Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Lukittu
hernande9

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Minä sain 4,5 vuotta sitten aloitellasseni kanojen kanssa touhuamisen reilut 40 vuotta kanoja (munintakanoja) pitäneeltä viljelijältä seuraavan rehuohjeen ja sitä olen käyttänyt ja kanat (ilmajokiset) voivat hyvin ja munivat hyvin ja sen itsetehdyn rehun lisäksi olen antanut suunnilleen kaikki keittiöstä tulevan ruuantähteet paitsi en maitotuotteita. Se rehusekoitus:
4-osaa kauraa
3-osaa ohraa
1-osa vehnää ja
2-osaa munintaviiviste Multimix (sisältää muutaman %:n kalaa, joten ovat sitten munat Omega-munia), sekoita seos hyvin !

Jyvät ovat kokonaisia ja hyvin menevät alas, myös ohra. Lisäksi olen Goliat myllyllä 8 mm:n seulalla rouhinut sekaan jonkinverran hernettä (ruokahernettä 1-2 mm:n raekoko, itse viljeltyä luomuna, oli viime kesänä 10 aaria). Rehukustannukset ovat noin kolmasosa verrattuna kaupasta saataviin täysrehuihin !ja kanat voivat todella loistavasti.

Mitä tulee eläinlääkäreiden tietämykseen kanoista niin olen "mahtavan" kananhoito urani aikana törmännyt 2:een eri eläilääkäriin, jotka ovat valitelleet sitä, etteivät tiedä oikein mitään kanoista kun niistä ei el:n koulutuksessa oikein puhuta mitään. Mutta ei se ollut ongelma kun sanoin, että tarvitsisin niin ja niin monta mg:tä Strongholdia (45 mg ulko- ja sisäloisten häädäntään syksyllä ja keväällä, riittää mun otuksille vuodeksi) niin sillä oli asiat selvä. :smt035 :smt014
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo oon mäkin eläinlääkäriltä toki apua saanu, mm. meillä kun oli kukolla kalkkijalkaa niin ystävällinen ellä tutki kotonaan jotain 40-luvun kanakirjaa ja määräs mäntysuopaa ja paloöljyä, kovat oli tropit mutta punkit kuoli :smt003 muniksessa on vissiin muitakin vaihtoehtoja... mä en juur tuota sairaspuolta tutki että tiä mimosia neuvoja on, mutta toki jos tuntuu että on semmosia tapauksia että syytä ois ellää konsultoida niin kannattaa kai sillon näppikseltään semmonen kommentti päästää. Kanoilla ny isoin ero on tuotantoeläin vs. kotitarvekanala että tuotantokana ei oo yksilö vaan iso yksikkö jota hoidetaan, kotitarvekanalassa moni hoitais sitä yhtäkin yksilöä ja hoitaakin :smt001

Noista teollisista rehuista... niistähän on tutkimuksia miten laiduntavien kanojen munat on paljon terveellisempiä (vitamiinit, rasvahappokoostumus, jne) on kuin teollista rehuja syövien ja maussahan sen huomaa myös, ja keltuaisen värissä. Että kertoo aika paljon sekin teollisen rehun "ylivertaisuudesta" :smt002

Aijoo se piti vielä sanoa että salmonellavalvontahan ei tähtää kanojen itsensä vaan ihmisten hyvinvointiin.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mäkin saan ellältä apua, mä kerron mitä haluan ja se kirjoitta reseptin. Myöntää ettei tiedä mitään kanoista.
Minusta on hyvä että on tällainen foorumi jolta saa apua kun ammattilainen nostaa kätensä pystyyn. Mä kuitenkin uskon että suurin osa haluaa ja pyrkii hoitamaan kanansa hyvin. Jo se että täällä kysellään neuvoja kertoo sen. Tyhmä on se joka ei kysele sen jälkeen kun ammattilainen ei osaa auttaa.
Muusan kanssa samaa mieltä että jos joku vaivautuu lähettämään kanansa eviraan avattavaksi se kana tuskin kuoli nälkään, jokin muu vika siinä oli, sitä ei vaan löydetty.
Voi olla että tuotantokanailija tietää paljon mutta nehän eivät hoida yksittäistä sairasta kanaa. Ne eivät edes näe sitä yhtä sairasta kanaa sen tungoksen keskellä. Ei ne mitään yksilöllistä hoitoa tarjoa eivätkä siihen edes pysty johan se kanamäärä estää sen.
Vanhoissa kanaoppaissa on ihan pätevät ruokintatiedot, kyllä ne kanat ennenkin munivat. Mä luotan naapurin mummoon jolla on ollut kaikkia kotieläimiä joista yhtäkään ei ole ruokittu teollisella rehulla. Mulla ei myöskään ole mitään halua maksimoida kanojen (tai kuttujen) tuotantoa,sekin on turha stressitekijä joka heikentää vastustuskykyä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Koettakaapas palata säilytysohjelmaa koskevaan keskusteluun. Moni on maininnut, että sille keskustelulle ei ole oikein muuta paikkaa. Tämä ketju nyt olisi, mutta ei vastaa enää tarkoitustaan tämäkään.
Esim. erityyliset ruokintamallit ja haudonnat koskevat muitakin kuin säilytysohjelmaan kuuluvia tai siitä eroavia. Säilytyohjelma ei taida määritellä, että syötetänkö teollista rehua vai ei jne.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Säilytyohjelma ei taida määritellä, että syötetänkö teollista rehua vai ei jne.
Ainakin sitä vahvasti poikastuottajakoulutuksessa suositeltiin ja kehotettiin vaihtamaan omatekoiset seokset tehtaan säkkeihin :smt002
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Tästä eroamisesta. Minä ajattelin jättää raportin palauttamatta, ja helmikuussa ilmoittaa erostani.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meijän eläinlääkärit lähinnä huokaisee syvään jos jotain kana-asiaa kysyy. Sanovat suoraan etteivät tiedä kanoista mitään ja joskus on ihan yhdessä mietitty lääkettä ja annostuksia.
Kyllä täällä ihan oikeassa ihmiset on siinä että tuotantokanan ja harrastekanan hoito on aivan eri asia ja eläinlääkäreiltä ei välttämättä saa apua jos ei itse tiedä mitä tarvitsee. Huom! En missään nimessä ole sitä mieltä että eläinlääkäreillä ei tee mitään, ilman muuta kannattaa kysyä ja jos hyvä tuuri käy niin innostuu eläinlääkärikin asioita tutkimaan ja tietoa hakemaan jos ei osaa suoralta kädeltä auttaa. :smt024

