Aleksandran kanalassa haudotaan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

pipsukka

Re: Aleksandran kanalassa haudotaan

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Meillä reilun kaksiviikkoa vanhat tiput ovat jo muuttaneet väriä ja ovat niin isoja ja sunnuntaina kuoriutuneet tiput ovat jo 3 päivää olleet ulko tarhassa. Tänään sitten Tyynen munassa pieni särö ja eka kerran kuulin piipitystä munasta. Otin sen pesästä ja meinasin läpi valaista, kun mun laskujen mukaan pitäisi tänään tai huomenna kuoriutua. Rupesi kuuluu piip,piip, niin vein nopeasti Tyynen alle. Huomen aamulla toivottavasti pieni tipu. Hiljalla yksi muna myös ja kuoriutumis päivä su-ma. Läpivalaisin sen myös ja kyllä siellä tipu on, toivottavasti vain ei palellu, kun on niin kylmää ja Hilja käy aamuisin syömässä ja on aika kauan pois pesästä. Mutta ei tää enää ole niin jännää, kuin ekat tiput. Ja ne on kyllä mulle kaikkein rakkaat. Toivottavasti mahd. moni olisi kana. Kaikki kyllä aion itse pitää. Kukko pojat on sitten eri juttu. :smt054
Aleksandra
kalkkuna

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Niin nopeasti ne kasvavat! Musta tuntuu, että meidänkin tipuilla siivet ovat joka päivä pidemmät. Melkein silmissä kasvavat :smt005 . On niillä kyllä hirmuinen ruokahalukin. Onnea teille uusista tulevista pikkutipuista! Toivottavasti Tyyne ja Hilja saavat omat poikasensa ongelmitta hoivattavakseen ja huomenna pesästä Tyynen alta pilkistää uusi nappisilmä. On kyllä tosiaan kylmää. Minä laitoin öljypatterit päälle nyt ensimmäistä kertaa kesän jälkeen, ettei tule öisin liian kylmä. Täytyy sitten vähentää lämpöä vähitellen kun tiput kasvavat jottei parvi totu liian lämpimään. Ja samaa minäkin toivon, että mahdollisimman moni olisi kana. Vaikka kaikki kolme....no saahan sitä toivoa :smt003 .
pipsukka

Meillä on kaikki tiput kuoriutuneet. Tyynellä oli eilen aamulla tipu ja Hiljan tipu kuoriutui nyt illalla. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Esterin tiput ovat viikon ja Kainon jo kolme viikkoa. Eli yht. 9 tipua. Kovasti olen miettinyt jo nimiä. Mutta vieläkään en tunnista noista kolmeviikkoisista mitä sukupuolta ovat. :smt017
pipsukka

Epäilen, että mulla on Kainon tipuissa 4kanaa ja 1 kukko. Toivottavasti näin päin. Tiput kasvaa tosi nopeasti. Lentävät jo yöpuulle nämä vajaa neljäviikkoiset ja ovat niin isoja. Olen pitänyt pihalla näitä isompia emon kanssa joka päivä, mutta pienimmät vain tarhassa, ulkona kylläkin.
Aleksandra
kalkkuna

Sepä olisikin hyvä, jos Kainon tipuissa on 4 kanaa ja yksi kukko! Itse olen heittänyt täysin villin arvauksen Mantelin tipuista, että yksi kukko ja kaksi kanaa. Mutta ne ovat noin kaksiviikkoisia vasta...Joo, ja nyt todellakin alan vasta oikeasti ymmärtää tuon tipujen kasvuvauhdin :shock: . Olen ihan varma, että vuorokaudessa tapahtuu suuria muutoksia sulkapeitteessä. Olin toimieni vuoksi pari päivää poissa siten, että kävin itse kanalassa vain aamulla (mieheni hoiti parven ja tiput muuten). Silloin kasvuvauhdin huomasi. Nyt pitäisi kiireesti valokuvata niitä, kun ne vielä vähän näyttävät tipuilta! Huomenna tietysti kävelee vastaan jo kaksi kertaa suuremmat tiput kuin tänään, kun menen kanalaan :smt005 . Mutta vakavammin: on niitä ihana seurata kun ne kiipeilevät pesiin johtavia tikapuita ja harjoittelevat lentopyrähdyksiä :smt049 .
Aleksandra
kalkkuna

Nyt tiput ovat jo vähän yli kuukauden ikäisiä. Kaksi kukkoa ja yksi kana. Luulisin, että Lulusta tulee pilkullinen ja Velmusta isänsä Alfredin kopio. Mustan Alvinin väritystä voin vain arvailla, mielenkiinnolla odotan.

