aloittelijan kysymyksiä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

Mistä löysit tiedon, että ammattilaiset käyttää loisteputkia?? :shock: Mä en löytänyt sellaistakaan tietoa :? En kyllä löytänyt mitään siitä välkkymisestäkään. (Onkohan vanhentunutta tietoa siinä kirjassa ja meitin "kana-opella". :roll: tai voihan se olla, että on vanhentunut tällä välillä. Maatalous koulussa olin 1990-2000-lukujen vaihteessa)

Mutta tälläisen löysin: http://www.farmit.net/farmit/fi/02_koti ... valonlahde

Mä en tosiaan vielä ole sellaiseen paikkaan törmännyt missä käytettäisiin loiteputkia. En vaikka olen ollut kaikenlaisissa munitus kanaloissa alkeellisista nykyaikaisiin munatehtaisiin (isoin on 29000 kanan uudenaikainen yksikkö ja laajentavat parhaillaan 59500 yksilöön) asti ja muutamissa poikaskanaloissa myös. Loisteputkia on käytetty vain munahuoneissa ja tuossa 29 tuhannen kanan yksikössä lisäksi rivien päädyssä loisteputket, joita käytetään vain tuotantotilassa liikuttaessa ja ne sammutetaan heti, kun poistutaan. Täytyypä kysellä vähän, kun menen taas huomenna töihin.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mäkin muistan lukeneeni tuosta Telkänrannan kirjasta siitä että loisteputki ei ole paras mahdollinen juuri sen vilkkumisen vuoksi..
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Googleen kun laittaa hakusanoiksi jotain näistä: incandescent fluorescent hen chicken tms, niin löytyy tietoa loisteputkista tehdaskanaloissakin.

Löysin vihdoin tietoa asiasta. Kana pystyy erottamaan loisteputken vilkkumisen 105 hertsiin asti, korkeammilla taajuuksilla valo vaikuttaa kanasta yhtenäiseltä. Tavallisimmin loistarit toimii 50 hertsillä. Moninkertaiset tai mutkaiset putket kertoo frekvenssin, jolloin vilkkumista ei erota. Elikä säästäri on ok kanalassa.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

hyvä kun selvis, on se vaan kiva kun on noita käteviä googlettajia :D :D
Pootsi

Mulla on sellainen paha ongelma, että ratkaisutta jääneet asiat jää vaivaamaan. En olis varmaan saanut eilen unta, jos en olisi löytänyt valokysymykseen ratkaisua. :oops:

Joskus joissain tiloissa on vanha loisteputkilamppu, jossa on vielä vanhat polttimot. Sellaisessa paikassa saa itsekin oikeasti päänsäryn, vaikkei vilkkumista niin selvästi erottaisikaan. Itse olen tykännyt noista esleistä pienen sähkönkulutuksen ja vähäisen lämpenemisen vuoksi. Niitä saa nykyisin ihan kivan värisinäkin, ei enää vain kalseaa valoa tekevinä. Kuvullisista saa vielä pölyt pyyhittyä helposti.
Jostakin syystä meillä on mennyt eläintiloissa olevat hehkut äkkiä rikki, mikähn siinä on ollut? Merkkejä on ollut monia, eikä kaikki edes mitään halpoja. Epäilen itse syksi pölyä, ja eiköhän ne kanat ainakin ole niitä myös täräytelleet.

