Kylpypaikasta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Voi kyllä iski kateus.. mäkin haluun tollasen ulkohellan.. miten se ois ihana kesällä!!!
Koitin kuivattaa leivinuuninpäällä hiekkaa kanoille... ja kissat kävi sontiin ne!! :smt013
Saavat nyt sitten pöllyttää niillä leivin uunin tuhkilla. Haittaako muuten jos siinä tuhkassa on hiilipaloja seassa. Nehän kuitenkin syö niitä.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Kerää ne kisun kakat pois ja vie hiekat kanoille. Ei ne hiilet kanaa tapa jos ihmiset syö niitä mahatautiin :smt003
mirri

:smt005 hiekkakakkelit otti ilmalennot, ja uutta on kuivaamassa uunin sisällä, pitäähän se joulukylpyyn päästä kanojenkin!
Moilanen

yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kotopullaki; nuorempana olin melkoinen kulkuri, ei ole Euroopassa muuta maata kuin Albania, jossa en olisi moottoripyörällä käynyt, niillä saarillakin.
Niin siitä hiekan kuivatuksesta; se pitäisi kuivata hellan päällä, meillä se on helppoa kun kaikki ruuat laitellaan puuhellalla, näin primitiivisiä meillä ollaan. Kyllä sähköhellakin löytyisi, parikin mutta...mutta. Teeppä siinä sähköhellan levyllä/levyillä kerralla kastikkeet, liharuuat, keitä perunat hauduta esim lantut. Pitäisi olla melkoinen jonglööri. Ei ainakaan minulta sujuisi.
Niin, se hiekka kuivuu, tuommoinen lapiollinen tuon puuhellan kannella yhdessä yössä, uunissa en ole kokeillutkaan, koska sieltä haihtuu kosteus huonosti kun ei voi yöksi jättää peltejä auki.
Se hiili pitää olla lehtipuun hiiltä, näin neuvovat asiasta tietävät vanhojen kanakirjojen mukaan.
Sitä hiekan pölyämistä hillitsee jonkinverran sekin kun sekoittaa mukaan jonkinverran kutterinlastuja.
Oho tulipas pitkä ja rönsyilevä kirjoitus pelkästä kanan kylpyhiekasta.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kiitos ideoista Moilanen.
Nymmaa sen kekkasin! Ma laitan meijan takkaan jalkilampoon pari tiiliskivea ja asetan niitten paalle tollasessa vanhassa peltivuuassa hiekat sinne yoks kuivuu!
Puista on sen verran pulaa etta en rupee arpomaan mista puusta tuhkamme on. Veikkaan etta suurin osa on oliivipuusta ja eukalyptustakin on. Plus muita mita en tunnista. Saa luvan kelvata...

Mirri, meillakin kisut luulee joka ikisesta hiekkakasasta etta se on heille tarkotettu vessa... Kukkapurkeista lahtien :smt013

Tossa muuten kuvaa siita perinteisesta "puuhellastamme".
Kuva
Hassua on se etta puut poltetaan samassa tilassa mihin leivat sitten lykataan. Puita poltetaan niin kauan etta uuni sisalta muuttuu uudestaan valkoiseksi. Sitten vedetaan hiilet pois ja viela pyyhkastaan maralla vaatteella pohjaa. Sitten leivat sisaan, luukku kiinni ja aletaan arpomaan etta paljonkohan siella on asteita ja koskahan se leipa ois valmista... Tein kerran tolla tavalla siella sampyloita ja meni taysin arpapeliksi. Mutta mulla kavi sillon tsaka ja vedin lopulta uunista ulos kauneimmat ikina nakemani sampylat :smt001 Hieno ja tilava uuni ja siella sais kuivatettua meijankin kanalaumalle monet kylpyhiekat ihan yhdella kertaa :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tuosta uunissa kuivattamisesta, niin olen yrttejä ja tomaatteja kyllä kuivannu leivin uunissa siten että vain luukku hieman raolleen. Hyvin on onnistunu.
Ja ruukaan puutkin työntää sinne ihan märkinäkin, enkä edes luukkua aukase. Ja seuraavalla kerralla, uuni syttyy kun vähän askia näyttää.
Minulla on kyllä mestarimuurarin tekemä ja veto on älytön. joten ei tee kosteudet lukkoja tai muuta.
Ja luulisi sen kivimassan imevän kosteudet yhestä lapiollisesta hiekkaa????
mirri

Ihan tuo uuni Kotopullalla samalla lailla lämpiää, kun mulla tuo uuni sisällä. Eilen osui arpaonni oikeaan, ja en polttanut leipomuksia :smt005 Mutta oon tykännyt paistaa sillä enemmän kun sähköuunilla.
Ja sieltähän minä saan sitä lehtipuuhiiltä, ja puutuhkaa kanoille... Jees Kiitos Moilanen tiedoista!
Vastaa Viestiin