Velmu nappasi kotilon.
Kuva

Lulu
Kuva

Alvin vasemmalla
Kuva

Emon alle mahtuu vielä kaikki kolme yhtäaikaa lämmittelemään.
Kuva
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

On teillä pieniä aurinkoja syksyssä siellä :smt007
pipsukka

Ihanaa,kun ovat kaikki niin erivärisiä! Mulla Esterin tiput ovat kana ja kukko ja Tyynellä kana ja Hiljalla kukko. Eli saldona 6 kanaa ja 3 kukkoa. Kainon tipuissa kukko on tummempi, sit kaksi ruskeaa kanaa ja kaksi vaaleaa. Mutta en erota niitä toisistaan. :smt017
Eli saldo oli kuitenkin 5kanaa ja 4 kukkoa. Tyynen tipusta tulikin ruskea kukko, Johannes :smt050
Viimeksi muokannut pipsukka, 23 Tammi 2013, 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pipsukka

Mitenkäs Aleksandran kanaset voi? Vieläkö on kukkopojat hengissä? Ja joko nuorikko munii? Minulla vajaa 5kk vanha nuorikko muninut viikon. Jätin itselle vain 2 kanaa poikueista, loput myin. Pienet tilat, niin 8 kanaa riittää. Kukkopojat annan ilmaiseksi pois, jos joku vain huolii. 5 kukkoa on vähän liikaa......iso kukko vihainen, siltä katkeaa kaula. Ehkä myös muilta. Yksi on menossa vaihtoon, jotta saan erisukuisen kukon.
Aleksandra
kalkkuna

Anteeksi, pipsukka! En ollenkaan ollut huomannut kysymyksiäsi! En ole vähään aikaan seuraillut juuri tätä osiota, joten viestisi oli jäänyt huomaamatta.

Kiitos kysymästä! :smt001 Kanaset voivat hyvin. Lulu-nuorikko aloitti muninnan helmikuun puolessa välissä. Ja jo nyt se aloitti itse haudonnan. Se on kököttänyt pesässä jo jokusen päivän niin uskon sen olevan tosissaan. Eilen annoin sille neljä munaa haudottavaksi. Kukkopojista Velmu meni pataan, Alvin (musta kullanpunertavalla kauluksella) on edelleen kanalassa, on kiltti ja voi hyvin. Alfred sietää sitä. Varmaankin siksi, että Alvin selvästi pysyy poissa Alfredin tieltä, eikä uskalla kanoja juuri lähestyä.

Nyt sitten jännitän jaksaako nuori Lulu hoitaa haudonnan kunnialla loppuun saakka. Hyvin päättäväiseltä vaikuttaa kyllä. :smt023 Laskettu aika on 28.4. sunnuntai.
Aleksandra
kalkkuna

Nuori Lulu on tähän asti hautonut muniaan hienosti, mutta tänä aamuna se oli harhautunut väärään pesään. Ilmeisesti se oli käynyt aamuvarhaisella syömässä ja palatessaan oli mennyt toiseen pesään jossa oli yksi tänä aamuna munittu muna. Kun huomasin tilanteen munat eivät olleet vielä täysin kylmenneet, olivat kädenlämpöisiä. Lulu nostettiin tietysti heti takaisin omaan pesäänsä.

En osaa arvioida montako tuntia munat ovat olleet ilman haudontaa. Mitä luulette kokeneemmat, menikö koko haudonta nyt pilalle :smt009 ?
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Aleksandra kirjoitti:Nuori Lulu on tähän asti hautonut muniaan hienosti, mutta tänä aamuna se oli harhautunut väärään pesään. Ilmeisesti se oli käynyt aamuvarhaisella syömässä ja palatessaan oli mennyt toiseen pesään jossa oli yksi tänä aamuna munittu muna. Kun huomasin tilanteen munat eivät olleet vielä täysin kylmenneet, olivat kädenlämpöisiä. Lulu nostettiin tietysti heti takaisin omaan pesäänsä.

En osaa arvioida montako tuntia munat ovat olleet ilman haudontaa. Mitä luulette kokeneemmat, menikö koko haudonta nyt pilalle :smt009 ?
Tuskin, mitä minä olen kokenut. Meillä ollut ihan jääkaapin lämpöisiä Unelmalla, ja kaikki kuoriutu terveinä.. Tai siis ihan kylmiä olivat, ja monesti on meitin kanoilla käynyt sama että eksynyt väärään pesään.. mutta ongelmia ei ole tullut, TIETYSTI hei riippuu kuinka pitkällä munat on, meillä oli Unelmalla ollut n. viikon eli lyhyemmän ajan ollut vasta. Jos niilläkin on aikana joku viikko tai alle, minä antaisin olla. ENTOKI osaa sanoa varmaksi, mutta oma kokemukseni ylhäällä :smt001
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ei pitäisi olla mitään hätää kädenlämpöisten munien kanssa. Munat saattavat kestää huomattavasti reilummankin jäähtymisen vain sillä seurauksella, että kuoriutuminen viivästyy lasketusta ajasta.
Aleksandra
kalkkuna

Kiitos Zulia ja Hilta! Tämä oli helpottava tieto. Ehkäpä kaikki menee sitten hyvin :smt001 . Tämä viikko vielä jäljellä jännittävää odotusta...
joije

Viesti Kirjoittaja joije »

Meidän ilmiskana meni useaan otteeseen väärään pesään varsinkin ensimmäisellä haudontaviikolla. Kerran olivat munat täysin jäähtyneet. No annoin kanan jatkaa samoilla munilla ja eilen kuului piipitys ja äsken keräsin muutaman munankuoren rinnuksen alta :smt001 ei antanut emon vielä näyttää kuin monta pientä sen alla piipittää.
Vastaa Viestiin