Suviannen viiriäiset :)

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Heh, varmaan parempaa viihdettä kuin telkkari :smt003
Onko ne kaikki vielä samanvärisiä vai näkyykö niistä jo jotain eroja?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kun syntyvät olivat seuraavanlaisia.
raidakkaita siis kaikki, mutta osalla keltaisella pohjalla ja osalla riistapohjalla. Osalla harmahtavalla.
Osa riistanvärisistä oli kuitenkin ruskealla mahalla ja osa keltaisella mahalla. Ruskeammat ovat oikein täplikkäitä ja tummia. Täpliä mahassakin.
Ja ainakin yhdellä keltamahaisella riistalla on tulossa siipeen vitivalkoisia höyhenioä??!
Mutta keltavoittoiset ovat muuttumassa harmaiksi. Sellainen kirjavaharmaa. Kahdesta harmaa untuvasta ei vielä saa selvää mitä on tulossa.
Eli kaiken kirjavia :smt003
Mielenkiinnolla odotan tulevaa!
Koko eroja on kun munissakin oli huimat erot. Pienimmän ja isoimman ero oli melkein puolet.
Mutta koolla ei näytä olevan ärhäkkyyteen tai aktiivisuuteen merkitystä. Pienin tappaa surutta madot :)
Minua harmittaa kun en niitä kuvia saa.
Taidan salaa tilata kameran hobbt hallista ja maksaa osareilla :smt005
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Hanki ihmeessä kamera :smt002

Käytätkö lainkaan mitään tipurehuja vai ruokitko "luonnonmukaisesti"? Mä en uskaltanut antaa tipuille paljoa mitään muuta kuin rehua, sillä viiriäisten kasvatusohjeista luin että viiriäinen syö erittäin proteiinipitoista ruokaa poikasena (hyönteisiä yms.). Tai no annoin kananmunaa, soijaa ja jauhomatoja joilla rehun proteiinipitoisuutta sai nostettua entisestään kun niin suositeltiin. Mulla kun oli käytössä pikkupunaheltta-rehu ja viiriäisille olisi suositeltavampaa olla proteiinipitoisuudeltaan vielä korkeampi rehu (yli 20% proteiinia). Mutta kyllä ne varmaan kasvaa vähemmälläkin. Ja jos ei mitään supertuottajia haikaile vaan lemmikkejä...

Jotkut ovat pitäneet muutamaa tavallista viiriäistä ihan sisälemmikkinä. Täällä foorumillakin ollut sellaisia henkilöitä. Mun viiriäiset ovat talvet vanhempien autotallissa ja pölisevät aika paljon. Siis se vaalea "jauho" mitä tulee ihosta (joku voi selittää mistä se tulee, höyhentupista tai jostain.. en muista) tarttuu seiniin ja joka paikkaan. Tämä on oikeastaan ainoa syy miksi ne saavat vähän väliä "tappotuomion" vanhemmiltani (vaikka ei ne niitä hävitä... ei ilman lupaa ainakaan). Tutustut kohta pölyyn ja haituviin kun untuvat alkavat vaihtua sulkiin :smt003 Toivottavasti kukaan teillä ei ole allerginen linnuille. Mä olen ja viiriäisten tipukasvattelun jälkeen hypersuperallerginen... viimeinen satsi meni astmalääkkeen turvin. Myös isäni on allergisoitunut niille vaikkei alkuun ollut mitään ongelmaa.

Viiriäiset menisivät varmasti hyvin jossain "kodinhoitohuoneessa" missä lattiat ja seinät saisi pyyhittyä kostealla vaikka päivittäin. Mä muuten vedin tipuhäkin ympäri elmukelmua, jotta pahimmat untuvapilvet pysähtyivät niihin eivätkä levinneet ympäriinsä.
Suvianne

Olipa hyvä tietää tuosta pölystä etukäteen. Muistelinkin jotain vastaavaa. Porukoilla oli ihan ekat viirut kellarissa ihan sellasessa häkissä.
Luin tuosta kovasta valkuaisen tarpeesta. Tein niille leipää missä on soijaa ja kananmunaa ja hernerouhetta ja muuta mahollista. Saavat lisäksi rahkaa ja muuta pilpettä.
Minulla ei ole sitä poikasrehua, kun sitä ei ollut agrissa kun kävin. Olen aamuisin kuitenkin antanu kanojen rehua liotettuna. Luin oppaasta, että esim japanissa ne kasvaa ohjeella 50%kalaa ja 50%riisiä. Ja siinä suositeltiin samaa ohjetta mutta riisin tilalta kotimaista viljaa.
Sillä ajattelin että hernerouhe ja soija ja rahka jo antais valkuaista tarpeeksi.
Kananmunaa saivat eka viikon myös.
Suvianne

