Eilen muuten iltakanala hommissa vein kanssa nyt puhdasta hiekka/tuhka sekoitusta läjän kanalaan.KErrankin oli jotain hyvääkin,kun pikkupoika käytti vauvanpunkkaa seisomakorokkeena,ja punkan pohja antoikin periksi..Pohjassa pitkä railo,jossa ei arvatenkaa ves enää pysy. Saivat kanat hienon vauvanpunkan hiekkoineen tuhkineen,oikeanlaista kierrätystä eikös?En ehti nyt jäämään aamulla sen kummemmin kattomaan olivatko vielä ymmärtäneet jutun juonen,kun oven kävin avaamassa,mutta eikö tuoki päivän päälle selkiä.
Hellanlettas hautoo ja hautoo
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Hellan lettas
Re: Hellanlettas hautoo,tivut kuoriutuneet,j-junamunan odotu
Nyt on taas tipsoja kateltu puuhissaan tovi,,aina siitä tulee hyvälle tuulelle.Hääräävät kaiken laista,lennellään ja rinnat vastakkain pöllyytetään siipiä,että untuvat leijuu
Outoa,ettei edes mitään oireita ,vaikka astmaakin on,eikös linnut ole kissaakin pahempia allergeenejä?
Eilen muuten iltakanala hommissa vein kanssa nyt puhdasta hiekka/tuhka sekoitusta läjän kanalaan.KErrankin oli jotain hyvääkin,kun pikkupoika käytti vauvanpunkkaa seisomakorokkeena,ja punkan pohja antoikin periksi..Pohjassa pitkä railo,jossa ei arvatenkaa ves enää pysy. Saivat kanat hienon vauvanpunkan hiekkoineen tuhkineen,oikeanlaista kierrätystä eikös?En ehti nyt jäämään aamulla sen kummemmin kattomaan olivatko vielä ymmärtäneet jutun juonen,kun oven kävin avaamassa,mutta eikö tuoki päivän päälle selkiä.
-
ninanni
Re: Hellanlettas hautoo,tivut kuoriutuneet
juu eiköhän se siitä pikku hiljaa
täällä munas särö
mä luulin nähneeni yöllä unta et kuulen koneest ääntä. Mut ei. Kyllä se Piippas. Voi apua. Koskaha se tulee sieltä. Toivottavasti ei sit kun lähden töihin
oikeesti tää on ollut ihan kivaa kun saa jännittää joko ajan. Ensin koko vkon lopun perjantaista alkaen ja sit viel maanantainakin 
-
Hellan lettas
No,ompas sulla siellä kone,kun joka päivä yksi pomppaa ulos ja eiku lisää hyrräämään. Melkoista tipsujen tuloa
Sinä veit jo omat tipsut kanalaan tipulaan? Mulla ne oli sinä surullisen kuuluisana ulkoilupäivänä kanalan tipulassa ja ne meni ihan lukkoon kaikki.Kököttivät yhdessä paikassa,siinä samassa mihin ne jätin,kun kävin hetken päästä kattomassa.eivät olleet hievahtaneet,odottivat vaan.Kävi mielessä,että olisko kylmä ajanut lämpölevyn alle kuitenkin,mutta siinä ne pöljät pällisteli ja ne otetiin sitte isännänki pyynnöstä takasi sisälle. Täytyy varmaan ensi viedä tuolla häkillä sinne ja lamppu päälle,kuten edellisetki tivut vein,niin ei tullu tollasta kökötys efektiä missään vaiheessa,Tosin mun hieno tipulani jää ny aivan käyttämättä tällä tyylillä,joka näille on vasta vaste valmistettu
Kattoo ny.Tosin kyllähän mä ne sinne olisn jo vienny jos ihan tosissaan olisin halunnu,,olkoo ny vielä hetken täällä,vien ku vien
Orrella istuvat jo mukavasti ,kasvavat ja pitävät kovaa rytinää:Jo senkin puolesta muuttoa pitää pian suunnitella,alkaa tila käydä ahtaaksi.
