Rekisteröinnistä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Suvianne

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kukkokiekuu, ikävä kyllä nämä jutut nuista huumejutuista ja vuoralaisestani on ihan totta.
Minä taistelin vuoden saadakseni vuokralaisen pois.
Ja hän oli jättänyt vuokrat maksamatta lähes koko ajalta ja ne on vieläkin saamatta.
Minua kohdeltiin lautamiesten osalta kuin naista jka on viemässä köyhältä asunnon.
Vaikka mies istui vankilassa ja lakimies edusti häntä. Kun minä yritin pärjätä internetistä surfailulla tiedolla.
Ei ollu itku kaukana.
Eikä ole siinäkään, kun mietin suomen lakia huumeissa!! Onko sitä ollenkaan...

Kyllä on pientä jos ny pykää jonku tönön ja laittaa sinne kymmenen kanaa.
Olen pahoillani, mutta tämä on vain mun mielipide.

Niin tai entä se kun mies ajaa renkinä ja saa sakkoja lisävaloista ja urakkanupista ja jostain mistälie härkäpuskureista.
Ja kun sakkoja on tarpeeksi tulee kuukauden ajokielto.

Mies ei tienaa penniäkään tältä ajalta, mutta työnantaja jonka lisävalot ne on ei saa mitään`??????
kukkokiekuu

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Tässä kunnan päätöksestä hiukan:

Ilmoitus:
Koskee eläintenpitoon tarkoitetun rakennuksen tai aitauksen sijoittamista asemakaava-alueelle.

Perustiedot:
Eläintenpitoon tarkoitettu rakennus sijaitsee..................Koiria 3, kissoja 4(autuaammilla majoilla kolme jo),kanoja 4-10kplLisäksi yksi kovaääninen kukko ja yksi hiljaisempi kukko.
Toimenpiteet terveyshaitan estämiseksi:
Koiratarhat sijoitetaan......kanatarhalle tulee talvilämmin koppi.......kovaääninen kukko palautetaan kasvattajalle.

päätös:
Koirien määrää tulee vähentää luonnollisen poistuman kautta 2 koiraan.......kukkoja ei saa olla kuin yksi kanalajiaan kohti........kissat tulee vähentää luontaisen poistuman kautta kahteen.
Jos tilan käyttötarkoitus muutetaan tai toimintoja laajennetaan,tulee muutoksista ilmoittaa.......


Terveydensuojelulaki(763/1994( ja asetus(1280/1994
.....kunnan terveydensuojelumääräykset 12pykälä.
Siinäpä sitä tekstiä, pistäkää paremmaksi!
maunu_muori

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Harrastekanoja pitävän ei tarvitse rekisteröityö broileri tai kananmuna TUOTTAKAJSI.. se on ihan eri asia.
Mutta :
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet_j ... lomakkeet/ täältä sivulta löytyy lomake (useemmassakin kohdassa (dokkari joka vaatii wordin, niin että en nyt laita siihen linkkiä)
Kysessä on siis PITOPAIKASTA tehtävä ilmoitus kuntaan (ihan sama kasvatatko sellaisia elikota, joilla on omat rekisterinsä vai vaikka parii hanhee). Tälläinen kyllä pitäisi tehdä, vaikka sitä ei moni maaseutusihteeri ees sillain oo sisästäny, siellä ilmoitetaan nääs LEMMIKITKIN.. siis kanat ja srtutsit ja ankat ja kalkkunat jne.. eli kaikki elikot, jotka on tuotantoeläinmiks luettavia lajeja. Kyseisessä lomakkeessa puhutaan MYÖS noista taajaman omakotitaloista..NEKIN on ilmotettava pitopaikoiksi, jolloinko ne kirjataan asiakasnumerolle, ei tilanumerolle, SIIS ne pitopaikat !( jos eivät sitä tiedä kunnassa, niin ei voi kun valittaa)

KYSYIN kerran vartavasten tätä Pro Agrian koulutuksessa ( oli meillä sillon ruhtinaalliset kaks vuohta ja kaks lammasta, lintujen lisäksi, mut ollaan noita koulutuksia aina käyty kun ollaan vaan ehditty, niinhin saa osallistua myös EI TUOTTAJAT). Toi rekistöröityminen munintakanalaksi ja siinä oleva klausuuli ettei koske omaan käyttöön tai pienimuotoista tilamyyntiä ei vapauta siitä että pitopaikka pitää olla kunnan tiedossa.

