Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisteröidä
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö
Kai sitä tarttis, mutta en näe tarpeelliseks rekisteröityä, ellei oo pakko. Oon huono soittamaan vieraille(varsinkin jos ovat aiemmin vaan lyönee luuria korvaan kuullessaan etten oo eduskunnasta tai evirasta).
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Koska tästä rekisteröitymisasiasta on laki ja asetus, niin eihän tämä perustu vapaaehtoisuuteen.
Minä kävin maanantaina viemässä omat lomakkeeni. Virkailija kertoi juuri lukeneensa Eviralta heille tulleen tiedotteen eli olettaa voisi saman tiedon olevan kaikissa maataloustoimistoissa. Eri asia on sitten se, että keretäänkö siellä miten hyvin perehtyä kaikkiin uusiin asioihin, kun niitä kuulema tulee koko ajan ja paljon.
Lisäksi virkailija kertoi, että näitä rekisteröitymisiä pystyy syöttämään heidän järjestelmäänsä vasta huhtikuun mentyä. Eli saattaa niiden tunnusten tulo kestää jonkin aikaa…
(Tunnuksilla tarkoitan
-pitopaikkatunnuksia niiden kohdalla, joilla niitä ei vielä ennestään ole
-ja niitä tuottajatunnuksia, joilla merkitään kuluttajille markkinoitavia kananmunia tai siitosmunia)
Minä kävin maanantaina viemässä omat lomakkeeni. Virkailija kertoi juuri lukeneensa Eviralta heille tulleen tiedotteen eli olettaa voisi saman tiedon olevan kaikissa maataloustoimistoissa. Eri asia on sitten se, että keretäänkö siellä miten hyvin perehtyä kaikkiin uusiin asioihin, kun niitä kuulema tulee koko ajan ja paljon.
Lisäksi virkailija kertoi, että näitä rekisteröitymisiä pystyy syöttämään heidän järjestelmäänsä vasta huhtikuun mentyä. Eli saattaa niiden tunnusten tulo kestää jonkin aikaa…
(Tunnuksilla tarkoitan
-pitopaikkatunnuksia niiden kohdalla, joilla niitä ei vielä ennestään ole
-ja niitä tuottajatunnuksia, joilla merkitään kuluttajille markkinoitavia kananmunia tai siitosmunia)
Onko sun kuttus rekisterissä? Mikä se pakko sitten olis että saa rekisteröitymään? Sakko? Mä en ymmärrä tällaista vastahakoisuutta koska tosta nyt ei ole vaivaa nimeksikäänvardenji kirjoitti:Kai sitä tarttis, mutta en näe tarpeelliseks rekisteröityä, ellei oo pakko

Juu, eihän tää mitään vapaaehtoista oikeesti oo. Mut hauskaa kyllä sinänsä, että Eviran tiedotus ei tavoita edes lakia valvovia ja toimeenpanevia viranomaisia, saati harrastajia, muuten kuin lehtiuutisten ja puskaradion kautta.
Kutut on rekisterissä koska en saa kesäks paremmille laitumille ilman. Kanojen kohtaalla kaipailisin vielä asiasta tietoo, mitä haittaa tai hyötyä mun on kolmee sekarotusta ja yhtä rotukanaa rekisteröidä? Jos säilyttäjäksi mielin alhoja hankkiessa, niin sitten luulisi enemmän hyötyä, mutta noiden neljän kanan kohtaalla koen koko homman jollakin tapaa turhauttavaks.
Höh. Meillä taasen rekisteröinnistä vastuussa oleva henkilö ei osannut vastata mun kysymykseen, että jos toissijainen pitopaikka (eli kesämökkimme) on toisen kunnan alueella niin pitääkö mun lähettää lomake myös sinne. Arveli, että ei tartte ellei niin sitten määrätä. Tosin pyysi käymään paikalla jotta tätä voisi pähkäillä.. 

Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mä jo täytin lippuset... Puuttuu vaan enää se tilatunnus.. Kun muistais mihin sen lapun laitoin..
Nooh. Kirjanpidosta se sit löytyy jos ei muualta
Vähän kyllä mietin muutamaan kohtaan, että mitä tähän nyt oikeesti pitäis laittaa..

Nooh. Kirjanpidosta se sit löytyy jos ei muualta

Vähän kyllä mietin muutamaan kohtaan, että mitä tähän nyt oikeesti pitäis laittaa..

