
Onko mahdollista saada ankanmunia...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Joo, anteeksi vaan. Toki mielipiteensä saa ilmaista (minäkin). Tyyliä voisi kukin tahollaa miettiä (minäkin
).
Ihan rauhallisesti vaan
Minusta olis vaan kovin sääli, jos opettaja pelästyy ja jättää projektin sikseen. Tiedän että itse olisin pienenä koululaisena ollut tällaisesta ihan innosta soikeana!
Meidän koulussa oli muuten eläimiä biologian luokassa, hoidin niitä koko yläasteen ja lukion. Siellä oli undulaatteja parhaimmillaan yli kymmenen, kanarioita, agaporniksia ja nymfejä, pari isoa akvaariota, akaattikotiloita, kääpiöhamstereita ja kaksi vaskitsaa (tai oikeammin seltopusikkia - älä kysy vaan googleta
). Kukaan oppilas, opettaja tai vanhempi ei koskaan valittanut mitään allergiaa. Eläimet oli aina kesähoidossa oppilailla ja opettajilla, undulaatit meillä joka kesä.

Ihan rauhallisesti vaan

Minusta olis vaan kovin sääli, jos opettaja pelästyy ja jättää projektin sikseen. Tiedän että itse olisin pienenä koululaisena ollut tällaisesta ihan innosta soikeana!
Meidän koulussa oli muuten eläimiä biologian luokassa, hoidin niitä koko yläasteen ja lukion. Siellä oli undulaatteja parhaimmillaan yli kymmenen, kanarioita, agaporniksia ja nymfejä, pari isoa akvaariota, akaattikotiloita, kääpiöhamstereita ja kaksi vaskitsaa (tai oikeammin seltopusikkia - älä kysy vaan googleta

Onkohan Linturakkaus ollut siinä luulossa, että niitä ankkoja pidetään sitten kuoriutumisen jälkeenkin luokassa. Jos näin on, niin ymmärrän kyllä, että hän on huolissaan asiasta. Eihän luokkahuoneeseen tosiaankaan voi järjestää kunnollisia oloja ankoille, kylpypaikat jne.
Taitaa tässä olla kyse vain väärinkäsityksestä.
Hienoa, että on noin viitselijäitä opettajia, jotka ovat valmiita ylimääräisee työhön oppilaiden kanssa
Taitaa tässä olla kyse vain väärinkäsityksestä.
Hienoa, että on noin viitselijäitä opettajia, jotka ovat valmiita ylimääräisee työhön oppilaiden kanssa

Olen ihan oikea opettaja joka on hautonut tipuja ihan oikealla hautomakoneella ihan oikeassa luokassa ihan oikeasti jo kymmenen vuoden ajan. Olen ihan oikeasti hautonut niitä samalla koneella kotona ja pitänyt niitä tipuja ihan oikeasti samassa laatikossa kotona ja koulussa. Ja meillä on käynyt kotona ja koulussa ihan oikeita eläinlääkäreitä ja alalle opiskelijoita tutustumassa kuinka hienosti tämän voi hoitaa oppilaiden kanssa ihan oikeasti. Nyt taitaa jollain viirata! Ja kun itse olin koulussa, maatalous- metsätiedon tunneilla haudottiin ja hoidettiin tipuja koulussa. Ja nekin eli ihan linnuksi. Mitä ihmeen väliä sillä on onko tipujen kasvatuslaatikko kotona vai luokassa. Ne vaativat saman pienen tilan selviytyäkseen molemmissa. Niitä ei voi laittaa kanalaan, vaan ne täytyy pitää vedottomassa, suojatussa ja lämpölampulla varustetussa laatikossa vaikka ne kuoriutuisivat presidentinlinnassa!
