Kävin messuilla Maaseudun Tulevaisuus -osastolla, kun olin usean päivän mittaan saanut sitten kuulla usealta eri taholta, että kanani ovat olleet julkaisussa. Kaksi vanhempaa miestä istui osastolla lukemassa lehteä ja tuumasivat: "kappas, siinä on ny perjantain Elma-tyttö..." Meikäläinen kääntyi katsomaan taakseen etsien silmillään jotain nuorta tyttöä, ennen kun hokasin, että papat ehkä tarkoittivatkin meikäläistä... On tuosta "tytöttelystä" jo tovi aikaa....
Jussilat aiheuttivat suurta hämmästystä mustalla värillään. Sain paljon kommentteja "onkos nää jotain uutta rotua, kun ovat noin mustia - ennen oli vaan valkosia kanoja...." "minkä värisiä munia noin mustista kanoista tulee - mustiako????" "Onko noi mustat kiukkusempia kanoja, kun normaalit valkoset???" "montako munaa kana munii päivässä - muniiko kerran tunnissa????"
Lisäksi tuli kommentteja "etkö yhtään ajattele eläinten hyvinvointia, kun tuot ne tänne kaiken kansan ihmeteltäväksi". Näitä arvostelijoita pyysin katsomaan Jussiloita uudelleen ja miettimään esim. häkkikanaloiden elämää.... meillä Jussilat kylpivät pehkussa, parhaimmillaan 4 kanaa oli samanaikaisesti mökissä munimassa, saivat kuopsutella ja etsiä jauhomatoja, nokkia kaalinkerää.... Arvostelijat poistuivat vähin äänin paikalta... :D
Tällälailla ne siellä riutuivat... Pahoittelen videon heikkoa laatua, kännykät eivät ole kaikista parhaimpia laitteita....
Osasto oli ihan riittävä meidän sakille, mukana oli 7 kanaa ja kukko, kotimieheksi jäi pikku-kukko ja kananen. Oli minulla myös viiriäisiä mukana ja ne olivat omassa häkissään kanojen joukossa. Osaston koko oli 6 m2. Tein Jussiloista pienen tietoiskun/esitteen, joita annoin halukkaille. Lisäksi pöydällä oli näytillä kananmunia, samanaikaisesti pyöri iPadissa kuvaesitys, missä oli Jussioiden kuvia. Kovasti siinä oli aina ihmisiä sitä kuvaesitystä katselemassa. Ja paljon kävi erilaisia "kana-ihmisiä" kertomassa omista kanoistaan, mummolan kanoista jne jne... mukava viikonloppu kaiken kaikkiaan!

Minulle jäi mielikuva, että ihmiset ovat tällä hetkellä erittäin kiinnostuneita omien kanojen, sekä "omien maukkaiden kananmunien" hankkimisesta. Uskon, että keväällä nousee monta pienkanalaa ja moni kaupunkilainen kuulee kukokn aamutervehdyksen ihan livenä! Oma pienkanala on nyt POP!