Ankoista kysyttävää

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mukavan kirkkaalta vesi ainakin näyttää. Hieno lampi ankkasilla :smt002
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Miten te huollatte/puhdistatte sitä suodatinta? Onko helppo vai työläs?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Niin justiin tuommosta systeemiä mä suunnittelin, että tosiaan se ois sit kiva katellakkin. Hyvän näkönen allas siellä onkin ankoille. Ja kirkasta vettä! Mitä kaloja siellä uiskentelee?
Niin kuinka usein sen suodattimen joutuu puhdistamaan. Minä piipertäjä kun suunnittelen tuommosta luomujuttua, minkä voisi sitten kompostoida. Kun rahkasammalta on omasta takaa vaikka kuinka, ja noit muitkin värkkejä.
Maatiaiskana

Viesti Kirjoittaja Maatiaiskana »

Siis apua, ei meillä ole ankkoja :smt003
Ruutanoita uiskentelee lammikossa ympäri vuoden.
Kuva

Aikaisemmin siellä oli karppeja ja lammikkokultakaloja mutta luovuimme niistä hankalan talvisäilytyksen vuoksi. (kotona oli 1200- ja 950 litraiset akvaariot)
Kuva

Olisi mukavaa jos tuolla uiskentelisi muutama ankka mutta asumme taajamassa eikä ole mahdollista pitää mitään "maalaistalon eläimiä."

mirri ja skuukkeli: suodatinta ei juurikaan puhdistella, kerran kesässä jos sitäkään.

Tässä vielä viime vuonna kesäkuussa otettu kuva lammikon toiselta laidalta
Kuva

Sitten kun asumme maalla niin olisi tosi kiva laittaa pihaan vähän isompi lammikko ja muutama ankka niin voisivat käydä lammikossa pulahtelemassa :)
mirri

Mitähän siin tapahtuis kun laittas niit Ruutanoita Ankkojen sekaan? Tulisko niistä ateria?
Onko tuo allas muuten kuinka syvä, sehän ei kait saa jäätyä pohjaa myöten. Mulla oli noit ruutanoita ja muksuna, kun asuin Tuusulassa. Isä toi niit joka kesä lammikkoon. Ja syksyllä raahattiin ne takasin sinne isoon lampeen.
Maatiaiskana

Ei varmaan voi noin pienessä lutakossa pitää kaloja ja lintuja yhtäaikaa.
Ei jäädy pohjaan saakka tuo, sillä on syvyyttä n. 1,3 metriä.
mirri

Mulla näitä haaveita.. piisaa! suunnittelin semmosta 12neliön monttuu. Ja syvyyttä tahtoo sen 60-70cm syvään osaan. Mulla on tuolla kiikarissa oikeita lumpeita. Ja perskutarallaa... niitä haluun. Jos ne on korissa.. syökö ankat ne? Eihän ne mitään hirviöitä oo vaan pikkasia lintuja... Voikukka, ja muuta nannaa täällä kasvaa pihat ja pellot väärällään, että varmaan herkullisempaa muonaakin on. (ukko justiin sanos, että saan tukkia ruusupusikot... no mihin haluun. Ja kaivaa vaikka koko tontin uimaaltaaksi, kuhan teen sen itse!)
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä haaveilen kanssa tuollaisesta kultakalalammikosta... Vaikka olishan ankkalampikin kiva! Kumpien talvisäilytys on hankalampaa, kultakalojen vai ankkojen..? :smt003

Ankkalampeen laittaisin varmaan ehdottomasti sellaisen UV-suodattimen tai vaikka kaksikin peräkkäin, se tappaa kaikki bakteerit ja levät vedestä.
Maatiaiskana

Lumpeet olisivat ihania mutta taitavat olla rauhoitettuja.
Siksi meillä on lammikossa vain ulpukoita. Kasvavat ruukuissa ja ovat ympäri vuoden paikoillaan.
Kuva
Maatiaiskana

siimis kirjoitti:Kumpien talvisäilytys on hankalampaa, kultakalojen vai ankkojen..? :smt003

Ankkalampeen laittaisin varmaan ehdottomasti sellaisen UV-suodattimen tai vaikka kaksikin peräkkäin, se tappaa kaikki bakteerit ja levät vedestä.
Jaa-a, vaikea sanoa :smt003 Ei ole kokemusta kuin kultakaloista ja karpeista ja niiden kanssa ainakin oli aikamoinen urakka aina syksyisin pyydystää ja laittaa sisälle akvaarioihin. Ja sama rumba toisinpäin sitten keväällä.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Lumpeita myydään puutarhakaupoissa, kaikki iiiihania eri värimuunnoksia :smt002 Just tälleen keväällä on usein saatavilla!
Maatiaiskana

Nuo puutarhakauppojen lumpeet vaan eivät taida selvitä suomen talvesta lammikossa. Pitäisi talvehdittaa jossain muualla.
Ihanaa olisi jos olisikin tullut sellaisia lajikkeita myyntiin jotka voisi jättää syksyllä lammikkoon ja nousisivat sieltä sitten taas keväällä itsestään kuten ulpukat :)
mirri

Voi mä kun oon luullu, että omalta maalta saa siirtää itte istuttamiaan lumpeita, vaikkakin ne olis luonnon lumpeita. Nää on sellasia rescue kasveja. Otin ne ojituksen jaloista pois... ei paljon kyselty suojeluista :smt013 niin kai ne lumpeita on kun niis on valkonen iso kukka, ja käsivarrenpaksunen juuri...
Maatiaiskana

No ei ollut tarkoitus kritisoida kenenkään lumpeita :smt003

Ihan hyvähän ne oli ojituksen alta pois ottaa.
mirri

Muuten mitä nuo Ruutanat syö? Ei oo jäänyt mitään muistikuvaa, että millä niitä muksuna ruokin.. matoja taisin sinne mättää :smt017 , niih joo ja kauraryyniä.
Vastaa Viestiin