Vihreä muna maatiaiskanalassa
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Sarkki
Re: Vihreä muna maatiaiskanalassa
Ilonalta nuo mun alhot on... Mutta en kyllä yhtään osaa sanoa. Oudolta vaan vaikuttaa. Alhoilta ne kaikki kanat siellä näytti ja näyttää nuo minunkin alhot ulkoisesti. Aika nuoria vielä ovat, etteivät ihan ole vielä aikuisen kokosia. Noh, ei mulla sinänsä oo väliä vaikka mun kaikki kanat olis sekarotusia, päinvastoin välillä sekarotuiset on huisin upeen näkösiä! mutta se ärsyttää kun myydään kanat puhdasrotusina ja sitten ne ei kumminkaan ole...
-
Suvianne
Ilonan alhot on otettu ohjelmaan virallisesti sisään. Ne ei siis ole sekarotuisia.
MUTTA minusta on todella outoa, että sulle ei ole mainittu tästä, koska moni välttelee ilonan linjaa juuri tuon takia kun ne on otettu vain kuvien perusteella ohjelmaan ja niissä on ollu vihreitä munia ja karvajalkoja.
Minä itse olisin ne jo poistanut ja hakenut parempaa materiaalia, sitä kun on. Ja jos kasvattaisin, niin kertoisin kyllä taustat.
Näinhän ne leviää ihan vahingossa ja voi pian päätyä minullekkin jonku mutkan kautta!!
Eli suurin erhe on säilytysohjelmassa ja minusta vähän moraalisesti arvelluttavaa Ilonan toiminta.
Jos olet kiinnostunut säilyttämään alhoja, niin minulta saat ihan postikulujen hinnalla munia
Ovat takuulla ihan alhoja ja karvattomia jaloista ja munatkin oikean värisiä
MUTTA minusta on todella outoa, että sulle ei ole mainittu tästä, koska moni välttelee ilonan linjaa juuri tuon takia kun ne on otettu vain kuvien perusteella ohjelmaan ja niissä on ollu vihreitä munia ja karvajalkoja.
Minä itse olisin ne jo poistanut ja hakenut parempaa materiaalia, sitä kun on. Ja jos kasvattaisin, niin kertoisin kyllä taustat.
Näinhän ne leviää ihan vahingossa ja voi pian päätyä minullekkin jonku mutkan kautta!!
Eli suurin erhe on säilytysohjelmassa ja minusta vähän moraalisesti arvelluttavaa Ilonan toiminta.
Jos olet kiinnostunut säilyttämään alhoja, niin minulta saat ihan postikulujen hinnalla munia
Ovat takuulla ihan alhoja ja karvattomia jaloista ja munatkin oikean värisiä
-
Sarkki
Aah okei, kiitos selvennyksestä!
Noh ei mulle kyllä oo mitään sanottu asiasta... Eikä siis mua haittaa vaikka mulle myytäs karvajalkoja tai vaikka just noita vihreitä munivia yksilöitä JOS niistä vaan oikeasti kerrottasiin. Ärsyttävää ruveta jälkikäteen ihmettelemään vihreitä munia ja sitten riskinä on että linjassa on jotain häikkää... Rehellisyyttä näissä kauppa-asioissa kaipaisin. Karvajalkoja noissa mun kanoissa ei kyllä ole.
Mulla ei kyllä ole tarkoituksena ruveta säilyttämään, kunhan tykästyin että alhot oli kauniin värisiä ja vissiin hyväluontosiakin niin halusin muutaman, että kiitos tarjouksesta.
Tällä hetkellä kanalauman lukema on aikalailla täysi. Katotaan jos joku noista rupeaa hautomaan jossain vaiheessa, sitten vois pari munaa hautoa ja kattoa millasia risteytyksiä tulee. 
Noh ei mulle kyllä oo mitään sanottu asiasta... Eikä siis mua haittaa vaikka mulle myytäs karvajalkoja tai vaikka just noita vihreitä munivia yksilöitä JOS niistä vaan oikeasti kerrottasiin. Ärsyttävää ruveta jälkikäteen ihmettelemään vihreitä munia ja sitten riskinä on että linjassa on jotain häikkää... Rehellisyyttä näissä kauppa-asioissa kaipaisin. Karvajalkoja noissa mun kanoissa ei kyllä ole.
