Petskinin haudonta
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Petskinin haudonta
Jos sun kanoilla loppuu into, niin tuo munat tänne vaan, mulla on kaikki kotsit jätistä kääpiöhin linnoittautuneina pesään vaikka niitä joka päivä nakkelen pihalle. Käppänät on nyt jaksaneet leikkiä hautomista varmaan kolme viikkoa, kai niiden jossain vaiheessa on pakko antaa periksi kun kerään joka päivä munat pois ja koitan hätistää niitä pihalle? Ei kai kana voi hautoa itseään hengiltä? Säälittää kun ne on ihan kalpeita ja uupuneen näköisiä. Itse en siis tipuja halua, mulla on kukkoja jo tarpeeksi omasta takaa 

Kuule, minä meinasin juuri laittaa yhdeksi vaihtoehdoksi munien kiikuttamisen sinun kanojen alle
.
Odottelin vain että sinä kirjoittelet tähän ketjuun että voin heti perään laittaa ehdotukseni
. Sinulla onkin sitten hommaa pesässä olevien hautovaisten pois lastaamisessa.
Meillä Poppeli hautoi melkein kaksi kuukautta mutta lopetti onneksi heti ensimmäisellä "heitto" kerralla.

Odottelin vain että sinä kirjoittelet tähän ketjuun että voin heti perään laittaa ehdotukseni

Meillä Poppeli hautoi melkein kaksi kuukautta mutta lopetti onneksi heti ensimmäisellä "heitto" kerralla.
Ohhoh, mulla riittääkin sitten hommaa... Eka reaktio oli nakata hautojat pihalle ja vetää pesinä toimivien rulokaappien ovet alas, mutta minne ne muut kanat sitten munis? Uskomattoman sinnikkäitä ne on, kaikkein huvittavinta on kun kolme pientä kotsia hautoo munia ja niiden päällä läsöttää jättikotsi hautomassa pieniä kanoja 

Nyt on Faverollejen munat olleet jo viikon koneessa ja eilisen läpivalaisun perusteella sanoisin että kaikki ovat lähteneet kehittymään
! Myös omien kanojen munat ovat itäneet ja viikon päästä saan
(tai Unikko saa) tipuja. Mutta, huomasin tehneeni kauhean virheen, laitoin vahingossa ennemmin kuoriutuvat munat Unikon alle, kun olisi pitänyt laittaa viikkoa myöhemmin kuoriutuvat jotta olisin heti
koneessa kuoriutuvien tipujen jälkeen voinut kiikuttaa kanan alta munat koneeseen ja pitää niistäkin kuoriutuvat tiput
.

(tai Unikko saa) tipuja. Mutta, huomasin tehneeni kauhean virheen, laitoin vahingossa ennemmin kuoriutuvat munat Unikon alle, kun olisi pitänyt laittaa viikkoa myöhemmin kuoriutuvat jotta olisin heti
koneessa kuoriutuvien tipujen jälkeen voinut kiikuttaa kanan alta munat koneeseen ja pitää niistäkin kuoriutuvat tiput

No eipä onnistanut ainakaan yhden munan kohdalla, kun eilen katsoin Unikon alle makasi pesän pohjalla kuollut pieni
valkomusta puolikehittynyt tipu
, Unikko oli kai tallonut munan rikki. Ja tietysti tämän piti olla juuri
yksi niistä neljästä munasta joiden olisin niin toivonut kuoriutuvan...
valkomusta puolikehittynyt tipu

yksi niistä neljästä munasta joiden olisin niin toivonut kuoriutuvan...
Päivittelempä taas tilannetta: Tänään kanalaan mennessäni meinasin saada sydänkohtauksen kun hautovaa kanaa nostaessani huomasin yhden
munan puuttuvan, laskinkin vielä moneen kertaan munat ja nostin hautovaisen pois pesästä, jonkin ajan kuluttua olin sitten nostamassa
Unikkoa takaisin pesään kun sen kainalosta tipahti puuttuva muna
. Ja eilen oli taas mennyt yksi muna klommolle ja halkeamille,
nakutuksesta päätellen munan sisällä oli kovasta kohtelusta huolimatta elämää joten pelastin sen hautomakoneeseen enempien kolhujen
välttämiseksi, Unikko sai vaihtokaupassa yhden koneessa olevista viikkoa myöhemmin kuoriutuvista Faverollen munista. Ongelmia on
ollut kuoriutumis päivässäkin, magneettikalenteriini olin merkinnyt kuoriutumisen Keskiviikolle, almanakassa merkintä on Perjantaille,
mutta omien laskelmieni mukaan kuoriutuminen olisi jo tänään! Munat on laitettu koneeseen (josta ne myöhemmin siirrettiin kanan alle)
ensimmäinen päivä tätä kuuta. Ottakaa nyt sitten tästäkin selvää...
munan puuttuvan, laskinkin vielä moneen kertaan munat ja nostin hautovaisen pois pesästä, jonkin ajan kuluttua olin sitten nostamassa
Unikkoa takaisin pesään kun sen kainalosta tipahti puuttuva muna

