Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisteröidä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

annemari kirjoitti:Voisko joku joka viitsii selvittää, mitä rangaistuksia tämän lain ja asetuksen rikkominen aiheuttaa. Jos kerta se on säädetty, yleensä säädetään myös rangaistus rikkomisesta.
Aivan totta :smt045 Niin se on myös tässä ko. asiassa säädetty.
Tämä asetushan perustuu siihen
lakiin eläintunnistusjärjestelmästä 9.4.2010/238
Viidennessä luvussa on hallinnolliset pakkokeinot ja seuraamukset.
annemari

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja annemari »

Ennenkuin joka harrastekanassa on mikrosiru tai numeroitu jalkarengas ja ne numerot on ilmoitettu vuohirekisterin kaltaiseen viranomaisrekisteriin ei tuolla asetuksella ole siipikarjan pitämisen kanssa yhtään mitään tekemistä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Hyvä heitto vardenji :smt005
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
hannaw

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Parin lapun tayttämisellä tästä selviää, oli se sitten hyvä, tai ei hyvä -juttu. Oma kirjanpito ei ainakaan ole huono, vaikka sitä ei missään vaadittaiskaan. Eikä se tunnuksen pyytäminen/antaminen ole osto/myynti -tilanteessakaan kauheen hankalaa, ja sitten sen kirjoittaa ylös omaan ruutuvihkoon. Mä en vaan voi käsittää, mikä tässä on niin niin hankalaa, että sitä pitää protestoida. Paljon hankalampaa ja työtä koituu niistä kanoista itsestään. Jos tästä ei nyt tule mitään varsinaista hyötyä itselle, niin ei se myöskään mun mielestäni mitenkään heikennä mun olojani kanojen kanssa. Kaikki mökinmummot ei varmastikaan koskaan saa tietoa asiasta, eikä kaikki varmastikaan tule lakia noudattamaan, mutta mä vaan ihmettelen, että miten se heidän olonsa sit on niin paljon helpompaa, ilman sitä rekisteröintiä. Kaikesta ei tule itselle suoranaista konkreettista hyötyä, mutta niinhän täällä muutenkin asiat on. Jos jotain uudistuksia kehitellään, niin me ollaan valmiit ne heti alkuunsa torpeedoimaan, kun ei se kuitenkaan toimi, ja siinä on vaikka mitä puutteita... siis jo ennenkuin se on edes käytössä. Mä toivon, että tääkin järjestelmä joskus on hyödyksi, vaikka ei ehkä heti alkuunsa. Ja jos ei koskaan toimi, niin ei mun aikaani ja vaivaani kauheasti ole siihen sit uponnutkaan!

Hyvänä esimerkkinä on tässäkin kesäpossut, joita tais vuosia sitten olla aika monella maatilalla, ja niitä sai helposti. Nyt ei possua saa oikeastaan mistään, ellei ole näyttää, että on rekisteröitynyt sikatilaksi. Yhden paperin täyttö takaa mulle mahdollisuuden ostaa ja teurastuttaa possuni. Kanojen kohdalla se takaa mulle mahdollisuuden myydä ja ostaa kanoja ja muita siivekkäitä helposti, kun ei tarvii kysellä, että kukas myis mulle, vaikka ei ole tunnuksia, tai kukas ostais multa näitä tunnuksettomia kanoja. Tää varmaan naurattaa nyt, mutta ei enää muutaman vuoden päästä, kun homma toimii ja on kaikille arkipäivää!
Gisli

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Gisli »

