Broilerit

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

vardenji

Re: Broilerit

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kattelin jokiosten s-marketissa että oli ilmestynyt sinne sellainen lähiruokahylly( :smt041 ) Samoin forssaan, mutta täältä tammelasta ei löydy :smt102 Siit ois voinu ostaa lähiruokana tuotettua hernettä, munia ja tais siinä olla paljon muutakin. Bussia kytätessä ei vaan paljon kerkee tutkimaan :-"
Oli munat aikas saman hintaisia kun luomumunatkin, jos muistan oikein. Onneks tässä lähellä on makuliha, josta voi hakee munia kilotavarana, mun ymmärtääkseni lähituotantoo.
Itse oon päässy vaan sivusta seuraamaan hyvin pienissä määrin maatalouden arkea, joten tiedot siitä on todella vähäiset. Onneks täälläkin on ihmisiä, jotka oikasee, jos on uskonu väärin :smt023 Soijaa olen kyllä lihan korvikkeena käyttäny ja kunhan saan vihannesmaasta kananpitävän, paan härkäpapua kasvaan, jotta selviän talven yli. Samoin sipulia. Oon vähän kattellu tossa sellasta ryyniremmi-nimistä lähiruokapiiriä, mutta tarttis aina sesongin mukaan tietää mitä ostaa varastoon. Tuottajat myy tuotteita ilman välikäsiä ainakin tossa porukassa :smt003
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Laita myös jyrsijänpitävä. :smt023 Multa vei viime syksynä myyrät tai hiiret aidatulta kasvimaalta härkäpavut miltei tyystin.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

kanamummo kirjoitti:Kaikki eläinteollisuus menee samaan p--kasäkkiin, broileri on vaan muodostunut ikäänkun keulakuvaks koko toiminnalle. On lehmiä ja sikoja samoilla jalansijoillaan koko ikänsä, on vaan muotia puhua broiskusta.
No mun mielestä broilerintuotanto on eläinten tehotuotannon kärjistymä justiin ei vain elinolojen vaan sen sananmukaisesti sairaalloisen jalostamisen takia. Siat ja lehmät sentään kykenevät liikkumaan, tai kykenisivät jos niillä olisi tilaa liikkua...
hellu kirjoitti:kuinka voi olla ekologisempaa syödä kasvisravintoa kun esim. Soija roudataan tänne jostain kaukaa?
Kuten sanottu, tuontisoijasta yli 90% menee tuotantoeläinten rehuksi. Ihmisille myytävä soija on gmo-vapaata (tai ainakaan en ole nähnyt gmo-soijatuotteita myynnissä missään), eläimille tuotettu ei välttämättä.

Broileria muuten tuodaan myös paljon, kaikki Suomessa myytävä ei ole suomalaista. Ulkomaisen lihan alkuperäähän ei kovin selkeästi pakkauksiin paineta... minkähänlaiset oltavat on vaikka thaimaalaisella tai tanskalaisella broilerilla verrattuna suomalaiseen?
MMM kirjoitti:2008 runsas puolet broilerinlihasta tuotiin valmisteina. Lihana tuonti kasvoi 12 %.
Siipikarjanlihaa tuotiin 9,9 miljoonaa kiloa (8,6 miljoonaa kiloa 2007). Tuonnin kokonaismäärä edustaa kulutuksesta 10,1 %. Broilerilla tuonnin osuus oli 8,8 % ja kalkkunalla 18,8 %.
Vuonna 2008 broilerinlihan päätuojamaat olivat Brasilia (53 %) ja Tanska (18 %). Brasilia lisäsi osuuttaan tuonnissa 88 %. Tuonti valmisteina oli hieman suurempaa kuin lihana. Broilerinlihavalmisteita tuotiin varsinkin Thaimaasta (osuus 27 %). Tuonti valmisteina kasvoi myös Saksasta ja Tanskasta.
Kalkkunaa tuotiin valmisteina (45 %) ja eniten Brasiliasta (61 %). Lihana tuontia oli lähinnä Puolasta, Saksasta ja Brasiliasta. Puola kohosi suurimmaksi kalkkunan tuojaksi (42 %).
jopekka
kana