Ja iso anteeksipyyntö, ettei nyt tullut kommentoitua tyynesti ja tyylikkäästi tätä viestiä.Olen myös kasvattanut tomaatteja ikkunalaudalla luokassa. Hui kauhistus, onkohan ne kärsinyt 


- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
- Viestit: 4485
- Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
- Paikkakunta: Vantaa
No IHAN OIKEESTI ihanaa että monnilaisen oppilaat saavat kokea tämän elämyksen, voi mikä rikkaus koululle että vielä löytyy opettaja kuka voi IHAN OIKEESTI opettaa lintujen kuoriutumisen (lisääntymisen) ihmeen. Eikä tuossa nyt voi mitenkään kyllä olla kyseessä minkäänlainen eläinsuojelurikkomus jos lapsille suodaan muutaman viikon hoitokokemus pikkutipujen kanssa opettajan valvovan silmän alla ja varsinkin kun opella itsellään on vankka koemus lintuharrastuksesta
TSEMPPIÄ VAAN uusiin haudontaprojekteihin!!

Yritän ilmaista tämän asiallisesti, toisin kuten monet minua kommentoineet... Ikävää, että tällaisella palstalla hyökätään noin eri mieltä olevan kimppuun, mutta...
Olin siis sähköpostitse yhteydessä Suomen Eläinsuojeluyhdistykseen. Heidän vastauksensa oli nopea, referoin sitä tähän: "Biologian opettajan toiminta kuulostaa todellakin erikoiselta. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, mihin tarkoitukseen ankkoja on haudottava, ja miten oppilaille selitetään se, että ankkoja voidaan opetustarkoituksessa pitää pahvilaatikossa varastossa. Toiminta kuulostaa vähintäänkin epämoraaliselta ja eläimiä perinpohjaisesti esineellistävältä.
Ikävä kyllä toiminta ei välttämättä ole laitonta. Eläinsuojeluvalvoja tai eläinsuojeluviranomainen voi puuttua asiaan ainoastaan, mikäli toiminnassa syyllistytään laittomuuksiin. Munavaiheeseen ei laki ota mitään kantaa. Jo syntyneiden poikasten pitoa koskevat säännökset löytyvät täältä:
http://wwwb.mmm.fi/el/julk/tavankkafi.html
Kuten huomaat, säännökset ovat hyvin ylimalkaiset. Moraalittomaan toimintaan ei ikävä kyllä voida puuttua."
Lisäksi mailiin vastannut henkilö sanoo, että jos tietää koulun, jossa tällaista toimintaa harjoitetaan, kannattaa ottaa yhteyttä rehtoriin ja kyseenalaistaa opettajan toiminta. Ja poikasten kuoriuduttua pitäisi ilmoittaa kunnaneläinlääkärille, jotta hän kävisi tarkistamassa poikasten tilanteen. Lisäksi, eläinsuojelulaki Suomessa on kuulemma ylimalkainen ja hampaaton, se otetaan käsittelyyn seuraavan kerran aikaisintaan kahden vuoden kuluttua.
"Kiitos huolestanne ankkoja kohtaan. Olen varma, että ilmoitukset viranomaisille voivat parantaa tilannetta. Tärkeänä pitäisin myös lasten vanhempien paheksuntaa asiaa kohtaan."
Että näin. Oikeassa olin. Ja jos joku nyt epäilee minun itse keksineen tuon viestin sisällön, laittakoon minulle yksityisviestin ja yhteystietonsa, niin lähetän saamani mailin eteenpäin.
Ja sanoisin vielä, etten tietenkään luullut ankkojen iäisyyksiä asuvan koulussa vaan että ne vietäisiin myöhemmin jonnekin, mutta eihän niitä heti kuoriutumispäivänä voida minnekään viedä? Vai? Eli kuoriutumisen jälkeen poikasiin sovelletaan voimassa olevia lakeja.
En edelleenkään ymmärrä teitä. Mutta jos tällä palstalla liikkuu vain eläinten tehotuotantoa ja eläimillä koemielessä leikkimistä kannattavia sydämettömiä julmureita, niin ehkei minun kannata käydä täällä enää. Tämä ei ole lintuja rakastavien tai elämää arvostavien paikka. Olen kertonut tämän palstan jutuista muutamille ystävilleni, he ovat pöyristyneenä kuunnelleet tätä haudontajuttua. Lienette vähän sokeutuneita omalle toiminnallenne?
