Mitäs sapuskaa tipi saa? Jos et käytä kaupallisia rehuja, niin kannattaa muistaa kalkki eli jauhaa vaikka munankuorta ruokaan. Kalkista kun tulee ekana puutos kotiruokinnalla. Moni suosii alkuruokintana keitetyn keltuaisen ja kaurahiutaleiden sekoitusta. Keltuaista ei jostain syystä vaan saanut antaa kovin pitkään... Niin ja muista hiekka, ilman sitä tipin ruuansulatus ei toimi kunnolla. Ehkä joku kanojen omistaja voisi antaa pienen pussin tipunrehuakin isommasta säkistä.
Tuossa on murskattua kananmunaa, kaurahiutaletta ja raejuustoa. Täytyypä jauhaa munankuoria, niitä on kanoille varattuna iso läjä.
Käykö noin pikkutipille hiekkapuhallushiekka hiekaksi? Semmosta Bilteman hiekkaa jota käytän kilpikonnien terrassa. , vai pitääkö olla karkeampaa?
Saa olla hieman karheampaa hiekkaa. Mulla nimittäin oli bilteman hienoa hiekkaa viirutipuilla ja se oli niillekin liian hienoa (ja kanantiputhan on huomattavasti suurempia). Nyppivät mielummin sitten isompia hiekanmuruja mitä siihen pinnalle heittelin. Laittaa eri kokojakaumaa niin on mistä valita.
Muuten, kun jemmaa munankuoria, niitä ei kuulemma saisi antaa käsittelemättömänä omille kanoilleen, sillä mukana saattaa tulla tuotantokanaloiden sairauksia. Eli kuumennus tai kiehautus ennen sitä.
Kävin navetalla tonkimassa ja löysin oikeaa hiekkaa. Pastasiivilällä seuloin suuremmat murut pois.
Riittääkö kuumennus johonkin 100-120 asteeseen munankuorille? Korkeammassa lämmössä ne taitaa ruskistua?
Wiola kirjoitti:
Riittääkö kuumennus johonkin 100-120 asteeseen munankuorille? Korkeammassa lämmössä ne taitaa ruskistua?
En osaa sanoa mikä lämpö pitäisi olla ja kuinka pitkään. Mulla ne kuoret suurinpiirtein paloi, kun ekan kerran tökkäsin uuniin Sen jälkeen siirryin keittämiseen ja nykyisin viirut onkin syöneet lähinnä omien muniensa kuoria (+ toki kalkkia), niin ei ole tarvinnut kuumennella.
Riippuu kai hiekasta, mulla on 0,5-1,2mm hiekkapuhallushiekkaa ja sitä oon antanut tipujen "ensihiekaksi" ja kyllä ne ainakin sitä miellään nokkivat (kun muutakaan hiekkaa ei ole tarjolla ). Sit muutaman päivän ikäisille oon antanut jo karkeampaa.
Mulla on nyt sekä hiekkapuhallushiekkaa että vähän karkeampaa.
Avasin sen toisen munan ja oli siellä untuvapäällinen tipi joka oli sitten kuollut..syystä tai toisesta...
On se vaan nii..n hienoa kun ei ole ketään katsomassa kun meikä konttaa lattialla ja ihmettelee kun pikkutirppa osaa JUODA ja SYÖDÄ....
Tässä ollut taasen luontodokkaria omassa työhuoneessa...ja hitsi miten nopeasti nuo kasvaa..kuoriutui 3.3. ja nytten on jo selkeästi ruvennut siipisulat kasvamaan... Välillä pikkanen pyllähtää persuuksilleen juomakuppiin kun ei vielä kaikkea vaikeaa hahmota.... kakadut olleet pikkasen hermostuksissaan..luulevat saaneensa poikasen? Kauhea sipitys ja tirputus kokoajan käynnissä...
Pikkanen Tipitirppa nukkui tänään ikiuneen.... ei kait noita luomumunia ole tarkoitettu haudottavaksi tipuiksi, vaan syötäviksi hybridimunina...?
Surettaa...se vaan nuupahti ja lopetti elämän...
Tuolla on nyt 10 Alhonmunaa joissa 8:ssa kasvaa elämä..aineskin, 2 ruskeaa on vaikeasti havainnoitavia....
Jospa noista saisin tirpat haudottua...ja eläväisiä tipusia... Kaikki kamppeet, hiekat, kivi ja muut terran sisällys on desinfioitu ja kuumennettu, mikäli uusia tipusia kuoriutuu...
Viimeksi muokannut Wiola, 12 Maalis 2009, 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lämpölamppu oli ja yöllä lämpömatto, kokoajan se piipitti lähes hysteerisesti...ei kait ne sillein piipitä? Osasi syödä ja juoda ja juosta käden perässä. Tänä aamuna ei reagoinut..nuupotti vaan...
Aamulla vaan nuupahti ja pisti silmät kiinni ja rupesi nuokkumaan..sitten 2:n tunnin sisällä kupsahti pois..koetin hieroa ja elvyttää ja vaikka mitä...
Oletan kanssa että ollut yksinäinen ja siksi piipittänyt. Piti iltaisin ottaa huostaan ja rauhoittaa yöksi nukkumaan...no eihän noita hybridimunia ole tarkoitettu tipuiksi haudottaviksi vaan syötäviksi muniksi...huoh:(