Sinä veit jo omat tipsut kanalaan tipulaan? Mulla ne oli sinä surullisen kuuluisana ulkoilupäivänä kanalan tipulassa ja ne meni ihan lukkoon kaikki.Kököttivät yhdessä paikassa,siinä samassa mihin ne jätin,kun kävin hetken päästä kattomassa.eivät olleet hievahtaneet,odottivat vaan.Kävi mielessä,että olisko kylmä ajanut lämpölevyn alle kuitenkin,mutta siinä ne pöljät pällisteli ja ne otetiin sitte isännänki pyynnöstä takasi sisälle. Täytyy varmaan ensi viedä tuolla häkillä sinne ja lamppu päälle,kuten edellisetki tivut vein,niin ei tullu tollasta kökötys efektiä missään vaiheessa,Tosin mun hieno tipulani jää ny aivan käyttämättä tällä tyylillä,joka näille on vasta vaste valmistettu
-
ninanni
yöt vielä sisällä ettei saa vetoa. En tie miks pärjäis varmasti kanalas mut oon silti yöt sisäl pitänyt. Ja varmaan se sit tekee kun ei ole lamppua. Mulla oli kanalas vaan hehkujalka lamppu häkin vieres ja siinä oli pienimmät ja isommat teki mitä mieleen tuli. Kotiin just tulin ja konees kauhee meteli mut tipu viel kuoressaan. On vähän jo yrittänyt sahauksen alkua et Kai sit yöllä tulee taas. Ukkokin kysyi et etkö meinaa laittaa ollenkaa lisää munia? Sit vaan nauroin ja vastasin että antaa koneen nyt hetken huilata. Kai se sit tällä yllyttämisellä kaapista viikon sisällä kaivetaan. Onneks on tilaa silti tulokkaille vaikka talvi tulee. Kunpa ehtis vain sisustaa kivaksi 
-
Hellan lettas
No tiput kyllä kasvaa ihan vauhdilla.Pitkät koivet ja valtava pallo keikkuu niiden varassa
Onkohan noi tehikset jotenkin isoja tipuina,tuntuu ainakin,että aikamoinen kasvu 2 viikossa on tapahtunu.joku kaunis aamu siellä kattoo jätti tipuja pursuilemassa häkki liitoksissaan.En ois uskonu,että noin äkkiä muuttuu,ei mun mielestä ihan noin äkkiä noi maatiaiset muuttunu tai sitten aika kultaa muistot.
Olivat kaikki orrella aamulla ja se yksi kukko.Voi vietävä sitä sen harjaa,pitää joskus kuvata sen pieni pää.
Tänään on ohjelmassa kaiken laista --> off topic juttua 
-
Hellan lettas
Ja laitannnnyyyy niitä munia lisää,sit taas kuoriutuvat melki yhtä aikaa ku täälläki,jossei mikää mee myttyyn.
vielä on kesää jäljellä,vielä tulee kauniita päiviä
-
ninanni
5 omaa munaa viel konees odottaa
eli 7.8 lisättyjä 2kpl. Ja 8päivä lisätty 3kpl. Kyllä niit sieltä viel tulee. Nyt 8onnellista kanihäkissä. Yöllä taas kuoriutui tuo viimeisin
en mä viel lisää laita. Kaikki aikanaan
koska siel kuoriutuu?
-
Hellan lettas
Täällä ollaan vasta alussa,ja iltapäivällä laitoin,että varmaan saa laskemisen alottaa seuraavasta päivästä vasta.Mut 18 pv laitoin 6 munaa ja 19 päivä 1 munan(j-junamunaa kun odotin) 1 munista on kyllä sellainen ,etten ymmärrä miksi oon sen sinne koneeseen nakannu
mielestäni muita selkeesti pienempi kummallinen puikula,että en tiedä millanen mahis siitä on tulla mitään.
