Hellanlettas hautoo ja hautoo
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Hellan lettas
Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men
JEP!
Mä en oo pystyny kyllä säännöllisiin kääntöihin. Mulla on ollu *noin ennen puoltapäivää,joskus 9-10 mais,sitten iltapäivällä haarukalla 16-19,ja viimenen kääntö on ollu ennen puoltayötä pyrkimyksenä. Mulla on nyt nuolet munissa,että mihin päin ne milloinkin kuuluu käänätää,ettei tule korkkiruuvi
,en kyllä muutoin muistaiskaa
,,Ei se ollu verirengas,vaan se suonisto oli porstoutunu,eikä sellainen elinvoimainen,kuten aikaisemmin.En ota ehkä sitä pois muutoinkaa,jossei ny haiseen ala,kun ne munat pysyy jotenki paremmin,kun siinä on tasainen rinki,eikä pyöri miten sattuu,on siinä tukemassa sitä munakööriä. En tiedä mikä olis sitten tullu,ku kaikki niin vauhdikkaana tähän saakka on ollu
,ei vaan ollu eläjäksi.Kun nyt sitte ei kato kävis,että ne alkaa kuolla yks toisensa jälkeen... 
-
ninanni
hui älä nyt nuin sano että kunhan eivät ala yksitellen putoamaan pois kelkasta
kyllä ne muut mukana pysyy
toivomme ainakin kovasti näin!
Läpivalaisin eilen ja tuloksena 4edellisistä jo lähteneet kehittymään oli kunnossa! Plus yksi näytti vähän erilaiselta. Hassulta? No ja 3sta myöhemmin laitetuista on yksi ainakin lähtenyt kehittymään ! Jee! Nyt vaan täytyy toivoa parasta. Jouduin koneen lämpötilaa laskemaan kun näytti olevan 38! Nyt pysyy 37.5 - 37.8astetta. Varmasti johtuu siitä et eilen täällä oli ulkona kuuma päivä ja SISÄLLÄ! Täällä eilen 27astetta sisällä. Normaalisti on sen 20-22. voit kuvitella että oliko lämmin edes nukkua :D ikkunoita oli auki mut ei ilma liikkunut! Oli niin seisova keli että
ihme kun ei ukkostanut !
Läpivalaisin eilen ja tuloksena 4edellisistä jo lähteneet kehittymään oli kunnossa! Plus yksi näytti vähän erilaiselta. Hassulta? No ja 3sta myöhemmin laitetuista on yksi ainakin lähtenyt kehittymään ! Jee! Nyt vaan täytyy toivoa parasta. Jouduin koneen lämpötilaa laskemaan kun näytti olevan 38! Nyt pysyy 37.5 - 37.8astetta. Varmasti johtuu siitä et eilen täällä oli ulkona kuuma päivä ja SISÄLLÄ! Täällä eilen 27astetta sisällä. Normaalisti on sen 20-22. voit kuvitella että oliko lämmin edes nukkua :D ikkunoita oli auki mut ei ilma liikkunut! Oli niin seisova keli että
-
Hellan lettas
Jep,kyllä se yksi muna
on vainaa,,pitääkö se ottaa pois vai annanko olla tukemassa sitä munarinkiä ,että pysyvät siinä miten ne olen kääntänyt? Mietin,että tuleeko siitä jotaki haitallista elossa oleviin?ei kai sentään? Miten ninanni muuten ,kun sulla eri aikaan koneessa olevia munia,tuo kuoriutumis kosteuden lisääminen ,sitten ku se aika koitaa,vaikuttaa niihin jotka vielä kehittyvät? Vai onko sulla kuoroutumiseen oma kone? Ja haittaako hetkellinen kosteuden nousu,kun toiset kuoriutuu,
ja ,kun koneen ohjeessa oli kauhet desinfiointi ohjeet haudonnan jälkeen,niin tuleeko niistä kuoriutuneista sitte"jotaki" niihi ,jotka vielä jää kehittymään?
Ihan urpoja kysymyksiä,mutta ku pieneen mieleen kaikkea muljahtaa
..kun ajattelin ,että lisäänkö kans sen vainaan tilalle uuden munan,vai odotanko kaikki ulos kuoresta,desinfioin ,säädän ja sit vasta uutta kehiin,jos siltä tuntuu? Haluaisin ostaa muutaman silkkikanan siitosmunan,jos raaskin sitten,odotan mitä myyjä sanoo hinnaksi,,en ihan hirveästi ole ajatellu laittaa rahaa kuitenkaan
,Katotaan onko sopivan hintaisia mulle.
Jokohan sitä uskaltais tivuille laittaa häkki kuntoon,poikaslämmittimet ja muut systeemit.On hiukan taikauskoa ilmassa,että jos oikeen etukäteen hätäilee,menee kaikki sitte läskiksi...
Jokohan sitä uskaltais tivuille laittaa häkki kuntoon,poikaslämmittimet ja muut systeemit.On hiukan taikauskoa ilmassa,että jos oikeen etukäteen hätäilee,menee kaikki sitte läskiksi...
