Häkkikanan elvytys
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: Häkkikanan elvytys
Ei hitsi voiko ne olla vieläkin tiiviimmin. Kasvatetaanko ne jo poikasena pitkulaisiksi? Vai kanttisiksi, niin mahtuu premmin?
No kumminkin, niin nyt tänään pesäkokeilu tuotti tuloksia. Kauniissa kasassa valkoisia munia paffiloodassa.
Mutta jestakkoon, nyt ne keksi syömisen! Eilen kelpasi vaan se totuttu ruoka. Mutta tänään mussutettiin salaattia jo urakalla ..yes..
Huomenna tarjoillaan sitten piimäpuuroa....
No kumminkin, niin nyt tänään pesäkokeilu tuotti tuloksia. Kauniissa kasassa valkoisia munia paffiloodassa.
Mutta jestakkoon, nyt ne keksi syömisen! Eilen kelpasi vaan se totuttu ruoka. Mutta tänään mussutettiin salaattia jo urakalla ..yes..
Huomenna tarjoillaan sitten piimäpuuroa....
Ihana lukea näistä häkistä vapaaksi -kanajuttuja. Tulee ihan mieleen nämä takaisin luontoon dokumentit
Kiitos Mirri, kun jaksat kertoa näin tarkkaan niiden oppimiset 

Joo kantikkaiksi, tässä kuvamirri kirjoitti:Ei hitsi voiko ne olla vieläkin tiiviimmin. Kasvatetaanko ne jo poikasena pitkulaisiksi? Vai kanttisiksi, niin mahtuu premmin?

Komioitahan nuo on evp häkkikanoiksi. Meillä on ollut paaaaljon surkeempiakin tapauksia joskus aikoinaan, kun eläkeläiskanoja harrastettiin.
Ihan ensin kannattaa tsekata, että kaikki oppivat juomaan vadista mahdollisimman pian. Ne ei hokaa sitä heti, koska ne on tottuneet juomaan nipasta. Eli vesivatia nokan eteen. Vesi kannattaa aluksi tarjota lattiatasolta, kun eihän ne ressut aluksi pääse mihinkään ylös tai tajua mennä. Ruokakin kannattaa aluksi laittaa ihan nokan eteen. Niillä menee hetki tajuta, että jos nokan ja ruoan välissä on tyhjää tilaa, niin tämä haaste voitetaan laittamalla jalkaa toisen eteen. Ensin ne on tosiaan tommosia surkeita pään riiputtajia. Kahden viikon kuluttua tilanne on jo ihan toinen. Ne kylpevät, pyrkivät orrelle etc. Ihan kanamaisesti nuo lopulta käyttäytyvät, tosin harvemmin hautovat.
Kesyyntyminen riippuu hybridistä. Lohman on paras tehokana luonteeltaan, Hy Linea ei saa kesyyntymään millään.
Ihan ensin kannattaa tsekata, että kaikki oppivat juomaan vadista mahdollisimman pian. Ne ei hokaa sitä heti, koska ne on tottuneet juomaan nipasta. Eli vesivatia nokan eteen. Vesi kannattaa aluksi tarjota lattiatasolta, kun eihän ne ressut aluksi pääse mihinkään ylös tai tajua mennä. Ruokakin kannattaa aluksi laittaa ihan nokan eteen. Niillä menee hetki tajuta, että jos nokan ja ruoan välissä on tyhjää tilaa, niin tämä haaste voitetaan laittamalla jalkaa toisen eteen. Ensin ne on tosiaan tommosia surkeita pään riiputtajia. Kahden viikon kuluttua tilanne on jo ihan toinen. Ne kylpevät, pyrkivät orrelle etc. Ihan kanamaisesti nuo lopulta käyttäytyvät, tosin harvemmin hautovat.
Kesyyntyminen riippuu hybridistä. Lohman on paras tehokana luonteeltaan, Hy Linea ei saa kesyyntymään millään.
Olis ihanaa, jos näiden kehityksestä "normaaleiksi" kanoiksi saisi tänne säännöllisesti kuvia!!! 

Kyllä! Ihan kirjan aihe minusta.
Pitäs olla lasten kirja.
Mirri Superkissa hakee häkistä kanoja ja alkaa hoivata ja opettaan!
Ja kirja loppuu valkoiseen kylpevään kanaan tai orrella nukkuvaan Ison värikkään kukon vieressä
Tai paras olisi omien tipujen kanssa
Pitäs olla lasten kirja.
Mirri Superkissa hakee häkistä kanoja ja alkaa hoivata ja opettaan!
Ja kirja loppuu valkoiseen kylpevään kanaan tai orrella nukkuvaan Ison värikkään kukon vieressä
Tai paras olisi omien tipujen kanssa

Niin nämä ovat LSL:lää. Että pitäisi keyyntyä. Sehän tässä on vaan pelko että häiriityvät ainaisesta käplimisestä
Juoma niillä on nippapullossa ja astiassa. Molemmat hupenee että ilmeisesti juovat.
Aamulla ne jo ihmetteli rivissä tyhjää kuppia. Kassotaas onko nyt illallakin kuppi tyhjä, sillä näyttää ruokahalu vaan kasvavan.
Johtuisko siitä että mulla nyt kun tuli pakkasta on kanalassa vaan +12 siinä hybrideillä.
Kyllä niistä kuvia saatte. Mutta luulen, että ne menee nyt huonomman näköisiksi, kun pitäis alkaa sulkaa lähtemään.
Käsitin että näillä on sulkiminen edessä.
Niin minkäs ikäisiä nää muuten on, kun niitä on nnyt yks kausi munitettu?

