Kananmunat "liian" isoja

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Re: Kananmunat "liian" isoja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Se veri taisi olla munan ulkopuolella.

Minulla on tuosta vehnästä taas ihan eri tuntuma.
En yhtään muista mistä olen kuullut, mutta nimenomaan vehnä kasvattaisi munan kokoa.
Ei proteiinipitoinen ruoka.
Meillä on nyt kanoilla niin paljon lihaa ja kalaa päivittäin kun vaan jaksavat syödä.
Munat ei kyllä ole kasvanu yhtään.

En tästä silti intä kun ei ole muuta kuin tämä mutu tuosta vehnästä.
Suvianne

Niin eli mun käsityksellä se vehnän korkee energiapitoisuus kasvattas munaa?? En siis tiedä..
siivekäs

!

Viesti Kirjoittaja siivekäs »

Se oli verinen ulkopuolelta, en ole vielä rikkonut -no nyt olen ja sisältä normaali. Veritahra pinnassa. Eli näyttäisi olevan repeämä munanjohtimessa tms. :smt009 Mutta ei se muna kyllä isokaan ole, vaikka miten vertailen muihin. Kai tämä on jonkun joka on muninut vasta muutaman kerran - 3 aloitti aika samoihin aikoihin niin en tiedä mikä muna on kenenkin. Toivottavasti pikkuisen perä paranee eikä ole kivulias. Onko muille käynyt niin että tulee veritahrainen muna, ja kana olisi vielä toipunut?

Sillähän minäkin olen antanut paljon herkkuja kun muuten tuntuisi olevan niin tylsää - tosin valtaosa laumasta 'ulkoilee' hevostallissa päivittäin mutta herkkuja sieltä ei löydy kuin kauranjyviä ja pellavaroiskeita ehkä. Normaalisti kulkevat pihalla vapaina, tulevat ja menevät niinkuin huvittaa. Rasvan osuus on ruuassa ollut aika iso, proteiinimäärä ei niinkään paljon normaalista poikennut. Täysrehun kulutus on ollut tosi suuri verrattuna syksyyn, sitä on ollut vapaasti tarjolla.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

On meillä ainakin tässä vuosien kuluessa joskus veritahraisia munia tullut. Joskus ollut parina päivänä oikein vauhtiraidat munassa. Silti en ole mitään vaivaa nähnyt, enkä tunnistanut mikä kana on ne muninut ja kaikki on jatkunut normaalisti sen jälkeen. Eli itsestään on ongelma mennyt ohi, ilmeisesti munaröörien parantumiskyky on hyvä.
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

mun maatiaistytöt alkoivat munimaan syksyn aikana ja muutama verinen muna tuli. yksi kana myös kerran valitti muniessaan ja oikein rääkäisi kun muna vihdoin pullahti. mutta nyt ei ole tullut verisiä munia enää kun ovat vakiintuneet munimaan. kukaan ei kuollut, eikä edes vaikuttanut kipiältä. ilmeisesti tällaista tapahtuu nuorilla munintaansa aloittavilla kanoilla. ei varmaan tosiaan näin kylmillä kannata sen takia vähentää energiaa ruokavaliosta.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tuli vielä yks juttu mieleen.. mää säikähin tosissani kesällä kun kalkkunalla oli pylly IHAN tuoreen veren värinen... kunnes honasin, että hetkinen ne söi edellisenä päivänä kilokaupalla kirsikoita. Kanoillahan uloste ja muna tulee loppumatkan samaa reittiä, voisko olla jokun ruuan värjäämää... jos ai oo kerran kukaan kipeen olonen

Ja kyllähän se munintansa alottava on vähän lujemmalla niitten putkauttamisian kanssa... enenkus paikat venyy.. yleensähän se näin on .. myös meillä immeisillä :smt005

Kaivelin niistä isoista munista tietoo ja munan kokoon ainakin yhen artikkelin pohjalta vaikuttaa kaks tekijää: aminohapot eli proteiinit ja niiden määrä sekä linoli happa joka on siis omega 6 rasvahappo.. enempää en ny ehi kaiveleen .. mulla on jossain tallessa eri viljalajien koostumus että olisko noita vehnässä muka sellaisia määriä ....

