Kaupan luomumunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

3 vrk haudontaa takana ja muutamassa munassa jotain tummempaa alkanut keskelle kehittyä..tai sitten mulla on vilkas mielikuvitus. :smt005
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Jaa! Mulla on tuolla iso säkki vermikuliittia, mitä tilasin meidän rautakauppaan viime keväänä taimia varten. Enpä ole tullut ajatelleeksi, että sitä vois hyödyntää munien haudonnassa :smt003

Piti vielä kysymäni, että onko noissa lämpömatoissa termostaatti? Kuinka kuumiksi ne lämpenee? Tuo 37 astetta ainakin, ilmeisesti. Mulla oli kerran ajatuksena käyttää akvaarion lämmitintä, mutta eihän ne lämpene kuin jonnekin 30 asteeseen asti.
Wiola

Lämpömatoissa yleisesti ei ole termostaattia, semmosen voi laittaa kun ostaa Biltemasta himmentimen johdon päähän.
Matot lämpenee 35 - 45 välille mutta pitää jättää aina ilmatila maton ja lootan / hautomoboksin väliin ettei ylikuumene.

Mulla on väliä maton ja uunipellin välillä vajaa sentti.
Se rautakaupan vermikuliitti on just sitä oikeaa ainetta. Rautakaupasta saa edullisemmin kuin puutarhamyymälöistä.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Ja eläinkaupoissa se maksaa maltaita! Ostin joskus kun käärmeitä haudoin...
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Wiola kirjoitti:3 vrk haudontaa takana ja muutamassa munassa jotain tummempaa alkanut keskelle kehittyä..tai sitten mulla on vilkas mielikuvitus. :smt005
Näitkö verisuonia? Nekin näkyy jo tuossa kolmessa vrk:ssa sen "möykyn" lisäksi.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Älkää puhuko mitään noista 3vrk:n verisuonista.. Meil meinas tulla massive fight tänään Gizzmon kanssa aiheesta :smt005
Wiola

No en mitään verisuonia vielä nähnyt mutta parissa munassa on kehittynyt keskelle tummempi möllykkä. Osa munista on ihan yhtä läpikuultavia kuin ennemminkin.

Vaikea verrata mihinkään kun oon tiirannut vaan kilpikonnan- ja neitokakadun munia (joista ei tuu koskaan tipuja) :smt005 Mutta aineskin 2:ssa munassa on alkanut jotain muuttumaan... :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

jamppa kirjoitti:Älkää puhuko mitään noista 3vrk:n verisuonista.. Meil meinas tulla massive fight tänään Gizzmon kanssa aiheesta :smt005
Kerro toki! Mä oon sen puolella, joka näkee ne verisuonet :smt016
Wiola

Millasilla lampuilla noita munia tiiraatte? Mulla on semmonen iso ladattava patterilamppu ja nostan munan semmosen reikäpahvin päälle, sitten altapäin valoa. Lamppu tököttää lattialla pystyssä kun on niin suuri että hyvin pysyy.... ehee...

Kaksi munista vaikuttaa semmosilta kuin kilpparinmunatkin kun niissä rupeaa jotain kasvamaan. On tää halpaa hubaa...ihan kotikutoista jännitystä ja edullista. :smt020 4 euroa maksoi 10 munaa...eihän tällärahalla saa edes kunnon jänskäleffaa vuokrattua... :smt005
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Wiola, niin ja tämä jännäri on sentään jatkosarja, kestää monta päivää... :smt003
Wiola

Jösses sentään:)
Yhdessä munassa näkyy hentoja verisuonia, juuri siinä josta alunpitäen olin mieltä että siellä on joku sisällä. Haudontaa takana reilut 5 vrk... Ei ihan vielä näy hämähäkkikuviota mutta sinneppäin.
Pikkasen härnää nuo munien punaiset leimat mutta kyllä nuo häkkyrät on verisuonia: aika samanlaisia kuin kilppareidenkin munissa.

Muut tulevat hivenen jäljessä, ei vielä voi sanoa mitään. Meinasin jo rotille nuo keittää.
:smt005
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Skuukkeli kirjoitti:Wiola, niin ja tämä jännäri on sentään jatkosarja, kestää monta päivää... :smt003
Ja tapahtumatkin etenee nopeemmin kuin Kauniissa ja rohkeissa :smt005
Wiola

Itseasiassa tarkastelin uudelleen, niin kahdessa munassa näkyy ne häkkyrät. Kun munaa hitaasti pyörittää, niin liikkuvat mukana tai siis liikkuvat.
Muissakin munissa on kehittynyt möllyköitä mutta nämä 2 oli alusta saakka semmosentuntusia että vois jotain olla... :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

mä en ees yritä! :smt005
Wiola

Nyt näkyy noissa kahdessa munassa selkeä punainen "hämähäkki"... :smt003
Laitoin siis 12 munaa ja 2 lähtenyt kehittymään. Muut eivät ihmeemmin muutu. Nuo 2 ovat vielä saman munakotelon 2 ensimmäistä munaa tai siis vierekkäin olleet.
Vastaa Viestiin