Juoma niillä on nippapullossa ja astiassa. Molemmat hupenee että ilmeisesti juovat.
Aamulla ne jo ihmetteli rivissä tyhjää kuppia. Kassotaas onko nyt illallakin kuppi tyhjä, sillä näyttää ruokahalu vaan kasvavan.
Johtuisko siitä että mulla nyt kun tuli pakkasta on kanalassa vaan +12 siinä hybrideillä.
Kyllä niistä kuvia saatte. Mutta luulen, että ne menee nyt huonomman näköisiksi, kun pitäis alkaa sulkaa lähtemään.
Käsitin että näillä on sulkiminen edessä.
Niin minkäs ikäisiä nää muuten on, kun niitä on nnyt yks kausi munitettu?
Elikkäs nämä meidän kanat, jotka Mirrin kanssa yhteistuumin haettiin, on tosiaan jo olleet n.30 cm korkealla orrella. Hieman on huojuvaa tuo neitosten orteilu, mut pääasia että ne sinne ovat ymmärtäneet mennä.
Minä olen alusta asti kanoille syöttänyt kananrehun ja kauran lisäksi puuroa. Aamulla varhain puuron keittoon vaan. Sekaan olen sitten jauhanut munankuoria ja laittanut kuvattuja nokkosia sekaan, ne kun ovat kovin kalsium pitoisia ja muutoinkin melkoinen vitamiinipommi, eikä maksa kuin vaivan kerätä ja levittää kuivumaan. Sitten vähän piimää puuroon ja keitettyä jauhelihaa. Hyvin on uponnut. Oikein naurattaa kun puurokuppi on niinkuin koiran jäljiltä nuoltu.
Kanat on tosi hyvin sopeutuneet ja minusta tuntuu että ne jo tunnistavat hoitajansa.
Nokat minulta on kyllä vielä hiomatta, ja se tässä täytyykin ensitilassa tehdä. Kynnet olen jo leikannut, sen vähän mitä niistä uskalsi ettei tule veri.
Minä olin myös todella yllättynyt ja helpottunut etteivät nämä Mirrin ja minun kanat ollet sen kurjemman näköisiä.
Että tämmöistä meille kuuluu.
Minä olen alusta asti kanoille syöttänyt kananrehun ja kauran lisäksi puuroa. Aamulla varhain puuron keittoon vaan. Sekaan olen sitten jauhanut munankuoria ja laittanut kuvattuja nokkosia sekaan, ne kun ovat kovin kalsium pitoisia ja muutoinkin melkoinen vitamiinipommi, eikä maksa kuin vaivan kerätä ja levittää kuivumaan. Sitten vähän piimää puuroon ja keitettyä jauhelihaa. Hyvin on uponnut. Oikein naurattaa kun puurokuppi on niinkuin koiran jäljiltä nuoltu.
Kanat on tosi hyvin sopeutuneet ja minusta tuntuu että ne jo tunnistavat hoitajansa.
Nokat minulta on kyllä vielä hiomatta, ja se tässä täytyykin ensitilassa tehdä. Kynnet olen jo leikannut, sen vähän mitä niistä uskalsi ettei tule veri.
Minä olin myös todella yllättynyt ja helpottunut etteivät nämä Mirrin ja minun kanat ollet sen kurjemman näköisiä.
Että tämmöistä meille kuuluu.
Ne on noin +/- vuoden ikäisiä. Munivat ainakin puoli vuotta tai vuoden vielä ihan hyvin. Hybridit ei elä eikä muni ihan niin vanhoiksi kuin maatiaiset, mutta hyvin kyllä siinä alkuvaiheessa.mirri kirjoitti: Niin minkäs ikäisiä nää muuten on, kun niitä on nnyt yks kausi munitettu?
Tänään hybridi tyttelit sitten pääsivät vahingossa muun parven sekaan. Itse pöllö olin unohtanut pöngätä oven kiinni. Eipä niillä siellä mikään hätä näyttänyt olevan. En sitten alkanut turhanpäiten niitä sieltä poiskaan ajamaan. Omassa jengissään ne siellä seisoskelee ja eivät ainakaan vielä orsille lenneleet. Näkiskin vielä sen päivän kun ne katonrajassa istuu orrella. Syönti touhut on huomattavasti parantuneet. Eivät epäluuloisina kattele enään annoksiaan. Tänään listalla oli tomaattia ja tuorekurkkua. Päät alkaa myös pikkuhiljaa nousta sieltä kyyrystä. Herääköhän mielenkiinto maailmaa kohtaan pikkuhiljaa.
Kunhan nyt osaisin edetä riittävän hitaasti noiden kanssa, etteivät saa sydäriä.
Kunhan nyt osaisin edetä riittävän hitaasti noiden kanssa, etteivät saa sydäriä.