Olin siis sähköpostitse yhteydessä Suomen Eläinsuojeluyhdistykseen. Heidän vastauksensa oli nopea, referoin sitä tähän: "Biologian opettajan toiminta kuulostaa todellakin erikoiselta. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, mihin tarkoitukseen ankkoja on haudottava, ja miten oppilaille selitetään se, että ankkoja voidaan opetustarkoituksessa pitää pahvilaatikossa varastossa. Toiminta kuulostaa vähintäänkin epämoraaliselta ja eläimiä perinpohjaisesti esineellistävältä.
Ikävä kyllä toiminta ei välttämättä ole laitonta. Eläinsuojeluvalvoja tai eläinsuojeluviranomainen voi puuttua asiaan ainoastaan, mikäli toiminnassa syyllistytään laittomuuksiin. Munavaiheeseen ei laki ota mitään kantaa. Jo syntyneiden poikasten pitoa koskevat säännökset löytyvät täältä:
http://wwwb.mmm.fi/el/julk/tavankkafi.html
Kuten huomaat, säännökset ovat hyvin ylimalkaiset. Moraalittomaan toimintaan ei ikävä kyllä voida puuttua."
Lisäksi mailiin vastannut henkilö sanoo, että jos tietää koulun, jossa tällaista toimintaa harjoitetaan, kannattaa ottaa yhteyttä rehtoriin ja kyseenalaistaa opettajan toiminta. Ja poikasten kuoriuduttua pitäisi ilmoittaa kunnaneläinlääkärille, jotta hän kävisi tarkistamassa poikasten tilanteen. Lisäksi, eläinsuojelulaki Suomessa on kuulemma ylimalkainen ja hampaaton, se otetaan käsittelyyn seuraavan kerran aikaisintaan kahden vuoden kuluttua.
"Kiitos huolestanne ankkoja kohtaan. Olen varma, että ilmoitukset viranomaisille voivat parantaa tilannetta. Tärkeänä pitäisin myös lasten vanhempien paheksuntaa asiaa kohtaan."
Että näin. Oikeassa olin. Ja jos joku nyt epäilee minun itse keksineen tuon viestin sisällön, laittakoon minulle yksityisviestin ja yhteystietonsa, niin lähetän saamani mailin eteenpäin.
Ja sanoisin vielä, etten tietenkään luullut ankkojen iäisyyksiä asuvan koulussa vaan että ne vietäisiin myöhemmin jonnekin, mutta eihän niitä heti kuoriutumispäivänä voida minnekään viedä? Vai? Eli kuoriutumisen jälkeen poikasiin sovelletaan voimassa olevia lakeja.
En edelleenkään ymmärrä teitä. Mutta jos tällä palstalla liikkuu vain eläinten tehotuotantoa ja eläimillä koemielessä leikkimistä kannattavia sydämettömiä julmureita, niin ehkei minun kannata käydä täällä enää. Tämä ei ole lintuja rakastavien tai elämää arvostavien paikka. Olen kertonut tämän palstan jutuista muutamille ystävilleni, he ovat pöyristyneenä kuunnelleet tätä haudontajuttua. Lienette vähän sokeutuneita omalle toiminnallenne?
