Ei noista munista voi ikinä sanoa varmaksi miten niiden kanssa käy. Nytkin laitoin hautovan kanan alle omien silkkien munia 6 kpl. Kaikki lähti kehitymään mutta eipä tullut kun yksi tipu.
Onko muut ostaneet "huijarilta" siitosmunia?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
milkkis]
Re: Onko muut ostaneet "huijarilta" siitosmunia?
Mä en juurikaan tällästen tapausten takia myy siitosmunia. Kerran olen ankanmunia myynyt ja sillonkin sanoin että olen nähnyt ukon polkevan mutta mitään takuita en anna. Kerran olen siitosmunia ostanut kaikki tuli ehjinä perille ja oli hyvin pakattu. Lykkäsin munat hautomahulluisen kanan alle ja 10 munasta vaan kolme kuoriutui jotka oli kaikki kukkoja
Eipä tullut silti mieleenkään lähteä soittelemaan myyjän perään että miten kävi (pelkkiä kukonmunia tais myydä
)Oli ne munat kuitenkin niiiiin paljon halvempia kun jos ostais täysikäsen munivan kanan
Ei noista munista voi ikinä sanoa varmaksi miten niiden kanssa käy. Nytkin laitoin hautovan kanan alle omien silkkien munia 6 kpl. Kaikki lähti kehitymään mutta eipä tullut kun yksi tipu.
-
smari
Jos ihmiset haluaa että siitosmunilla pitää olla takuu, niin minä teen heti päätöksen olla ikinä myymättä yhtään. En todellakaan tunne niitä postin työntekijöitä jotka munia matkalla käsittelee, enkä voi tietää mitä munille tapahtuu sen jälkeen kun luovutan ne toisten käsiin. En myöskään halua pahaa mieltä missään tapauksessa aiheuttaa, enkä saada turhia syytöksiä.
Onneksi omat lähetykseni on tietääkseni kaikki sujuneet hyvin ja jopa aloittelijat on saaneet niistä hyvin poikasia.
Niitä on kiitelty ja parhaani olenkin tehnyt, ihan jo emojen ruokinnasta haudontaa varten ja siihen asti kun paketti lähtee. Mutta silti ei takuuta tule meiltä yhdellekkään lähetykselle. Ja ihan tarpeeksi olen kuullut ja lukenut täältäkin juttuja siitä kuinka korvausta pyydetään jopa siitä että kuoriutui liikaa kukkoja tai ostajan koira söi ehjänä perille tulleet munat. Onneksi ei itselle ole tullut vastaavia ja voi lopettaakin hyvillä mielin jos pitää alkaa takuita antamaan.
Mun mielestä munien myyntiä ei voi suoraan rinnastaa elävän eläimen kauppaan. Siinä kyllä meilläkin takuut pelaa erilailla. Pipsakin osti meiltä ekat kanansa ja sai nuorille tipuille sukupuolitakuun siihen että jos minä katson ne väärin. Eli silloin virhe tietysti olisikin ollut minun ja asia ihan sillä selvä. Mutta en mä näe tässä mitään yhtäläisyyttä takuuseen siitä tuleeko munista poikasia. Jospa joku osaisi selittää mulle? Esim tyhjäksi jääneet astutuksetkin maksetaan sopimusten mukaan ja ei kukaan ole silti huijanut, vaan ottanut vain riskin jossa voittaa tai häviää, onnistuu tai ei onnistu.
Ja tosi hyvä että tästäkin asiasta on keskustelua ja erilaiset mielipiteet tulee esiin. Monnilaisen ilmoitus on hyvä, joka myyjän kannattaa varmaan jatkossa jo myydessä ilmoittaa näistä asioista kantansa ja ostajat saa päättää.
Lautapihdin kommettiakin on kommentoitava sen verran että juuri noinkin on kilteille munien antajille tehty..
..ja sori kärkäs tyyli kirjoittaa, en jaksa tekstiä alkaa siloittella kun oon kipeenä. Seli seli..
Onneksi omat lähetykseni on tietääkseni kaikki sujuneet hyvin ja jopa aloittelijat on saaneet niistä hyvin poikasia.
