Seran konehaudonnan kokeilu

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
sera1

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Päivän mittaan oli loputkin 2 tipua kuoriutunut. Nyt on hautomakone tyhjä.
Viisi sieltä kuoriutui, kuten pitikin.
Näillä piti kuoriutumisen olla tiistaina iltasella, hätäisimmät kuoriutuivat maanantaina ja nyt viimeiset.
Hautomakoneen alhainen lämpö ainakin voi viivästyttää kuoriutumista, mutta en olisi vielä pätkääkään huolissani, jos 21. päivä ei vielä säröjä näy.
Kurkkaa vaikka läpivalaisulampulla näkyykö ilmatilassa nokkaa/liikettä.
Kyl ne sieltä kuoriutuvat, kunhan ovat valmiita.
1313

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja 1313 »

No nyt on jo toinen tipu. Ehä niitä sieltä tulee vieläkin............... :smt021
sera1

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Tulee tulee.
Ei ne tiput kellontarkkoja ole kuoriutumisistaan :smt045
ninanni

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja ninanni »

no saman minäkin todistin että ei ne tiput kellon ajasta tarkkoja kylläkään ole! Ensimmäinen ja toinen kuoriutui päivää aiemmin ja viimeinen päivän myöhemmin:) ja kaikki voivat yhtä hyvin vaikka eri aikaan sieltä kuorestaan tulivatkin vaikkakin koneeseen samaan aikaan samana päivänä munat laitoin :) eli siis tulevat kun ovat valmiita:)
sera1

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Nyt on tipuset heivattu kanalaan.
Ei ton ikäisiä enään pirukaan elätä sisätiloissa :oops:
Paska haisee ja mekkala on melkoinen. Koko kämppä haisee kanalalle vaikka kuin häkkiä kuuraisi :smt003
Tästä sakista taitaa olla yksi varma kukko, toinen melko vissi kukko ja kaksi kanaa.
Tipujahan oli viisi, mutta yksi niistä löytyi heti kuvien ottamisen jälkeisenä päivänä kuolleena.
Mitään oireita sillä ei ollut, söi ja kuoputteli kuten muutkin. Siinä vaan oli jotain vialla.
ninanni

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja ninanni »

voih. Täällä on kanssa pitänyt kuulumisia kovasti paljon aina kirjoitella mut ei vaan ole taas saanut aikaiseksi:( mutta niin meillä 7n viikkoiset kans kanalassa ja nyt 3vkoset on kans siellä vähän vanhempien tipujen kanssa :) eli kaikki 12samassa isossa kanalaan rakennetussa tipulassa:) tuntuu ettei vanhemmat tiput tule kahden vanhan kanan ja kukon kanssa toimeen. Mitä tehdä? On niin agressiivista ja päälle käytää toimintaa :( on todella totutettu ja pidetty välillä silmällä tietenkin vapaana ollessa ja ja ja ja ja ja niin. Myös pelkkiä turvapaikkoja tipuille on minne ei kanat pääse. Silti on ollut nokittu kahta niskasta ja verta tullut! Nyt siis ovat pienempien tipujen kanssa ja toimeen tulevat! Ja siis olenkin kaavaillut niille jo oman tilan ja vanhat kanat ja kukko saavat muuttaa vähän pienempään loossiin. Mut mitä kaikkea mun pitäis pystyä periaattees läpi sormien katsomaan tuossa totuttamisessa? Vähän verta? Eikä. Ei musta taida olla tuohon. Ehkä nyt vaan se toinen tila niille:)

Nyt oon siis tullut tulokseen että 7n viikkoisista on 4kukkoa ja 3kanaa ja toisesta 3kanaa ja kaksi kukkoa:) vaikuttaa ihan kivalta siis :) kun muutamalle kukolle jo paikkakin :) mä muuten heivasin navettaan lamppuineen päivineen 3n viikon ikäisenä kaikki tiput kun niin tuoksuivat totta tosiaan :( mut hyvin pärjäs kun vaikka välillä vähän viileämpiä öitä niin kanalan puolella ei mennyt alle +7n asteen alle yöllä:) ja siis tietenkin lämpölampun alla huomattavasti super paljon enemmän:)

niin ja muoks. Siksi ei aikaa ole pahemmin ollut kirjoitteluun tänne kun koiratarhaus on vienyt kaiken ajan. Tai ainakin siltä tuntuu :smt021
sera1

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Epäonni vaan jatkuu.
Lauantaina olin täyttelemässä kanalan uutta hienoa vesiautomaattia.
Yhtäkkiä ilman mitään varoitusta, selkä nitkahti ja kuului mojova rusahdus jostain ristiselästä.
Siinä sitten ihmettelin kanalan lattialla polvillaan, että miten pääsen kanalasta pois?
Jalat vaan katosivat alta ja mustaa näkyi silmissä.
(Tässävaiheessa tuli mieleeni, että miksei voi ottaa kanalaan kännykkää mukaan ja kauanko menisi, ennenkuin kukaan osaisi katoamistani ihmetellä, saati kanalasta minua etsiä?)

