Paras kanarotu lihantuotantoon?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Paltsi

Re: Paras kanarotu lihantuotantoon?

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Tepatsulle painetaan tässä kohtaa "tykkää" :smt003
Meillä on kohtuu paljon elukoita, niissä on kohtuu paljon työtä ja kulujakin kohtuullisesti. Haluan siis myymistäni eläimistä kohtuullisen korvauksen.

Faverollet on tosiaan hyvä rotu, Sussexia haluaisin myös kokeilla. Viime kesän Faverollet lisääntyivät hyvin, siitosprosentti huiteli liki sataa. Kukkopojat kasvoi pihalla omia aikojaan hyvää kyytiä ja syksyllä ennen pakkasia kun niitä laiteltiin lihoiksi niin olipa iloinen yllätys miten pulskia olivat. Orpit kasvatti ensin mahdottomasti höyheniä ja sitten vasta lihoja mutta sekä faven että orpin liha on maukasta laittoipa fileet uunissa tai koko kanankin. Syksyllä teurastetuista kukkopojista tuli taivaallinen rasva kanakeittoon. Se vain on niin, että aika paljon pitää kanoja olla, että meidän perhe saisi kyllikseen. Onneksi on kaikkea muutakin. Lihapuolta saadaan myös lampaista, kaneista, ankoista, possuista ja teurashevosista. Jokunen Buttikin pihalla hiljakseen kesällä liikuskelee...
tapani

Viesti Kirjoittaja tapani »

Vähän kokemusta teuraspainosta:
Plymouth rock ikä 63 pv teauras paino 1600 - 1900g kasvatus keväälla synt 1. toukokuuta
La bresse ikä 86 pv 1100-1400g Kasvatus kesällä synt kesäkuussa
LA bresse/brama ikä n 5 kk 1200-1500g kasvatus talvella synt syyskuussa
Kaikki ovat ruokittu alussa tiiviste/kaura lopussa maissi/piimä seos ja vapaasti puutahassa syömassä espanjan siruetanoita/ruohoa/matoja.
Rockit olivat parhaita etananmetsästäjiä, ne oppivat syömaan etanoitan 4 viikon iässä. Alussa etanat olivat vaikeita syöda mutte yhtäkkiä ne oppivat kääntämään etanan pitkittäin nokassa ja sitten vain alas kurkusta.
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

orpington kukko 3kk ikää ja 2,7kg

orpington-kochin kukko 3kk ja 2,2kg

orpington kukko 6vko 5pvä ja 970gr
tepatsu

Viesti Kirjoittaja tepatsu »

Aika hyvä paino orpilla 12 vkossa, 2,7 kg !! :smt038
sannikki

Kuulemma mutantteja tollaset, en sitten tiiä miten saisin ne kasvamaan hitaammin :smt043 Meillä on ilmeisesti sellaiset geenit sattunut kohdalleen että kukot kasvaa, nuorissa tipuissa huomaa hurjia eroja kasvussa, siellä on vaan yksi tollanen massakukko, mutta katselen niistäkin painoja kun tulevat 3kk ikään :)
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Montako 3 kk kukkoa sulla on sannikki? Montako punnitsit? Kukkojen keskipaino olisi mielenkiintoinen asia :smt045. Onnittelut isosta kukosta :smt001
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
sannikki

Nyt ei ollut kuin yksi orppikukko, mutta seuraavassa satsissa niitä kukkoja sitten piisaakin :smt042 Meinaan punnita nekin, ihan mielenkiinnosta ja laittaa tulokset talteen :)

Varmaan lähipäivinä lähtee kyseinen kukko pataan, otan kyllä vaan rintalihat ja koivet taas, mutta voin niiden osalta lihapainoa laittaa!
sannikki

No niin tadaa tadaa 3kk 3pvä vanha orppi ja orppi risteytyskukko laitettu juuri lihoiksi

kukoista otettiin vain koivet ja rintafileet ja kukaan ei voi väittää minulle että orpista ei saa tarpeeksi lihaa :smt042 kuva kertokoon oman osansa ;)

Kuva
Kuva

Kyllä mie sanon että kun kahdesta todella nuoresta kukosta jos saa 1380gr pelkillä koivilla ja rinnoilla niin en kaipaa kuuden viikon broileria :)
kochin-fani