Kun ankan- tai kananpoikanen kuoriutuu, se laitetaan laatikkoon, joka suojaa sitä ympäröivältä vedolta. Sen äitinä toimii lämpölamppu, joka tarjoaa sille niin välttämättömän ruumiinlämmön pysymisen tasaisena. Ruokaa ja juomaa sillä on n.7 vuorokaudeksi ruskuaispussissa, joka on juuri ennen kuoriutumista sulkeutunut sen vatsaonteloon. Lisäksi sille laitetaan tarjolle vettä ja ruokaa, joita se osaa itsenäisesti käyttää hyväkseen, ilman äitiäkin,siis. Sitä ei voi laittaa minkäänlaisiin muihin olosuhteisiin, paitsi tietysti jos sen on hautonut äiti-lintu, joka silloin huolehtii lämmöstä ja suojelee sitä tarhan uhkilta. Silti vahinkoja sattuu tarhaoloissa. Jos tämmöinen pieni tipu hoidetaan jollain muulla tavoin, se menehtyy. Tämmöinen laatikko on aivan erinomaisen helppo pitää luokan pöydällä. Aivan samoin linnunpojat kasvatetaan meillä myös kotona, laatikko on silloin vaan teknisessä tilassamme. Kun tipuilla on höyhenys valmis, ne siirretään muiden lintujen kanssa samoihin tiloihin, ja sopeutetaan varovasti laumaan, kuten lintujen kanssa on tapana toimia. Mikäli tämmöistä konehaudontaa ei olisi, esimerkiksi viiriäisten kasvatus olisi lähes toivotonta. Ne kun eivät haudo useinkaan tarhaoloissa. Niiden ikä on niin lyhyt, että kukaan ei voisi niitä pitää, emolintuja kun ei oikeastaan ole tarhaolosuhteissa, vain siitosryhmiä, joilta saadaan munia. Kanalintujen poikaskasvatus on kaikilla lajeilla samanlaista, enkä voi parhaalla tahdollanikaan ymmärtää mikä on eläinsuojelulain rikkomus, jos poikaslaatikko fyysisesti sijaitsee koulun luokassa. Ja vanhemmat ovat olleet hyvin tyytyväisiä tähän puuhaan, kevällä sitten retkeillään myös meidän lintutarhalle katselemaan aikuisia lintuja ja yritetään tunnistaa niitä omia nimettyjä luokkalintuja. No, jokaisella meillä on oikeus mielipiteeseen, mutta ehkä kannattaisi ottaa selvää lintujen poikaskasvatuksesta, ennekuin niin voimakkain sanoin, joita itse ensimmäisessä viestissäsi käytit,tuomitsee muiden toimintaa. Meidänkin tarhalla kuitenkin tehdään melkoista yhteistyötä tässä poikaskasvatusasiassa erilaisten isojenkin tahojen kanssa. Vielä tähän lisäisin, että tuossa linkissäsi puhutaan siis aikuisten lintujen tiloista ja olosuhteista. Oletko koskaan, linturakkaus, selvittänyt itsellesi, mitkä olosuhteet ovat poikaskasvatuksessa linnulle tärkeät? Ja mikäli olemme sokeutuneet omalle toiminnallemme, täytyy pohtia asia uudelleen. Samaa toivon myös turkistarhoille vapautusiskuja tekeville henkilöille, jotka toiminnalaan aiheuttavat sekä tarhattujen eläinten, että luonnon- ja kasvatettujen lintujen ikävän kuoleman. Leben und leben lassen
Viimeksi muokannut monnilainen, 15 Huhti 2008, 12:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mielenkiintoista olisi myös lukea se kysymys, jossa tuo luokassa haudonta-asia on kuvailtu. Jos kysymyksessä kuvaillaan ankanpoikasia pidettävän "pahvilaatikossa varastossa" ja ihmetellään, mihin ne sitten joutuvat, tottahan toki saa paheksuvan vastauksen.
Kysymyksenkin voi esittää aika monella tavalla, hyvinkin neutraalisti, valmiiksi negatiivisella asenteella tai asian hyviä puolia korostaen.
Kysymyksenkin voi esittää aika monella tavalla, hyvinkin neutraalisti, valmiiksi negatiivisella asenteella tai asian hyviä puolia korostaen.
Ymmärsinkö nyt oikein että Linturakkaus on kertonut eläinsuojeluyhdistykselle että tipuja pidetään varastossa vaikka monnilainen kirjoitti että ne haudotaan luokassa?