hannaw kirjoitti:Parin lapun tayttämisellä tästä selviää, oli se sitten hyvä, tai ei hyvä -juttu. Oma kirjanpito ei ainakaan ole huono, vaikka sitä ei missään vaadittaiskaan. Eikä se tunnuksen pyytäminen/antaminen ole osto/myynti -tilanteessakaan kauheen hankalaa, ja sitten sen kirjoittaa ylös omaan ruutuvihkoon. Mä en vaan voi käsittää, mikä tässä on niin niin hankalaa, että sitä pitää protestoida. Paljon hankalampaa ja työtä koituu niistä kanoista itsestään. Jos tästä ei nyt tule mitään varsinaista hyötyä itselle, niin ei se myöskään mun mielestäni mitenkään heikennä mun olojani kanojen kanssa. Kaikki mökinmummot ei varmastikaan koskaan saa tietoa asiasta, eikä kaikki varmastikaan tule lakia noudattamaan, mutta mä vaan ihmettelen, että miten se heidän olonsa sit on niin paljon helpompaa, ilman sitä rekisteröintiä. Kaikesta ei tule itselle suoranaista konkreettista hyötyä, mutta niinhän täällä muutenkin asiat on. Jos jotain uudistuksia kehitellään, niin me ollaan valmiit ne heti alkuunsa torpeedoimaan, kun ei se kuitenkaan toimi, ja siinä on vaikka mitä puutteita... siis jo ennenkuin se on edes käytössä. Mä toivon, että tääkin järjestelmä joskus on hyödyksi, vaikka ei ehkä heti alkuunsa. Ja jos ei koskaan toimi, niin ei mun aikaani ja vaivaani kauheasti ole siihen sit uponnutkaan!
Ehkä se on vaan se periaate, eihän lappujen täyttö sinänsä ole hankalaa :smt001 En voi väittää että nuo kaikki asetukset ja kiellot yhteensä, kannustaisivat tässä maassa enää omavaraisuuteen.
Suwitsu

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mun mielestä noissa rekisteröitymisissä ei ole ollut mitään hankalaa, ollaan nyt siis rekisteröidytty lammas-, vuohi-, sika- ja siipikarjatilallisiksi. Tietty asioista saa hankalia jos ottaa sen asenteen ja jos ei epäselvissä asioissa halua/viitsi/uskalla kysyä apua esim. maaseutusihteeriltä. En minäkään tarkoita, että riemusta hihkuen noita lappuja täyttelisin mutta ei se nyt hyvänen aika niin hankalaa ole, kyllä tässä elämässä on niitä ihan oikeesti vaikeitakin asioita!
minnimanni

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Ei oo vaikeeta ei, tai voi ollakkin. Ei se olekkaan se vaikeus mikä siinä useimpia mättää vaan tämä helkkarin isovelivalvoo yhteiskunta. Kohta ei voi käydä edes paaskalla ilman et siitä täytyy ottaa hygienia näyte ja tehdä Eviraan ilmoitus. Pitääkö meitä suomalaisia oikeesti joka asiassa valvoa ja vahtia, ollaanko me niin tumpeloa sakkia ettei osata ite itestämme huolehtia. Onko tavan kansa niin paljon huonompaa porukkaa kuin päättäjät, ja mikä niistä päättäjistä sitten tekee niin fiksuja yhtäkkiä kun sinne arkadian mäelle pääsevät tai johonkin muihin hyviin isoihin päättäviin virkoihin. Leviskö ne lintu taudit ja sika taudit yms kulovalkean tavoin ennenvanhaan joka kotiin, kuoliko niihin silloin kymmeniä tuhansia tai miljoonia ihmisiä? Turhaa pelkoa , turhanpäiväsiä paaaskahousuja kaikki koko sakki :smt019
Suwitsu

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Toisaalta ei ennen vanhaan edes haaveiltu näin isoista eläinyksiköistä mitä nyt on. Kyllä ne taudit vaan eri tavalla levittyy ja kehittyykin kun eläimiä sullotaan satoja tai tuhansia eläimiä samaan tilaan. Ja kuinka paljon taudit kulkeutuu ihmisten mukana, koskaan ennen ei ole matkustettu näin paljon kuin nyt. Niin ja mistä sitä tietää mitä tauteja joskus on ollut, ei niitä ole osattu tutkia siten kuin nykyään.
vardenji