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

No tuossapa luulisi olevan jo omiksi tarpeiksi :smt042 Kyllä noi orpit taitaa olla parhaita patakanoja - tai ainakin parhaimpien joukossa :smt002
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Mä olen niin kateellinen teille jotka pystytte tappamaan ja syömään omia kukkoja ja kanoja, olen itselleni oikeastaan jo vihainen, kana kun olisi niin hyvää, ja jatkuvasti olisi niitä ylimääräisiä kukkojakin kasvamassa, mut mä olen antanut ne elävinä toisille, mä olen syönyt viimeksi kanaa v.2010, eli broileritkin jäi kauppaan heti kun meille tuli ensimmäiset lemmikkikanat, en sitä pysty edes ostamaan taikka syömään, saatikka omiani listimään ja syömään.
Ehkäpä mun olisi pitänyt kasvaa jossain muualla kuin keskellä helsinkiä :smt012
sannikki

Ei se Tuulia heti ihan helppoa ollut minullekaan! Harjoittelemaan joutui ja ensimmäiset omat palat jäi suuhun pyörimään, kunnes aivot tajusi että sehän on hyvää! Tänään tai huomenna pitäisi valmistaa hanhipaisti (ei mitään hajua miten) ja se jollain asteella tuntuu vaikealta, vaikkei oma hanhi ollutkaan...
Tikkilä

Viesti Kirjoittaja Tikkilä »

Onpa Sannikilla ollut hyvät lihakukot! Kai se pitää niitä orppejakin sitten... :smt003
Eipä ole helppoa minullekaan ruuan kasvattaminen, olen järjellä ajatellut että onnellista ja asiallisesti teurastettua lihaa on vaan itsensä pakotettava tuottamaan. Toisaalta meillä ei syödä esim. hevosen lihaa, en voisi mitenkään teurastaa omaa hevosta ruuaksi! :smt010. Jotkut pystyvät siihenkin ja hyvä niin.
Maattari
lindell

Mulla on nyt uunissa orppikukko jonka paistipaino on 2,7 kg. Siinä on siis lihaa reippaasti enenmmän kuin nuossa sannikin kahdessa, mutta se on kasvanut puoli vuotta. Jos mä kasvattaisin noita pieniä mulla pitäisi niitä olla noin 150 kpl vuodessa ainakin koska kanathan ovat kevyempiä. Tällä hetkellä täällä kasvaa 52 orppia jotka menevät syksyllä pataan ja yksi kana hautoo ja muutkin varmaan läsähtävät kevän mittaan. Tilat tulee vastaan, eli taas kerran totean että orppi on, ainakin mun huusholliin aivan liian hidaskasvuinen mutta mä en tyydykään siihen että syön vähän ylimmääräisiä kukkoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
sannikki

Mutta paistissa on luut vielä kuitenkin. Juuri hanhipaistin laittaneena ja perheelle tarjonneena voin todeta että meillä ei tehdä paisteja enää. 3kk kukon koivet ja rinnat ovat ne lihaisin osa, kuten hanhessakin, jää turhat työt pois kun ottaa vaan takin alta rinnat :smt045

Jos noi rintafileet on kolmekuisena kokoluokkaa broileri niin paljon enempää en minä voi pyytää. en usko että siihen kolme lisäkuukautta tuo massaa enää lisää merkittävästi!

Eli jos haluaa parhaan hyödyn niin teurastaa aiemmin, kolme kuukautta lisää vie rehua niin paljon ettei se enää hyötynä näy. Ja näin ollen meillä ainakin mahdollisuus pitää enemmän kukkoja kasvamassa. Mutta jokainen tyylillään tietenkin, itse koen että paljon yli 3kk kasvatus on rehun, tilan ja ajan hukkaa. Meinaan kyllä verrata 3/4kk välisiä eroja!

Nyt pääsen vertailemaan myös sitä, mitä ne kuukaudet tekee, ei kuitenkaan kaikkia kukkoja samantien laiteta niin osan voi punnita 4kk vanhana ja osan 5kk vanhana. Olen ihan taulukkoon merkinnyt nämä vähäiset painot jo :)
Viimeksi muokannut sannikki, 31 Maalis 2013, 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maattari
lindell

Mä haluankin että mun lihat kasvaa ulkona vapaasti pihalla ruokansa itse etsien, ei tule turhia rehukustannuksia. Sisällä kanalassa kasvavat talvitiput vasta kalliita ovatkin. Kesällä pihalla kasvavat saavat vain viljaa automaatista eikä sitä kovin paljon mene, orppi on hyvä ruoanetsijä.

Vastaa Viestiin