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Kuten sanottu, tuontisoijasta yli 90% menee tuotantoeläinten rehuksi. Ihmisille myytävä soija on gmo-vapaata (tai ainakaan en ole nähnyt gmo-soijatuotteita myynnissä missään), eläimille tuotettu ei välttämättä.
Ei kai nyt kukaan oikeesti usko että Suomeen ei tulis geenimuunneltua soijaa? Kaikki sitä syöttää eläimille ilman minkaanlaisia omantunnon tuskia. Samalla tavalla jalostettua sekin on kun vaikka brousku. Mitä se tekee pellossa alkuperäisille kasveile sitä kukaan ei sano. Eikös perunastakin ole koeviljelyssä samanlaista? Jokainen hehkutti miten mahtavia kurpitsoja jättiläisistä kasvaa, jalostuksen tulosta sekin.

Ihmettelen vaan miksi jokin asia tyrmätään täysin mutta muita samanlaisia käytetään hyvällä omallatunnolla vaikka ne on samanlaisen jalostuksen tulosta.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt on Jopekka ihan väärässä.
Geenimuunnelttu kasvi leviää luonnossa ja tuhoaa alkuperäiset levittämällä omaa geeniään, risteytymällä.
Esim. maissinviljeliät köyhässä meksikossa ovat ihan kusessa, koska omat alkuperäiset lajikkeet ovat katoamassa. (musta ja sininen ja mitä kaikkia siellä oli)

Sitä mukaa kun ne katoaa, köyhät omaan tarpeeseen viljelevät joutuvat siirtymään lannoitteisiin ja myrkkyihin joita pitää kalliilla ostaa tehtaista, koska muunneltu maissi ei kasva kuten sitkeä alkuperäiset.

Ikinä en osta tahallani GMOta ja olen onnellinen, kun ei tarvitse ostaa enää rehua kanoille.
Viimeksi kysyin agrin myyjältä, että onko GMOta ja hän ei osannut sanoa. Jätin säkin ja en ole katunut.

Esimerkkini on maissi, koska näin siitä kattavan järkyttävän dokumentin pari vuotta sitten. mutta sama pätee soijaankin!!!!!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Geenimuuntelussa on aika laajat vaikutukset. Geenimuunnellut kasvit tosiaan leviävät itsestään. Monsantolla on monopoli geenimuunneltuihin kasveihin ja viljelijät joiden pelloille on levinnyt Monsanton geenimuunneltuja kasveja, joutuvat maksamaan Monsantolle korvauksia! Monsanto on kehittänyt myös terminaattorigeenin jonka ansiosta viljelijät eivät voi kerätä ja säästää sadostaan siemenviljaa, koska se ei idä, vaan seuraavan vuoden siemenet on ostettava.
Jos itse geenimuunneltua kasvia voisikin pitää terveellisenä ja ekologisena niin sitä ei ehkä ole geenimuuneltujen kasvien viljely. Geenimuuntelun ansiosta gmo-kasvit kestävät Monsanton RoundUp-myrkkyä, joka tunnetusti tappaa kaiken vihreän. Viljely on helppoa; kylvetään vilja, myrkytetään pelto RoundUpilla jolloin vain viljelykasvit jäävät elämään, korjataan sato...
Sitten kun viedään näitä gmo-ihmeitä kehitysmaihin niin voi vaan miettiä mitä vaikutuksia on ihmisten ja yhteisöjen elämään ja toimintaan.
Ja tässä vain muutamia geenimuuntelun "sivuvaikutuksia"...
Nojoo, meillä kanat syövät (gmo)soijaa sisältävää kananrehua mutta hevosille en ole syöttänyt soijaa vuosiin ja lobbaan vahvasti soijattomien valkuaisrehujen puolesta heppafoorumeilla. :smt001
Miten broilereista päästiinkin näin sujuvasti geenimuunteluun? :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Pyrstö huomio hyvän asian, mainonnan vaikutuksen. Itse ärsyynnyn kovasti joka kerta kun näen kanankakkamainoksia, onnelliset kanat kauniisti ja idyllisesti laulelemassa yks kakkaa, kaks kakkaa, kanankakkaa. Kotipuutarhurit ostaa innoissaan tätä mielikuvaa. Ja toisaalta kun näytetään kuvaa suomalaisista tuotantokanaloista, niin yllättävän monet ei halua katsoa tai väittävät jopa että kuvat ei ole suomessa kuvattuja.