Voimasanojen saattelemana konttailin pitkin kanalan lattiaa polvet kanansonnassa.
Täytin vesiautomaatin (onnistuu se ilman jalkojakin jotenkuten, mutta isoin osa vedestä kyllä meni ohi automaatista ja lattioille)
Konttailin kanalan ovelle, vipusin itseni oven lukolle selkä seinää pitkin hiissaten.
Kanalan ovessa on sellainen kätevä lukko, sen saa auki ruuvimeisselillä, isolla rautanaulalla tms. Sellainen on jemmassa kanalan sisäpuolella ja sellainen oli myös taskussa.
Pääsin jopa takaisin taloon pitkällisen ja hartaan hiiviskelyn jälkeen.

Selkä on edelleen ihan rieska. Elämme keskiviikkoa.
Aamulla kävin viemässä kanalaan lisää rehua automaattiin taas. Senverran jo kykenen olemaan toiminnassa, vaikka vaikeaa on ja kipeää tekee.

Yksi kukkotipu oli kuollut.
Osuin vissiin ämpärillä tai ite rojahdin sen päälle viikonloppuna.
Sen huomasin tapahtumahetkellä, että mustalla kanatipulla jäi varpaat ämpärin alle, mutta se sai koipensa ite vapaaksi ja näytti vipeltävän tavalliseen tapaansa.
Silmissä vaan pimeni kivun takia, niin en huomannut osuneeni kukkoonkin :smt009
Lisäksi mustalla kanatipulla mun mielestä roikkuu toinen siipi jotenkin oudosti.
Etten vaan sitäkin rikkonut :smt010

Olen kyllä kevyt tapaus, mutta nämä nuorikot ovat vielä hentoisempia.
Pelkkä vesiämpärin paino riittää rikkomaan. Saati jos olen itse rojahtanut niiden niskaan.
Suurella todennäköisyydellä osumia on tullut :smt009
Nuorikot ovat juuri sitä syliin tunkevaa sorttia, joita saa muutenkin kengällä tuuppia kauemmas, etteivät alle jää.
sera1

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Hautomakone on taas käynnistetty.
Tälläkertaa tipuset eivät jää minulle vaan haudon tipuja tuttavalle.
Tuttava on myös luvannut hoitaa kuoriutuneet, minä vain lainaan häkkiä ja lämpölamppua.
Hyvä juttu, en nimittäin millään jaksaisikaan hoitaa rääkyviä tipuja nyt :smt003
Tälle samalle tuttavalle muutti täältä aiemmin kaksi kanaa.

Tuohon aiempaan tarinaan, kun selkä nitkahti, siihen ei tullut lisää uhreja.
Kanatipusen siipi parani, eli uhreiksi jäi vain se kukkotipu.
ninanni

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja ninanni »

