Kanat sisälle!
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
kanamummo
Re: Kanat sisälle!
Täällä kans asennettiin kanat talviteloille. Ei lunta vielä mutta miten tuntukaan ilmat niin kylmiltä ja kun tuo kesätarhakin on puoleenpäivään ja ylikin katvassa niin...
Asiaan saatto tietysti vaikuttaa sekin että kanat on nauttineet viimesistä syyspäivistä irrallaan ja just kun saatiin ulkotarhaelementit latoon, autoilijamummoset tuli ilmottamaan että teiän fasaanit seisoo keskellä pikitietä eikä kutkahtaneetkaan vaikka auto tuli! Hauskaahan tätsyillä oli kun asian oikee laita selves mutta kanasten reviirinlaajennus jäi tällä kertaa toteuttamatta.
Asiaan saatto tietysti vaikuttaa sekin että kanat on nauttineet viimesistä syyspäivistä irrallaan ja just kun saatiin ulkotarhaelementit latoon, autoilijamummoset tuli ilmottamaan että teiän fasaanit seisoo keskellä pikitietä eikä kutkahtaneetkaan vaikka auto tuli! Hauskaahan tätsyillä oli kun asian oikee laita selves mutta kanasten reviirinlaajennus jäi tällä kertaa toteuttamatta.
-
outi s
Meillä kanssa eilen vyllättiin luukku kiinni talveksi eli nyt sit sisäkanoja 
-
tiuku
Meillä edelleen ulkoilevat itsenäisesti. Joka päivä ovat ulkona käyneet, välillä lyhempään ja välillä pidempään. Näkyy se Taavetti sään päälle ymmärtävän, kun huonoimmilla keleillä ei ole tyttösiä pihalle tuonut olleskaan.
Jotenkin on itsellä niin selkärangassa se, että eläimet ulkoilee. Katsotaan miten talvella, ehkä leudoimmilla päivillä pääsevät uloskin!
-
sisu65
Meillä ovat kanaset ovat ulkona sään mukaan välillä vähemmän aikaa ja sitten välillä vähän pitemmän ajan.
-
ankkuli
Mä olen kanssa päästänyt sään mukaan. Tänä aamuna, kun lähdin töihin, oli lunta maassa joten jätin sisään. Kun sitten viiden aikaan kotiin tullessani avasin luukun, niin johan sieltä tultiin vauhdilla kaakattaen ulos
Täytyy katsoa jatkoa kelien mukaan...mitenkäs pahasta lumi mahtaa (kääpiö)sulkajaloille olla? Kun ne sulathan kastuu sitten.
-
Suvianne
Minä olen pyrkiny siihen, että nukkuvat aina yönsä kanalassa. Eli vien sinne aina ruuat ja keittiön rippeet. Se vähän auttaa, että munisivatkin sinne.
Kyllä niitä piilopesiä silti löytyi ekakertalaisilta..
Joskus oli täällä puhetta, ettei kannata välttämättä rutinoida ruokintoja, mutta kyllä ne meillä on aika rutinoituja.
Aaamuisin ja illoin heittelen jyvät pehkuihin ja sieltä ne nokkivat oli kesä tai talvi. Joten ihan itsekseen ovat valinneet kanalan yöpymispaikaksikin.
Nyt kun alkoi talvi, laitan iltajyväheiton yhteydessä ikkunan kiinni.
Ja aukaisen sen aamulla.
Nyt olen kuitenkin lykännyt tunti kerrallaan aamutoimia.
Nyt auon luukut noin 11 aikaan.
Ja heti kanat haluaa ulos!! Päivisin saa olla 10 astetta pakkasta niin hyvin viihtyvät pihalla. Mutta jos on lunta, niin ei sitte millään!!
Jäiden keskellä ojassakin kuopivat ja kahlaavat, mutta LUMI...
Minun kanat inhoaa lunta.
Kun on lunta tulee kamala kisa ikkuna paikoista. Kaikki haluaa olla luukulla tuijottelemassa ulos.
Joten en vielä ole sen kummemmin tekemistä hommannut.
Kaalinjämiä kyllä rakastavat nokkia ja niitä tulee nykyään kovaa tahtia, kun en pottua enää syö!!
Kyllä niitä piilopesiä silti löytyi ekakertalaisilta..
Joskus oli täällä puhetta, ettei kannata välttämättä rutinoida ruokintoja, mutta kyllä ne meillä on aika rutinoituja.
Aaamuisin ja illoin heittelen jyvät pehkuihin ja sieltä ne nokkivat oli kesä tai talvi. Joten ihan itsekseen ovat valinneet kanalan yöpymispaikaksikin.
Nyt kun alkoi talvi, laitan iltajyväheiton yhteydessä ikkunan kiinni.
Ja aukaisen sen aamulla.
Nyt olen kuitenkin lykännyt tunti kerrallaan aamutoimia.
Nyt auon luukut noin 11 aikaan.
Ja heti kanat haluaa ulos!! Päivisin saa olla 10 astetta pakkasta niin hyvin viihtyvät pihalla. Mutta jos on lunta, niin ei sitte millään!!
Jäiden keskellä ojassakin kuopivat ja kahlaavat, mutta LUMI...
Minun kanat inhoaa lunta.
Kun on lunta tulee kamala kisa ikkuna paikoista. Kaikki haluaa olla luukulla tuijottelemassa ulos.
Joten en vielä ole sen kummemmin tekemistä hommannut.
Kaalinjämiä kyllä rakastavat nokkia ja niitä tulee nykyään kovaa tahtia, kun en pottua enää syö!!
