Vieläkö pääsee säilyttäjäksi?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Vieläkö pääsee säilyttäjäksi?
Joo, mä muistan sen topicin ja tuon asian muuten, mutta toi karvajalkaisuus mulla on mennyt ihan ohi.. Noin muuten mä en sitä ihmetellyt, että hyväksytään ohjelmaan, jos lähtötilat tiedetään ja siellä Alhoja on.
Ihan vaan mielenkiinnosta, määrittelikö Tuovinen kanat kuvien perusteella vai tekikö tarkempia testejä?
No mä muistan siitä aiemmasta keskustelusta että kuvien ja lähtötilatietojen perusteella tapahtui tuo hyväksyntä. Sitä osa silloin ihmetteli, mutta jos joku on vaikka multa joskus ostanut Alhoja, pitänyt vain niitä ja myynyt jälkeläisiä eteenpäin, niin tokihan nämä uudet omistajat voivat ohjelmaan liittyä, vaikkei myyjä itse säilyttäjiin kuulukaan.
Ihan kuvista määritti, ei ihmetyksekseni pyytänyt mitään dna-näytteitä. Kai hän jotain taustatyötä teki kanojen alkuperän selvittämiseksi, mutta mun tietääkseni nämä oli vaan jotain iät ajat tällä seudulla ollutta kantaa, ei siis koskaan otettu säilytysohjelman perustamisen jälkeen alhosäilyttäjältä. Eli tulivat ohjelmaan uutena populaationa. En oo kyllä varma asiasta. Mut ihan alhomaisia kyllä olivat. Nyt tosta alkuperäisestä parvesta on kaikki jo pois (yksi on gallialla Eurassa), mutta heidän jälkeläisiään on parvessa.
Olisi hauska tehdä pieni testi ja lähettää omasta parvesta(mielestäni muistuttaa Alhoja)kuva ja laittaa parven alkuperäksi esim. piikkiöläis-säilyttäjän. Näkisi kumpi vaa´assa painaa enemmän lähtöpaikka vai ulkonäkö.
No mä kyllä edelleen vähän ihmettelen sitä Ilonan kanojen juttua, mielenkiintosta ois kyllä tietää minkälaisen taustatyön ansiosta ne kelpuutettiin Alhon kantaan kuuluviksi vai käytettiinkö perusteena vain niitä valokuvia. Jotenkin loogisemmalle ois tuntunut pitää ne omana uutena raumalaiskantanaan (tai euralais-, sieltäkö ne alunperin oli). Tosin nehän tais olla aika sisäsiittoisia ja sisäsiittoisuudestaan jo kärsiviä...
Ja Minnimanni tsemppiä, liity toki ja ei kun kasvattamaan ja karsimaan
Tyrniksethän ei ole kautta aikain olleet näin sulkajalkaisia vaan tämä on ihan lähivuosina ilmennyt uusi ominaisuus. Ei pitäis mun ymmärtääkseni vaatia kohtuutonta jalostusvalintaa että saa kannan taas palautettua silosääriseksi (jossa joku sulkajalka ehkä välillä putkahtaa vahvistamaan säännön
).
Ja Minnimanni tsemppiä, liity toki ja ei kun kasvattamaan ja karsimaan

...ja kanoja, sanoisin. Ei niitä niin vähää ole että sulkajalkaisia kanojakaan kannattais mun mielestä ohjelmassa pitää.Ilona kirjoitti:saat myöhemmin ominaisuutta vähemmäksi jättämällä siitokseen vaan silojalkasia kukkoja.
Tyrniksethän ei ole kautta aikain olleet näin sulkajalkaisia vaan tämä on ihan lähivuosina ilmennyt uusi ominaisuus. Ei pitäis mun ymmärtääkseni vaatia kohtuutonta jalostusvalintaa että saa kannan taas palautettua silosääriseksi (jossa joku sulkajalka ehkä välillä putkahtaa vahvistamaan säännön

Valitsemalla silosääriset jatkamaan sukua, niin varmasti päästään ennenpitkään sulkajalkaisuudesta eroon. Muusan työ on siitä hyvä esimerkki, sillä häneltä hankkimistani siitosmunista ei kuoriutunut ainoatakaan sulkajalkaista.
Näköjään jonkun säilyttäjäksi ryhtyjän hermoja koetellaan heti ensialkuun, kun ei meinaa papereitakaan saada. Minun sähköpostiin vastattiin heti. Infopakettikin ilmestyi parin päivän päästä postilaatikkoon, vaikka en ollut sitä erikseen pyytänyt. Tsemppiä säilyttäjäksi aikoville!
Näköjään jonkun säilyttäjäksi ryhtyjän hermoja koetellaan heti ensialkuun, kun ei meinaa papereitakaan saada. Minun sähköpostiin vastattiin heti. Infopakettikin ilmestyi parin päivän päästä postilaatikkoon, vaikka en ollut sitä erikseen pyytänyt. Tsemppiä säilyttäjäksi aikoville!
Joo maaliskuulla aloin kysellä säilyttäjäksi ryhtymisestä ja nyt kesäkuun puolivälissä mulla on nivaska papereita lueskeltavana ja rekisteröintipaperit täytettynä valmiina lähtöön
Siinä välissä tais kyllä jotku jo saada paperinsa kun mä omiani odottelin mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan
Eiköhän tämä säilyttäjän ura tästä urkene, kunhan saan paperit lähetettyä ja saan vielä hyväksyttynä joskus sitten takasinkin

Eiköhän tämä säilyttäjän ura tästä urkene, kunhan saan paperit lähetettyä ja saan vielä hyväksyttynä joskus sitten takasinkin

Mä lähetin Tuoviselle mailia 1.7. ja 3.7. oli nivaska laatikossa. Melko nopeaa! 

Minä olen myös lähettänyt paperit ja liittynyt säilyttäjäksi
. Kunhan nuo kanaset nyt kuoriutus...

Kuinka kauan kestää säilyttäjäksi hyväksyntä? Sain tänään infopaketin ja kyllä nyt ajatuksena olisi lähteä ohjelmaan mukaan.
Mulla kesti reilun viikon, jos nyt oikein muistan
sitä tiedote nivaskaa odottelin kauemmin.

Kiitos tiedosta! Nyt vaan sitten papereita täyttelemään.