Mun mielestä munien myyntiä ei voi suoraan rinnastaa elävän eläimen kauppaan. Siinä kyllä meilläkin takuut pelaa erilailla. Pipsakin osti meiltä ekat kanansa ja sai nuorille tipuille sukupuolitakuun siihen että jos minä katson ne väärin. Eli silloin virhe tietysti olisikin ollut minun ja asia ihan sillä selvä. Mutta en mä näe tässä mitään yhtäläisyyttä takuuseen siitä tuleeko munista poikasia. Jospa joku osaisi selittää mulle? Esim tyhjäksi jääneet astutuksetkin maksetaan sopimusten mukaan ja ei kukaan ole silti huijanut, vaan ottanut vain riskin jossa voittaa tai häviää, onnistuu tai ei onnistu.
Ja tosi hyvä että tästäkin asiasta on keskustelua ja erilaiset mielipiteet tulee esiin. Monnilaisen ilmoitus on hyvä, joka myyjän kannattaa varmaan jatkossa jo myydessä ilmoittaa näistä asioista kantansa ja ostajat saa päättää.
Lautapihdin kommettiakin on kommentoitava sen verran että juuri noinkin on kilteille munien antajille tehty..
..ja sori kärkäs tyyli kirjoittaa, en jaksa tekstiä alkaa siloittella kun oon kipeenä. Seli seli..
-
Suwitsu
Mä en ole siitosmunia myynyt kuin muille säilyttäjille ja vielä tutuille sellaisille. Jatkossakaan en aio niitä muille myydä jos ihan oikeesti ollaan sitä mieltä että niissä joku taku olisi. Smari kirjoitti hyvin, elävän eläimen ja siitosmunan myynnissä on vissi ero, munista ei voi tietää mitä niistä tulee ja tuleeko ylipäänsä mitään.
Mä myyn tipuja silloin tällöin sukupuolitunnistamattomina ja tällöin vielä mainitsen erikseen että niistä voi sitten tulla ihan pelkkiä kukkojakin. Tipujakaan en myy ihan kenelle vaan kun on niitä perään soittelijoitakin matkan varrelle mahtunut joille onkin tullut liian monta kukkoa tipuista ja totta kai se on ollt minun vika
Sukupuolitunnistetut nuorikot on sitten eri juttu, jos niistä joku kanana myymästäni muuttuukin kukoksi on vaihtotakuu olemassa.
Mä myyn tipuja silloin tällöin sukupuolitunnistamattomina ja tällöin vielä mainitsen erikseen että niistä voi sitten tulla ihan pelkkiä kukkojakin. Tipujakaan en myy ihan kenelle vaan kun on niitä perään soittelijoitakin matkan varrelle mahtunut joille onkin tullut liian monta kukkoa tipuista ja totta kai se on ollt minun vika
-
jokunen
Näin ensikertaa munia postin kautta tilanneena ja hautoneena täytyy sanoa että pelotti avata sitä pakettia. Tosin, sen verran tarkistin jo postissa, että valtaosin on ehjää koska kun se oli erilliskäsiteltävä paketti niin jos siellä huolellisesta paketoinnista huolimatta jotain olisi rikki ollut niin postin mokahan se olisi ollut eikä lähettäjän. No, kaikki oli ehjää, munat meni koneeseen ja kuudestatoista munasta tuli kaksitoista ihanaa tipua. Mutta vaikka ei olisi tullutkaan niin epäonnistumiskohtia on niin monta ja niistäkin valtaosa jossain muualla kuin myyjän vastuualueella että kyllä mä katson että riski on ostajalla.
Mun mielestä se loputon takuiden haluaminen eläinten kanssa on tyhmää. Ei kukaan voi luvata A-lonkkaista koiraa, munasta kanatipua tai että vaikka itävyys on 95%. Jossain määrin ostajan tulee olla valmis sietämään riski kun kyse on elävästä olennosta tai kuten näissä siitosmunissa, mahdollisesti eläväksi kehittyvästä olennosta.
En tiedä kuinka nopeasti munat mätänevät koneessa enkä sitäkään, voiko sellaisen pilaantumaan alkaneen tunnistaa jo lähetettäessä. Posti kyllä sitten voi täryyttää munat pilalle, ei kai siihen tarvita kuin yksi rajumpi heilahdus?
Mun mielestä se loputon takuiden haluaminen eläinten kanssa on tyhmää. Ei kukaan voi luvata A-lonkkaista koiraa, munasta kanatipua tai että vaikka itävyys on 95%. Jossain määrin ostajan tulee olla valmis sietämään riski kun kyse on elävästä olennosta tai kuten näissä siitosmunissa, mahdollisesti eläväksi kehittyvästä olennosta.
En tiedä kuinka nopeasti munat mätänevät koneessa enkä sitäkään, voiko sellaisen pilaantumaan alkaneen tunnistaa jo lähetettäessä. Posti kyllä sitten voi täryyttää munat pilalle, ei kai siihen tarvita kuin yksi rajumpi heilahdus?