Broilerituotannostakin on juuri pyörinyt mainoskamppanja jossa tuottajapari hymyili kana sylissä ja kaikki oli taas niin kaunista. Aurinko paistoi, tila oli vanha sukutila, tuotanto niin puhdasta että voi voi. Kuluttaja, se eläinrakas, kokee tekevänsä oikein hyvän työn ostaissaan kyseisiä tuotteita, ja tämä harhaanjohtaminen on täysin laillista. Ihmisten tyhmyys näissä asioissa kertakaikkiaan kyllästyttää!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Muusa, tuo terminaattorigeeni!!! Siis ihan kamalaa!!
Miten tuollainen muuntelu ei ole lailla kiellettyä.
Ajatellaanpa, että kaikki viljelykasvit olisvat tuota. Ja tapahtuu joku katastrofi..
Niin mitä sitten?
Siksihän maatiaisiakin säilytetään, että geenipohja olisi laaja ja olisi myös kestäviä lajeja.
Kyllä sellainen joka risteytyy ja tuhoaa luonnon kantoja olisi pitänyt kieltä'ä heti.
Mutta siellä pyörii raha ja vastustajat ovat köyhiä
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

smari kirjoitti: Broilerituotannostakin on juuri pyörinyt mainoskamppanja jossa tuottajapari hymyili kana sylissä ja kaikki oli taas niin kaunista. Aurinko paistoi, tila oli vanha sukutila, tuotanto niin puhdasta että voi voi. Kuluttaja, se eläinrakas, kokee tekevänsä oikein hyvän työn ostaissaan kyseisiä tuotteita, ja tämä harhaanjohtaminen on täysin laillista. Ihmisten tyhmyys näissä asioissa kertakaikkiaan kyllästyttää!
Toi oli muuten ällöttävä mainos!!!!
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Minä yritän pienellä palstallani viljellä maatiaiskasveja ja kerätä siemeniä ja tietotaitoa. Ehkä siitä on joskus hyötyä. Ehkä ei. Ainakin monimuotoisuus säilyy. Meillä on vanha perunakanta (Saku, onko kukaan kuullut?) ja siitä en haluaisi luopua. Viimekesänä tuli kyllä tosi huono sato. (Tää pitäis kyllä siirtää puutarhaosastolle ... )Niin ja en käytä GMO:ta mikäli pystyn välttämään.
vardenji

Kyllä muuntelematon on parempi :smt045 Ja noi vanhat maatiaislajikkeet kasvaakin sit melkein missä vaan. Kiitos muuten jyrsijänkestovinkistä!
Onko kenenkään muun mielestä toi yks kakkaa kaks kakkaa murut pahemman hajusia kun oikee kananlanta :smt017 Kanalassa ei yrjötä pahempikaan kakan haju pahimmalla kesähelteellä, mutta lannotettujen pensaiden takia ei voi mennä kaupungille tiettyyn aikaan vuodesta kun alkaa oksettaa se löyhkä...
Joskus oli muuten otettu csi-jaksoon toi viljelijöiden ongelma gmo kasvien kanssa. Siinä kuvattiin iso paha rikas mies, joka ryösti köyhiltä talonpojilta maat. Kun hänen muunneltu viljansa levisi kuin taikaiskusta pienviljelijöiden pelloille, tää äijä nosti pienempiä kohtaan syytteen oman viljansa(geenimuunnellun ja patentoidun) varastamisesta ja sai korvauksena köyhien maat ittelleen. Toi on vaan fiktioo koko sarja, mutta siin on pieniä tiedonmuruja, joita kannattaa tarkistella...
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Muusa kirjoitti:Miten broilereista päästiinkin näin sujuvasti geenimuunteluun? :smt003
Ei ehkä ole läheskään oikea selitys kysymykseesi, mutta en voi olla mainitsematta paria seikkaa...;) Nythän on hiljattain perustettu broiskutuottajien toimesta rehutehdas, joka käyttää gmo-soijaa rehuissaan :smt016 Ja mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin niissä kaupan lihapakkauksissa ei ole mikään pakko mainita, että sen paketin elukka on syönyt gmo-rehua. Rehusäkissä tai irtorehun mukana saatavassa tuoteselosteessa se pitää kyllä mainita.
Pari isoa rehutehdasta, jotka tekevät mm. kanojen rehuja, eivät toistaiseksi (viime syksyisen uutisoinnin mukaan) käytä gmo-soijaa.
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