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Sillä ei ole merkitystä, että montako lintua omistaa, koska yhdenkin linnun pitäjän on rekisteröidyttävä.vardenji kirjoitti:Kanojen kohtaalla kaipailisin vielä asiasta tietoo, mitä haittaa tai hyötyä mun on kolmee sekarotusta ja yhtä rotukanaa rekisteröidä? Jos säilyttäjäksi mielin alhoja hankkiessa, niin sitten luulisi enemmän hyötyä, mutta noiden neljän kanan kohtaalla koen koko homman jollakin tapaa turhauttavaks.
Silläkään ei ole merkitystä, että onko kyseessä sekarotuiset kanat vaiko rotukanat.
Ja "aivan yksi hailee" ovat myöskin ne omistajan kokemiset ja tuntemukset.
Tämä on ihan aikuisten oikeasti lakiin ja asetukseen perustuva rekisteröinti. En ymmärrä, että miksi niiden, jotka ovat jo rekisteröityneet tai aikovat rekisteröityä huhtikuun loppuun mennessä, tarvitsisi tämän kummemmin perustella kantaansa kenellekään, koska he ovat tehneet/tekemässä sen mitä laki velvoittaa.
Yksi hyvä perustelu rekisteröinnille on linnuille vaaralliset taudit. Toinen hyvä perustelu on linnuille ja ihmisille vaaralliset taudit.
Ne, ketkä muistavat tai ovat itse kokoneet lähiaikojen newcastle- ja salmonellasoporat, tietävät mistä pahimmillaan voi olla kysymys...
Tällä rekisteröinnillä koetetaan mm. saada estetyksi tautien leviämiäminen.
jos kyse on pelkistä lomakkeiden saatavuudesta, niin voin mäkin ylimääräiset tulostaa ja lähettää vardenjille. Tosin vast sit, ku pääsen täältä pois ja ostamaan uuden värikasetin.
Ps. Miksköhän niit lomakkeita ei saa pdf:nä? Mä en yleensä avaa mitään wöördi-dokkaria netistä.
Ps. Miksköhän niit lomakkeita ei saa pdf:nä? Mä en yleensä avaa mitään wöördi-dokkaria netistä.
oli niin pitkä viestiketju etten jaksanut lukea.eli riittääkö kun täytän rekisteröityminen eläintenpitäjäksi ja rekisteröinti-siipikarjan pitopaikat lomakkeet? muutako ei tarvitse`??
Mun mielestä tää koko homma on kanssa aivan hanurista.
Voisko joku joka viitsii selvittää, mitä rangaistuksia tämän lain ja asetuksen rikkominen aiheuttaa. Jos kerta se on säädetty, yleensä säädetään myös rangaistus rikkomisesta. Ihan vaan vastapainoksi tälle PAKKO rekisteröitymiselle haluisin tietää. On siellä laissa ja asetuksessa paljon muutakin p****aa ja niitä tulee JOKAISELLA rikottua vasten tahtoaankin.
Ja kyllä, omani olen rekisteröinyt että siitä ei tarvitse eräiden alkaa v****illa. Kyllä se, noudattaako lakia vai ei on jokaisen ihmisen iki-oma asia, ja lain noudattamisen vahtiminen kuuluu poliisille ja eläinlääkintä ja -valvontaviranomaisille. Vaikeaa noiden lappujen täyttäminen ei todella ole, varsinkaan, kun oman kunnan maatalousviranomainen ei osaa antaa ohjeita. Täyttäkää siis, pääsette helpommalla, jos ette, älkää huutako sitä koko maailmalle. (ainakaan täällä)
Voisko joku joka viitsii selvittää, mitä rangaistuksia tämän lain ja asetuksen rikkominen aiheuttaa. Jos kerta se on säädetty, yleensä säädetään myös rangaistus rikkomisesta. Ihan vaan vastapainoksi tälle PAKKO rekisteröitymiselle haluisin tietää. On siellä laissa ja asetuksessa paljon muutakin p****aa ja niitä tulee JOKAISELLA rikottua vasten tahtoaankin.
Ja kyllä, omani olen rekisteröinyt että siitä ei tarvitse eräiden alkaa v****illa. Kyllä se, noudattaako lakia vai ei on jokaisen ihmisen iki-oma asia, ja lain noudattamisen vahtiminen kuuluu poliisille ja eläinlääkintä ja -valvontaviranomaisille. Vaikeaa noiden lappujen täyttäminen ei todella ole, varsinkaan, kun oman kunnan maatalousviranomainen ei osaa antaa ohjeita. Täyttäkää siis, pääsette helpommalla, jos ette, älkää huutako sitä koko maailmalle. (ainakaan täällä)
Eikös se ole niin, että siipikarjaa ja munia saisi myydä vain henkilöille ja paikkaan mitkä ovat rekisteröityneet?
Eli aika paljon käytännön haittaa saattaa tulla rekisteröitymättömälle jos kukaan ei enää suostu tekemään kauppaa.

Eli aika paljon käytännön haittaa saattaa tulla rekisteröitymättömälle jos kukaan ei enää suostu tekemään kauppaa.
En mä oo ku laittanut itelle kirjanpitoon, et minkä nimiselle henkilölle, mikä on paikkakunta ja sit yhteystiedot. Saa kyl riittää, ei mun mielestä voi olla sellasta, et ei saa myydä. Millä mä esim sen tarkastan? En usko et tollasta voidaan sälyttää tavan siipikarjan omistajan harteille.
onko tuo vain ilmoitus vai pitääkö se oottaa joku lupakin??
perk jos joudun viel oottaan