Kananmunateollisuus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Niin kyllähän ulkomailla niitä ihmismuniakin myydään.. Joten teollisuus kuin teollisuus ;)
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kyllä niitä Suomessakin voi ostaa. Onneksi.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Hiusten halkomista jälleen: ei voi ostaa, vaan voi luovuttaa ja ottaa vastaan.
Suvianne

Niin minäkin muistelin kun kohtuvuokrauskin on laitonta. Minusta tulisi hyvä kohtuvuokraaja kun raskaudet on niin helppoja, mutta olispa outoa ajatella, että tämä onkin annettava pois, kun se on ensin potkinut ja naurattanut ja kiusannut monta kuukautta...
monnilainen

Kun otat vastaan luovutetun munasolun, maksat myös kuluja sen säilytyksestä ja "jatkokäsittelystä". Se ei tosiaankaan ole ilmaista. Nimittää sitä sitten ostamiseksi tai erilaisiksi laboratoriomaksuiksi.
Suvianne

Niin mutta ei kait se luovuttaja mitään saa. jenkeissähän maksavat tuhansia dollareita luovuttajalle. Ja sitten vielä sairaalalle erikseen toimenpiteistä.
monnilainen

Kyllä siitä maksetaan korvaus.
Ilona

Palataksemme pienkanalan munien kauppaan: mä aloin miettiä tota myyntiin tarjoamista.

Siihen kai tarvitaan ainakin

- Rekisteröityminen
- Pakkaamotunnus
- Salmonellavalvontaan osallistuminen

Mitä muuta tarvitaan? Miten verottaja suhtautuu? Mitä nämä em. ruljanssit maksavat vuodessa?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ilonalle:
Ihan ensimmäiseksi kannattaa olla yhteydessä sun oman alueen terveystarkastajaan.
Ja kerrot sille et oot aikeissa munia myydä.
Sitten siitä kautta saat sen kanalatunnuksen, ja kanalarekisteri numeron. Pakkaamotunnusta et saa ennenkun sulla on oma munanpakkaamo, tai ne sun munat menee jonkun pakkaamon kautta myyntiin.
Kanamuna pitää läpivalaista, luokitella ja leimata.
Ja jos sen kaiken joudut tekemään omassa munanpakkaamossas, niin ensin on oltava eviran hyväksymä elintarvikehuoneisto. Munien pakkaamista varten. Niin ja kaikki pelit ja vehkeet. Ja sitten sulla on oltava hyväksytty omavalvontasuunnitelma siihen munapakkaamoon. Voimassaoleva hygieniapassi, ja pakkaajalla salmonellatodistus myös.
muistaakseni se alkutarkastus oli noin 400€ ja sitten parikertaa vuoteen sellanen 200€ valvontatarkastus, ja sitten vielä ne salmonella tutkimukset. Muistinkohan kaikki?
Mutta ihan jos myyt kotoo, tai torilla, niin riittää että teet ilmoituksen sinne terveystarkastajalle, ja hoidat kaikki vaadittavat salmonella näytteet.
Elikkä se olis sellaista tilamyyntiä.
:smt005 Joo ja verottaja suhtautuu vallan riemuiten!
Liitännäiselinkeinona se vielä menee, mutta en tiedä sitten ihan yksinään kuinka on. Ainakin munien alv on sen 17% (korjatkaa jos oon väärässä, eikös se alennus tullut myöhemmin?)
Minä myyn tilalta munia, ja torilla (jos sattuu olemaan ja huvittaa) ja oon pitänyt kirjaa myydyistä, ihan sillä varalla, jos sitä kysytään!
Ihan suosittelen sitä myyntihommaa, jos yhtään tuntuu että jaksat pulaa paperisodan kanssa.
Voishan sen aloittaa vaikka tilamyyntinä. Ja vähän tutkailla markkinoita . Ja sitten myöhemmin laittaa vaikka ja mitä.
Mielestäni kotikanalan munilla ois nykyään markkinarakoa. Ja ei välttämättä tarvitse olla niin luomuakaan, kunhan nyt ei ihan oo teollista tuotantoa.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Oikee Soviet Finland tää on :smt013
Mitäs mätkyjä keltäkin viranomaaselta sitte saa jos kärähtää pimeiden munien myynnistä?
Ilona

Eieiei... :smt099 :smt089

Mä unohdan koko homman.