-
siimis
Kalkkunan munat ehtii kyllä varmaankin ihan mainiosti mädätä haudonnan aikana, vaikka olisivat olleet ihan priimoja ja tuoreita koneeseen laitettaessa. Kananmunatkin ehtii, ja niillä on lyhyempi haudonta-aika. Ankanmunista ehtii tulla oikein iloisia vihreitä haisupommeja 
-
ninnu
Jeps, kyllä ehtii kalkkunanmunatkin iloisesti poksahtamaan koneessa, kokemusta löytyy ja juurikin silloin kun on vieraita kylässä...ja se haju!... 
-
Mimmi
Häntä pystyyn nyt! Tämä oli hyvä keskustelun avaus ja tästähän on virinnyt aivan mielenkiintoinen topic. Tottahan tästä(kin) asiasta ollaan yhtä jos toistakin mieltä ja tietysti kantaan vaikuttaa osin sekin, kummasta kukkarosta katsoo, ostajan vai myyjän.pipsa kirjoitti:Jos uskaltaa nostaa kissan pöydälle saa näköjään haukut niskaansa
Mä oon juuri saanut parilta samoja siitosmunia yhtä aikaa ostaneelta viestiä, että toiselle tuli 16 munasta 12 tipua niin, että vain pari oli tyhjää, yksi meni kesken ja yksi kuoli kuoriutumattomuuteen (eli siitos 87,5 % ja tipuiksi 75 %) ja toiselle 10 munasta oli 5 tyhjää, yksi meni kesken ja kaksi kuoli kuoriutumattomuuteen ja sai siis vain kaksi tipua (eli siitos 50 % ja tipuiksi 20 %). [Mä oon siis pyytänyt ilmoittamaan tuloksista, koska mua ne kiinnostaa.] Eli ei se voine olla niin yksiselitteistä, että myyjä vastaa tuloksesta, ei ainakaan minusta.
Ja se todella on niin, että yksi kunnon tärähdys voi muuttaa munan rakennetta niin, ettei se lähde kehittymään tai se menee kesken, vaikka se olisi ollut hedelmöittynyt muna, josta ilman kolausta olisi tullut tipu.
-
Suvianne
Ankanmunat on minusta myös "riski" kauppaa.
Koska vesilintujen munia on paljon vaikeampi hautoa ja siinä pitää minusta olla kokemusta jos haluaa onnistua.
Äitilläni meni varmaan vuosi ennenkuin löysi koneeseen sopivat säädöt ja kosteudet ennenkuin alkoi prosentit olla kohdallaan.
MInusta kananmunat on paljon helpompi hautoa koneella.
Koska vesilintujen munia on paljon vaikeampi hautoa ja siinä pitää minusta olla kokemusta jos haluaa onnistua.
Äitilläni meni varmaan vuosi ennenkuin löysi koneeseen sopivat säädöt ja kosteudet ennenkuin alkoi prosentit olla kohdallaan.
MInusta kananmunat on paljon helpompi hautoa koneella.
-
monnilainen
Kaikki munat ovat riskiä. Mutta jos ne oikeasti ovat valmiiksi mätiä, silloin on kauppiaan syytä mennä nurkkaan häpeämään. Mutta tunnen yhden pölhön, joka tilasi Saksasta harvinaisen värisen riikinkukon munia, kolme munasta 300 euroa. Kaikki tyhjiä! Joku vanhoista munislaisista saattaakin muistaa kyseisen pölhön ja minäkin joskus aamusella näen hänen kurkistelevan meidän peilistä 
Viimeksi muokannut monnilainen, 28 Huhti 2011, 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Alice
En lukenut kaikkia vastauksia...mutta me olemme olemme sekä myyneet että ostaneet itse eri rotuisia siitosmunia.Tulos on aina arpapeliä.Riippuu rodusta,miten munat on kerätty ja käsitelty ennen toimitusta,miten munat toimitetaan uuteen paikkaan (automatka on aina rankkaa munille) jne...Meillä on ollut tapana kysyä aina tulos heiltä joille olemme lähettäneet siitosmunia ja jos tulos on ollut kovin huono olemma lähettäneet/antaneet uuden erän ilmaiseksi.Ja aika moni on tehnyt samoin,kun me olemme ostaneet siitosmunia,eli yrittäneet korvata jos tulos on ollut kovin huono.Varsinkin harvinaisten rotujen siitosmunat ovat kalliita ja reilu peli jättää hyvän mielen.