ja LIHA vaikuttaa sata varmaan munan kokoon... oon sen niin monasti testannu, mut lihamäärä saa olla aika iso, että uskon tohon julkasuun... (oon putsannu pakastinta muillekin kuin possuille nääs) :smt047

Tässä välissä ehinkin taas kaiveleen jotain, muutaman jutun:

http://www.theranger.co.uk/index.asp?sh ... cle&id=497 -tässä on siitä munan koosta.
http://www.lionsgrip.com/feedinstruc.html -tässä on yks artikkeli netistä
http://www.lionsgrip.com/protein.html -tuolla lopussa on proteiinipitoisuuksista, ( mut tää ei oo se mikä mulla on jossain.. se oli suomalainen tutkimus eri rehuviljalajikkeden koostumuksesta)
Vaquera

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Jos nyt katsoisit muutaman päivän ja ryhtyisit muuttamaan ruokintaa vasta sitten, jos tulee useampana päivänä niitä 'vauhtiviivoja'. Tai näin ainakin minä tekisin jos olis niitä kanoja. :smt012 Tai mistäs mä vielä tiedän miten vauhkoks heittäydyn sitten :smt102
Suvianne

Minusta ei ole mitään paniikkia. Omasta mielestä ne veriraidat ovat "normaaleja" silloin tällöin. Ja aloittelevilla juurikin.
Todennäköisesti tulee vielä yksi, jossa on verta. mutta mijusta se pitäisi olla nyt vähempänä.
Jos onkin enemmän, niin sitten vasta huolestuisin.

Tuo proteiini oli mielenkiintoista luettavaa. kaikkia en jaksanu lukea, mutta ekan luin kokonaan.
Mulla ei ole vielä vaikuttanut mitenkään. Niillä on niin paljon muutakin mitä syödä.
Luulen, että koostavat itse sen oikean ruuan. Tai sitten siinä menee jonkin aikaa. Pitää seurata tilannetta ja vähentää lihaa jos jotain tapahtuu.
Olisko kuitenkin oikea liha ja kala eri asia kuin jokin rehu???
Porukat aina ruokki melkeen pelkällä kalalla ja viljalla. Eikä mitään jättimuna ongelmia ollu.
Mutta silloinkin oli aina kesä ja laidunsivat siis myös.

Eli ajattelen, siten, että jos on kaikkea mahollista vapaasti, niin ottavat mitä tarvivat.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Siivekkäshän kirjoitti että munat ei ollu isoja, eli hänellä ei liene kyseessä ruokinnasta johtuva vaiva eikä siis tarvii muuttaakkaan sitä tämän takia.
siivekäs

Viesti Kirjoittaja siivekäs »

Joo kai minä panikoin turhasta - mutta huokaisen helpotuksesta vasta kun seuraavan kerran on 8 munan päivä (meillä on 8 munivaa) ja ei yhtään veristä. Tämä tosiaan oli ihan eka yhtään verinen muna meidän kanoilta, vaikka 5 on aloittanut muninnan meillä. No minä kyllä aina hätäilen eläinten takia, kun favekukkopoika ontui minä tutkitutin jalan ihmislääkärillä :) sain asiantuntevan kuuloisen diagnoosin, rauhoittelua ja jalka paranikin nopeasti. Pitääkö minun viedä nyt tytöt gynekologille... mihinköhän lääkäriin sitten päätyisin itse :smt002

Joo, en muuta ruokintaa kuin ehkä korvaan pullamössön jollain muulla - nyt vaan seuraan tilannetta. Vielä äskenkin kaikki reippaina ja pontevina päärynöiden kimpussa. Ai että ne rakastaa vähän ylikypsiä hedelmiä!
Suvianne

:smt005 ,
Naurattipa gynegon käynti :smt003
Minäkin sain kaupasta ylikypsän melonin ja omenoita.
Meloni katosi hetkessä :smt004
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Meillä tuli joskus verimunia vanhoilla hybrideillä. Mä olen käsittänyt, että se johtuu munanjohtimen tulehduksesta, joka on tuotantorasitussairaus paljon tai isoja munia munivilla kanoilla. Munien kokoa saa pienennettyä vähentämällä vehnää ja munintaa hillittyä vähentämällä kaikkea proteiinipitoista. Vehnän proteiini (oliko se metioniini?) kasvattaa munien kokoa. Toisaalta kana kyllä tarvii valkuaisaineita, joten ei niitä liikakaan saa vähentää. Muuten voi käydä niin, että kana munii lihoistaan ja luut ja lihakset heikentyvät.