Tipuset pääsi tänään kuivikkeen päälle.Tuli taas uusi asia ja paljon tekemistä.Ovat kasvaa hurahtaneet ihan silmissä ,ja jätöksetki sitä mukaa jo,että nyt oli jo korkea aika.Kauhea kupsutus alkoi heti
Alan tosissaan suunnitella pikku hiljaa muuttoa kanalan puolelle ,Mikäs siellä on ollessa,ja pakko niiden on saada pian kanan mallia ,eikä vaan kanamaisen.
Tipuset pääsi tänään kuivikkeen päälle.Tuli taas uusi asia ja paljon tekemistä.Ovat kasvaa hurahtaneet ihan silmissä ,ja jätöksetki sitä mukaa jo,että nyt oli jo korkea aika.Kauhea kupsutus alkoi heti
-
ninanni
mulla on alusta asti tuo puru. Ja ruokapäässä on sanomaa kippojen alla niin pysyy puhtaampana kauemmin. Eikä ole ihan täysin lampun alla. Kyllä se siitä. Juuri naurettiin tääl et voi jestas mikä jätti nopea kasvamaan tuo luomu kun on pikkuisen jo isompikin kuin nuo 5päivää vanhemmat tyrnäväläiset. Hassua mutta totta 
-
Hellan lettas
näin luulisinkin ,että nuo meidän tivutkin on suuri kokoisia,,niinku se luomu
,,mullaki lamppu vaan toises pääs.Tivut on ollu nyt päivän kanalas ja olivat kyllä tyytyväisen oloisia ja lentelivätki..saivat olla sielä irti,kun muut oli ulkona.Nyt tipulassa lämpölevyn alla.Täytyy vielä käydä kattomassa miten ne siellä oikeen pärjää. 
-
ninanni
joko tiput jäi yöksi kanalan puolelle? Tai siis ei sisälle?
mä toin viel sisälle kun kolmea pienempää en viel edes ole päästänyt navettaan et ovat sisällä. Voin paremmin seurata ym. Oon vissii liian varovainen. Edelleen vaik ei nyt enään niin pitäis olla kun ei ole ekat tiput. Katsotaan koska mun ylivarovaisuus muuttuu. Noi tiput on ihan hulluna perunaan. Viime tiput oli puuroon ja munaan. Mut nää rakastaa nyt perunaa ja munaa. Huh. Meillä kun ei kovasti olla perunan ystävää. Ja jos Ollaan niin sit muussi on se juttu. Oon kuulemma pienenä rakastanut perunaa niin sit varmaan söin sitä liikaa. Onneks silti nuo tiput on kaikki ruokaisia plus tipu rehu. Aiemmil tipuilla ei ollutkaan rehua. Mut nyt ajattelin et hommaan sen säkin ja piste. Sit ainaki voin olla tyytyväisim mielin että saavat kaiken tarvitsevan. Ja kyllähä tuo säkki sit odottikin aika kauan tulokkaita, olipaha valmiina
viel uudet puuro piimä vellit lautaselle ja rehun lisäys. Sit munien valaisu ja nukkumaan. Alkaa unirytmi palautua pikkaisen. Ja kyllä sen huomaa jo Tipuistakin. Tietää milloin on puuro aika. Ja milloin hiljentyä unten maille
viel uudet puuro piimä vellit lautaselle ja rehun lisäys. Sit munien valaisu ja nukkumaan. Alkaa unirytmi palautua pikkaisen. Ja kyllä sen huomaa jo Tipuistakin. Tietää milloin on puuro aika. Ja milloin hiljentyä unten maille
-
ninanni
munat valaistu. Kaikki 5 vipeltää ja kovaa kuorissaan!!
ja häkissä kaikki 8 senkun kasvaa vauhdilla ! Oon niin tyytyväinen ettei tosikaa!
siellä muuten pian pääsee valaiseen munat!
siellä muuten pian pääsee valaiseen munat!