-
ninanni
olen aiemminkin laittanut vkon myöhemmin ja hyvin mennyt
kirjoitan tästä aiheesta lisää myöh kun saan puh toimimaan halutulla tavalla
ja itse antaisin vielä olla munan koneessa mut ennen kuoriutumist ottaisin pois ettei se hajoa koneeseen . Se haju 
-
Hellan lettas
Siis oikeesti se delannu muna näytti sillon elävänä siltä,että sielä olis ollu 2 tyyppiä heilumas..Vähä häpeillen täs ny paljastan,ku eihän oikeesti niin voi olla
,mut mun mieski sanoi,että siellä on kaksi tyyppiä
,etten oo ainoo pöllähtäny 
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Äläpäs nyt häpeile yhtään, koska munassa voi hyvinkin olla kaksi kehittyvää alkiota/sikiötä. Äärimmäisen harvoin ne onnistuvat eläviksi tipuiksi saakka, joskus kuitenkin.
-
Hellan lettas
EEEE? :oops:En tie tohtisko mennä avaamaan...HiltaHelikopteri kirjoitti:Äläpäs nyt häpeile yhtään, koska munassa voi hyvinkin olla kaksi kehittyvää alkiota/sikiötä. Äärimmäisen harvoin ne onnistuvat eläviksi tipuiksi saakka, joskus kuitenkin.
-
Hellan lettas
Toinen muna pois pelistä.... 
-
ninanni
no jopas jotain! Kyllä nyt on kumma. Vaikka taitaa luonto kerätä omiaan:( laita uusia tilalle?
ja katso miten käy.
Siitä mun piti kirjoittaa. Että kyllä elämäni toisessa haudonnassa laitoin yhden uuden n. Viikon myöhemmin koneeseen ja tuolla se nyt jo muiden kanssa iloisena lähti uuteen kotiin eikä kuoriutumisessa ongelmaa
eli kysyit et miten se kosteus. Niin en tosiaan nyt vielä ole kuin 2kokonaista kone haudontaa tehnyt ja nyt kolmas oikein pitkän kaavan mukaan kun koneeseen menee lisää munia tyhjien tilalle koko ajan
eli ensimmäiset uudet munat on 6päivää myöhemmin kuorituvia kuin ensimmäiset luomut. 10n päivää myöhemmin ensimmäisiä kuoriutujia kuoriutuu 1uusi muna ja 12päivää myöhemmin kuoriutuu yksi oma ! Eli siis
saas nähdä:) p.s eilen sulkasatoinen kana oli muninut !
Ja siitä kosteuden nostosta. Kun sitä mittaria ei ole:) niin joku sanoi että jo pelkästään se että tipu kuoriutuu ja kuivuu konees nostaa paljon kosteutta. Sen huomaa koneen kuvustakin:) mutta kun särö on ilmaantunut laitan molempiin astioihi vettä ja otan pois kun ensimmäinen kuoriutunut ja kuivaa koneessa. Siis otan sen veden pois
lääkeruiskuj tai pipetil
ja siirrän tipun lampun alle kun melkein kokonaan kuivunut mutta ei saa olla yhtään vetoinen paikka ettei saa kylmää. Sitten odottelen kun loput kuoriutuu ja jatkan haudontaa ilman vettä päivän ja lisään enään Tipan tai kaksi kerralla
ja tähän menness onnistunut. Saa nähdä kuinka nyt käy sit kun on monta uutta munaa. Sen oppii kokeilemalla. Osa on luomuista tarkoitus laittaa kanan alle joka muka välillä yrittää hautoa mut ei siit mitään tulosta kyllä tule. Ja osa ihan vaan sisällä
Selvensikö yhtään ajatusta?
Siitä mun piti kirjoittaa. Että kyllä elämäni toisessa haudonnassa laitoin yhden uuden n. Viikon myöhemmin koneeseen ja tuolla se nyt jo muiden kanssa iloisena lähti uuteen kotiin eikä kuoriutumisessa ongelmaa
eli ensimmäiset uudet munat on 6päivää myöhemmin kuorituvia kuin ensimmäiset luomut. 10n päivää myöhemmin ensimmäisiä kuoriutujia kuoriutuu 1uusi muna ja 12päivää myöhemmin kuoriutuu yksi oma ! Eli siis
Ja siitä kosteuden nostosta. Kun sitä mittaria ei ole:) niin joku sanoi että jo pelkästään se että tipu kuoriutuu ja kuivuu konees nostaa paljon kosteutta. Sen huomaa koneen kuvustakin:) mutta kun särö on ilmaantunut laitan molempiin astioihi vettä ja otan pois kun ensimmäinen kuoriutunut ja kuivaa koneessa. Siis otan sen veden pois
Selvensikö yhtään ajatusta?