Mulla ei kyllä ole tarkoituksena ruveta säilyttämään, kunhan tykästyin että alhot oli kauniin värisiä ja vissiin hyväluontosiakin niin halusin muutaman, että kiitos tarjouksesta.
-
Ilona
Mulla todellakin on ollut tapana kertoa kanojeni alkuperä eli kaikki paikat, joista meille on eläinainesta tullut ja nämä lukevat myös alkuperätodistuksessa, jonka multa saa jokainen, joka haluaa. Voin sen lähettää jälkeenpäinkin. Ostajia kävi keväällä sen verran kovaan tahtiin, etten valitettavasti muista Sarkkia. Pahoittelen, jos jotain on jäänyt kuulematta.
Karvajalkoja meillä ei enää pajoakaan synny, koska olen ominaisuutta karsinut poistamalla kaikki karvajalkaiset kukot ja myymällä karvajalkakanat ostajille, jotka ovat varmoja, etteivät halua säilyttäjiksi. Näin ei MTT:sta käsketty toimimaan, mutta teinpä nyt kuitenkin tässä oman pääni mukaan, koska ihmettelin hiukan itsekin höyhenjalkaisen kannan sekoittamista Alhon kantaan. Muutoin pyrin toimimaan ihan niinkuin MTT:sta neuvotaan, minä kun olen humanisti vaan, enkä minkään valtakunnan genetiikan asiantuntija.
Vihreä munanväri on ominaisuus, josta MTT:ssa oltiin varsin kiinnostuneita, ilmoitin sinne heti, kun ensimmäinen sellainen ilmaantui. Tätä ominaisuutta ei ole ollut yhdelläkään meille saadulla/ostetulla tai ostetuista siitosmunista haudotetulla kanalla. Se on kuulemma dominoiva ominaisuus ja on meilläkin lisääntynyt parvessa. Kanan luonnonvarainen kantamuoto munii vihreitä munia. MTT:ssa oltiin sitä mieltä, että syitä tällaisen ominaisuuden ilmenemiseen voi olla useita. Näistä sekoittuminen araucanaan jossain vaiheessa vain yksi. Araucana on ainoa varsinainen rotukana, joka munii vihreitä. Joissain pohjoiseurooppalaisissa maatiaiskannoissa ominaisuutta myös on ja se voi syntyä myös mutaation tuloksena, kuten vihreäsilmäisyys ihmisellä. Meillä on ollut aikoinaan yksi kana, joka muni kuvassa olevan värisiä, hyvin tummanvihreitä munia, yleisempi on vaalea turkoosiin vivahtava versio.
Viime syksynä kanoiltani otettiin geeninäytteet ja tehtiin varsin perusteelliset morfologiset tutkimukset. Kummankaan tulokset eivät edelleenkään ole tulleet. Kyselin niitä jo alkukesällä MTT:lta, jossa sanottiin tulosten viivästyvän ja kerrottiin, että kanani (jotka otettiin ohjelmaan aikoinaan MTT:n, ei siis minun, aloitteesta) aiotaan pitää säilytysohjelmassa edelleen. Meillä käyneet tutkijat pitivät kanojani ulkonaisesti melko tyypillisinä alhoina ja ehdottivat poikastuottajaksi siirtymistä.
Noista alkuperäisistä "haapasaarelaisista" sen verran, että parvi, jonka silloin sain, sisälsi 3 kanaa ja 4 kukkoa. Kukoista hävitin heti säilytysohjelman ottamisen jälkeen 2 karvajalkaisuuden takia, kanoista yhden hävitin taaksekääntyneen varpaan takia ja yhden vaihdoin Tarja Sohlmanilta hankittuun alhokanaan. Lisäksi hankin 2 kanaa Tarja Sohlmanilta. Mulle jääneet 1 kana ja 2 kukkoa olivat paljasjalkaisia, mutta periyttivät höyhenjalkaisuutta osaan jälkeläisistä. Hankin aika alkuvaiheessa uutta verta siitosmunina myös Maarit Haveriselta, häneltä olen hankkinut uutta verta myöhemminkin, kuten myös toiselta säilyttäjältä.