EI siitä niin pitkä aika ole kun tää tieto oli oleellisen tärkeetä,.. mitens se meni ,vai joko ootte unehtanett NC -purkausen , jollon niitä lintuja etittiin kissojen ja koirien kanssa, joita oli suoja-alueen sisässä..
SIKS se on tärkeetä, että kunnassa tiedetään myös linnut, että osataan hakee niitä mahollisia tautipesiä... meillä täällä lintukodossa vaan on niin harvoin noita eläintauteja, niin ei oikein ees viranhaltijat käsitä mitä ne pilkunviilaukset merkkaa.

MUT Ihan sama mitä täällä kirjottaa.. näistä virallisista asioista, jotkut on aina vastaan ja kaikkee. :smt045 .. niinkauan se menee kun ei jää kiinni tai ei tuu tauteja, mut luulen että otteet kovenee myös harrastajien osalla, aina jos tulee jotain, vaikka nyt vain se salmonellaepidemia, mikä oli viime keväänä. Tää on siinämielessäkin ihan alusta alkaen hyvä tehä oikein, kun jossain vaiheessa tulee kuitenkin mieli niitä vuohia ja lampaita, ja SILLON kukaan itteensäkunnioittava tuottaja ei luovuta eikä myy elikoitaan kellenkään jolla ei oo paperiasiat kunnossa, kun niille tulee niistä filungeista sanktioita, kun jäävät kiinni enenmmin tai myöhemmin, viimestään sillon kun ruvetaan katteleen että kenenkäs merkeillä nää elikot matkaa honkjoelle ja mistä osotteesta! Tuottajallahan näitten laiminlyönti käy AINA kukkaron päälle!
kukkokiekuu

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Samaa mieltä oon maunu-muorin kanssa,paree ilmoittaa, niin on sovussa virkamiesten kanssa.Silläpähän siitä pääsee,ja Voi hyvällä omallatunnolla pitää jokavuotisia kesäkanailtapäiviä, ei tule heti sanktioita. :smt005
ankkuli

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Ohhoh Kukkokiekuu :smt103 Mutta edelleen mua ihmetyttää, voiko tuollainen määräys koirien rajoittamisesta kahteen olla laillinen ts. pysyisikö se jos asiasta ryhtyisi riitelemään. Kun just silloin kun mm. Espooseen ajettiin tuota rajoituspykälää, niin jotkut oikeusoppineet katsoivat sen olevan perustuslain vastainen. Perustuslaillinen oikeus pitää eläimiä, oikeastaan hupaisaa :smt003
kukkokiekuu

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

ankkuli kirjoitti:Ohhoh Kukkokiekuu :smt103 Mutta edelleen mua ihmetyttää, voiko tuollainen määräys koirien rajoittamisesta kahteen olla laillinen ts. pysyisikö se jos asiasta ryhtyisi riitelemään. Kun just silloin kun mm. Espooseen ajettiin tuota rajoituspykälää, niin jotkut oikeusoppineet katsoivat sen olevan perustuslain vastainen. Perustuslaillinen oikeus pitää eläimiä, oikeastaan hupaisaa :smt003
Viitti ruveta laillisuuksien perään kyselemään, onhan tuossa kahdessakin aivan tarpeeksi.Paree laiha sopu kuin ainainen riita, vai mitä ankkuli?
mirri

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja mirri »

Minuakin kummastutta kovasti tuo 50kanan määrä. Mihin se mahtaa perustua.
Ja samaten kummastutta että miksi minulta vaadittiin että liityn munintakanala rekisteriin, ja hommaan vielä tuottaja tunnuksenkin muniin. Se vaadittiin siinä yhteydessä, kun myin munia torilla. Jossa mielestäni myynti tapahtuu myös suoraan kuluttajalle, ja ilman välikäsiä.Ja tori myynti ei toki ole mitään säännöllista 2-3 kertaa kesässä korkeintaan. (2 kertaa kuussa lasketaan kuulemma ammattimaiseksi)
Ja lisäksi Trveystarkastaja vaatoi että hommaan munaleimasimen :smt005 ja leimaan torilla myymäni munat.
Taitaapi olla täällä se toinen ääripää tulkitsija noista säännöksistä :smt021
Minä se kilttinä ihmisenä sitten olen ne kaikki lippuset ja lappuset laittanut :smt077 ( että paree tosiaan se laiha sopu..)
Olen samaa mieltä siinä että kyllä toisaalta se rekisteröinti ehkä kannataakin, niin on tosiaan tiedossa, että on lintujakin. Ja jos jotain tarttuvaa on lähellä niin toivoisin myös että siitä ilmoitettaisiin.
ankkuli

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Juu toki laiha sopu on parempi, mutta *periaatteessa* mua ihmetyttää tuo.