-
Tuometar
Toi jos mikään on sitä todellista munahulluutta!
- tipsi
- riikinkukko
Just tässä eilen mietin että kuhan se täällä oli se henkilö joka tuon tempun tekimonnilainen kirjoitti:Mutta tunnen yhden pölhön, joka tilasi Saksasta harvinaisen värisen riikinkukon munia, kolme munasta 300 euroa.
Nojoo, itse asiaan. Siis onhan munilla joka tapauksessa "käyttöarvo", eli siitosmunien tuottaja voisi itse niistä hautoa tipuja tai käyttää ravinnoksi. Eli mun mielestä niistä pitää maksaa oli tulos mikä tahansa, tai vaikka ne hajoaisi postissa. Kunhan vain ne voivat olla hedelmöittyneitä, eli koirasta on pidetty parvessa. Mä pitäisin tarkoituksellista vanhojen munien tai koiraattomasta parvesta tulevien munien myyntiä huijauksena.
Mulla itsellä ei noista siitosmunista kauheaa kokemusta ole, mutta mua itse asiassa taisi enemmän harmittaa myyjän puolesta kuin omastani kun yksi satsi meni harakoille. Kun mä luulen, että jos myy siitosmunia, niin tietty se myyjäkin toivoo parasta, ja sitten jos menee pieleen niin on kanssa harmissaan.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
vardenji
Komppaan. Ja mä ilmottelen perästä tipumäärää ynnä itämään lähteneiden määrää liki aina(kolmannet ostomunat koneessa, eli en montaa kertaa vielä). Näistä voi olla myyjälle hyötyä. Pahalla en niitä kenellekään lähtis viestittelemääntipsi kirjoitti:Mulla itsellä ei noista siitosmunista kauheaa kokemusta ole, mutta mua itse asiassa taisi enemmän harmittaa myyjän puolesta kuin omastani kun yksi satsi meni harakoille. Kun mä luulen, että jos myy siitosmunia, niin tietty se myyjäkin toivoo parasta, ja sitten jos menee pieleen niin on kanssa harmissaan.
Itse hautomalla luulisin saavani kesympiä kanoja ITSEÄNI kohtaan ja siksi otan riskin ja ostan siitosmunia, kun ei näitä rotuja itsellä ollut. Tällä yritän sanoa että siitä kalliista munasatsista voi tulla niin rakkaita lemmikeitä, ettei niitä enää rahassa mitata, vaikka niitä tulisikin suuresta määrästä vähän.
-
AnetteMilli
-
Ushva
Olen kerran ostanut postin kautta 50 viiriäisen munaa, joista sain vain 2 elävää viiriäistä. Ihme tuurilla kumpikin oli kanoja. Ei edes hirveästi harmittanut, sellaista se on noiden munien kanssa että aina ei onnistu vaikkei olis postiakaan kanan ja koneen välissä riskitekijänä.
Ankanmunista n. 30% mätäni koneessa ja 50% kuoriutui, pidin tulosta ihan hyvänä postissa parinkympin pakkasilla kulkeneille munille.
Vastaavasti olen saanut myös matkahuollon tuomilla munilla 100% kuoriutumisen ja kaikki tiput vieläpä selvis hengissä. Kyllä se on niin monesta asiasta kiinni että pitää jo munia ostaessa tajuta riskit.
Huijaaminen tarkoituksella on sitten asia erikseen, en tietystikään sitä hyväksy niin kuin ei varmasti muutkaan täällä. Jos myyjä on laittanut matkaan hyvin pakatut munat joissa oikeasti kaikki mahdollisuudet tipuiksi asti, niin näkisin että ostajan tappioksi menee mahd. hävikit.
Ankanmunista n. 30% mätäni koneessa ja 50% kuoriutui, pidin tulosta ihan hyvänä postissa parinkympin pakkasilla kulkeneille munille.
Vastaavasti olen saanut myös matkahuollon tuomilla munilla 100% kuoriutumisen ja kaikki tiput vieläpä selvis hengissä. Kyllä se on niin monesta asiasta kiinni että pitää jo munia ostaessa tajuta riskit.
Huijaaminen tarkoituksella on sitten asia erikseen, en tietystikään sitä hyväksy niin kuin ei varmasti muutkaan täällä. Jos myyjä on laittanut matkaan hyvin pakatut munat joissa oikeasti kaikki mahdollisuudet tipuiksi asti, niin näkisin että ostajan tappioksi menee mahd. hävikit.