Olen käynyt kanoista aika paljon keskustelua säilytysohjelman väen kanssa ja päällimäiseksi jäi näistä näkemys, että "haapasaarelaiset" olisi silloin (kuten minäkin olen taipuvainen ajattelemaan) pitänyt ehkä tutkia ja säilyttää kenties erikseen omana kantanaan. Toisaalta kanta oli niin pieni ja sisäsiittoinen, että erikseen säilyttäminen ei ehkä olisi enää onnistunut. Maatiaiskannoissa on aika paljon muilta roduilta periytyviä ominaisuuksia, esim. leghornin keltaisia jalkoja ja plymarien viiruja, koska maatiaisia sekoitettiin 1800-luvulla ja 1900-luvun alkupuolella rotukanoihin. Tarja Ojanteen (ent. Niemelä) kiinnostavan pohdinnan maatiaiskanojen ominaisuuksista lainasinkin hänen luvallaan joskus vuosia sitten aihetta koskevaan keskusteluun. Nähtäväksi jää, mitä geenitesti kertoo tai kertooko mitään vihreiden munien alkuperästä, MTT sen jälkeen päättäköön, tekikö erheen ottaessaan kanat ohjelmaan vai ei. Siihen asti mennään niillä ohjeilla, jotka viimeksi on saatu.
Karvajalkoja meillä ei enää pajoakaan synny, koska olen ominaisuutta karsinut poistamalla kaikki karvajalkaiset kukot ja myymällä karvajalkakanat ostajille, jotka ovat varmoja, etteivät halua säilyttäjiksi. Näin ei MTT:sta käsketty toimimaan, mutta teinpä nyt kuitenkin tässä oman pääni mukaan, koska ihmettelin hiukan itsekin höyhenjalkaisen kannan sekoittamista Alhon kantaan. Muutoin pyrin toimimaan ihan niinkuin MTT:sta neuvotaan, minä kun olen humanisti vaan, enkä minkään valtakunnan genetiikan asiantuntija.
Vihreä munanväri on ominaisuus, josta MTT:ssa oltiin varsin kiinnostuneita, ilmoitin sinne heti, kun ensimmäinen sellainen ilmaantui. Tätä ominaisuutta ei ole ollut yhdelläkään meille saadulla/ostetulla tai ostetuista siitosmunista haudotetulla kanalla. Se on kuulemma dominoiva ominaisuus ja on meilläkin lisääntynyt parvessa. Kanan luonnonvarainen kantamuoto munii vihreitä munia. MTT:ssa oltiin sitä mieltä, että syitä tällaisen ominaisuuden ilmenemiseen voi olla useita. Näistä sekoittuminen araucanaan jossain vaiheessa vain yksi. Araucana on ainoa varsinainen rotukana, joka munii vihreitä. Joissain pohjoiseurooppalaisissa maatiaiskannoissa ominaisuutta myös on ja se voi syntyä myös mutaation tuloksena, kuten vihreäsilmäisyys ihmisellä. Meillä on ollut aikoinaan yksi kana, joka muni kuvassa olevan värisiä, hyvin tummanvihreitä munia, yleisempi on vaalea turkoosiin vivahtava versio.
Viime syksynä kanoiltani otettiin geeninäytteet ja tehtiin varsin perusteelliset morfologiset tutkimukset. Kummankaan tulokset eivät edelleenkään ole tulleet. Kyselin niitä jo alkukesällä MTT:lta, jossa sanottiin tulosten viivästyvän ja kerrottiin, että kanani (jotka otettiin ohjelmaan aikoinaan MTT:n, ei siis minun, aloitteesta) aiotaan pitää säilytysohjelmassa edelleen. Meillä käyneet tutkijat pitivät kanojani ulkonaisesti melko tyypillisinä alhoina ja ehdottivat poikastuottajaksi siirtymistä.
Noista alkuperäisistä "haapasaarelaisista" sen verran, että parvi, jonka silloin sain, sisälsi 3 kanaa ja 4 kukkoa. Kukoista hävitin heti säilytysohjelman ottamisen jälkeen 2 karvajalkaisuuden takia, kanoista yhden hävitin taaksekääntyneen varpaan takia ja yhden vaihdoin Tarja Sohlmanilta hankittuun alhokanaan. Lisäksi hankin 2 kanaa Tarja Sohlmanilta. Mulle jääneet 1 kana ja 2 kukkoa olivat paljasjalkaisia, mutta periyttivät höyhenjalkaisuutta osaan jälkeläisistä. Hankin aika alkuvaiheessa uutta verta siitosmunina myös Maarit Haveriselta, häneltä olen hankkinut uutta verta myöhemminkin, kuten myös toiselta säilyttäjältä.