-
Hellan lettas
Tivuilla ensimmäinen yö kanalassa ja kaikki hyvin.Siellä lämpölevyn lisäksi myös lämpö lamppu. Tivut piipitti eilen muutamaan otteeseen tosi kovaa,kun lähdin kanalasta,huomaan,että ovat aika kovasti kiintyneitä ja juttu on kyllä puolin ja toisin sama.Jonkin sortin eroahdistus mulla onkin,mutta parempi näin on,että saavat kanoilta oikean mallin.Teen vielä päivän aikana jotakin muutoksia tipujen suhteen,että saavat parhaan mahdollisen paikan ja siten,että muut kanat tottuu hyvin tipuihin,ennen niiden vapauttamista.KAtsotaan sitten montako viikkoa siihen menee.Kaikki tipsut oli aamulla pirteitä ja nyt ruoka kiinnosti mua enemmän
Tykkäävät kun saavat lennellä vapaasti ja aika pöllyytys oli heti aamulla.Kaikki sen puolesta ok. Mä en oo vielä edes valaissu munia,onko niissä edes ketään kotona..mielessä oli eilen illalla,mutta se aika meni johonkin etten näköjään muistanut. 
-
ninanni
kyllä itsekin huomaa että tipuilla on sellainen oma kiintymys. Välillä kun kissa häkin vieres nukkuu ja lähtee pois niin piippaus konsertti alkaa pienimmällä että älä mene. Sit kun taas kissa tulee paikalle niin kaikki rauhoittuu. On se outoa vaan mut meillä kissat tietää (ihme kylläkin) mitkä ovat lemmikkejä ja mitä saa syödä / metsästää. Tiput on varmaan niin mielenkiintoisia katsella
ja tietysti olen ajatellut näinkin asiaa että ehkä kissat ajattelee "ruokaa,mutta vielä liian pieni. Antaa kasvaa vielä, niin on enemmän ruokaa".
Mut se on jännää et tiput ovat vähänkuin leimautuneet kissaan. Hassua.
Kun vein isommat tiput kanalaan niin kukko tietysti ilmoitti asiasta kovaan ääneen muillekkin, hei tulkaa katsomaan nää on jotain kärpäsiä ja pitää kauheeta ääntä. Vuorotellen kaikki oli kurkistaut et mitä häkis on ja jatkoi puuhia. Samoin tiput. Kyllä ne vaan nopeasti sopeutuu vähän viileämpään tilaan ja erilaiseen ympäristöön missä on kaikkia uusia ja outoja ääniä.
Mut se on jännää et tiput ovat vähänkuin leimautuneet kissaan. Hassua.
Kun vein isommat tiput kanalaan niin kukko tietysti ilmoitti asiasta kovaan ääneen muillekkin, hei tulkaa katsomaan nää on jotain kärpäsiä ja pitää kauheeta ääntä. Vuorotellen kaikki oli kurkistaut et mitä häkis on ja jatkoi puuhia. Samoin tiput. Kyllä ne vaan nopeasti sopeutuu vähän viileämpään tilaan ja erilaiseen ympäristöön missä on kaikkia uusia ja outoja ääniä.
-
ninanni
niin ja sitä jatkan vielä. Tuota koko keskustelua. Eli nyt jos tarkemmin kattoo niin toi on kyllä kooltaan jo hiukan ohi tuo luomu noita tyrniksiä. Aika hassua. Mut totta. Ja noi tyrnikset on 20päivää vanhoja ja luomu 15päivää. Ja noi vanhemmat rupeaa olemaan jo niin likaisen ja kamalan näköisiä kun sulkia töröttää ja untuva siellä untuva täällä
hetken kun vielä odottaa niin on bad hair day jokapäivä kun rupeaa puskee sulkaa tuonne päälaelle.
elämä on. Tai täytyy myöntää et on toi tipujen elämä aika rankkaa. Varsinkin tuo sulkautumis vaihe. Onneks ei tipulassa ole peilejä et itsensä näkisivät