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Töissä kuuntelin taas uutisista kuinka joku tän alueen PIENraakamaitotuottaja joutuu eviran säädösten takia lopettamaan toimintansa, koska ei pysty samoihin tuloksiin suurtilojen kanssa. En kuullu kaikkea koneiden takia, jos joku kuuli hänee radiosta tästä asiasta paremmin, korjatkaa, mutta kyse tais olla juur noista karjatilan laitteista ja tautitartunnanpelosta, sillä tää tuottaja oli tosi tuohtunu juurikin tästä. Pätkistä ymmärsin häntä syytetyn yleisesti pientuottajien tautiriskeistä, joita isoissa tuotantolaitoksissa ei tietenkään ole(Mä uskon kun näen ilman laseja, tehot -5.5 ja -5). Eli yleinen käsitys on ton uutisen mukaan että pientuotannosta ne taudit tulee :smt01 En usko et menee kauaa ennen kun tää alkaa pienkanaloiden kohtaalla... 9 Nyt ne selvittää paikat joissa kanoja on ja sit kun oikee aika tulee, kaikki tullaan yhteisen hyvän nimissä joko takavarikoimaan jonkun kansanedustajan kaverin suurtehokanalaan 'puhtaampiin oloihin' tai lahdataan ja myydään metsästäjille syöteiks.

Nyt tekis mieli muuttaa englantiin eviralta suojaan... Tässä vaiheessa olis varmaan mun syytä pahoitella koko purkaustani, mutten oo nukkunu muutamaan yöhön kun pari tuntia ja kaikki tuntuu menevän päin mäntyä. Mä täyttelin 6 vuotta kelan kaavakkeita kun opiskelin ja kun vihdoin luulin pääseväni kaavakkeista ja lomakkeista eroon tulee toi evira määräämään :smt093

Täähän tais koskee kaikkia lintuja joten mites papukaijan omistajat saa tiedon? Vai saako koskaan. Kai eläinkauppoihinkin on sitten ilmotettu' Papukaijat ja muut linnut ovat tästlähin kaikki myytävissä vain pitopaikkatunnuksen omaaville henkilöille', Kohta ne tunnukset tarvitaan jo linnunsiemenien ostamiseen :smt019 Ja kananrehuun saadaan kans pian joku este, 'Eviran kananomistuskortti kiitos, eikö ole, nehän tuli eilen voimaan ja tilaaminen kestää kuukauden? No empä saa sulle tota säkkiä myydä, hyvää päivänjatkoa.'

Mä yritän laskee kymmeneen ennen kun kirjotan tähän enää mitään ja voisin nyt viikonlopun kunniaks nukkua pari päivää. :smt015
Ilona

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Pitäiskö meidän pientuottajien (harrastajat ja piensivutoimiammattilaiset) perustaa joku yhdistys ajamaan meitin asioita?
vardenji

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kananomistajien vapautuspuolue :smt005 Pyritään eduskuntaan...
uusikananen

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

No nyt on lippuset ja lappuset täytetty ja on jopa karttakoordinaatit merkattu, jotta on varmasti tarkka osoite, mistä meijän kotpotit löytää :smt003 Maataloussihteerin kommentti " ärsyttää tällaset " :smt040
tinttuli

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

vardenji kirjoitti:Töissä kuuntelin taas uutisista kuinka joku tän alueen PIENraakamaitotuottaja joutuu eviran säädösten takia lopettamaan toimintansa, koska ei pysty samoihin tuloksiin suurtilojen kanssa.
:smt017

Raakamaidon suoramyynnistä ei tarvitse enää tehdä erillistä ilmoitusta.
:smt023
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uuti ... ennallaan/
vardenji

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kiitos tinttuli tarkennuksesta :smt002 Saatoin kuulla väärin koneiden takia, vaikka omani hiljensinkin.
chiking

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja chiking »

Kävin tänään itsekkin viemässä/täyttämässä laput torniossa.ei ollut vielä yhtään ilmoitusta sinne tuotu ja ne oli sielä yhtä sekaisin siellä niistä lappujen täyttämisistä kuin minäkin
elikkä jos meinaan piettää itellä harrastusmielessä lintuja ja myyn siitosmunia jos ylimääräsiä liikenee ja poikasia jos tulee.ja haudutan omalla koneella.riittääkö pelkkä seura ja harrastus ilmoitus?sielähän oli kohtia siitosmunista,hautomosta jne jne ja sitten ihmeteltiin sitä kohtaa-suurin sallittu eläinmäärä...no ei ne osannee siihen sanoa sen kummemmin mitään??? :smt017
Vastaa Viestiin