MTT halusi vaan tietää keillä positiivisiä ja keillä negatiivisiä testituloksia että olisivat saaneet kokonaiskuvan mahdollisista kantojen uhanalaisiksi joutumisista siinä tilanteessa jos olisi pitänyt alkaa saneeraamaan kanaloita,olisivat ehkä sitten käyttäny uhanalaisuutta joidenki kantojen kohdalla "taisteluvälineenä" että viranomaiset olisivat osannu ottaa uhanalaisuuden huomioon suunnitellessaan saneeraustoimenpiteitä.Nythän tilanne muuttui kun IB olikin levinny jo niin laajalle että sitä ei alettukaa (onneksi) yrittämään saneerata pois,Tää oli kuitenki niin nopea käänne ettei mtt luullakseni keriinny alkua pidemmälle ib.tilanne kartoitukses kun eviran ihmiset päätti että ja paskat,olkoon ib suomessa

.Tällä hetkellähän maatiaiskanakantoja ei uhkaa mikää,mutta säilyttäjiä silti tarvitaan luullakseni,mun ymmärtääkseni ei oo mitään IB + tai IB- maatiaisia,on vain maatiaiskanoja eri kantoina,säilytysohjelmassa tai ei
Mulla eroaikomusten syynä oli aivan muut syyt kun säilyttäjänä olon vaikeus tai työläys,yhtään munaa en oo punninnu,munintamäärät oon vain arvioinu,tärkeintähän on niinku mummeli sanoi kanojen säilytys ja rotupuhtaana pitäminen,voihan maatiaisia säilyttää vaikka ei virallinen säilyttäjä oliskaa,pääasiahan on ettei kantoja sekoitettaisi ja kannat säilyis jälkipolville.