Olen käynyt kanoista aika paljon keskustelua säilytysohjelman väen kanssa ja päällimäiseksi jäi näistä näkemys, että "haapasaarelaiset" olisi silloin (kuten minäkin olen taipuvainen ajattelemaan) pitänyt ehkä tutkia ja säilyttää kenties erikseen omana kantanaan. Toisaalta kanta oli niin pieni ja sisäsiittoinen, että erikseen säilyttäminen ei ehkä olisi enää onnistunut. Maatiaiskannoissa on aika paljon muilta roduilta periytyviä ominaisuuksia, esim. leghornin keltaisia jalkoja ja plymarien viiruja, koska maatiaisia sekoitettiin 1800-luvulla ja 1900-luvun alkupuolella rotukanoihin. Tarja Ojanteen (ent. Niemelä) kiinnostavan pohdinnan maatiaiskanojen ominaisuuksista lainasinkin hänen luvallaan joskus vuosia sitten aihetta koskevaan keskusteluun. Nähtäväksi jää, mitä geenitesti kertoo tai kertooko mitään vihreiden munien alkuperästä, MTT sen jälkeen päättäköön, tekikö erheen ottaessaan kanat ohjelmaan vai ei. Siihen asti mennään niillä ohjeilla, jotka viimeksi on saatu.
-
jm
Rokkien raidallisuutta tuskin on maatiaisissa, koska sen periytymismekanismi ei salli piilevää esiintymistä. keltajalkaisuuskin tuskin on pelkästään osoitus roturisteytymisistä.
Sisäsiitoksen välttäminen yhdistämällä parvi alholaisiin tuntuu hieman hölmöltä. miksi ko kantaan ei otettu vertaa ulkoa ja pidetty erillään muista alhoista.
Olihan tuossa vielä yksi muukin virhe. yksikään luonnonvarainen viidakkokanalaji ei muni vihreitä munia. vihreäviidakkokanakin vain vieman värittyneitä.
Olen kuullut tai lukenut että jokainen rotu, joka munii vihreitä munia on saanut tämän ominaisuuden araucanoilta.
Sisäsiitoksen välttäminen yhdistämällä parvi alholaisiin tuntuu hieman hölmöltä. miksi ko kantaan ei otettu vertaa ulkoa ja pidetty erillään muista alhoista.
Olihan tuossa vielä yksi muukin virhe. yksikään luonnonvarainen viidakkokanalaji ei muni vihreitä munia. vihreäviidakkokanakin vain vieman värittyneitä.
Olen kuullut tai lukenut että jokainen rotu, joka munii vihreitä munia on saanut tämän ominaisuuden araucanoilta.
Viimeksi muokannut jm, 13 Elo 2013, 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Suvianne
Varsinkin kun Alhon kanta on niin iso ettei siihen olis tarvinnut nuita ottaa.
Rokkiraidoista on täällä ennenkin keskusteltu ja maatiaisen raidat on ihan eri juttu kuin rokkiraidat.
Keltaisista jaloista en tiiä, kun en niitä alhoilla ole nähny. Alhoilla kyllä jalanväri vaihtelee paljonkin värin tummuuden mukaan, mutta harmaa se silti on.
Minusta nuita Haapadsaarelaisia ei olis koskaan pitänyt edes tyrkyttää ohjelmaan ja siitä jos jostain o0lis pitäny pitää kunnon kokous ennen liittämistä.
Itteä ottaa ainakin pannuun, että pitää olla todella varovainen, ettei Ilonan kanoja vaan joudu omaan linjaan, koska en niitä halua!!!
Ilona saisi tulla tonne naamakirjaan ja julkaista nimensä, ettei tarvisi arvailla minkä nimisestä säilyttäjästä on kyse!!
Jotain avoimuutta tähän hommaan.
Rokkiraidoista on täällä ennenkin keskusteltu ja maatiaisen raidat on ihan eri juttu kuin rokkiraidat.
Keltaisista jaloista en tiiä, kun en niitä alhoilla ole nähny. Alhoilla kyllä jalanväri vaihtelee paljonkin värin tummuuden mukaan, mutta harmaa se silti on.
Minusta nuita Haapadsaarelaisia ei olis koskaan pitänyt edes tyrkyttää ohjelmaan ja siitä jos jostain o0lis pitäny pitää kunnon kokous ennen liittämistä.
Itteä ottaa ainakin pannuun, että pitää olla todella varovainen, ettei Ilonan kanoja vaan joudu omaan linjaan, koska en niitä halua!!!
Ilona saisi tulla tonne naamakirjaan ja julkaista nimensä, ettei tarvisi arvailla minkä nimisestä säilyttäjästä on kyse!!
Jotain avoimuutta tähän hommaan.
-
Suvianne
Ilona, minun nimeni on Suvianne Lasanen ja olen julkisessa säilyttäjärekisterissä. Asun Limingassa. Mikä sinun nimesi on? Olisi ihan reilua tulla facebookin viralliseen ryhmään omalla nimella tai Alhoryhmään ja kertoa siellä näistä asioista.
Jokaisella säilyttäjällä on oikeus tietää missä Haapasaaren karvajalkoja liikkuu.
Jokaisella säilyttäjällä on oikeus tietää missä Haapasaaren karvajalkoja liikkuu.
-
Ilona
Niitä ei ole siihen tyrkytetty.Suvianne kirjoitti:
-
Ilona
Mulla ei yksinkertaisesti ole aikaa sellaiseen, koska olen työtä tekevä ihminen, jolla on kaksi lasta, luottamustoimia, ystäviä ja harrastuksia. Sen takia käyn muniksessakin tosi harvoin. Naamakirjaa en käytä lainkaan, en ole keksinyt mitään syytä sellaisen olemassaoloonkaan, kun puhelin ja sähköposti on keksitty.Suvianne kirjoitti:Ilona, minun nimeni on Suvianne Lasanen ja olen julkisessa säilyttäjärekisterissä. Asun Limingassa. Mikä sinun nimesi on? Olisi ihan reilua tulla facebookin viralliseen ryhmään omalla nimella tai Alhoryhmään ja kertoa siellä näistä asioista.
Kaikki tiedot kanoistani ja mihin niitä olen myynyt löytyvät MTT:lta, jonne olen toimittanut vuosittain päiväkirjan kanalani tapahtumista. Olen myös julkisessa säilyttäjärekisterissä, josta minut yhteystietoineni kyllä löydät jo pelkän etunimen perusteellakin. Halutessasi voit vaikka soittaa minulle.
"Haapasaaren karvajaloista" sen verran, että säilytysohjelmasta kiinnostuneille en ole myynyt yhtään karvajalkaista kanaa. Siitosmunista niitä saattaa toki tulla ja jälkeläisissä voi silti joskus ilmetä. Tällä hetkellä mulla on yksi karvajalka ja se on paistiksi menevä kukko, erillään kanoista teuraskukko-osastolla.
-
Ilona
Tätä olen itsekin miettinyt. Yksittäinen kananpitäjä ei näitä ratkaisuja kuitenkaan tee. MTT teki päätöksen ja päättäköön tutkimustensa pohjalta, oliko päätös oikea vai väärä vai jotain siltä väliltä.jm kirjoitti: Sisäsiitoksen välttäminen yhdistämällä parvi alholaisiin tuntuu hieman hölmöltä. miksi ko kantaan ei otettu vertaa ulkoa ja pidetty erillään muista alhoista.
-
Suvianne
No mutta onhan se aika uskomatonta että yhtäkkiä pitäisi alkaa karsimaan karvajalkoja Alhoista kun niissä ei ole tainnut sitä ongelmaa olla koskaan??
Vaikka sinun myymällä ei karvaisia jalkoja olekkaan, niin ne todennäköisesti sitä kantaa.. Ja vihreetä munaa. Viidakkokanaselitys ei vaan minuun uppoa.
Käynpä itse kyselemässä tuosta linjasta mitä tuumaavat
Vaikka sinun myymällä ei karvaisia jalkoja olekkaan, niin ne todennäköisesti sitä kantaa.. Ja vihreetä munaa. Viidakkokanaselitys ei vaan minuun uppoa.
Käynpä itse kyselemässä tuosta linjasta mitä tuumaavat
-
Suvianne
Säilytysohjemlan tulisi olla läpinäkyvä, joten minä haluaisin tietää kenelle kaikille säilyttäjille olet nuita myynyt.
