pöylyämätön pehku?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kite

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja kite »

Hamppua saa esim. YesEco nimisestä puljusta. Meillä sitä myös hevosilla ja niiden kanssa todettu hyväksi.
Hinta oli 0,98eur /kg.
suikku

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Tuo firma taitaa olla Joensuussa? Inan kaukana. Täytyypä kysellä lähempää Tretta. Tämä ei kyllä ole mitään maatalous- tai hevosaluetta, eli täältä ei löydä ikinä mistään mitään. Tai siis minä en löydä.
suikku

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Olihan sitä hamppukuiviketta myynnissä lähempänäkin ja jossain nettikaupassa. Vaikutti kyllä hyvältä, kun sitoo ammoniakkiakin hyvin. Ainakin mainostekstin mukaan.
kite

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja kite »

suikku: niiden "pikkuvarasto" on Kauhajoella. Ja meille toivat ainakin pihaan saakka tuolla hintaa ekan suursäkin.
Ja me ollaan Pohjois-Satakunnassa...
suikku

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Montakos TONNIA siinä suursäkissä onkaan? :smt017
kite

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja kite »

Suikku: suusrsäkissä on n. 300kg tavaraa
suikku

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Eli se säkki maksaa himpun alle 300 euroa. Juu, kiitos tiedoista.
kite

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja kite »

Jep just niin :D

Mä olen tykännyt ainakin :smt003
viiriäiset

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Onks se vartta vai lehtee?
kite

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja kite »

Ööh... En osaa sanoa :O

Varmaan aika paljon murskattua vartta, luulisin. :shock:
mik

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja mik »

Meillä kanat saa saman patjan/kuivikkeen kuin hevosetkin. Eli pohjalle turvetta, jonka tallon tiukaksi. Päälle pellavakuiviketta. Ei pölyä eikä haise. Mun mielestä aivan paras.

tosin ens talvena kokeilen hevoille pelkkää pellavaa.
Iloisten Munatalo

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Lukasin tämän topicin tossa ohimennen pehkusta ja tässä tätä pellavakuiviketta linkitettynä
http://www.horsepro.fi/tiedostot/pellava.pdf
Meillä pehku pölyää jonnin verran mutta kosteammaksi ei kait kannata laittaa kun ilman kosteus on 80% luokkaa ja lämpötila 10 astetta :smt017 Pehku ei lämpene ainakaan vielä mutta pitää sinne haravoida lisää lehtiä ym tykötarpeita joskos se sitten alkaisi lämmetä.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1163
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Minunkin pitää harkita tuota pellavakuiviketta. Meillä on kuivikkeena turvekerros ja sen päällä olkea. Turve pölyää oljesta huolimatta jonkin verran, koska kanat tykkäävät kuopsutella ja kylpeä siinä (vaikka niille on vartavasten tehty hieno kylpylaatikko missä on hiekkaa ja tuhkaa niin turve on enemmän niiden mieleen :smt005 ). Luin, muistaakseni Luomukanan hoito -kirjasta, että kanalan kosteusprosentti ei saisi ylittää 70-80 prosenttia. Meillä on kosteusmittari kanalassa josta asiaa on helppo seurata. Olen varma, että jos kostuttaisin turvetta niin nämä lukemat ylittyisivät; viimeaikoina on ollut sellaista 72 %. Talvella (viime talven kokemuksen perusteella) lukemat huitelevat välillä 78-82 prosentissa. Ja siltikin vähän pölyää. Pellava voisi tosiaan olla hyvä ratkaisu :smt045 . Kyllähän sitä joskus tulee niistettyä mustaa mönjää kun on ollut pitkään kanalassa ja kanoilla ollut vaikkapa kylpyhetki samalla :smt005 .
Iloisten Munatalo

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Alexsandra, meillä ihan sama juttu, kylpylaatikossa ne kylpivät ulkotarhassa mutta sisällä pehkussa mieluummin pöllyttävät niin että tosiaankin on nenän alunen emännällä ihan mustana kun tulee sisään kanalasta :smt005
Olen tässä lukenut työn lomassa kestopehku-topicia ja huomenna kokeilen käynnistää pehkun orsien alta. Kerään sinne reilun kasan kaikkea mahdollista rakennusainetta ja poistan kakkalaudan kokonaan toistaiseksi.
Ostin meille ja mittarin jossa on sisä-, ulkolämpötila sekä ilmankosteus näyttö.
Rontti

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Rontti »

Onpas mielenkiintoinen keskustelu, itse olen tätä asiaa miettinyt lähiaikoina oikein urakalla :smt017

Meillä on enimmäkseen ollut käytössä purut paikalliselta sahalta haettuna. Jossain vaiheessa oli turvetta, josta kanat tuntuivat kovasti tykkäävän ja ilma taisi tuoksua paremmalta, mutta sitä mustan pölyn määrää :smt009 Joka paikka oli aivan jumalattomassa pölyssä. Nytkin pölyä on kanalassa kyllä ihan tarpeeksi, vaikka olen lisäillyt uutta purua sekaan aika tiuhaan.

Meidän kanalassa pidin kaksi viimetalvea kosteusmittaria (nyt on näemmä unohtunut karjakeittiöön kesäsiivouksen jäljiltä) ja melkein koko ajan huiteli kanakirjojen suositusten ylärajalla vaikka mitä kuiviketta olisi pistänyt. Koska minusta tuntuu että meillä on kanasilla kaikenmaailman nuhaa ja kröhää vähän enemmän kuin tarvitsisi, olen koittanut panostaa ilman laatuun tänä talvena oikein erityisesti. Ilmanvaihto ei kuitenkaan meidän kanalassa meinaa toimia siitä huolimatta, että on räppänät ja hormit ja mitkälie. Olen ikkunaa pitänyt auki kun on ollut niin lämmintä mutta ilma ei vaan tunnu liikkuvan :shock: Aivan persiistä :smt012 Räppänöitä aion laittaa lisää jos se vaikka auttaisi, mutta hyvä pehku olisi kova sana.

Minulla on sellainen tunne, että vaikka ilmankosteus näyttäisi mittarin mukaan olevan aina aika huikea, niin pehku on ilmeisesti tosi kuivaa! Se tuntuu kuivalta ja pölisee. Voisiko siis olla niin, että sitä pitäisi kosteusmittarin lukemista huolimatta hieman kastella?! Kaikissa kanakirjoissa kuitenkin varoitellaan liiasta ilmankosteudesta... Ajattelin nyt seuraavaksi kokeilla josko turpeen ja purun sekoitus toimisi paremmin. Minulle on jotenkin jäänyt sellainen mielikuva, että turpeen kanssa se ilma oli itsellekin kivempi hengittää (lievää astmaattisuutta, pölyallergia jne). Ja luulisi että jos itse saa pelkällä käynnillä jotain hengitysoireita niin millaista kanoilla sitten onkaan olla siellä koko ajan?

Nyt on tuuletuksen kanssa ilma pysynyt parempana, mutta kyllä tässä jotain vielä parantamisen varaa on.
Vastaa Viestiin