Mielenkiinnosta laskin kalorilskurissa proteiinimäärän leivästäni. Se oli 18% ja jos ruokkii puolet kalaa puolet riisiä on protsku 22%
Eli, minun pitää kehittää leipääni vähän :)
Protskua saisi helposti nostettua vaikka lisäämällä siihen tonnikalaa. Mutta haju voisi olla tympeä.
Syötän kyllä puoli palaa kerralla ja loput on pakkasessa joten ehkä se ny ei niin haisisi.
Sitten vois laittaa enemmän soijaa ja näköjään pellavarouheessakin on kivasti protskua.
Rahkan lisäys taikinaan myös auttais..
Seuraava leipä on kuiteskin luultavasti tonnikala kokeilu :)
Nyt taidan testata tonnikalaa ihan raakana :)
dumblonde

Hmm, riittäisikö viirutipuille joku kananpoikien kasvurehu vai pitääkö olla vielä valkuaispitoisempaa evästä? Mitä rehua Suvianne syötät niille omien kokkausten lisäksi?
Suvianne

Täällä on suositeltu pikku punahelttaa.
Minä en saanut sitä joten annan vähän aamuisin tavallista munivien kanojen rehua.
Mutta en minä sitä kovasti anna.
Eilen mössäsin liotettuja herneitä blenderillä. ne näyttävät olevan kovassa huudossa.
Ja koska pihlajan marjat ja puolukat yhä vain kelpaa ja appelsiini. Niin ajattelin niiden kaipaavan C-vitamiinia. Siksi laitoin alfa-alfa itämään. iduissa on runsaasti c vitamiinia.
Ne itää muutamassa päivässä.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Pikkupopikasten rehussa on proteiinipitoisuus muistaakseni 19,5 . Eli ei ehkä ihan riitä.

Yksi vaihtoehto olis ostaa kanojen tiivisterehua, siinä huitelee valkuaiset 50 tieppeillä( vähän eri valmistajilla, eri taso) tota vois sitten laimentaa jollain kotoisella. Tosta tiivisteestä tietty pitää tarkistaa, onko siinä muuta aineet kohdillansa.
Suvianne

Minun käsittääkseni se reilu 20 prosenttia proteiinia pitäisi riittää.
Eli kalalla jos ruokki niin määrä oli 22% Ja sillä tulee terveitä lintuja.
Esim. liotetussa herneessä on protskua 26% per 100g
Eli katson sen olevan hyvää ravintoa. Ainut vain, että luulen lintujen kaipaavan nimenomaan eläinperäistä valkuaista myös.
Helpolla pääsee kun saa jotain oikeaa rehua. Mutta minä kyllä teen tuota tipuleipää tonnikalalla! Se on niin helppo pakkasesta ottaa ja tiput rakastaa sitä. On pellavaa ja kaikkea mukavaa sattumaa.
Ja nyt 1,5vko ikäisenä menee 1 pala päivässä. Joten samalla limpulla vielä mennään. Ei ole iso vaiva.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suomen rehulta rehuasiantuntija suositteli viiriäistipuille ensisijaisesti kasvun ajaksi Iso Punaheltta I -rehua, sitten ehkä hetken ennen muninnan alkua Pikku-Punahelttaa ja sitten muninnan alettua Munitus Punahelttaa. Mä olen ruokkinut näin.
dumblonde

Raision rehuista vastaava tuote olisi varmaankin Kalkkuna- Herkku I. Rv on jotain reilu 26 % siinäkin. Varmaan kaikkein helpoimmalla pääsis sillä, mutta kelle mie sitten syötän loput kalkatti rehusta? Pikku viirutiput tuskin kiskoo muutamassa viikossa 40 kg säkkiä tyhjäksi :smt017 Tai sitten mie syötän niille munitusrehua ja annan niille lisävalkuaista muulla tavalla. Onpas yllättävän hankalaa tämä viiriäisten ruokinta!
Mimmi

Mä syötän ko. rehua lisäksi ankoille.. :smt002
Suvianne

Minä en just sen takia viiti koko helkkarin säkkiä ottaa. Uskon vakaasti Kotiruokaani ;) Joskus olen homehuttanu liian ison säkin.
Ajattelen, että kun saavat monipuolista kotiruokaa niin hyvä. Meillä kun tämä on niin pienimuotoista eikä isot säkit mene tarpeeksi nopeasti.

ps. just skannailin nuita viiruoppaan sivuja halukkaille ja siellä suositeltiin fasaanien poikasrehua.
Mimmi

Niin, toi Iso Punaheltta 1 on fasaanien poikasrehu..
dumblonde

No menipäs vaikeeksi :smt003 Onneksi mulla on aikaa vielä miettiä piiperöisten ruokintaa useampi viikko!
Vastaa Viestiin