Maatiaiset

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jos tarvii ajantasaista tietoa kanakannoista ja säilyttäjistä, voi ottaa s-postilla yhteyttä tiina.tuovinen@mtt.fi. Sieltä itse sain hankintaa suunnitellessani säilyttäjälistan, jossa oli parisataa säilyttäjää ja viitisentoista poikastuottajaa.

Ja tietoa maatiaiskanoista Suomessa: http://www.mtt.fi/ajankohtaista/tietopa ... kanat.html

Sieltä lainaus:
"Kesykanan esi-isät elivät Intian viidakoissa. Sieltä kana levisi muualle maailmaan, myös Pohjolaan; ajanlaskumme alussa kesykana tuli tunnetuksi myös Suomessa. Täällä kanasta kehittyi paikallisiin olosuhteisiin sopeutuneita kanakantoja. Alkuperäinen kana-aines risteytyi vuosien saatossa lähialueilta tuotujen kanakantojen kanssa. Näistä kanakannoista kehittyivät nykyiset maatiaiskannat."
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Kiitos noista linkeistä! Kyllä tuo hämäläinen taitaa olla meikäläistä viehättävä kanakanta, jos niiden saatavuus ei ole kohtuuttoman hankalaa. Meillä on muutenkin elämet isolta osin musta-valkoisia, niin sopivatpahan värien puolesta joukkoon. :lol: Ei vaineskaan, ei sillä värillä väliä ole.

Kevään korvalla olisi tarkoitus kotkottajia ottaa. Varmasti tuo lintutauti vaikuttaa vähän ajankohtaan, olisi mukava päästää siivekkäät ulos mahdollisimman pian sen jälkeen kun tulevat.

Olisiko kenelläkään muuten suositella kirjallisuutta maatiaisista tai yleensä kanoista? Sellaista perusteosta muutaman kanan omistajalle.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mun mielestäni tämä on hyvä: http://www.siipi.net/ajankohtaista/kanaopas_ilm.html
Siinä on paljon tietoa myös maatiaisista.

Aivan ihania nuo Jonnan kottaraiset. :D
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Juuri tuollaista tarkoitin. Kiitos pootsi. :D Nyt lähtee tilaus.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Maa- ja metsätalousministeriöstä voi tilata eläintenpito-oppaita, siellä on "Tavoitteena terve ja hyvinvoiva kana" -niminen opas myös. Niiden tilaaminen on täysin maksutonta.

Eli www.mmm.fi > ylävalikosta julkaisut > vasemmasta valikosta elintarvikkeet ja eläimet > julkaisut -kohdasta eläimet ja hyvinvointi. Listasta voit valita haluamasi esitteen (tai vain mainitsemani) ja tilata sähköpostilla: jukka.tirinen@mmm.fi
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä on ollut kiuruvetistä kantaa, ja kauan. Minusta on hyvä, että yritetään pitää kannat "puhtaina", pystytään sitten säilyttämään paremmin ominaisuuksia, joilla Suomen talvessa pärjää. Nykyiset jalosteet ei oikein tänne ilman hyviä talvitiloja asetu.Maatiainenhan ei tosiaankaan ole mikään puhdas kana. Kukonvaihdolla on saatu aikanaan kantaan vaihtelua ja kun hevospelillä on kuljettu, ei kanta ole kovin laajalla alueella muuntunut. Niinpä sitten on muovautunut alueellisesti tyypilliset kanat. Maatiaisista ja säilytyksestä saa tietoa Tiina Tuoviselta, aiemmin joku jo laittoi osotteenkin. Meillä harrastajilla on joskus hupaisilta kuulostavia "maatiais-seminaareja" ja tiedotteita, joita maatalouden tutkimuskeskuksen säilyttäjille lähetetään. Harrastajat pitävät myös keskenään yhteyttä. Jotenkin tämä on vähän sellainen sydämen asia.
Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Matti: täällä yleiskeskusteluosiossa ja aihe "kanakirjoja" (minun aloittamani) sieltä saa vinkkejä hyväksi havaituista kanakirjoista! Varmaankin löytyy aikalailla tuolta topikkien loppupäästä.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Kiitos vinkistä, käynpä tutustumassa. :D
Matti

