IB ja maatiaiskanakannat

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

rilla

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mitenkähän tästä nyt asiat etenee, maatiaisten ja muiden kanssa? Huomenna meillekin testaaja tulee...Kunnon pessimistinä olen noin 100varma, et virus löytyy. Tuntee vähän hölmöksi itsensä. :smt017 Miten tässä näin on päässy käymään? Eipä ois pitäny olla missään tekemisissä kenenkään kanallisen kanssa. Ja kulkeeki vaan yöllä, kun on tarpeeksi pimee.
Noinkohan menee mun maatiaiset ja kaikki muutkin. Ei kai semmosta tautiporukkaa voi pitää. Jos noi määräykset on noim tiukat, niin täydellinen ulkonaliikkumiskielto siitä seuraa. Eikä sittenkään voi olla varma, ettei jossain kengänpohjissa kuljeta sitä eteenpäin. :smt022
Ei vaan ole helppo noita kavereitaan kolkata. Katotaan ny. Aika tuon näyttää, olenko suurrikollinen vai vaan pienempi kiho.
Huolissani kyllä olen. Kurja juttu, jos kaikki pihapiirin kanaparvet muuttuu lainsuojattomiksi. :smt027
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Lähetin juuri viestin mtt.lle jossa sanouduin irti säilyttäjäsopimuksesta,jos sitäkään viestiä nyt sielä noteerataan,Hilta viittikkö päivittää kasvattajalistalle että lopetti säilyttämisen 10.5.2011
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

En mä viitti, kun ei se lautapihti lopettanutkaan säilyttämistä ;)
lautapihti
silkki

näin se maailma muuttuu,naiset pyörittää tätä maata,miehet tekee mitä naiset käskee,melkein :smt002
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mä sit tein ratkasun, että erosin säilytysohjelmasta. Olis tullut niin kalliiks listii kanat ja hommata uudet. Ja sit sen jälkeen kauhee IB-testirumba. Mun hautomakoneeseen mahtuu vaan 7 munaa, joten ois heti mennyt pelkkään hautomiseen 4 kk:tta ja sit siihen päälle se 5 kk:tta et saa munia iteltä. Nou vei. Säilyttäkööt jotkut muut ja ryhtykööt IB-testirumbaan. Mä en saa vuodessa edes myytyy kanoja niin montaa et tulis edes yhden testin hinta takas.

Eli pidän kanaseni ja ainoostaan tyrniksiä, mut ilman säilytysohjelmaan kuulumista.

Sitäpaitsi, mun sydän ois särkynyt, jos oisin Pingun joutunut teilaamaan. Eli en mä sit ollutkaan "vastuun tunteva" säilyttäjä.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on nyt menny jotain oleellista vissiin ohi kun en tajua miksi pitäis erota säilytysohjelmasta? :smt017
Onko tullu joku ohje MTT:ltä että pitäis testata ja IB-positiiviset hävittää?
lautapihti
silkki

MIK,en käsitä miksi pitää teilata kanat jos jatkaa säilyttäjänä??
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Ushva kirjoitti:Mulla on nyt menny jotain oleellista vissiin ohi kun en tajua miksi pitäis erota säilytysohjelmasta? :smt017
Onko tullu joku ohje MTT:ltä että pitäis testata ja IB-positiiviset hävittää?
Ihan samaa mietin, onko MTT:ltä tullut tällaista viestiä? Kannatais niiden kyllä harkita uudelleen. Positiivisuushan vaan kertoo, että kanoilla on vastustuskykyä tätä tautia vastaan, eikös MTT haluakkaan säilyttää vastustuskykyisiä kanoja, vaan kanoja jotka eivät ole kohdanneet tautia :smt017
Täytyy visiin ruveta rakentamaan steriiliä akvaariota kanoille?
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

no eikös siinä maaseudun tulevaisuudessa ihan selväsanaisesti lukenut, että vastuunsa tuntevat ovat luvanneet saneerata ja aloittaa alusta?

Sitäpaitsi, ei mulle muutenkaan ole säilytysohjelmasta mitään hyötyä, vaivaa vaan. Ne ei tiedota mistään mitään, mut joka helvatin päivä pitäis punnita munat ja arvioida värit jne. Helpommalla pääsee ilman säilytysohjelmaa.
kaakatin

Sehän oli vain yksi lehtijuttu, ei varmaankaan MTT:n virallinen kanta. Jos MTT on vielä IB karanteenipurun jälkeen tuota mieltä, niin taitaa jäädä säilyttäjät vähiin.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Ja siinä tapauksessa MTT tulee myös testata säännöllisesti jokaisen säilyttäjän kanat sekä vaatia tiloille täydellinen tautisulku.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

ihan sama. Koska mua on jo alkanut v*tuttaan koko säilytysohjelma, kun tajusin, et sen hyöty on nolla ja vaivaa joutuu näkeen. Eilen laitoin eroilmoituksen ja eiköhän se sinne uponnut. Vastausta en saanut siihen eroamiseen, ainoostaan siltä nikkoselta kiitos IB-positiivisuudesta. :smt003
kaakatin

Niin ei kai siitä nyt niin kauheesti ole itse tarkoitus hyötyä, vaan suomalaisen kanakannan :smt017
Mutta joo, voisivat vähän paremmin infota.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Emmää vaan oo munia punninnu, oonkohan muistanu keskipainoa ilmottaakaan. Eikä oo kyselty. Aattelin että tärkeämpää on kanakannan puhtaana säilyttäminen kun planketin joka kohdan täyttely.
lautapihti
silkki

MTT halusi vaan tietää keillä positiivisiä ja keillä negatiivisiä testituloksia että olisivat saaneet kokonaiskuvan mahdollisista kantojen uhanalaisiksi joutumisista siinä tilanteessa jos olisi pitänyt alkaa saneeraamaan kanaloita,olisivat ehkä sitten käyttäny uhanalaisuutta joidenki kantojen kohdalla "taisteluvälineenä" että viranomaiset olisivat osannu ottaa uhanalaisuuden huomioon suunnitellessaan saneeraustoimenpiteitä.Nythän tilanne muuttui kun IB olikin levinny jo niin laajalle että sitä ei alettukaa (onneksi) yrittämään saneerata pois,Tää oli kuitenki niin nopea käänne ettei mtt luullakseni keriinny alkua pidemmälle ib.tilanne kartoitukses kun eviran ihmiset päätti että ja paskat,olkoon ib suomessa :smt003 .Tällä hetkellähän maatiaiskanakantoja ei uhkaa mikää,mutta säilyttäjiä silti tarvitaan luullakseni,mun ymmärtääkseni ei oo mitään IB + tai IB- maatiaisia,on vain maatiaiskanoja eri kantoina,säilytysohjelmassa tai ei :smt041 :smt041
Mulla eroaikomusten syynä oli aivan muut syyt kun säilyttäjänä olon vaikeus tai työläys,yhtään munaa en oo punninnu,munintamäärät oon vain arvioinu,tärkeintähän on niinku mummeli sanoi kanojen säilytys ja rotupuhtaana pitäminen,voihan maatiaisia säilyttää vaikka ei virallinen säilyttäjä oliskaa,pääasiahan on ettei kantoja sekoitettaisi ja kannat säilyis jälkipolville. :-"
Vastaa Viestiin