Niin alkutaipaleen konehaudotut linnut yleensä viettävät jo turvallisuussyistäkin pienemmässä tilassa (vaikka sitten laatikossa) johon on helppo laitaa lämpölamput ym systeemit.
No ei kai tämä minulle oikeestaan kuulu kun itse en ole edes konehaudontaa koskaan kokeillut, mutta minusta on mukavaa kun nykyajan lapsille suodaan myös tämäntyyppisiä oppielämyksiä, varsinkin kun olen vakuuttunut että linnut hoidetaan asianmukaisesti ja niiden jatkohoidosta huolehditaan myös sen jälkeen kun siirtyvät pois koululta.
Voi kun tosiaan energia jaksettaisiin kohdistaa ihan oikeesti kärsivien ja huonosti kohdeltujen eläinrääkkäystapauksien hoitamiseen.
Tämä ankkojen haudonta luokkahuoneessa on mielestäni tosi kaukana eläinrääkkäyksestä. Varsinkin kun se on suoritettu, uskallan sanoa lintuasiantuntijan toimesta joka tietää mitä tekee ja omistaa todella upeita lintuyksilöitä![/b]
Niin alkutaipaleen konehaudotut linnut yleensä viettävät jo turvallisuussyistäkin pienemmässä tilassa (vaikka sitten laatikossa) johon on helppo laitaa lämpölamput ym systeemit.
No ei kai tämä minulle oikeestaan kuulu kun itse en ole edes konehaudontaa koskaan kokeillut, mutta minusta on mukavaa kun nykyajan lapsille suodaan myös tämäntyyppisiä oppielämyksiä, varsinkin kun olen vakuuttunut että linnut hoidetaan asianmukaisesti ja niiden jatkohoidosta huolehditaan myös sen jälkeen kun siirtyvät pois koululta.
Voi kun tosiaan energia jaksettaisiin kohdistaa ihan oikeesti kärsivien ja huonosti kohdeltujen eläinrääkkäystapauksien hoitamiseen.
Tämä ankkojen haudonta luokkahuoneessa on mielestäni tosi kaukana eläinrääkkäyksestä. Varsinkin kun se on suoritettu, uskallan sanoa lintuasiantuntijan toimesta joka tietää mitä tekee ja omistaa todella upeita lintuyksilöitä![/b]
Ja me tehtiin sinusta liian nopeasti ja vähillä tiedoilla johtopäätöksiä? Juupa juu.. Tuollaisiahan me varmasti ollaan..Linturakkaus kirjoitti:Mutta jos tällä palstalla liikkuu vain eläinten tehotuotantoa ja eläimillä koemielessä leikkimistä kannattavia sydämettömiä julmureita, niin ehkei minun kannata käydä täällä enää. Tämä ei ole lintuja rakastavien tai elämää arvostavien paikka.
Ei tuo luokassa hautominen ole tehotuotantoa eikä eläimillä leikkimistä. Kerro nyt jo oikeasti, että mikä sinusta vaikka tässä esimerkissä menee pieleen:
Minulla on ankkoja, joilla on hyvät olot, paljon paremmat, kuin eläinsuojelulaki vaatii. Haluaisin ennen kesää jo lisää ankkoja kvaakuttamaan pihalla, mutta jalostettuja lintuja kun ovat, rouvat eivät ala hautoa. Minulla on hautomakone, joten haudon munat siinä. Kun tiput kuorituvat, ne sijoitetaan isoon pahvilaatikkoon, jossa asuvat elämänsä ensimmäisen viikon. Niillä on lämpölamppu, juoma- ja ruoka-automaatti ja niiden pehku (=alusta) vaihdetaan kaksi kertaa päivässä. Sen jälkeen ne sopeutetaan ankkalani ankkaparveen ja ne saavat ulkoilla koko kesän vapaana pihapiirissä pitkälle syksyyn ja uida ankkalammessa kaiket päivät!