Yhdeltä kaverilta joka myös säilyttäjä, kuulin erittäin kuvaavan jutun: Hän pyysi sairaalle kanalleen lääkettä niin eläinlääkärit kauhisteli että miten ihmeessä se kana voi olla edes hengissä kun ei ole mitään rokotuksia annettu ja ihan kaverilla itsellään kanalassa kuoriutunut. :smt047 Ei herunu lääkettä, ei kuulemma yhtä kanaa kannata lääkitä.

Muuten muittenkin eläinten kohdalla on saanut huomata että yleensä parhaat neuvot tulee ihan muualta kuin eläinlääkäreiltä. Esim. koirissa kovin moni eläinlääkäri ei tiedä irlanninsusikoirien keuhkokuumeeseen tehoavia lääkkeitä. Kasvattajalta kun kysyy niin heti tulee oikeitten troppien nimet.

Anteeksi Hilta, taas jatku ot. Pitäsköhän tämä jo pätkästä poikki tämä ketju erilleen?
hernande9

Uskaltaisiko täällä laitella suoraa lainausta MTT:ltä saamastani vastauksesta koskien konehaudottujen tipujen luovutusta alle 6 viikkoisena (no ei vielä laiteta). MTT tuo perusteluissaan esille, että esim. viikon vanhana luovutetut tiput annetaan aina kokemattomille kananhoitajille (HUOM !!!!). Multa esim. viime vuonna meni suurin osa tipuista säilyttäjille tai muutoin kokeneille kanankasvattajille, mutta ei MTT lämmennyt ehdotukselleni, että jo viikon vanhoja tipuja voisi luovuttaa kokeneille kanaihmiselle ja varsinkin säilytysohjelmassa mukana oleville !!!! :smt017

Niin voisihan niitä luovuttaa kunhanonvaankanoina !!!! :smt041
Viimeksi muokannut hernande9, 29 Tammi 2013, 22:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ilona kirjoitti: Maattareille vielä sen verran, että en pitäisi vanhoja oppaita välttämättä parhaina tiedonlähteinä kanojen ravitsemuksesta. Tietoa on tullut lisää ja uusiakin oppaita on tullut, parhaina mun mielestä Helena Tengvallin/Telkänrannan Kanojen maailma ja Kanojen hoito. Mullakin on vanhoja oppaita kuriositeettina hyllyssä, mutta ei niistä ruokinnan suunnittelussa mitään apua ole ollut. Kivoja ne ovat kyllä muuten. Telkänrannan kirjoissa sen sijaan selitetään ruokinnan perusteet hyvin helppotajuisesti. Myös tuotantokanaloille tarkoitetuissa oppaissa on arvokasta tietoa, sitä pitää vain hiukan soveltaa.
No voi hyvää päivää! Ja mistähän ne on nykyajankin kanojen ruokinta aatteen pohjat ja perustat ammennettu jos ei ennenvanhaisista tavoista ja taidoista joka maalaisjärjellä on hyviksi koettu ja havaittu! Ystävääni lainaten; EI KAIT SITÄ PYÖRÄÄ JOKA KERRAN TARVI UUDELLEEN KEKSIÄ! :smt005
Nyt vetäydyn tästä :-"
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Muusa kirjoitti:
Aijoo se piti vielä sanoa että salmonellavalvontahan ei tähtää kanojen itsensä vaan ihmisten hyvinvointiin.
Niinpä. Mutta ei se salmonella kanankaan hyvinvointia paranna.
Ilona

hernande9 kirjoitti:Uskaltaisiko täällä laitella suoraa lainausta MTT:ltä saamastani vastauksesta koskien konehaudottujen tipujen luovutusta alle 6 viikkoisena (no ei vielä laiteta). MTT tuo perusteluissaan esille, että esim. viikon vanhana luovutetut tiput annetaan aina kokemattomille kananhoitajille (HUOM !!!!). Multa esim. viime vuonna meni suurin osa tipuista säilyttäjille tai muutoin kokeneille kanankasvattajille, mutta ei MTT lämmennyt ehdotukselleni, että jo viikon vanhoja tipuja voisi luovuttaa kokeneille kanaihmiselle ja varsinkin säilytysohjelmassa mukana oleville !!!! :smt017