(OT kunnan määräyksistä: miehelläni on perintöplantaasi, johon edellistä edellinen sukupolvi on rakentanut pieniä luvattomia rakennuksia. Saatiin sitten ko. kunnasta kirje, että purkakaa rakennukset tai maksakaa 100.000 markkaa. Ei ryhdytty kumpaankaan, vaan laitettiin lakimies kirjelmöimään sinne -> rakennukset saavat olla paikallaan "toistaiseksi". Tuosta on jo toistakymmentä vuotta ja kai ne lautavajat pikkuhiljaa lahoavat itsestään. Jotenkin tuli sellainen fiilis, että virkamiehet saattavat vain kokeilla, mikä menee kansalaisille läpi...kai ne ois mielellään ne rahat ottaneet.)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mitenkä teillä muilla, jotka olette rekisteröityneet munintakanalan pitäjiksi, on homma toiminut käytännössä? Saitteko sen nelinumeroisen kanalatunnuksen kunnasta vai tuliko se jälkikäteen postissa? Vein ko. lomakkeen kuntaan helmikuun alkupuolella ja mitään ei ole sen jälkeen tapahtunut :scratch: Meillä on tila- ja pitopaikkatunnukset, joten nekin pystyi tuohon paperiin laittamaan. Mikäköhän mulla meni vikaan vai onko tämä muuten vain näin hidasta?
vetehinen

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Mä kävin itse kaupungin maaseutuviranomaiselle kertomassa ja lappusen täyttämässä. Postissa tuli sitten noin parin viikon päästä paperi, johon oli täydennetty pitopaikkatunnus. Tilatunnus tällä paikalla mun yllätyksekseni olikin jo olemassa. Mulla lukee tuossa lapussa, että eläinlaji kanat ja tuotantomuoto: seura- ja harrastuseläimet. Hassua tässä on se, että kun tein paikalliselle eläinlääkärille ilmoitusta lintujen ulkotarhauksesta, hän oli katsonut että olin jossain samassa listassa kun isot broilerikasvattamot ja ihmetellyt, kun ei ollut nähnyt valtavaa hallia meidän nurkilla :smt005 .
Suwitsu

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Kuuluuko siitä saada automaattisesti se kanalatunnus? Ollaan rekisteröidytty n. vuosi sitten eikä ole kyllä mitään tunnuksia tullut kanojen osalta. Rekisteröidyttiin samalla lammastilaksi, ovatkohan huomanneet kanakohtaa lainkaan :smt017
milkkis]

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mulle sano maaseutusihteeri että saman asiakastunnuksen "alle" tulee kaikki elukat. Mullakin on vaan yks tunnus jossa on vuohet ja possu, ja sit sitä mukaa kun eläinlajit lisääntyy niin ne lisätään sinne.
harrastaja

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

eipä mullakaan mitään tunnuksia kanoille ole vaik lampaatkin lähti niin ei oo tarvinnu ainakaan viel mihkään ilmottaa..oli siit kai kerran puhetta silloisen sihteerin kin kanssa mut ei siit selvää tullu..Vaik onhan ne tila ja pitopaikka tunnukset
reetta

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja reetta »

kyselin just munien myymisestä torilla terveystarkastajalta ja asia onpi näin: suoramyynnissä eli jos kuluttaja tulee hakemaan munat suoraan kanalalta tai sinä viet ne suoraan kuluttajan ovelle, ei tarvitse munia leimata. torikauppaa ei kuitenkaan katsota enää suoramyynniksi, ja silloin munat täytyy olla leimattuja. piste ja aamen.
salmonellatestaus 2x vuodessa. ja todistus samonellatestistä pitää olla esittää jos terppatarkka tulee torilla kysymään.
eipä tuo minusta nyt niin kohtuuttomalta kuullosta. tosin en ole vielä tilannut leimasinta, joka tietysti maksaa miljordi euroa!
harrastaja

Re: Rekisteröinnistä

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kiitos Reetta siinä se syy selvisi minullekin
Vastaa Viestiin