Eepin konehaudonta

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tästä tulee tai on jo tullutkin mahdottoman mukava haudontaprojekti seurattavaksi! Etähaudonnasta aloitettiin ja nyt on ilmeisesti jo esihaudontakin suoritettu :)
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Hehe hyvin kulkee Pappalla skootteri :smt005
Raudunkulman pappa

Viesti Kirjoittaja Raudunkulman pappa »

Kas niin.!

:smt017 Onkos se laskettu aika sitten 4.5. Niillä paikkeilla ainakin kun tänään laitettiin munat koneeseen.
Löysinhän minä Eepille. Mynämäen keskustassa skootterilla ensin harhailin ja vastaantulijoille sanoin että auttakaahan nyt, kun mulla tässä skootterissa munat kylmettyy jos en pian löydä Laajoen suuntaan menevää tietä. :smt016 En ymmärrä mitä ne virnuili mutta löysinhän minä tien pään sitte lopulta. EepiMachine näyttää olevan ihan tyylikäs hautomakone, ja kotimaista valmistetta.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Raudunkulman pappa kirjoitti:Mynämäen keskustassa skootterilla ensin harhailin ja vastaantulijoille sanoin että auttakaahan nyt, kun mulla tässä skootterissa munat kylmettyy jos en pian löydä Laajoen suuntaan menevää tietä.
:smt005 Pappa toi Mynämäelle vähän ihmeteltävää ja puhuttavaa! :smt003
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kiitos kehuista :smt003 *punastuu* Hyvin lähti haudonta käyntiin, Pappakin sai esihaudonnan suoritettua ihan mallikkaasti. Nyt on lämmöt ja kosteudet kivunnut oikeisiin korkeuksiinsa ja nyt vain odotetaan... odotetaan... odotetaan... ja käännetään :smt003 Pistin sinne vielä lisäksi 4 maatiaisen munaa.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kannattaako alkaa nyt heti kääntelemään? Ja käänneltiinhän ne pitkän akselin suuntaisesti?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ensimmäinen kääntö (lähteestä riipuen!) vuorokauden - sadan tunnin kuluttua. Ja tosiaan sen pituusakselin ympäri, mieluiten edestakaisin, ettei joka käännöllä pyöritetä samaan suuntaan.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Eepi kirjoitti:Kannattaako alkaa nyt heti kääntelemään? Ja käänneltiinhän ne pitkän akselin suuntaisesti?
Kurkkaappas tuosta minun haudontablogin ekasivulta http://www.munanetti.net/viewtopic.php?t=4346 sivun puolen välin paikkeilta kuvaa koneeni sisältä. Olen itse käyttänyt kuvassa näkyvää "kääntäjää", jolla munat kierähtävät nätisti pituusakselillaan kaikki yhtaikaa saman verran kun kehikkoa liikuttaa vuorokääntökerroin oikealle ja vasemmalle. Itse olen aloittanut kääntelyn noin 1 vuorokauden kuluttua munien koneeseen laitosta.

Tuollaisessa systeemissä on melko tarkkaa, ettei nuo munalokerot ole liian väljiä, jotta munat ei pääse kääntymään poikittain käännössä. Silloin ne ei käänny kunnolla. Itse olen myös merkinnyt muniin toiselle puolelle rastit ja toiselle nollat. Tällä voin seurata, että kaikki kääntyy riittävästi.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Joo kyllä mä oon lueskellu tuolta :smt002 Mutta kysyvä ei tieltä eksy :smt004
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kosteus ja lämpötila ovat pyörineet ihan hyvissä lukemissa, vähän halusi tuo kosteus mennä alas mutta lisäsin sinne vesimukin niin sitten on pysynyt hyvin. Tänään illalla aloitan kääntelyn.
Raudunkulman pappa

Viesti Kirjoittaja Raudunkulman pappa »

Eepi kirjoitti:Kosteus ja lämpötila ovat pyörineet ihan hyvissä lukemissa, vähän halusi tuo kosteus mennä alas mutta lisäsin sinne vesimukin niin sitten on pysynyt hyvin. Tänään illalla aloitan kääntelyn.
Kiinnoistaisi minuakin tulla katsomaan kun on läpivalaisun aika mutta kattotaan. En tiedä vielä aikatauluistani.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mikä tota perhanan rakkinetta vaivaa :smt013 ? Kiltisti toimi kolme päivää ja tänään aamulla 35,5 :smt013 kosteus oli silti ihan hyvä.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Eepi kirjoitti:Mikä tota perhanan rakkinetta vaivaa :smt013 ? Kiltisti toimi kolme päivää ja tänään aamulla 35,5 :smt013 kosteus oli silti ihan hyvä.
Voi ei... Toivottavasti ei ole myöhäistä sanoa, mutta kannattaa testailla eri kosteuksilla konetta ennen haudontaa, sillä kosteuden muuttuminen vaikuttaa helposti lämpöihin, koska kosteuden haihdutus vesiastioista vaatii (lämpö)energiaa melko paljon.

Oliko sulla termostaattiohjaus? Ellei niin tällä on vielä suurempi merkitys.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Olen kyllä koittanu, ja käyttänyt konetta eri kosteus prosenteilla, Luulen että huonelämmön lasku aiheutti tämän laskun.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Juuri kun olisin kirjoittanut että kone toimii moitteettomasti, niin tänä aamuna siitä oli palanut lamppu :smt012 mutta eihän se ole koneen vika? :smt002 No joka tapauksessa, vaihdoin pikapikaa lampun ja lamppu päälle. Samalla tuli mieleeni että voisihan nuo läpivalaista, kun nyt siellä alkaa varmasti jo näkymään jotain. Siellähän niitä hämähäkkejä oli! :smt003 Kaksi epäselvää tapausta kahdeksastatoista, aika hyvin eikö :smt016 Viimeisessä munassa jonka läpivalaisin, niin siinä taisi olla epätavallisen ohut kuori, koska siitä näkyi erityisen selvästi läpi. Oli aika makeen näköstä kattella sitä sikiötä siitä kuoren läpi kun se siellä liikahteli :smt003 Toivottavasti muutkin ovat selviytyneet lämmön laskusta samalla tavalla!
Vastaa Viestiin