Lisää tipusia tuloo

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ihania tipuja :smt007

Minkähän värinen tuosta frakkitakista tulee isona..? Mua kiinnostaa, kun mulla on samanvärinen, kääpiökotsi tosin. Lauantaina kuoriutuneet tipuset, toinen on ihan vaalea "villivärinen" eli sellainen raidallinen.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meinaattekste et vaan Harakka ois kukko?? Ite katoin kyl ihan samaa, mutta ah - niin hurjalla yhden tipun aijemmalla kokemuksella ajattelin että ei voi olla niin hyvä mäihä :smt005

Se tuleekin olemaan sitten mielenkiintosta nähdä millanen ja minkä värinen kukko tosta kasvaa. Noista vaaleista kanatipuista varmaankin tulee samanmoisia kuin mein muut ruskeet kanat ja mustan kanatipunki aikuisvärin oisin osapuoleen tohtinu veikata, mutta kukosta en kyl sit sano yhtään mitään. Pitää vaan kuvata nyt ahkerasti, niin näkee millasia muutoksia sen ilmiasuun tulee :smt003

Kun nyt vielä kävis yhtä hyvin Klaaran tipujen kans [-o<

Mikäs kuunasento se onkaan nyt menossa :smt017 Noi edelliset meinaan tuli vissin otettua kasvavan kuun aikaan ja kuoriutuivatki muistaakseni likellä täyskuuta. Jos mitään Gizzmon puheista oon tolkkua saanu, niin hiisi vie, nois kuujutuishan vois olla oikeesti perää :smt004 :smt005 Jos meillä haudontaintosia jatkossakin on, niin totahan täytyy oikeen alkaa testaamaan :smt002 Sanoo pohojalainen jäärä jokei usko mitää ennenku näköö tai muutoon saa vankkaa todistetta :smt005
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

On Harakka kukko, on on. Mulla tuli samanvärisestä kanatipusta musta ruskealla kauluksella ja yks valkonen sulka kummankin siiven päässä :smt003
Kukosta en tohi mennä sanomaan yhtä mittä, ne voi tulla ihan toisennäkösesks. Hyvä kun on musta kukko kun kanat on noin vaaleeta, tasottaa vähän.
Frida

Re: Lisää tipusia tuloo

Viesti Kirjoittaja Frida »

Kyllon somia ei voi muuta sanoa. :smt055 Tipusia voisi kyllä katsella vaikka koko päivän. Meilläkin täällä on lapannut naapurin lasta ja ties mitä vahtaamassa tuota ulkohäkkiä, onhan se suorastaan hypnoottinen näky. Mitää telkkareita tarvita.
Klara

Eilen illalla oli Klaaran munissa pienet reijät ja hirmuinen piipitys kuului. Aamulla oli kuoriutuneena kolme mustaa tipua :smt007

Ne selvis sittenkin kaikki ja molen ihan onnesta sykkyrällä. Nyt meillä on kaheksan pientä; 5 Helgalla ja 3 Klaaralla :smt050
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Onnittelut tibuista ja nyt rakentamaan isompaa kanalaa, koska nää tuskin jää ainoiksi tänä kesänä... :sunny:
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Onnittelut Klaaralle ja Klaralle!! :smt023 :smt041
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Klara kirjoitti:Mikäs kuunasento se onkaan nyt menossa :smt017 Noi edelliset meinaan tuli vissin otettua kasvavan kuun aikaan ja kuoriutuivatki muistaakseni likellä täyskuuta. Jos mitään Gizzmon puheista oon tolkkua saanu, niin hiisi vie, nois kuujutuishan vois olla oikeesti perää :smt004 :smt005 Jos meillä haudontaintosia jatkossakin on, niin totahan täytyy oikeen alkaa testaamaan :smt002 Sanoo pohojalainen jäärä jokei usko mitää ennenku näköö tai muutoon saa vankkaa todistetta :smt005
Kyllähän siinä varmaan on perää... Mutta kukko/kana suhteeseen vaikuttaa käsittääkseni vain ja ainoastaan se missä kuun vaiheessa HEDELMÖITTYMINEN on tapahtunut. Tulevan tipun sukupuoli määräytyy hedelmöittymishetkellä eli siis ennen munintaa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kanamummo

Käytiin "pikku" poijan kans Klaralla, poika lintsas luokkaretkeltä ja lähti mieluummin mun kans kanoja ja kilejä katteleen!