-
Mar-jatta
Meillä on aikalailla sama juttu. Eli aamulla heittelen kaurat pehkuihin ja avaan luukut. Nyt kun on tullut kylmemmät kelit teen niin, että heitän kaurat ja laitan lämmintä vettä kuppeihin ja menen ruokkimaan lampaat. Sen jälkeen vasta avaan luukut kanasille. Näin ne saavat rauhassa syödä ja juoda, ne kun myös lehahtavat ulos heti kun luukut aukeavat. Iltasella vien ajoissa kauraa/keittiötähteet ja taas lämpimän veden. Menevät sisälle jos malttavat. Monesti joku jää vielä kuoputtelemaan ulos. Käyn sitten sulkemassa luukut, kun kaikki ovat orsilla nukkumassa.
-
siimis
Meillä on nyt kanaset pakostakin sisällä, koska ulkotarha on remontissa. Kyyhkysille valmistuu uudet tarhat hyvää vauhtia uusien lakkojen yhteyteen ja samalla puretaan se vanha tarha siitä vierestä. Se onkin nyt ihan älyttömän nukkavierun näköinen, kun uusi siinä vieressä on niin fiini
Täytyy viimeistään kesällä uudistaa kanojenkin tarha saman mallin mukaiseksi. Vanhasta kanatarhasta purettiin kanaverkkoja kyyhkytarhojen kattoja varten, seinät onkin sitten tukevammasta tavarasta. Vitsit että olen tyytyväinen, kun nuo tarhat on valmiit. Vanhan kanatarhan katto oli niin lenkallaan, ettei siellä mahtunut enää kävelemään kuin pää kenossa
joten uudet on todella luksusta!
-
milkkis]
Meillä ulkoilevat vielä mielellään. Sain viime viikolla uuden isomman tarhan valmiiksi ja voi että mä oon tyytyväinen lopputulokseen
Näyttäis kanoillekkin kelpaavan. Ilta kun rupee pimeneen siirtyvät ite sisälle ja käyn sit luukun laittamassa kiinni.
Näyttäis kanoillekkin kelpaavan. Ilta kun rupee pimeneen siirtyvät ite sisälle ja käyn sit luukun laittamassa kiinni.
-
harrastaja
Sen huomasin minäkin et oveluutta tarvitaan kun otin sisälle tääl oli sen jälkeen 7 astetta pakkasta et onneks otin mutt silloin 3 henkee ajo niit sisään ja huh niit viritelmii mitä et saatiin osa sisään ja loput tyttö otti tipujen häkissä kiinni ku ei päässeet karkuun. nyt sit laumaa ei voi päästää pihalle niit ei saa takas yksin
-
pipsa
Meillä oli ovet auki tänään päivällä muutaman tunnin.
Porukka juoksi innolla ulos, mut ei ne kauaa viihtyneet kun oli kylmää ja märkää.
Sellanen pika pyrähdys ulkoilmaan
Porukka juoksi innolla ulos, mut ei ne kauaa viihtyneet kun oli kylmää ja märkää.
Sellanen pika pyrähdys ulkoilmaan
-
kite
Meillä himoitsevat ulos.. Ja ymmärrän hyvin, kun siellä neljän seinän sisällä on tylsää.. Pitäis keksiä virikkeitä heitille.. 
Muutaman kerran päivässä olen päästänyt juoksentelemaan ainakin tallin käytävälle. Kovasti kävivät suomentamman karsinassa kylpemässä
Olisivat jääneet sinne lötköttämään, mutta mamma oli julma ja hääti porukan takas karsinaansa. 
Tuli siis todettua, että eivät itse olisi valinneet sitä heinää/olkea sinne karsinansa pohjalle (sen päällä purua). Siellä vaan nyhjöttävät kunnes mamma saapuu
Ja mustista olen alkanut miettimään josko nuo kanat noin kovasti uhittelevat kukolle -vai onko se sittenkin kukko...
Muutaman kerran päivässä olen päästänyt juoksentelemaan ainakin tallin käytävälle. Kovasti kävivät suomentamman karsinassa kylpemässä
Tuli siis todettua, että eivät itse olisi valinneet sitä heinää/olkea sinne karsinansa pohjalle (sen päällä purua). Siellä vaan nyhjöttävät kunnes mamma saapuu
Ja mustista olen alkanut miettimään josko nuo kanat noin kovasti uhittelevat kukolle -vai onko se sittenkin kukko...
-
Suvianne
Me olimme poissa lähes koko päivän joten kanat eivät päässeet ulos tänään.
Heti kolme munaa vähemmän...
Pikku vastalause..
Heti kolme munaa vähemmän...
Pikku vastalause..
-
vetehinen
Meillä on reilu viikko sitten siirretty kanat sisälle kokonaan. Munan munaa ei ole Milda-orppi sen jälkeen muninut
. Miten kauan kannattaa odotella paikan vaihdoksen aiheuttaman stressin laantumista ja milloin pitää alkaa epäilemään valon määrän vähyyttä/ruoan väärää koostumusta/munien popsimista tai jotain muuta syytä munimattomuudelle
? Orppilassa on tosiaan kyllä nyt vähän levotonta, kun sinne muutti kolme orppityttöä ja niitä laitetaan porukalla ojennukseen. Joskin ajojahti on onneksi alkupäiviin verrattuna menettänyt pahimman teränsä. Orppitytöt pääsevät munintapesään piiloon, ja ovat muutenkin nopeajalkaisia, joten onneksi mitään vahinkoja ei näytä tulevan.