Meidän haudonta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä en oo koskaan verkottanut yhtään haudontapesää. Siellä ne hautoo munintapesissä ja emo käy muiden seassa syömässä jne. Muille olen laittanut toisen pesän munintaa varten ja muutamana eka haudontapäivänä tarkistanut, etteivät muut ole käyneet munimassa hautojalle.

Jos hautominen on tapahtunut jossain yläilmoissa, niin silloin olen laittanut kuoriutumisen ajaksi jonkun suojan (vaikka pahvireunuksen), etteivät tiput tipu ja heti sitten, kun kaikki ovat kuoriutuneet, muuttanut perheen maan tasalle ja muiden sekaan.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mei itseasias etittiin tollasta juoma-automaattia, sekä samalla periaatteella toimivaa ruoka-automaattia kun käytiin tos minimanis. Ei vaan pannahinen ollu niillä sellasia sielä ja lemmikkieläinliikkeet oli jo kinni. Sitten aututaasti unohdin koko jutun, kunnes nyt näin ton kuvan :smt003 Yhen sortin harvapää täälä taas asialla - jonsei tämä nuppi ois hartioos kiinni niin seki varmaan jäis johonki :smt005
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mimmi kirjoitti:Mä en oo koskaan verkottanut yhtään haudontapesää. Siellä ne hautoo munintapesissä ja emo käy muiden seassa syömässä jne. Muille olen laittanut toisen pesän munintaa varten ja muutamana eka haudontapäivänä tarkistanut, etteivät muut ole käyneet munimassa hautojalle.

Jos hautominen on tapahtunut jossain yläilmoissa, niin silloin olen laittanut kuoriutumisen ajaksi jonkun suojan (vaikka pahvireunuksen), etteivät tiput tipu ja heti sitten, kun kaikki ovat kuoriutuneet, muuttanut perheen maan tasalle ja muiden sekaan.
Mun oli ihan pakko verkottaa ja pikana kun se yks kana on koko haudonta ajan muninu sinne haudonta pesään. Se ajaa sen emon pois ja munii sinne ja sitten saattaa töröttää siellä tunnin tai pari. ei voinu ottaa riskiä että se tunkis sinne tänään kun tipit kuoriutuu.

Kaks on ainakin kuoriutunut kun kurkkasin siiven alle, toinen oli vielä märkä joten ei voi mammaa siirtää edes kakille :smt002
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

onnea minnimanni tipusista! mä oon kade kaikille teille joiden kanat hautoo innolla ku mun kanat on nii pässejä että ei kerrassaan mee kaaliin että munat pesässä odottaa jotai istunnolle.. pitääkö tässä kohta ite ruveta istunnolle ku koneessa ei osaa hautoa ja kanat ei rupee hautoo :smt005 :smt005 :smt005 :smt003 :smt005
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mä luulen että meillä toi hautomis into alkoi noilla kanoilla siitä kun unohdin kanalaan yhdeksi yöksi valot päälle eli valot oli päällä yhteen soittoon 2päivää.
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

mulla siellä ei oo ku 2 lämpölamppua ja sitte noi jouluvaot.. mulla niil on jo joulu alkanu siel tallis :smt003
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

mut pitää yrittää et joa vaikka sais sillä ne hautomaan et jättäis valot päälle..
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ai, mä oon ajatellut, että hämärä niitä enemmän hautomaan houkuttelee.. Mutta voihan se tosiaan olla toisin päinkin: kesällähän ne enemmän yleensä hautoo ja silloinhan sitä valoa on vuorokauden ympäri! Jospa se valon määrä stimuloi jotain lisääntymisvaistoja.. (He he, tosi ammattimaiselta kuulostaa..)
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

KOLME TIPUA :blob3: :smt055 kaksi mustaa ja yksi harmaa, yksi vielä kuoriutumassa nokka näkyi jo :smt007.Siitä viidennestä munasta ei ossaa sanoo ei ainakaan piipittäny mutta kun sen otti käteen se kuulosti jotenkin samalta kuin kovalla pakkasella järvenjää rannassa.EI KAI SE OO MÄTÄ ja räjähdä kohta :puke:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea onnea onnea! Pidetään peukkuja neljännellekin! Ja viideskin voi siellä rapistella.. Ne silleen nokan kärjessä olevalla "kynnellä" korkkaa munaa auki ja siitä kuuluu sellainen rapina. Jos se on kovin työn touhussa, niin ei se jouda sulle piipittelemään. :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Minnimanni kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Mä en oo koskaan verkottanut yhtään haudontapesää.
Mun oli ihan pakko verkottaa ja pikana..
Jep jep, ymmärrän kyllä ja olen itsekin neuvonut verkottamaan, jos on jotain ongelmia. Tuli vain mieleen mainita, ettei jää sellainen kuva, että verkottaminen on joku pakollinen tipujensuojelutoimenpide. :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Onnea vaan Minnimannille ja tipuille :occasion4:
Toivottavasti tulee viideskin!

Hämärän mäkin uskon enemmän aktivoivan hautomiseen, tuo valoisuus vrt. kesä on hyvä teoria sekin mutta sitten kannattaa varmaan panostaa pesien hämäryyteen... mut ennemmin Tius kannattaisi ehkä kokeilla ensin sitä hämärää, jos vaikka yöksi aina nostais kanan pesään munien päälle, eihän se sieltä pimeässä mihinkään lähde ja voi olla että siellä pimeässä munien päässä kököttäessään siitä rupeis tuntumaan että oli ihan oma idea istua munia hautomassa...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea Minnimannille!
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Kiitos kaikille ilman teitä tästä ei varmaan olis tullut mitään :smt006 Nyt on neljäskin tipu tullut kuorestaan ja se on ruskea kai :smt003 Oli vielä märkä kun kurkkasin siiven alle. Kiva kana kun ei hermostu vaikka käyn kurkkiin, nokkii tietty että mee nyt hittoon siitä :smt005 mutta ei silti hermostu.

Tipuillekko sitten annetaan aluks kauravelliä keitetyllä munalla höystettynä?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olipa hyvä, ettet huiskaissut niitä epävarmoja munia menemään :smt002 Jospa se viideskin vielä sieltä tulee. Miten muuten kävi sille tippuneelle munalle...jäikö se näiden viiden joukkoon vai hävisikö aikaisemmin?
Vastaa Viestiin