens vuonna tiedän ainakin miten teen ja miten en :smt005 onpahan kanat ainakin tarjennut tänä talvena, se kai pääasia :smt003 .
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Just heitin taas köököjä kanalan lattialta orren alle ja talikolla käänsin ne piiloon ja lämmin tuulahdus kävi. Kokeilin, niin orsien alla on palaminen alkanut. Muualle ei sit ko palaminen leviäkään, kun siivoon muualta ja kerään ryönät orsien alle. Ja meillä ei ammoniakki tuoksahda, itse asiassa tää eläinsuojelutarkastaja kehui ilmanlaatua. Ja niin se mun mielestä pitää ollakin, ilman laatu kestopehkusta huolimatta sellaista et ite voi siellä olla 24/7.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kakkaduunia tehty :smt003 Kokosin kanalan sulaneesta pehkusta sellasen puol metriä korkeen, syvän ja metriä leveen kasan navetan nurkkaan. Siellä vois alkaa syttymään, mutta vaikutti kuivalta :smt017 Mitenhän se on mahdollista, vasta jäästä suli ja ulkona nyt ei mikään kuiva keli oo... Kattelen pari päivää, miten pehkun käy :smt002
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

No kestopehku tai ei, niin kyllä minä sen verran siivoan ja puhdasta lisään ,ettei ammoniakki tai muukaan haise ja ilmanlaatu pysyy hyvänä ?
Kuiviketta on tällä hetkellä varmaan 30cm patja.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kyllähän siihen pyrkii kaikki!!

Mietin vaan mistä se johtuu!?

Minulla ei haise edelleenkään ammoniakki. Lisään kuiviketta ihan millin kerroksen joka päivä.
Mutta aina kun pehku alkaa palamaan haisee pari kolme päivää.
Ja tietenkin silloin lisään tuuletusta (ihan vain selvennökseksi kaikille, ettei minulla kanat siis hengittele huuruja)
Ja kuiviketta.
Mutta sitten se haju salaperäisesti katoaa eikä tule enää...

Itse olen ajatellut, että tasaisesti palava, vaikka hitaastikki, polttaa kakat sitä mukaa eikä ammoniakkia pääse tulemaan.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Niin kyllä mä luulen että itse kukin täällä pyrkii siihen että kanalassa olisi mahdollisimman hyvä ilma :smt108 .
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Nyt palaa pehku meilläkin :smt003
Reilu viikko sitten sain pellavakuiviketta, sitä kun lisäsin sekaan niin johan sytty. Nyt kanalassa +10 ja pehku mukavan lämmin :smt041
sokeripussi

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Sillä pellavalla on kyllä kummallisen ärhäkkä vaikutus :smt003 Meillä kans sen jälkeen sytty.
ÄsVee

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Ja täällä yritys jatkuu... (Kohta otan tulitikut avuksi, niin johan palaa.)
Pehku on ilmeisesti melkoisen kuivaa meillä. Tein tänään kaksi suurta turvekekoa, toisen orsien alle, toisen lämpöpatterin lähelle. Lisäsin lämmintä vettä ja vähän laitoin sekaan myös hiivaa. Ja sitten annoin kanoille muuta puuhaa, etteivät saman tien ole kaivamassa kekoja maan tasalle. Ripustin kaalin roikkumaan narun päähän, laitoin syksynlehtiä maahan ja kuivattuja pitkiä nokkosia syötäväksi. Nyt meillä tuli häkkikanalasta virikekanala. :smt003
vardenji

Tota pellavaa en kerenny kokeilemaan ennen kanojen evakoitumista... Tartteepa mennä ostamaan paali seuraavan kerran kun saa isoveljen kyytiimään.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mistä sä vardenji ostat sitä pellavaa? Ajattelin vaan, et oisko sitä jossain lähempänä ku mistä nyt haen.
vardenji

Ihan forssan rautiasta. :smt003 saa samankokosissa pikkupaaleissa kun turvetta. makso kai euron tai pari enempi.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

OHO! Mä ostan turun maatalouskeskosta, 20 kg paali maksaa n. 16 e!
Eli forssaan siis, jos sieltä saa isomman paalin 30% halvemmalla! ISO KIITOS!
vardenji

Toivottavasti sit vaan muistan oikein! Oli sellanen pienen heinäpaalin kokonen, painoo en muista, mutta kattelin juur sitä että pitäiskö ottaa sellanen, kun se samankokoinen turvepaali makso vaan euron pari enemmän. Kirjotin siitä kyllä aiemmin...
vardenji

Turpeen hinta 40 kg paalista oli Forssassa K-raudassa 12,90. Pakattu muoviin, ulkomitat n. 100x50x40 cm. Kanala on mäen alla ja tuli lapsellisuudessa istuttua painavan paalin päälle ja laskettua mäkeä navetalle :smt005 Hyvin liukuu eikä peppu palele \:D/

Löysin mik sen aiemman kirjoitukseni. Oli kai sivulla 11. Tämänkokoinen paali oli siis myös pellavaa ja hinta ei ollut kovin paljon suurempi. Ja jos käyt forssassa sopivaan kellonaikaan, poikkee ihmeessä kahveelle! Meille on rautiasta joku 10 min autolla.
Vastaa Viestiin