Kummosia hautojia siivekkään kanat ovat? Jos verimunan munijan saisi jollain konstilla hautomaan, niin sittenhän muninta loppuisi joksikin aikaa ja munanjohdin saisi aikaa parantua. Mut eivätpä nuo taida käskien hautoa. Kuten eivät myöskään lopeta hautomista käskien. :smt012 Nimim. 2 kuukautta nuorta alhoa taas pesästä pois nostellut. :smt013
Suvianne

Ilona
Luitko tuota ylempää keskustelua munien koosta?
Eli sinun versio on että vehnä kasvattaa kokoa ja proteiini määrää?

Mutta eikö se tulehduksessa mene se veri sinne munan sisään?

Olen luullut aina, että ikäänkuin liian piukka pylly pikkasen revenny kun se veri on siinä ulkopuolella!??
pipsa

Viesti Kirjoittaja pipsa »

maunu_muori kirjoitti:Tuli vielä yks juttu mieleen.. mää säikähin tosissani kesällä kun kalkkunalla oli pylly IHAN tuoreen veren värinen... kunnes honasin, että hetkinen ne söi edellisenä päivänä kilokaupalla kirsikoita. Kanoillahan uloste ja muna tulee loppumatkan samaa reittiä, voisko olla jokun ruuan värjäämää... jos ai oo kerran kukaan kipeen olonen
Meillä oli joskus sininen,sillai huonosti "vesiväreillä" maalattu muna...seurausta mustikoista
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suvianne kirjoitti:Ilona
Luitko tuota ylempää keskustelua munien koosta?
Eli sinun versio on että vehnä kasvattaa kokoa ja proteiini määrää?

Mutta eikö se tulehduksessa mene se veri sinne munan sisään?

Olen luullut aina, että ikäänkuin liian piukka pylly pikkasen revenny kun se veri on siinä ulkopuolella!??
Mulla taas on semmonen käsitys, että veri pysyy ulkopuolella tulehduksessakin. Mut saatan olla väärässäkin. Mulla on tällainen käsitys siksi, että meillä verisiä munia on tullut vain hybrideillä ja vain niillä, jotka potivat "isomunaisuutta". Hybridithän on tosi herkkiä just munanjohtimen tulehduksille kovan tuotannon takia. Ne veripilkut munan sisällä toisaalta irtoo munanjohtimesta. Ja olihan tuo veri meidän hybridien munan kuoressakin aikanaan ihan kirkasta verta, ei siis näyttänyt miltään tulehduseritteeltä. Ja verimunien muniminen meni ohi hetkessä, mikä taas viittaisi enemmän kudosvaurioon kuin tulehdukseen. Mites tää nyt mahtaa olla :smt017

Siitä oon kyllä aikasten varma sekä lukemani että kokemani perusteella että vehnä se on, joka venyttää munat mammuttimaisiksi. Sitä siis vähemmälle. Voihan noi muutkin proteiinit vaikuttaa munien kokoon, mutta vehnän proteiinit aivan erityisesti. Ja munien määrä tosiaan riippuu (iän, rodun, terveyden ja lämpötilan ohella) proteiinien saannista. Proteiinit on just se tekijä ravinnossa, joka vilkastuttaa tuotantoa eli munintaa, sikiönkehitystä ja lihasmassan kasvua. Hiilihydraatit ja rasvat taas menee enemmän elimistön perustoiminnan eli soluhengityksen käyttövoimaksi. Tietysti myös ylimääräiset proteiinit menevät energiantuotantoon, mutta muniva kana on niin voimakkaasti tuottava eläin, että se käyttää proteiinit lähinnä munantuotantoon.
Vastaa Viestiin