Viiriäisen munimattomuus
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: viiriäiset ei muni
marita - alkoiko sun viirut lopulta munia?
Mulle on nyt putkahtanut pari munaa, yksi eilen ja toinen edellispäivänä. Varmaan tuo kylmeneminen vaikutti. Olin siivonnut niin innokkaasti, että patterinjohtokin tipahtanut pistorasiasta enkä edes huomannut mitään.
Mulle on nyt putkahtanut pari munaa, yksi eilen ja toinen edellispäivänä. Varmaan tuo kylmeneminen vaikutti. Olin siivonnut niin innokkaasti, että patterinjohtokin tipahtanut pistorasiasta enkä edes huomannut mitään.
Viiriäiset kuulemma herkästi reagoi munimattomuudella, jos jokin tekijä poikkeaa totutusta. Yleisin syy on yhden kirjan mukaan veden puute, lyhytaikainenkin. Itse en ole kyllä huomannut, että olisivat niin herkkiä
Mulla on muuten sellainen huomio, että viiriäisten munintaväli on alle sen 24 tuntia, koska välillä on neljän nuoren kanan kopissa tullut vuorokaudessa kahdeksan munaa! Eli silloin tällöin ovat ehtineet munia edellisenä iltana yhdet ja seuraavana päivänä jo toiset, ennen kuin olen mennyt puruja tonkimaan. Kerään yleensä munat aina suunnilleen samaan aikaan iltaisin, niin että hyvin huomaa tällaiset poikkeamat.

Mulla on muuten sellainen huomio, että viiriäisten munintaväli on alle sen 24 tuntia, koska välillä on neljän nuoren kanan kopissa tullut vuorokaudessa kahdeksan munaa! Eli silloin tällöin ovat ehtineet munia edellisenä iltana yhdet ja seuraavana päivänä jo toiset, ennen kuin olen mennyt puruja tonkimaan. Kerään yleensä munat aina suunnilleen samaan aikaan iltaisin, niin että hyvin huomaa tällaiset poikkeamat.
Meillä kun olivat ahtaammassa talvikopissa reagoivat heti kun poikkesin rutiineista.
Tyhmää ehkä oli pitää tiukat rutiinit, mutta kun ne rutiinit on lapsi perheessä muutenkin.
Ja kun ei se ny niin munan päälle ollu niin ei haitannu.
Mutta meillä reagoi esim. jos en pöyhiny kylpypaikkaa, kun olivat sen talloneet kovaksi.
Tyhmää ehkä oli pitää tiukat rutiinit, mutta kun ne rutiinit on lapsi perheessä muutenkin.
Ja kun ei se ny niin munan päälle ollu niin ei haitannu.
Mutta meillä reagoi esim. jos en pöyhiny kylpypaikkaa, kun olivat sen talloneet kovaksi.
Vesi ei ole loppunut, käyn joka päivä monta kertaa tallissa ja katson vedet ja ruuat kaikilta samalla. Ja kerään munat
Ennen munivat yöaikaan, aamulla sitten sai munat ottaa, nyt on tauon jälkeen munat tulleet päivällä, tänäänkin kaksi että nyt varmaan alkaa järkytys mennä ohi! Lämpö ehti laskea jo miinuksen puolelle kun eka huomasin että patterin johto irti, laitoin sen mutta en tajunnut että oli mennyt myös napista pois päältä! Aamulla vasta huomasin. Aina kun menen huoneeseen katson lämmön kun se mittari on heti oven vieressä, väänsin jo isommallekin tehoa kun en hokannut että pistoke irti seinästä, se johto kun luikertaa häkin takana piilossa.
Mutta paljon munivat kyllä. Varmaan muutaman kymmenen munaa toin tänään taas sisälle. Miten muuten - jos niistä joskus haluaisi yrittää hautoa jotain niin miten kuuluu toimia? Tai siis miten säilyttää munat? Haittaako kun ehtii heti saada kylmää?

Mutta paljon munivat kyllä. Varmaan muutaman kymmenen munaa toin tänään taas sisälle. Miten muuten - jos niistä joskus haluaisi yrittää hautoa jotain niin miten kuuluu toimia? Tai siis miten säilyttää munat? Haittaako kun ehtii heti saada kylmää?
Ei se kylmä haittaa, mutta jäätyä ei haudontamunien oikein kärsis.
Mulla on viiriäiset hyvin herkkiä näköjään reagoimaan tuohon lämpötilan vaihteluun. Pakkasen puolelle ei mene niiden tila, mutta kyllä siellä laskee lämpö huomattavasti jos ulkona on kova pakkanen. Heti kylminä päivinä huomaa että muninta vähenee reippaasti.
Mulla on viiriäiset hyvin herkkiä näköjään reagoimaan tuohon lämpötilan vaihteluun. Pakkasen puolelle ei mene niiden tila, mutta kyllä siellä laskee lämpö huomattavasti jos ulkona on kova pakkanen. Heti kylminä päivinä huomaa että muninta vähenee reippaasti.
moikkis! joo kyllä kävi munimaan sitten vihdoin ja viimein
mutta se tipujen hengissä pitäminen kuikas sen kanssa toimitaan.minulla ollut hengissä korkeintaan 3 päivää.vettä,lämpöä,ruokaa on:)eivät ole tukehtuneet eikä hukkuneet! t.marita 

Voi että, toi on vielä harmillisempaa.
Ei täälläkään taas ole munia näkynyt, nyt ei ole ollut muutoksiakaan
Kauanko yleensä kestää tauko jos esim. juuri lämpö putoaa tms.?
Ei täälläkään taas ole munia näkynyt, nyt ei ole ollut muutoksiakaan

Kauanko yleensä kestää tauko jos esim. juuri lämpö putoaa tms.?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
marita: luepa tämä ketju: http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=14&t=6150
Siinä tulee ilmi montamonta eri syytä, joista saattaisi löytyä vastauksia sinunkin viiruongelmiin.
Siinä tulee ilmi montamonta eri syytä, joista saattaisi löytyä vastauksia sinunkin viiruongelmiin.
kiitos linkistä,menen lukemaan innolla
,minulla kestää munimaton kausi 2-7pvään.yleensä syynä jos automaatista on vesi loppunut tai ruokakuppi on tyhjä
.toivottavasti sinulle rupeaa virkut munia suomaan