Välissä vain käykin sellainen, että poikani koulun opettaja haluaisi suorittaa tuon haudonnan koulun luokassa. Hän on biologian opettaja ja hänellä itselläänkin on siipikarjaa ja hän on tehnyt konehaudontoja ennenkin. Hänellä ei vain nyt ole siitosmunia eikä tarvetta tipuille, joten tämä minun suunnittelemani haudonta siirretään luokkaan. Luokassa ei ole allergisia eikä astmalapsia. Muulta osin tarina kulkee aivan niin kuin yllä ja onnelliset kvaakut elelevät pihassani.
Mikä tässä on se ongelma? Anteeksi, jos olen jotenkin yksinkertainen, mutta en ihan oikeasti näe sitä.

Keskustelun aloittaja JR mainitsi, että ankat olisivat pahvilaatikossa. Sieltä siis pahvilaatikko.
Jo on karmeaa, että te ette ymmärrä, vaikka ihan viranomaisenkin mielipiteen olette saaneet...
Esitin asian neutraalisti, kysyin vain onko oikein tehdä näin.
Miksi yhdenkään eläimen pitäisi kasvaa ilman emoa? Lintu on erittäin arka ja stressaantuu helposti. Miksi sen pitäisi kestää se, että parikymmentä kakaraa hälisee ja töllistelee ympärillä? Ja miksi linnun pitäisi tottua vieraaseen laumaan, kun olisi mahdollisuus kasvaa luonnonmukaisesti ja olla omassa laumassaan?
Aina voi puolustella toimintaansa sillä, että "on sitä kamalampiakin asioita". Ja koska tämä nyt herättää teissä näin suurta älämölöä, olisikohan niin, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa? Sisimmässänne ehkä pieni ääni kuitenkin sanoo, että tämmöinen toiminta on väärin.
Viiriäisten kotihaudonta on vähän eri asia kuin ankkojen haudonta koulussa. Viiriäiskasvattajilla on yleensä käsittääkseni poikasilla kuitenkin emo ja oma lauma jatkuvasti rinnalla. Ja eikö olekin ihanaa, että esim. Mimmin linnut ovat niin jalostettuja, etteivät ala hautoa! Huraa ihmisten sorkkiminen luonnossa....
Opettajan tehtävä on kai opettaa lapsille myös eettistä toimintaa. Tämä ei ole sitä. Lapset kokeilevat uteliaisuudessaan mitä tahansa, tällainen linnuilla leikkiminen voi johtaa mihin tahansa päättömyyksiin. Muistelen oman biologian ja maantiedon opettajan joskus maininneen tämmöisistä kasvatusmahdollisuuksista, mutta hän sanoi ettei koskaan ryhtyisi moiseen, hänestä se ei ole oikein. Niin että onneksi löytyy järkeviäkin opettajia.
Mutta minne hävisi keskustelun aloittaja? Olisi kiva kuulla häneltäkin kommentteja!
Minä jätän koko munapalstan tähän. Emme tule koskaan ymmärtämään toisiamme.
Onnea vaan kaikille haudontaan; koulussa, kotona, missä ikinä valitsettekin elämän ohjien ottamisen omiin käsiinne ja kokeilumielessä poikasten tehtailun.
Jo on karmeaa, että te ette ymmärrä, vaikka ihan viranomaisenkin mielipiteen olette saaneet...
Esitin asian neutraalisti, kysyin vain onko oikein tehdä näin.
Miksi yhdenkään eläimen pitäisi kasvaa ilman emoa? Lintu on erittäin arka ja stressaantuu helposti. Miksi sen pitäisi kestää se, että parikymmentä kakaraa hälisee ja töllistelee ympärillä? Ja miksi linnun pitäisi tottua vieraaseen laumaan, kun olisi mahdollisuus kasvaa luonnonmukaisesti ja olla omassa laumassaan?