Kerta kaikkiaan mun syrämeni särky tolla reissulla! Aapo (pikkupukki) tuli het syliin, kahtoa napitti sialukkahilla silimillään ja - pissas mun polovelle :smt005 otin sitte senki ihan kunnianosootuksena. Jukelin tähäre, se kili olis jo meillä jollei olis isäntää! (Ja pisutkin kerkes kuivahtaa ennen ekaa huoltoasemaa :smt002 )
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

kanamummo kirjoitti: Jukelin tähäre, se kili olis jo meillä jollei olis isäntää!
Tee vaihtarit, jos Klara suostuu... :smt040
kanamummo

Sillon kuule Klaaralla sellanen priimayksilö isäntänä ettei taia toista lisäks tarvita :smt005
..hhmmm... vois kyl opettaa meille muillekki kuinka miäs koulutetaan :smt002
Klara

Skuukkeli: Juu ei taida jäädä. Juur laitettiin siitosmunia 11 kpl Huldan alle :smt002

Kanamummo: Mitäs jos sanotaan että laitoin Aapon sulle vaihtarina niistä munista :smt005 Eihän se voi silloon hanttiin laittaa eihän… Meidän pitää koittaa keksiä joku juttu juttu jolla kääntää sen pää. Aapo oli kyllä ihan selkeesti sitä mieltä että se ois lähteny sun mukaan :smt003 Tai sitte tosiaan tullaan käymään ja tuodaan ”ylläri” takapaksissa ja tuumataan isännälleki että kyllähän ny jokaasella ittiään kunniottavalla pohjalaasisännällä ja -emännällä pitää olla kunnon pihankoristus komeine sarvineen :smt002 :smt005

Mutta on vähän murhettakin :smt009 Klaaran tipulla, sillä jolla oli se haava siinä silmäkulmas, on nyt niska saman näkönen kohta kuin Celinellä oli. Sitä on nokittu ympäriinsä siitä niskasta. Tekijänä eivoi olla kukaan muu ku emo tai sisarukset :smt010

Koirilla ainakin emä tietää jollei joku pennuista ole elinkelponen syystä tai toisesta ja alkaa hylkiä tällästä pentua, tekeekö kanat samaa? Että jos joku tipu ei ole "kunnollinen" vaikka päältäpäin näyttäiski, niin se hylätään tai jopa tapetaan? Mä en nyt oikeen tiä mitä mä sille ressukalle tekisin. Samaan hommaan en ajatellu ruveta kuin Celinen kans että yksikseen sen sisällä kasvattaisin ja jotenki sitä ajattelin että kun ne on sielä omassa yksiössä sisärusten ja mamman kans niin sielä sillä ois parhaat selviytymismahdollisuudet kuiten, mamman hoivissa... Mitä ihmettä mä tekisin :smt017
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Voisko siihen tupsauttaa vähän haavapulveria tms, jotta emo ei "hoitais" pikkuista ihan lopullisesti?
Voihan olla, että sillä on ollu joku pikkunirhama (vaikka emon kynnestä sen kuopiessa) ja sit emo on huomannu sen ja "hoitaa, hoitaa, hoitaa" nokallaan??? :smt017
Klara

Sitä me kattottiin että se eka haava olis tullu vahingossa ja on ihan mahdollista sekin että Klaara nyt ylihoitaa ton tipun henkiltä. Mulla on kyllä terramyciniä, mutta se haava josta koko hoitoprosessi alkoi on ihan silmäkulmassa. Eli tosi vaikeeta, jollei jopa mahdotonta, olis saada lääkettä siihen niin, että sitä ei menis tipun silmiinkin. Ja kun se tosiaan on niin pieni vielä (ja kaiken kukkuraksi koko porukan pienin kooltaankin), kun ei se pää ole juur mun sormenpäätä isompi, niin lääkkeen saaminen täsmälleen sinne minne pitää pienen rimpulevan tipin kans... hmm.. siinä on haastetta :shock: Terramycin kyllä värjäis sen haavan siniseksi, että mamma ehkä jättäis sen rauhaan :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon nähnyt, että kanaemo polkee kuoliaaksi poikasensa, ihan tarkoituksellisen näköisesti. Mutta se oli sellainen, joka seistä töllötti erillään muista, ei tullut syömään ja juomaan emon kurluttaessa eikä muutenkaan tuntunut käyvän ihan täysillä.. Välillä huomaan tipueessa sellaisen ja eipä siinä kauan mene, kun löytyy pehkuun tallattuna.. Onhan se surullista, mutta mä olen kyllä yrittänyt ajatella, että näin kanat itse pitävät huolta kannan terveydestä ja elinvoimasta. Mutta ei emot ole kyllä noitakaan koskaan nokkineet, en tiedä olisiko se jotenkin eri asia? Ja kohteeksi joutuneet tiput on kyllä aina olleet ihan silminnähden heikompia, vaikkakin siis päällisin puolin kunnossa, mutta eivät pysy muiden mukana.
Vastaa Viestiin