Hetken kuvittelin, että voisin viedä munia porilaiseen "ekohörhökauppaan" nimikkeellä maatiaismunat ja kirjottaa kivan mainoksen.

Eikö sitä leimaa sais tehdä kuulakynällä ja läpivalaisua taskulampulla? :smt005

Mikä ristus on, kun kaiken pitää olla näin uskomattoman vaikeeta.

Eläköön Soviet Absurdistan Orwellistan of Finland! :smt019
Suvianne

Lisätään tohon vielä Kafkastan :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 Eikun sinne "ekohörhökauppaan" myyt ne munat niin, että siellä kauppias ottaa tilauksen vastaan, kaikilta hörhöiltä, esim viikon aikana. Ja sitten sovitte että olet siellä "hörhölässä" Muninesi vaikka keskiviikkona kahdelta. Eli ostavat sinulta suoraan munat. Tässä tapauksessa vain on niin että sinä viet munat asiakkaalle.
Tilamyynnissä voi toimia noinkin päin.
Ja jos oot vaikka kaksi tuntia siellä paikalla niin ehtivät hakea kyllä munansa. Suunnitele vain hyvä mainos, ja kiva paketti, ja toimeksi!
Tällä sitä vaikutetaan kanojoen parempaan oloon.
Meidän hyvät ja hyvinhoidetut tiput tulee muidenkin tietoon. soita vain sinne terveystarkastajalle ja ilmoita että myyt kotoa munia. Täällä on ainakin ihan ok tyyppi.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Multa kysytaan joka paiva etta miksen myy meidan kanojen munia, kun niita niin paljon tulee. Olen aatellut etta en jaksa alkaa taistelemaan puhdistuksen ja pakkausten ja virastojen kanssa.
Mun mielesta Kyproksella ollaan aikas levaperasia monien saantojen ja lakien suhteen ja luulen ettei taalla ihan noin monimutkaista ja tarkastusviranomaistayteista toi homma ois, kuten Suomessa. Mutta ei mulla kuitenkaan oo tarpeeks hermoja lahtee selvittaa vieraassa maassa vieraalla kielella asiaa yhtaan pidemmalle.
Talla hetkella homma toimii niin etta jakelemme munia sukulaisille ja tuttaville, valilla pestyina, valilla pesemattomina. Lahetys meijan muovikulhossa, jonka saan takaisin leivalla, hedelmilla, makeisilla tms. taytettyna. Mutta aaattelin etta jos munien tuotanto jatkuu yhta hyvana kuin nyt, niin alan pyytamaan rahaa vastineeksi, ainakin vahan vieraammilta ihmisilta. Ihan pimeena. Niin naurettavan pienta bisnesta se tulee olemaan etten usko siita vaikeuksiin joutuvani. Enka usko kenenkaan mitaan viranomaisillekaan tiedottavan. Jos teilta loytyy paljon kananmunia niin myykaa tuttaville ja tuttavien tuttaville, ja sana levii pikkuhiljaa eteenpain. Ei tollasta tarkastushosellysta ja pykalaviidakkoa jaksa lapi kayda kovinkaan moni, ainakaan tallanen pienkanalan pyorittaja, jolla homma alkanu mielenkiinnosta ja ihan vaan harrastuksena (ja sitten mopo vahan lahtenyt kasista).
Ilona

Kiitos Mirri!! :smt007 :smt007

Mä en taaskaan tullut ajatelleeksi.
Vastaa Viestiin