Niin voisihan niitä luovuttaa kunhanonvaankanoina !!!! :smt041
No mutta mikä suuri tarve niitä sitten on luovuttaa alle 6-viikkoisina, kun ne voi vallan hyvin luovuttaa yli 6-viikkoisina? Tätä en vain käsitä. Jos ei jaksa/viitsi/pysty hoitamaan poikasia kuutta viikkoa, niin onko niitä syytä edes haudottaa?

Jos oikeasti on kokenut ja vastuullinen harrastaja, niin ei edes halua ostaa liian nuoria poikasia, koska tietää vastustuskyvyn olevan tuossa vaiheessa heikompi ja poikasen herkempi ympäristönmuutoksen aiheuttamalle rasitukselle.
Ilona

Muusa kirjoitti:
HiltaHelikopteri kirjoitti:Säilytyohjelma ei taida määritellä, että syötetänkö teollista rehua vai ei jne.
Ainakin sitä vahvasti poikastuottajakoulutuksessa suositeltiin ja kehotettiin vaihtamaan omatekoiset seokset tehtaan säkkeihin :smt002
Mun mielestäni Ojanne suositteli tätä vain poikasten osalta ja hänellä oli tähän kyllä erittäin vakuuttavat perustelut. Ymmärtääkseni hän on toiminut kanojen parissa jo silloin, kun minä (nelikymppinen ämmä) olen ollut rippikouluiässä, joten en hänen näkemyksiään lähtisi kyseenalaistamaan.

Aikuisten lintujen osalta en tulkinnut Ojanteen tai muidenkaan puheenvuoroja siten, että he suosittelisivat vaihtamaan toimivan kotiruokinnan teolliseen rehuun. Sen sijaan muistan Ojanteen kyllä puhuneen kanan tarpeista liittyen valkuaisaineiden määrään ja aminohappokoostumukseen ja muistuttaneen tämän asian vakavasti ottamisesta kotiruokinnassa.

Laitumen/ruohon/muun vihreän poisjättämistä ruokavaliosta ei seminaarissa todellakaan suositellut kukaan! Aivan päinvastoin, tätä suositeltiin jo ihan virikeruokanakin. Saati sitten munien laadun takia.
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

sen verran pistän lusikkaa tähän soppaan että : mulla viime kesän lopus koneesta kuoriutui VAIN yksi. Sille piti sitten saada kaveri. Onneksi löytyi 4alle viikon ikäistä tuolle kaveriksi. Ja onneksi joku myi ne mulle nuin nuorena! Vai olisiko tämän yhden pitänyt jäädä yksin ilman kavereita?
Mulla olis ainakin ollut surkea olo jos olisin sen yksin jättänyt!
Ilona

ninanni kirjoitti:sen verran pistän lusikkaa tähän soppaan että : mulla viime kesän lopus koneesta kuoriutui VAIN yksi. Sille piti sitten saada kaveri. Onneksi löytyi 4alle viikon ikäistä tuolle kaveriksi. Ja onneksi joku myi ne mulle nuin nuorena! Vai olisiko tämän yhden pitänyt jäädä yksin ilman kavereita?
Mulla olis ainakin ollut surkea olo jos olisin sen yksin jättänyt!
No ei olis tietenkään pitänyt jäädä yksin. :smt001

Mut ehkä esim. emokana samanikäisine tipuineen olis ollut vielä parempi vaihtoehto, jos semmosen oisit jostain saanut. Mut ainahan ei saa kaikkea.
hernande9

Ilona:"No mutta mikä suuri tarve siitä sitten on luovuttaa alle 6-viikkoisina, kun ne voi vallan hyvin luovuttaa yli 6-viikkoisina? Tätä en vain käsitä. Jos ei jaksa/viitsi/pysty hoitamaan poikasia kuutta viikkoa, niin onko niitä syytä edes haudottaa?"

Kanalan olosuhteet eli liian pieni kanala, ei sinne mahdu aikuisten sekaan pikku tipuja, joilla ei ole äitiä. Pian ne viikon isäiset tiput on stressattu hengilta eli eiko olisi paljon eläinsuojelun kannalta parempi vaihtoehto luovuttaa tiput säilyttäjälle hänen kanojensa geeniperimän hahvistamiseen eikä stressata aikuisten kanojen roimesta hengiltä ?????
Lukittu