No nyt loppu sitten viimestää mun kaupasta ostetun kanan syöminen :smt013 Kiitos Hilta tiedosta.
Eiköhän ihmisillä oikeasti ole mitään rajaa tämän "kehityksen" suhteen.
Ja sitä gmo mainintaahan ei niihin paketteihin laiteta koska ihmiset ei pian ostaisi niitä. Loppuis pian yhden miljonäärin tarina onnettomasti.
Eilen jouduin lopettamaan meillä kaksi kukkoa ja velipoika (30v. 99kg ja 208cm :smt003 :smt044 Ihan pikkuveli) laittoi niistä sitten tequila kukkoa. Oli miljoona kertaa parempaa kuin kaupan marinaadissa lilluvat höttölihat.
vardenji

Muistelin jo eilen katsoneeni sellasen brittidokkarin geenimuuntelun ja jalostamisen vertailusta. Siinä oli joku tutkija kertomassa geenimuuntelun hyvistä puolista ja sit mestarikokki kehumassa luomua ja geenimuuntelematonta. Siellä näytettiin mm. pimeässä hohtavia kaneja, jotka on kasvatettu lääketieteen käyttöön ja jalostamalla aikaan saatu mulli, jonka lihakset kasvaa mahtoko olla kolmin tai nelinkertaseks tavallisista... Tutkija yritti nostaa esiin geenimuuntelun hyvät puolet ja kokki yritti vuorostaan painottaa että muuntelematta saadaan parempia tuloksia.
Taisivat lopussa tulla siihen tulokseen että jalostaminen pitäis laskee geenimuunteluks... Mun kävi sääliks niitä eläimiä... :(
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä en kyl osaa pitää kaikkea jalostamista tai geenimuuntelua pahana. Mut kohtuus ja oikeudenmukaisuus tulis säilyttää.

ja lisää aiheen vierestä. Nykymaailma on nykymaailma, luonnonmukaiseen viljelyyn tai lihan tuotantoon ei varmasti päästä. Enkä ole edes sitä mieltä, et ois pakko luopuu "mistään", mut sen mitä mä haluisin kanssaihmisiltäni, et jokainen tekis oman osuutensa tän maapallon hyväksi. Ne voi olla hyvin pieniä asioita. Esim jättää ne tomaatit pääsääntösesti ostamatta talviaikaan, koska sekä kotimaisilla että ulkomaisilla tomaateilla on suuri hiilijalanälki talvella. Tai vaikkapa kerran viikossa jättää sen tehotuotetun lihan kauppaan ja syö kotimaisia juureksia sen sijaan. Kutoo omat villasukkansa jne. Mä väitän, et jos jokaikinen ihminen valitsis kaks asiaa, joista luopumalla parantais maailman hyvinvointia, niin päästäis pitkälle. Ja eihän sen luopumisen tarvii olla ehdotonta, kyllä mä saatan pari kertaa talvella ostaa pari tomaattia. Mut pääsääntösesti ne jää ostamatta. Mä teen oman osuuteni pienillä valinnoilla, jotta voin esim hyvällä omalla tunnolla juoda sitä paljon parjattua soijamaitoa. Monikohan edes tietää, et juusto jätäät erittäin suuren hiilijalanjäljen? Ja veikkaan, et ku mittanauhaa käytetään, niin aika moiselle joukolle ihmisiä tekis vaan hyvää jättää se juusto pois.... (ilkee minä)
Vastaa Viestiin