Ei kellään satu olemaan käytössä säteilylämmitintä, mitenkähän sellainen toimisi kanalassa? Onko se yhtä paloturvaton kuin patteri tai lämpölamppu, vai vaarallisempi? Ne turvalliset maksavat kai jotain yli tonnin, eli ei ihan helpolla sellaista lähde ostamaan.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Minulla on tavalliset loisteputket vuohelassa, pitäisi vaihtaa noihin asleihin! Käykö ne samoihin valaisimiin, eikö sininen sävy ollut kanoille hyvä?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Juu, meidän tallissa on loisteputket... Pitänee rueta leikkiin sähkömiestä siellä katonrajassa.. Hmm.. :idea:
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Meillä on tuo pakksvanhti tallissa jossa kanatkin oli viime talven, niin sekin ikäänkuin säteilylämmittää :roll: siis hehkuu tai jotain.
Ihan turvallinen oli pölyisessäkin katonrajassa, joskin kyllä siitä pölyjä säännöllisesti pyyhinkin.
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Meillä on kanalassa sellainen infrapuna lämmitin putki(taitaa olla grillien myyntiluukulla jotain saman tapaisia).
Hyvin lämmittää kun on ihan katon ja seinän rajaan laitettu,sieltä levittää lämpöä vastakkaisella seinällä oleville orsille asti.
Maksoi muistaakseni 20-30 euroa ja tavaratalosta ostettu.
Kaneille on kanssa laitettu sellainen ja makaavat kovillakin pakkasilla reporankana umpiunessa lampun alla(voiteen suojakerroin 29 ja mustat lasit päässä,ilmankos ovat niin mustia 8) 8) no,ei sentään..vitsi,vitsi)
Wuohetar

Tuohan ois hyvä, paljonko se vie sähköä onko "sähkösyöppö"? :roll:
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Öööö,nyt kysyt vaikeita..empä ole koskaan katsonut,maksan vaan kiltisti sähkölaskun,täytyypä ottaa seurantaan....
Pootsi

Tietääkseni niissä on tehoja yhdestä kilovatista eteenpäin, eli kulutus olis varmaan jotain patterin luokkaa. Niin se taitaa mennä, että mitä paremmin lämmittää, sitä enemmän menee sähköä.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Siitä infrapunalämmittimestä pitäis löytyä kilpi, joka kertoo lämmittimen tehon, ja siinä ei kait oo sitten mitään termostaattia eli posottaa koko ajan tolla teholla, toisin kuin termostaatillinen patteri( eli ottaa sen verran mitä kilpi kertoo tunnissa sähöö..kilowattitunteina)eli on periaatteessa toiminnaltaan samanlainen kuin lämpölamppu( en oo tarkemmin katellut onko niissä termarit..ei varmaan ainakaan kaikkein halvimmissa) infrapuna on periaatteessa sitä samaa aallonpituutta, mitä hehkulampun/lämpölampun se osa, joka ei muutu valoksi. Jos se teho on esim 1000w on toi päivähinta jatkuvasti päälläollen aika moinen...verrattuna esim 175 watin lämpölamppuun....saa posottaa lämpölamppua noin 6 tuntia siihen kun infrapunaa tunnin.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Mielenkiintoista...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pootsi: Viitsitkö vielä vääntää rautalangasta? Jos ESL: n kannassa on maininta 50 Hz ja siinä on kaksi U- muotoista putkea, niin tarkoittaako se sitten, että sitä voi huoleta käyttää kanalassa (välkkymistaajuuden suhteen) ? :oops:

Noista lämmityslaitteista pitää vielä mainita sen verran, että kannattaa katsoa myös se IP-luokitus...Maatalousrakennuksiin sen pitäisi olla IP44!

http://www.xn--shkturva-0za6p.fi/index.php?id=373

Serkkuni laittoi talli-kanalaan sellaiset säteilyjutskat mitä käytetään mm. parvekkeilla/terasseilla. Sähkömies käski poistaa lämmittimet kiireesti pölyn ja kosteuden vuoksi. Pelkkä kanalahan on aika kuiva paikka, mutta monella meistä taitaa asustella samoissa tiloissa nisäkkäitä, jotka tuottavat aika lailla kosteutta. Ja pärskyttäähän ne lintusetkin juodessaan...
Wuohetar

Kiitos Mannu_muori "suomennoksesta", että meikäläinenkin ymmärtää! Jäipä sekin töhötin sitten ostamatta, jo palovaarankin vuoksi. Mulla on kyllä elikoita sen verran, että lämmintä pitäisi riittää tallin niinkuin vuohelankin puoleella! Jotenkin tuleva talvi hirvittää, jos tulee yhtä pitkät kovat pakkaset kuin oli helteet! :shock:
Vastaa Viestiin