Re: Kanarodut

Viesti Kirjoittaja Matti »

Moilanen kirjoitti:Hämäläistä (Lindelin Hämeen musta) löytyy seuraavasti;
Hollola 4 tilaa
Piippola 1 tila
Lappeenranta 1 -"-
Tammela 1 -"-
Miehikkälä 1 -"-
Polvijärvi 1 -"-
Nämä nyt löytyvät luetteloistani.
Sain varmaan tänään tuon sinullakin olevan listan s-postiini. Poikasten tuottajat näyttävät olevan aika vähissä. Täytynee kuitenkin ottaa yhteyttä ihan noihin säilyttäjiinkin, josko heidänkin kauttaan kuitenkin voisi ainakin sen kukon saada.

Mitenkä muuten on, onko tuo Lindelin kana sama kuin Hämäläinen kanta? Tässä listassani mainitaan erikseen "Lindelin kana" ja sitten on erikseen "hämäläisiä". Tuossa Moilasen listassa yläpuolella on Lindelin hämeen musta.

Kiitoksia, Moilanen ja muut, tiedoista! :D
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Lindellin kanta on Hämeen musta.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Sitä minä olen ihmetellyt näissä säilytysjutuissa, että miksiköhän ei säilytetä maatiaiskanaa ollenkaan rotuna vaan vain erillisinä kantoina? Eikös ne kannat ole kuitenkin "vain" maatiaisrodun eri ilmentymiä?

Miksiköhän tuo säilytyssysteemi on tehty alunperin noin, että kannat ovat ominaan eikä niiden rinnalla säilytetä myös rotua? No...säilyyhän siinä tietysti samalla rotuakin, kun kanta säilyy, mutta mitähän siitä seuraisi pitkässä juoksussa, jos kaikki kannat pysyisivät visusti erillään?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Hilta ja mä ihmettelen miks tätä asiaa pohditaan kahdessa eri topicissa ja miks ilmeisen pääasiallisesti topicissa jonka otsikkona on asiaankuuluvasti "ISA brown" eikä tietenkään topicissa "maatiaiset" :shock:
:roll:
:lol:
(ja nyt mä joko lopetan punkun juomisen tai tänne kirjoittelun... :oops: )
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Muusa kirjoitti:(ja nyt mä joko lopetan punkun juomisen tai tänne kirjoittelun... :oops: )
:lol: :lol:

Näitä maatiaiskanakanta - keskusteluja on ollu tosi mielenkiintosta seurata näin ummikkona. Paljon hyviä pointteja on tullu esiin kummassakin keskustelussa. Fiksuja ratkasuja ja viitseliäisyyttä tarvitaan siis, jotta kannan säilyttäminen on järkevää eikä syyllistytä sukusiitokseen. Tosi hienoa, että täällä on näin rikasta keskustelua, sillä siitä minä olen ainakin saanut paljon tietoa ja ajattelemisen aihetta. Ja erityisen mukavaa on se, ettei olla alettu syyttelemään ja huomattiin heti kun keskustelu oli menossa "riitaisampaan" :D suuntaan ja asia korjattiin. :D
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Onkohan jossain olemassa maatiaiskanan rotumääritelmä? Kun sitä kuulee kaikenmaailman versioita, että millainen maatiaisen tulee olla, pikimusta, hyvin pieni, harmaajalkainen, täysin harjaton, kaikkia tauteja vastustava, pelkillä pikkukivillä elävä, jne.
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

Merja-Liisa Leppänen-Porttila on kirjoittanut kirjan nimeltä Kanat Suomen rodut, siinä on tarkka rotumääritelmä myös Suomalaisesta maatiaiskanasta.
Kirja on 1999 ilmestynyt ja Gummerus Kirjapaino Oy:n kustantama.
Vastaa Viestiin