Aina voi puolustella toimintaansa sillä, että "on sitä kamalampiakin asioita". Ja koska tämä nyt herättää teissä näin suurta älämölöä, olisikohan niin, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa? Sisimmässänne ehkä pieni ääni kuitenkin sanoo, että tämmöinen toiminta on väärin.
Viiriäisten kotihaudonta on vähän eri asia kuin ankkojen haudonta koulussa. Viiriäiskasvattajilla on yleensä käsittääkseni poikasilla kuitenkin emo ja oma lauma jatkuvasti rinnalla. Ja eikö olekin ihanaa, että esim. Mimmin linnut ovat niin jalostettuja, etteivät ala hautoa! Huraa ihmisten sorkkiminen luonnossa....
Opettajan tehtävä on kai opettaa lapsille myös eettistä toimintaa. Tämä ei ole sitä. Lapset kokeilevat uteliaisuudessaan mitä tahansa, tällainen linnuilla leikkiminen voi johtaa mihin tahansa päättömyyksiin. Muistelen oman biologian ja maantiedon opettajan joskus maininneen tämmöisistä kasvatusmahdollisuuksista, mutta hän sanoi ettei koskaan ryhtyisi moiseen, hänestä se ei ole oikein. Niin että onneksi löytyy järkeviäkin opettajia.
Mutta minne hävisi keskustelun aloittaja? Olisi kiva kuulla häneltäkin kommentteja!
Minä jätän koko munapalstan tähän. Emme tule koskaan ymmärtämään toisiamme.
Onnea vaan kaikille haudontaan; koulussa, kotona, missä ikinä valitsettekin elämän ohjien ottamisen omiin käsiinne ja kokeilumielessä poikasten tehtailun.
Minäkin olen eläinsuojeluihminen henkeen ja vereen, enkä silti näe tässä mitään outoa. En ymmärrä miten sinäkään näet, etenkin jos hyväksyt konehaudonnan yleensä.
Ei kai pahvilaatikon ympäristön muuttuminen harrastajan kodista luokkatilaksi ja tipujen elämää seuraavien ja niitä hoitavien ihmisten vaihtuminen omasta perheestä koululaisiksi tee haudonnasta mitään rikosta. Nimenomaan siksi, että asiaan on ennalta perehdytty ja opettaja todella tietää mitä tekee, ja tipuille on kasvettuaan luvassa hyvä koti. Samat sisustukset ja olosuhteet poikasilla siellä laatikossa on, riippumatta siitä missä se sijaitsee.
Toki kyllähän tämänkin asian saisi hoidettua huonosti ja tarpeetonta kärsimystä aiheuttaen, kuten koko eläintenpidon yleensä, mutta nyt ei ollut sellaisesta kysymys.
Mitä ihmettä, sinua ei saa tuomita tuntematta, mutta tulet haukkumaan joukkoa kotitarvekanaloiden pitäjiä sydämettömiksi tehotuotannon kannattajiksi. Tosi perusteltua.
Ei kai pahvilaatikon ympäristön muuttuminen harrastajan kodista luokkatilaksi ja tipujen elämää seuraavien ja niitä hoitavien ihmisten vaihtuminen omasta perheestä koululaisiksi tee haudonnasta mitään rikosta. Nimenomaan siksi, että asiaan on ennalta perehdytty ja opettaja todella tietää mitä tekee, ja tipuille on kasvettuaan luvassa hyvä koti. Samat sisustukset ja olosuhteet poikasilla siellä laatikossa on, riippumatta siitä missä se sijaitsee.
Toki kyllähän tämänkin asian saisi hoidettua huonosti ja tarpeetonta kärsimystä aiheuttaen, kuten koko eläintenpidon yleensä, mutta nyt ei ollut sellaisesta kysymys.
Mitä ihmettä, sinua ei saa tuomita tuntematta, mutta tulet haukkumaan joukkoa kotitarvekanaloiden pitäjiä sydämettömiksi tehotuotannon kannattajiksi. Tosi perusteltua.