-
Hellan lettas
Selvensi siinä määrin,että käyn hakemas kanalasta tänään munitut ja nakkaan koneeseen "kypsymään".Alkaa epäilyttää onko noissa munissa joku "vika " kun jo toinen suonisto meni mössöksi
nyt siis elossa 6/8 munaa..Katotaan nyt kui muiden kanssa käy.Laskettuaikahan on sitte ensi sunnuntai 5.8:tta. Mä oon yhden tivun noista omista munista hautonu sillai,että munia oli 5 ja pannuhuoneessa ritilänpäällä ja kipos pieni vesinokko,,ei ollu mittareita ei tuulettimia ei termostaatteja,,tuuletin aina,kun oli kuumempi päivä .1 tipu siitä tuli ,mutta siellä noi lämmöt oli ihan liki 40 välillä ,että ihme kun tuli yhtäkään,siitä tivusta on kuva tuolla mun profiilissa"uudet käyttäjät" kohdassa.2 tipua kuoli sitte ihan lopussa,ku ne oli väärin päin ,vaikka toisella oli kuoriutumispäivänä nokka ilmatilas
ja verirenkaaksi meni sit ne loput .Se oli sellaane kokeilu,ja kaikki oli sillonki hedelmöittyneitä. Ny konees on lämmöt ollu koko ajan tasan 37.7-37.8 ei katkoksia sähköissä tms. Ainut on toi kosteus mikä mua mietityttää
pikku nokko on ollu vettä konees kokoajan,mahtaneeko se olla liikaa kuitenki..... 
-
ninanni
siis mössöks? Ihan niinku mätä muna ja lilluu vaan? No juu käy hakemas ja mahduta niin monta kun saat eli keskellä olevasta rinkulasta sentti niin alat tekee rinkiä. Niin saat sen 9mahtuu koneeseen. Sillä nyt vaan ajattelin et jos siis sulla putoo koneesta yks kerrallaa? Kokeile sit päivä vallan ilman vettä? Vai voiko se johtua liian kuivasta? Mä en nyt ymmärrä kun samalla tavalla haudon mut ei mulla kaverit putoa kyydist. Ainoat mitä oon pois ottanut on ollut tosiaa tyhjiä ja niiden tilalle sit uusia.
Mut teillä on koneellinen ilman vaihto? Kuivattaako se ilmaa? Kosteuttaako? Kun aika hassua kun meillä ei ole ja mulla tää toimii? Siis tää systeemi. Mut voisko sit vaan olla et munis mitkä pudonnut niin jotain vikana? Muut kuitenkin on ihan ok?
Ja SIT SIITÄ KUORIUTUMISPÄIVÄSTÄ. Täällä oon laskenut nyt kyllä jotain vähän väärin varmaan kun oon laittanut noi munat myöhään yöllä niin oon nyt siks vissii näiden päivien kas sekaisin ja oon laittanut kalenteriin 5-6 päivä kuoriutumise. Mitähä mä nyt taas laskin..
Mut teillä on koneellinen ilman vaihto? Kuivattaako se ilmaa? Kosteuttaako? Kun aika hassua kun meillä ei ole ja mulla tää toimii? Siis tää systeemi. Mut voisko sit vaan olla et munis mitkä pudonnut niin jotain vikana? Muut kuitenkin on ihan ok?
Ja SIT SIITÄ KUORIUTUMISPÄIVÄSTÄ. Täällä oon laskenut nyt kyllä jotain vähän väärin varmaan kun oon laittanut noi munat myöhään yöllä niin oon nyt siks vissii näiden päivien kas sekaisin ja oon laittanut kalenteriin 5-6 päivä kuoriutumise. Mitähä mä nyt taas laskin..
-
Hellan lettas
toi sääasema näyttää ulko kosteutta 80% ja sisä 56%
Noi meidän kanojen munat on nii isoja ,ettei niitä sinne saa ku 8,,kaupan testimunia sain mahtumaan 9 kpl. Jos ne alkaa ny kupsahdella,herää epäilys onko niis joku vika,,,
Täällä kalenteri merkinnät menee sillee,että mä oon puolilta päivin laittanu 16.7 munat,,2.8 pitäs lopettaa kääntely ja 5.8 pitäis näkyä lintulapsia
Onko ninanni sulla nyt vettä siellä koneessa?
-
ninanni
on mulla tippa kun käänsin niin laitoin pienen Tipan. Ihan sormen kastoin veteen ja pudotin kippoon. Mut mulla ei kyllä ole hajuakaa et paljon edes ilmankosteus on...
-
Hellan lettas
nyt mä kyllä käyn ottaa ne vedet tuolta pois kans,,onse kosteus varmaan liikaa 
-
Hellan lettas
Kävin tossa muute yhdessä harrastaja kanalassa katsoos kanoja (sillä silmällä ,että voisin ostaa siitosmunia ) Ne munivat sinne ulos kakkaan,ja jotkut munat pilkotti ihan pikkusen sieltä sonta pehkusta
Viimeksi muokannut Hellan lettas, 29 Heinä 2012, 22:42. Yhteensä muokattu 4 kertaa.