nakutuksesta päätellen munan sisällä oli kovasta kohtelusta huolimatta elämää joten pelastin sen hautomakoneeseen enempien kolhujen
välttämiseksi, Unikko sai vaihtokaupassa yhden koneessa olevista viikkoa myöhemmin kuoriutuvista Faverollen munista. Ongelmia on
ollut kuoriutumis päivässäkin, magneettikalenteriini olin merkinnyt kuoriutumisen Keskiviikolle, almanakassa merkintä on Perjantaille,
mutta omien laskelmieni mukaan kuoriutuminen olisi jo tänään! Munat on laitettu koneeseen (josta ne myöhemmin siirrettiin kanan alle)
ensimmäinen päivä tätä kuuta. Ottakaa nyt sitten tästäkin selvää...
Nyt on neljä tipua kuoriutunut
Tiput täyttävät tänään kaksi vuorokautta elikkäs viime torstaina kuoriutuivat.
Että on vaikea kirjoittaa kun neljä tipua vilistelee sylissä
. Laitan kuvia vielä tänään tänne teidän ihasteltaviksi.

Että on vaikea kirjoittaa kun neljä tipua vilistelee sylissä

Mitä kanoja sulla on? Mie odottelin meidän kuoriutuvia kolmea tipua into piukassa, ensimmäinen oli mennyt kesken joskus puolen välin jälkeen ja toinen paria päivää ennen kuoriutumisajankohtaa
Viimeinen tipu alkoi kuoriutua, mutta ei sitten kuitenkaan kuoriutunut loppuun asti
Ja kone oli Rcom mini
Liekö kokeilen uutta satsia??

Taas on haudonta käynnissä! Tällä kertaa koneessa on kuusi kappaletta Antwerpeninpartakanan siitosmunia ja kaksi omien kanojen munaa. Lämmöt ovat pysyneet 37 ja 38 asteen
välillä koneeseen hankitun uuden termostaatin ansiosta ja kosteudenkin pitäisi olla kunnossa, 45-55%. Tänään iltapäivällä laitoin munat koneeseen ja nyt illalla teen ensimmäiset käännöt.
Kylläpä jännittää, kuinkahan monessa munassa on eloa kun ensi lauantaina saan läpivalaista munat!
välillä koneeseen hankitun uuden termostaatin ansiosta ja kosteudenkin pitäisi olla kunnossa, 45-55%. Tänään iltapäivällä laitoin munat koneeseen ja nyt illalla teen ensimmäiset käännöt.
Kylläpä jännittää, kuinkahan monessa munassa on eloa kun ensi lauantaina saan läpivalaista munat!
Läpivalaisin koneessa olevat munat eilen (en malttanut odottaa lauantaita...) ja kahdessa kuudesta Antwerpenin munasta näkyi selvä hämähäkki ja muissa oli jotakin tummaa
!

Toissapäiväisen läpivalaisun perusteella kolme kuudesta Anwerpenin munasta on lähtenyt kehittymään
. Muut näyttivät tyhjiltä mutta läpivalaisen munat vielä parin päivän
päästä ja poistan tyhjät. Ensiviikon loppuna, siis 11.8, täällä onkin jännät paikat kun tiput kuoriutuvat
!

päästä ja poistan tyhjät. Ensiviikon loppuna, siis 11.8, täällä onkin jännät paikat kun tiput kuoriutuvat

Nyt taisi haudonta mennä poskelleen, päiväkäännön jälkeen olin unohtanut laittaa hautomakoneen töpselin takaisin seinään ja nyt kahden tunnin
päästä kun huomasin ettei kone ole päällä, niin munat olivat tietenkin jo ihan kylmiä
. Kun laitoin töpselin seinään niin
digitalimittari näytti lämmöksi 27 astetta, eli lämpötila oli kahden tunnin ajan ollut kymmenen astetta liian matala! Harmittaa,
kun kolme päivää ennen kuoriutumista sattuu tällainen vahinko
. Läpivalaisen munat kuitenkin vielä tänä iltana vaikka
tuskin niissä mitään elämää enää on
.
päästä kun huomasin ettei kone ole päällä, niin munat olivat tietenkin jo ihan kylmiä

digitalimittari näytti lämmöksi 27 astetta, eli lämpötila oli kahden tunnin ajan ollut kymmenen astetta liian matala! Harmittaa,
kun kolme päivää ennen kuoriutumista sattuu tällainen vahinko

tuskin niissä mitään elämää enää on

Käsittääkseni tuon ikäinen munassa vielä oleva tipu tuottaa itsekin lämpöä jo jonkin verran, eli ei välttämättä ole tullut vahinkoja noinkin lyhyestä ajasta! Haudo ihmeessä lopuun ja kerro sitten, miten kävi.