voi kauhistus sentään! Pitkästä aikaa tänne tulin lueskelemaan ja kyllä oikein pahaa tekee puolestasi, kun selkä kumminkin on ihmiselle tärkeä ja harmillisinta on kun kun jalat menee yht äkkiä ja selittämättömästi alta. Ja vielä kanalassa! Ethän sinä silti sille mitään voinut että yksi uhri sattui jäämään alle. Miten selkä nyt voi? Onko kipu hellittänyt?
Meillä ei nyt sen kummemmin mitään huonojen sattumien summaa ole ollut mutta silti kyllä vähän siltä tuntui tuossa 3viikkoa sitten. Ensinnäkin huomasin "liian" myöhään töistä tullessani että toisella kanilla ei nyt kaikki ole todellakaan hyvin. Nappasin sen kainaloon ja äkkiä sisälle (kauppakassit tietysti jäi lämpöiseen autoon) ja totesin että joku on pistänyt Kania. Soitin heti eläinlääkärille ja kerroin että kieli on turvonnut kaksinkertaiseksi eikä kani saa suuta edes kiinni. Ja hengittää hädintuskin. Neuvoi antamaan puolillaan kyytabletin veteen liotettuna. Itse olen silti kovin epäilevä antamaan kyytablettia kun kuuleman mukaan on tutkitut että turhaa ei todellakaan saa antaa. Ja enhän minä voi olla täysin varma mitä on tapahtunut kun en ole ollut näkemässä. No kuitenkin sain nesteen ruiskuun ja otin kanin syliin jolloin tuli viimeiset potkut syliini ja se oli siinä. Kyllä pahaa teki kun pyrin kuitenkin nopeasti toimimaan. Ja alle vartti meni siitä kun kanin syliin otin ja sisälle toin. No nyt hänellä on rauha!
Päivää aiemmin ennen kanin pois menoa meille tuli kissanpentu neiti joka on sisällä pistänyt hyrskyn myrskyn!
Vajaat kolmisen viikkoa sitten totesin myös että jep meillä haudotaan perässä! Jee! Sitä ilon määrää. Katsoin munat ja merkitsin jos toinen sattuu munimaan samaan pesään vaikka vaihtoehtojakin olisi. No samalla toisella kanalla alkoi sulkasato ja oletin että ei muni hetkeen aikaan joten kun hautovan kananmunat olivat melkein kuoriutumaisillaan eli viime viikon torstaina niin koin melko yllätyksen! 25munaa perässä! Kaksinkerroin kanan alla! Toinen kana tosiaan hautoo ja toinen on ihan Kynityn näköinen. No poistin suurimman osan ja kerroin paremmalle puoliskolle asiasta. Mies meinas saada sydänkohtauksen (yrittää mukamas pitää mun kanatouhua järjissä) kun kysyi että monta jätin pesään. Sanoin että 8. No illalla mentiin sit uudelleen yhdes kanalaan ja 3 munaa jätettiin. Nyt 3n päivän ikäinen yksi tumma suloinen tipu on emon kanssa jo melkein koko ajan jalkeilla. Ja minä kun luulin et se pieni olis koko ajan vain emon helmois. Ja voi vietävä että nyt ottaa päähän kun kummitädin työkaveri soitteli että tahtoo kanoja! Eikä mitään pientä laumaa vaan vähän enemmän ja mulla ei ole nyt kun 3ylimääräistä tarjota. Nekin vielä nuorikkoja kevääl syntyneitä. Ja haluaa että haudon hänelle lisää tipuja! Voiko huonompaa tuuria olla! Just edellisenä iltana hedelmöittyneet munat heitettii menee ja seuraavana soitetaan että haluan ottaa sulta kanoja ja jos voit lisää hautoa. No siis mähän olen ihan super iloinen siitä että tykkään hautoa ja seurata niiden kasvua mut nyt olis ollut emo ja kaikki. Ehkä ensikerralla lykästäis aiemmin sit:) ja katsotaan jos toinen viel hautoo sulkasadon jälkeen kun ei ne taida sulkasadon aikaan hautoa?
Ja sori pitkä ja melko sekava tekstini. Töistä juuri tulin ja silmät solmussa. Pitäis varmasti nukkua vähän enemmän ensi yönä:)
sera1

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja sera1 »

No jopas on sinullakin sattunut ja tapahtunut.

Täällä on taas tapahtumia, hautomakoneesta olin kuulevinani piipitystä jo nyt :shock:
Ihan liian aikaisin kun 3 päivää vielä pitäisi mennä. Toivoakseni kuulin väärin.
Tosin ei ihme, kun ilmankosteus on pysytellyt jatkuvasti 60-75% paikkeilla säästä johtuen.
Koneeseen en ole koko haudonnan aikana laittanut tippaakaan vettä.
Pitänee kohtapuoleen mennä läpivalaisemaan ja poistamaan tyhjät munat koneesta. 4 tipua siellä pitäisi olla tulossa, kolme munaa oli tyhjiä.
Samallahan siinä selviää läpivalaisussa, että mitä munien sisällä onkaan meneillään.
ninanni

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja ninanni »

apua! Toivottavasti ei nyt ihan heti kuoriudu! Miten ne nyt jo ehkä piippaa!? Jännittävää :( hetken vielä malttaisivat olla munissaan! Ilmoittele läpivalaisun tulosta kun saat selville?
sera1

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Kone lopetti jo kääntelyn ja kuoret ovat ehjiä. Nokkiakaan ei ainakaan illalla näkynyt ilmatilassa.
Yksi tipu läpivalaisun mukaan ei näytä oikealta. Siinä on jotain vikaa.
Muut kyllä heiluvat kovin ja vaikuttavat eläväisiltä.
sera1

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Nyt on jo ensimmäisessä munassa särö, piippausta kuuluu ja toisenkin munan ilmatilassa heiluu nokka.
ninanni

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja ninanni »

jee! Sinne ilmaantuu pian tipuja! Tai taitaa olla jo tullut? :) onnea onnea:) itse vasta odottelen että pääsen uudet luomu munat valaisemaan :)
sera1

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Kahdessa munassa särö ja kaikki munat heiluvat ja mekkaloivat.
Nyt pitävät huilitaukoa, mutta eiköhän sieltä piakkoin ala sakki kuoriutumaan.
Vastaa Viestiin