Re: Meille kuoriutuu kanatipuja!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pirjo

Re: Meille kuoriutuu ankkoja...ja kanatipuja!

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Helena :smt006 kaikki kunnossa -laitan sulle maanantaina pakettia tulemaan.

Ritarin velipika on nyt sitten kuulemma saanut ihan omia ´luomuhaudottuja` tipujakin -viisi kappaletta, mutta meidän Hunaja se vaan ei ymmärrä alkaa hautomaan :smt010
-se vain paistattelee päivää ja norkoilee matoja.
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Pirjo kirjoitti:JAA NIIIN: kuinkas lähelle tollasen lämpölampun saa laittaa purua...siis sahanpurua? Ettei olisi palovaaraa...? -vai onko ollenkaan vaaraa?
Riippuu lampun tehosta, meillä yhdessä lampun ohjeessa sanotaan että pitää olla vähintään 60cm. lattiasta, ja on kyllä oikeasti kuuma, en laittaisi sitä kyllä yhtään lähemmäksi lattiaa, mielummin vähän ylemmäksikin, sitä käytän ankanpoikasilla, niillä kun täytyy ollakkin lamppu vähän korkeammalla (Roiskevaara), lamppu on muistaakseni 250W.
Toinen lamppu on 150W ja taitaa olla vain 20cm. lattiasta, tätä käytän kanatipuilla.

Onnea tipukatraasta.
Pirjo

Kiitos Tuulia; meilläkin tuo 150W polttimolla ja kanatipuille tuntui olevan sopiva silloin ihan pienenä kun oli tosi (n30cm ) korkeudella. Nyt on lamppu jo nostettu pupuhäkin ylä/ulkopuolelle, koska pikkuisetkin jo vähän pyrähtelevät ylemmäs isompien perässä.
....edelleen mietityttää ´se musta Piikkiöläinen` -tuntuisi ihan kanalta vaikka siitä jo tuolla toisessa topiikissa tehtiin jo kukkoa :smt017
Pirjo

Meijän viisviikkoset Piikkikset on kasvanut ihan hurjasti! ...ja ne on niiiiin kesyjä :smt055 TERVEISET SUWITSULLE :smt006
Isoin harmaa on ihan sata varmana kukko, mutta edelleen tuo musta minua epäilyttää, kun se on saman kokoinen kuin tuo ruskea selvä kana ja harja on vähän kookkaampi kuin sillä ruskealla...no sittenhän sen viimeistään näkee kun alkaa kiekumaan. Kuva on huono kun eivät millään pysy paikallaan. Joka tapauksessa se on ihanin :smt060 kiipeää mun kättä pitkin olkapäälle ja juttelee mulle!
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Pirjo

Viikon päästä kuoriutuu maailman viimeiset ´Kallen siittämät ankat`. Valitettavasti Kalle hävisi meiltä ja onneksi olin ehtinyt keräämään muutaman munan itselle ja laittanut ne koneeseen.

Olisi mukava kuulla uutisia/kuvia varsinkin niistä ´hopean` värisistä ankkatipuista, koska itse en ehtinyt sellaisia näkemään (ruotsalainen oli pitkään munalakossa).
Pirjo

Näihin höpinäihin jatkoa kuvagallerian puolella
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... &start=150
Pirjo

Meillä haudotaan LUOMUNA :smt041 -ensimmäiset kanan itsehautomat tiput ovat tulossa joulukuun toisella viikolla.
Sisarukset, tyrniksen ja ruotsin mustan risteytykset, lysähtivät samaan pesään marraskuun 15. pvä -laitoin munia kuusi alle: kaksi Hunajalta (puhdas tyrnis) ja neljä sisarusten munia (kukkoina meillä on tällä hetkellä pari Araucanaa, joten elän toivossa että tulevat ´kanat` munivat ´vihreitä` munia) :smt003
Läpivalaisin munat ja kaikki kuusi hedelmöittyneet. Sisarusten yhteishuoltajuudessa on se hyvä puoli, kun toinen lähtee jaloittelemaan niin toinen jää pesään munien päälle ja munat eivät ole koskaan ilman hautojaa pesässä...saa nähdä miten tämä yhteishaudonta onnistuu loppua kohden.

Kuva
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla hauto just se noiden sun sisarusten sisko. Ihan hyvin meni. Paitsi et loppusaldoksi kaikkien mokausten jälkeen jäi 1 tipu. On jo melko iso tyttö.

Äiti alkoi munia jo kun tipu oli 2 viikkonen. Mun kana on semmonen punaharjainen kun sinullakin tossa kuvassa. Ihan samanvärinen muutenkin. :smt038
Pirjo

Rilla; minkälaisia ´mokia` matkan varrella sattui? oletko kirjoitellut johonkin topiikkiin?
Hoitiko sinun kanasi tipunssa hyvin? ...jännittää aikalailla, kun ei yhtään tiedä noista kanoista millaisia äityleitä ne on!
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Pirjo; Emossa ei ollut vikaa. Mut alkoi salapesässä hautoo. Siis häkkien alla oli roskis laatikko, johon viskoin tyhjät leipäpussit yms.

Neiti löytyi sieltä 8 munan kanssa. Enkä tiennyt, että haän oli edes alkanut munia. Annoin pesän sit olla sellaisenaan. No, kai siellä emo oli munia järjetellyt, ja osa oli joutunu sinne muovien alle. Läpivalaisin munat. 6 oli lähteny kehittyyn, mut osa oli sit menny kesken.
Eli joutuneet sinne roskien alle. No 3 munaa oli ok. Niistä kolautin yhden rikki, kun parantelin sitä pesää ja laitoin munia takaisin. Poikasia tuli 2.

Kauniita, toinen maaoravakuvioinen ja sit semmonen sekävärinen. Molemmat ruskeasävyisia! (isästä ei tietoa).
Tää erikoisenvärinen sitten vaan hiipui pois. Oli sellainen hitaampi ja "itkuinen".

Tää maaoravatyttö, ilmeisesti tyttö, voi hyvin ja kasvaa ja on äidin silmäterä. Huolellisesti hän hautoi ja loppuun asti.

Toivon, et hautois vaik keväällä uudestaan, paremmalla onnella. :smt050
Vastaa Viestiin