Tilasin Maranssin munia Ruotsista

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Tiia12

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

http://www.evira.fi/files/attachments/f ... 0.2008.pdf

täällä selvitetään mm.tuota rekisteröitymistä. Suoraan Eviran sivuilta, vuosittainen rekisteröintivaatimus on poistunut.

Tässä käytännännössä munien tuonnilla pätee varmaan ihan samallalailla kun ihmiset toimivat esim. kanojen lopettamisen tai hävittämisen suhteen eli käytännössä ihan erilaisia toimintatapoja.Osa hävittää kuolleet kanat asianmukaisesti mutta osa ei ja ihan yhtä tärkeä asia kyseessä, ja vielä siksi että kuolleella kanalla on yleensä ollut jokin tauti, ja yleensä vielä tarttuva tauti:ja jos sitä ei esim.haudata ohjeiden mukaan on riski levittää sitä tautia ,esim.pohjavesialueella.

Kana on tuotantoeläin, joten lopetetun kanan hävittämisessä on noudatettava tuotantoeläinten hävityksestä annettua lainsäädäntöä. Eli kuinka moni meistä hautaa kanan yhden metrin syvyyteen, joka olisi elintarvikeviraston eviran mukaan tehtävä,. epäilen että ei kukaan tee karttatutkimuksia onko pohjavesialuetta, tai kaiva todellakaan metrin syvyyteen, eli tässäkin jos missä on riski levittää kanojen tautia ja paljon. Ihan siis vain vertailuksi
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Kyllä muuten tarvii rekkautua tuojaksi jos tuo ulkomailta! Itsellä aika hyvin kokemusta kun toin kesällä kaksi villasikaa itävallasta. Koko projektiin meni aikaa reilu puoli vuotta ennenkun sain possut päästää pihalle juoksentelemaan. Oli papereita,verikokeita, karantteenia ym ym. Mua pistää aivan hemmetisti vihaksi että tuodaan ulkomailta salaa jotain elukoita kun tautiriskit tiedetään!
Joten kyllä sun tarvii rekisteröityä tuojaksi ja se maksaa sen reilun satkun. Sitten tarvii tehdä vielä ennakkoilmoitus eviraan just ennen kun "tavara" tulee
Tiia12

toki sen teen jos se vaaditaan, onkohan se kertaluonteinen tai jonkin tietyn ajan voimassa oleva? Toivotaan että asia selviää maanantaina, koska ti olisi tarkoitus että munat lähtee tulemaan.
milkkis]

Se on vuoden voimassa. Oletko ollut yhteydessä ett ja eviraan. Siis oikein puhunut siellä jonkun kanssa?Ei nyt millään pahalla mutta tuntuu ettet ihan täysin tiedä mitä oot tekemässä
Tiia12

olen puhunut Eviran kanssa jo x2 !!! Siksi todellakin haluan nuo vastaukset vielä paperiversiona ja ei mitään katso sitä internet-sivua vaan että ne nyt selvittää mitä,miksi, milloin,ja hinta KIRJALLISESTI!
Täällä on useampiakin keskustelua että vastaukset on olleet Eviralta ihan erilaisia jokaiselle, joku kirjoitti myös että soittanut eviraan ja sanottu että ei mitään lupia,rekisteröimisiä maksuja ym. 10 munan erälle Ruotsista, joten tiedän kyllä mitä teen ja toimin juuri niiden saamien ohjeiden mukaan,mitä olen saanut. Evira on vastaanottanut lähettämäni sähköpostin ja on velvollinen vastaamaan ,senverran tarkkoja kysymyksiä niille laitoin, sanoin että en halua linkkejä,ympäripyöreitä ohjeita vaan hyvin tarkat ohjeet vaihe vaiheelta ja kaikki mahdolliset hakemukset ym kotiin postitettuna.Soittakaa itse Eviraan ja katsokaa minkälaisia vastauksia saatte, olen varma että hyvin monenlaisia ohjeita :smt023
Milkkis olen kyllä ihan hyvin perillä mitä olen tekemässä; tilannut Maranssin munia Suomeen Ruotsista, ja odotan postipakettia saapuvaksi ensi viikon lopulla !
tullin tietopalvelusta kun katsoo niin Ruotsista tulee vuosittain reilut 50 000 siitosmunaa Suomeen
milkkis]