Pitääkö siitä ottaa yhteyttä MTT vai kerrotko sinä?
-
Ilona
Perusteellisemmat tiedot saat varmasti MTT:lta, koska minähän en voi tietää, keille minulta kanoja ostaneet ovat myyneet poikasia. En myöskään voi olla varma, kuinka moni ostajista on liittynyt säilytysohjelmaan, vaikka asiaa olen kysellytkin. Pikemminkin tiedän ne, jotka eivät varmasti ole liittyneet, koska ovat ottaneet kanoja muunrotuisten joukkoon. MTT:lla on tiedossa joka ainoa säilyttäjä ja heidän kanojensa alkuperä, näin olettaisin ja he myös tietävät, mitä tietoja he voivat laillisesti luovuttaa mihinkin käyttöön. Minullekin voit toki soittaa, kuten sanoin. Puhelinnumeron löydät säilyttäjälistalta etunimen perusteella. Mitään kirjallisia listoja mulla ei ole aikaa ruveta kyhäämään ja lisäksi nimilistojen lähettely yksityishenkilöltä toiselle, saati julkaiseminen, lienee henkilörekisteririkos.Suvianne kirjoitti:Säilytysohjemlan tulisi olla läpinäkyvä, joten minä haluaisin tietää kenelle kaikille säilyttäjille olet nuita myynyt.
-
Ilona
Ei niitä tarvitsekaan karsia. Poikastuottajien seminaarissa sanottiin, että se on vapaaehtoista. Minä olen karsinut.Suvianne kirjoitti:No mutta onhan se aika uskomatonta että yhtäkkiä pitäisi alkaa karsimaan karvajalkoja Alhoista kun niissä ei ole tainnut sitä ongelmaa olla koskaan??
Niin kantavatkin, kuten sanoin.Vaikka sinun myymällä ei karvaisia jalkoja olekkaan, niin ne todennäköisesti sitä kantaa.. J
Se, että viidakkokanan munat ovat vihreät, ei ole selitys mun kanojeni vihreille munille, enkä tällaista väittänytkään. Aika uskomatonta se olisikin, että Suomesta löytyisi jostain viidakkokanapopulaatio. Viidakkokanan vihreät munat osoittavat vain sen, että kyseessä ei ole kanalle jalostettu ominaisuus, vaan muut värit ovat jalostuksen tulosta ja vihreä väri on jäänne kantamuodolta. Selitys ominaisuudelle tulee vasta geenitestin myötä, jos on tullakseen.a vihreetä munaa. Viidakkokanaselitys ei vaan minuun uppoa.
-
Suvianne
No eikös sinustakin kuuluisi ostajien tietää, että nuo Haapasaarelaiset on suomen ainoot sulkajalka ja vihreitä munia munivia Alhoja??
Mitkään muut linjat ei tuota periytä?
Kun pyysin listaa haapasaarelaisten omistajista niin loukkaan kuulemma ihmisten yksityisyyttä?? Miten läpinäkyvässä julkisessa ohjelmassa voi loukata yksityisyyttä??
Jos kysyisin saanko listan missä kaikkialla on Maarit Haverisen kanoja, niin tuskin kukaan puhuisi loukkaamisesta...
Joku salaliitto tässä nyt on
Virheitä peitellään. Ja nuitten kanojen ohjelmaan otto on ollut virhe.
No minä kysyin listaa yksityisesti. Jospa sen saan. Jos en niin on ehkä sitten minunkin vaan erota ohjelmasta.- En todellakaan ymmärrä tällaista.
Mitkään muut linjat ei tuota periytä?
Kun pyysin listaa haapasaarelaisten omistajista niin loukkaan kuulemma ihmisten yksityisyyttä?? Miten läpinäkyvässä julkisessa ohjelmassa voi loukata yksityisyyttä??
Jos kysyisin saanko listan missä kaikkialla on Maarit Haverisen kanoja, niin tuskin kukaan puhuisi loukkaamisesta...
Joku salaliitto tässä nyt on
No minä kysyin listaa yksityisesti. Jospa sen saan. Jos en niin on ehkä sitten minunkin vaan erota ohjelmasta.- En todellakaan ymmärrä tällaista.