No se on sit hyvä jos tiedät...
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Tiia12 kirjoitti:Soittakaa itse Eviraan ja katsokaa minkälaisia vastauksia saatte, olen varma että hyvin monenlaisia ohjeita :smt023
Tässä oon sun kanssa täysin samaa mieltä. (eräitäkin kertoja jopa luurin korvaan saanut) :smt002 Mutta se että Evirassa on töissä henkilöitä, jotka ei tiedä mistään mitään, mut kertovat silti olettamuksiaan totena, ei muuta niitä vaatimuksia, mitä tuonnilla on.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No miksi tossa eviran linkissä sanotaan, että EI tarvi rekisteröityä jos kerta kuitenkin tarvii?? En tajua ollenkaan...
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Kyllä mä ainakin sain evirasta ihan selkeät ohjeet, mitä vaaditaan, jos Islannista tuo siitosmunia.

Ja sit kannattaa käydä ett:n sivuilla tankkaamassa karanteeni yms suositukset. Ettei tule yllätystä, koska siitosmunien välityksellä tarttuu tauteja, vaikka ei itse olis ikinä mokomasta kuullutkaan. Ei kannata uhrata omaa jo olemassa olevaa parvea, jos huono tsägä käy.
Suvianne

No nythän tajusin kun luin kunnolla :smt005

Rekisteröitymistä ERIKSEEN ei tarvita. Se tapahtuu automaattisesti ennakkoilmoituksen yhteydessä.
Tiia12

:smt023 niin minäkin sen ymmärsin näin
Suvianne

Kaikkihan on täällä huolissaan näistä taudeista, niin eikös se että mukana on terveystodistus jo takaa jotain. Silloinhan ne munat tulee hyväksytystä laitoksesta ja todistus mukana.

Eli se puoli hoituu myyjän toimesta. Sitten tullissa tarkastetaan, että myyjä on toiminut oikein ja sitten sun vastuulla on toimittaa asianmukaisesti ohjeiden mukaan munat perille ilman, että hierot niitä munia vastaantuleviin lintuihin ja muihin eläviin eläimiin ja poltat kuljetuspakkaukset??
Ja pidät erossa muista elukoista vaaditun ajan??

Näin minä sen käsitän? Niin eikös asia ole silloin ihan asiallisesti hoiettu??
Tiia12

Niin minustakin, en nyt vaan ymmärrä miksi ihmiset ovat niin huolissaan, ehkä tämä vaan on niin uusi asia, sehän saa ihmiset aina reagoimaan vastarintaan. Ostin yhden kanapariskunnan eräältä eläinlääkärilta ja hän sanoi että hänellä siitosmunat tulee aina Ranskasta ja muualta euroopasta, tietää varmasti että Suomessa ostetuissa on niin paljon marekia ym.sairauksia ja sisäsiittoisuutta, että ei aio ottaa sitä riskiä. Eli molempi parempi :smt003
Viimeksi muokannut Tiia12, 04 Marras 2012, 18:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Hyvä ois varmaan pyytää ett:ltä ajantasainen tautitiedote ko alueelta, josta munia tuo. Kun ei noi testit oo ku salmonellaan. Ruotsissahan on hyvä tilanne, et ei sen puoleen tartte tukkapystyssä olla.
Tiia12

Salmonellan saa helpoimmin tutkimusten mukaan rehuista ja elintarvikkeista kuin munista, joten ei varmaankaan huolta sen suhteen. Sitä on suomessakin jonkin verran.Muutamia tuhansia todetaan vuosittain

http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/a4c2f ... 0bf17f551c
ammattini puolesta joudun näitä katsastelemaan tuon tuosta.
Viimeksi muokannut Tiia12, 04 Marras 2012, 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin