Hellanlettas hautoo ja hautoo

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hellan lettas

Re: Hellanlettas hautoo,tivut kuoriutuneet,8+1 luomua ny kon

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Sitte vielä pitää kertoilla,kun tuolla fb:n puoella oli puhe siitä kokkidioosi tai kokkidoosi tms,,sairaudesta ,jonka voi kana saada kun se syö vesiastian vieressä olevaa mönjä pehkua,,kävin shoppaamassa kanoille nyt sellaisen 10l vesiautomaatin ,jonka löysin paikallisesta K-maatalouskaupasta ,kun ensin juoksin agriin,jossa EI OLLU MITÄÄN KANAIHMISILLE TARJOTA!,,(typeriä ovat),,ei vesiastioita eikä mitään muutakaan :smt019 Pakko rakentaa joku Ruokailutaso paljon lattiasta korkeammalle,jossa on myös vesi,ettei tuu mitää.Niitä jälkiasenteisia juoma nippoja tilaan sitte muöhemmin netin kautta,kun täällä niistä ei kukaa ollu kuullukkaa? :shock: Mulla on selvä visio ,minne ne laitan,mutta siitä sitte seuraavassa numerossa...
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

ensiksikin aloitan tästä että kyllä piltit ym saat syöttää. Kyllä ainakin meillä maistuu ;) ja niin sit banaani on muutenkin herkkua jotkut ei silti tykkää mut jotkut taas hulluna. Ja ensimmäisinä päivinä kannattaa liottaa tai siis turvottaa se rehu jos antaa. Nyt täälläki ekat tiput saa ekana sitä ennen en ole ostanut on menty koti ruualla tipu vaiheet :) toivottavasti siellä nyt paremmalla kuoriutumis onnella nuo kultamunat ettei putoa kyydistä niinkuin täällä :smt021 onko ruskeit vai valkoisia? :)

kyllä ja haimme tiput! I-H-A-N-I-A ! :smt049 tummia suurin osa. Tai yksi musta ja sit asteittain vaalenee osalla. Eli mustaa ja sit vaaleampaa mustaa :) oon niin tyytyväinen ettei tosikaan vaikka kaikki nuo olis kukkoja olen silti tyytyväinen. Saan mustaa ja erisukuista verta katraaseen! Tyrniksiä ovat! Jee! Nämä on kuoriutunut 2.8 eli 5päivää vanhempia kuin tuo yksi tirppa mut ei yhtään huomaa et olis eri ikäisiä. Ovat ihana VIISIKKO <3 ELI EI OSAA IHMINEN SANOA EI PIENILLE SULOISILLE (kahta lähdettiin hakemaan ) :smt040
Laara

Viesti Kirjoittaja Laara »

Hellan lettas...Ei ollut täälläkään pikku agrissa kanaihmisille mitään automaatteja tms kana tarpeita myydä!!! :smt013 Menin ja tilasin netistä..ja sen jälkeen oli facebookin munanetissä tieto et jyväskylässä ois agrissa automaatteja ja halvempiaki pian!!! :smt013 Prhana...No jos mä nyt noilla mitä tilasin selviän jonku aikaa..ja teen sit ostoskierroksen agriin. :smt023 Muut käy shoppailee kaikemaalima muotivaatteita....mut me kanalliset shoppaillaan kanoille muoti automaatteja ja kaikkee kivaa! :smt043 JA UUSIA KANOJA JA SIITOSMUNIA JA JA JA... :smt043
Myönnettäköön,kyl mä shoppailen niit vaatteitakin. :smt003 En ihan rentuissa kule ku kotona tääl korvessa.Missä vierat tietää jo sen että mä eikä isäntä eikä lapsetkaa ole niin...kun kaupungissa asuvat. :smt003 Luojan kiitos...voin olla kotona niin renttu ja äijä kun haluan. :smt003 Kylille lähtiessä...kyl sit naiseudun. :smt003

Ninnanni...kiva tietää et tipurehu kandee liottaa...mä heitin nimittäin kuivana rehua tänää murkattuna lusikalla tipuille..ja kyllä tuntu menevän...saman tein kaurahiutaleille.Muna mössö tekee parhaiten vielä kaupan,mut josko täs...huomenna liottas ja kokeilis maistuuko niin paremmin.
Montakohan päivää tuota kanamunasössöö kandee yleesä ottae syöttää?

Mutta jei!Mä sain tänää...18 viirunmunaa lisää ja 18 kahen erirodun kananmunia ja...ostin viel kaupasta luomuja 16 kpl. :smt040 Eli yhteesä tuo tekee...52 laskinkohan oikein!!Kone siis täyteen. :smt041 Toisen rodun munat ei oo nii varmoja...niist putoo varmast pois...osa...ja suurin osahan on kukkoja... :smt048 Niin ja kaupan luomut...tiiä sit. :smt002 Tulee mitä tulee.Mut on tää touhuaminen vaan nii mukavaa.
Kun saan uuen satsin koneeseen...alkaa taas ahkera kanalan naputtelu että saan sen 3vkon päähän valmiiks jotta saan tiput laskea uusiin hienoihin ite tekemiin tiloihin!!Voi sitä riemun päivää!!Huomenna siis kalan naputteluun jotta se päivä koittaa pian! :smt041
ninanni

hei se kaurahiutalekin "pitää" liottaa? Ei meillä ole kelvannu ilman turvotusta :( mut niin ja hienoa hellan lettas et sulla munat kehittyy ihan mahtia! ;) LISÄÄ TIPUJA :smt049
ninanni

siis nä olen liottanut siihen asti et saa kunnolla syötyä :) mut tapoja on monia. Ei yhtä oikeaa. En siis tarkoittanut mitenkään loukata. Vain niin että minä teen näin ja olen todennut toimivaksi:)
ninanni

täällä myös valaisun tuloksena kaikki 3hengissä vaikka kuoriutui tuo yksi ja kuivui muutaman tunnin koneessa. Ja kaikissa 6ssa lisäämässäni munassa näyttäis myös jo pienen pieni muutos olevan! Eli nyt toivotaan et loppu tulos kahdelle haudonnalle täällä tän syksyn tuloksena olis tuo yksi ja sit nuo koneessa olevat 8kpl. Plus tietysti nuo haetut tirpat :smt049
Laara

ninnanni...En ottanut mitenkää väärin vaan ihan neuvona. :smt001 Nyt liossa kaurahiutaleet ja tipurehu...jospa se maistus paremmin. :smt001

Kananmunissa ei viel uusia kuulumisia...eilen illalla ku kurkkasin muniin oli ilmatiloissa havaittavissa ihan reunoissa jtn tummaa...ei suoranasita nokkaa mutta jtn tummaa... :smt003 Je jee...saas nähä millo alkaa tapahtuu. :smt023
Hellan lettas

n!Hienoa Saisiytko mitenkää kuvia tivuista? :smt041 :smt041 Loppu hyvin kaikki hyvin! Mä laitan PIKA kauraryynit lautaselle ja vettä päälle,,ja mikroon,,puuro valmis 2 minuutissa,,kylmää vettä sekaan jos paksua niin jäähtyy ja nenän alle tarjolle,Tää onnistuu hyvin pika hiutaleista..ei niist' tavallisemmista. :smt023

Ja LAARA! aikamoisen kanalan aijotkin tehdä :smt040 Wau! wau ja joo,,kanoilla krääsää tulee ostettua ja ite jää vähä huonomalle,,mä oon kyllä aika surkee shoppaamaan itelle mit'ää,lapsille tulee osteltua ja sitte nykyään kanoille :smt003 ..muutama paksumpi harjanvarsiki tarttui mukaan orsiksi noille pienemmille kanoille,kun isot ei päästä niitä samoille.Niillä on ollu nyt pätkä sellaista kantikasta ortta ja se on huono..paksut harjanvarret saavat pian ,kunhan joudan laittaa.

Kyllä nuo tivut on kovia sottaamaan! ruualla,,mutta lapset on lapsia tivutkin :smt003 yhdenkin leuan alta jouduin kuoria isot puuron palat,,ja banaanissa oli kyljet :smt003 nomsotetkoon nyt,eikö se sitten lopu ,ku onnistuu syöminen paremmin,mutta hyvin ne syö ja se on ilo mun silmille :smt003 ,,nyt tälle päivälle 100 asiaa,pakko rientää taas,,palataan :smt006 :smt006
Laara

Romut roudattu...minä ja 4 lasta saati näi hyvin aikaan.2,5v poikakin roudas kovasti,ahkeria työmiehiä. :smt007
Lapset on innossaan ku ensin haudotaan ja sitten hoidetaan tipuja ja ne saa kaikki maholliset asua sitten uudessa kanalassa. :smt001 Tänä aamunaki koko komppanija siivottii jo olevaa kanalaa ja tipuja.Ja tosiaa tyhjennettiin tuleva kanala romuista.Pari tuntii men..nyt syyään ja sit ei muutaku katon villotukseen.Lapset oottaa hiiiirrrrveesti et pääsevät sitten maalaamaan jos vkolopun aikana saatas levytettyä.Niin jos isäntä irtoo siihen hommaan avuks.Kyl se irtoo,sen on PAKKO! :smt040

Tehään kerralla isompi ja tuo tila on nii hyvä vähän niiku mun juttuihin varattuna ollu. :smt001 Joten siit tulee nyt se. :smt003

Kahessa munassa säröt oli aamulla ku tarkastin..joten huomenna viimestään tiput kuoriutuu.Pietään nyt peukkuja et kuoriutuminen onnistuu ja tipuista tulee terheitä. :smt023

Nii aikasemmin unohin kertoo ku isäntä joka ei niin innostustaa oo näyttäny sano eilen ku munia sille esittelin mitä koneeseen tulee.Et kunnolla täyteen vaan ei meillä tyhjää konetta käytetä!! :smt040 Eihän meillä! :smt040

Nyt murua rinnan alle et taas jaksetaan jatkaa ahertamista. Niiiiiiiiiin ihana ku lapset on ihan 110pillä mukana täs touhussa,on meillä nyt sit ihan yhteinen harrastus. :smt041 Äitin sydäntä lämmittää lasten into! :smt049 :smt049 :smt049
Hellan lettas

Sama juttu se on meillä lasten kanssa tykkäävät ja kyllä se mieskin siihen sulaa ennemmin tai myöhemmin.Aamuisin käy tivut tarkistamassa, sekin ja kuoriutumisen ollessa käynnissä,kävi useastikkin kesken töidensäkin. :smt023
Meillä vaan nyt 1 tivuista voi huonosti,,pakko mennä äkkiä sinne taas,Meillä on juhlatki illalla taitaa jäähä siivoomata,ku pitää kytätä syökö se tipu vai eikö se syö. :(
Hellan lettas

Parasta on kolmipäiväinen tipu ottamassa hiekka kylpyä!! saa nauraa ihan tavarat housuissa,on ne niin mainio näky!! :smt005 :smt005 :smt005 Mahtaa isäntä rapsuttaa päätään,kun pajalla hiekkapuhallushiekka pussukka se vaan tyhjenee...Aivan on unohtunu toi hautomakone... :smt017
Laara

Kyl mies sulaa..tiiän.Se kun on kummiski eläinihmisiä. :smt003 Perus suomalainen junttura et kaikkeen ei voi het kerta laakista ihastua ja rakastua. :smt003 Ja vähä pitää olla muka äijä,mut joka aamu se on kuulemma(jäänyt jossain vaihees päivää kiinni puhuessaa) kahtonut tipujen tilan ennen töihinlähtöä..ja kahtonut jokaisen munan ekan särön ja sen yhen tipun kuoriutumisenkin kun oli kotona,eikä töissä. :smt001 Ihan hyvillä mielin tuo mulle tarpeitakin toi kanalaan. :smt002
Taitas tuolta löytä hiekkapuhallushiekkaakin jemmasta...päästäs meni kahtomaan miten tiput kylpee. :smt001 Ämpärillinen kuulemma löytyy. :smt003 kAnalaan...ukkeli tuumas..Ei ollu näemmä vaikee arvata. :smt005 Jos vähän etes vähän kävis källii sitä. :smt003
Oon nauranukki,aina ku tulee jtn tarvetta jollekkin...ni ensi pitää kysästä ukkelilta et löytyykö meiltä...Isäntä tuumaa,Jos ei meiltä jotain löydy ni se on sit vähemmän tärkeetä. :smt005 Isäntä on nii tommonen...kaika mahollista säästävä,jonku verran nuukaki. :smt002

Mä taas tuhlaan...kanalaanki menee tonni...et heilahtaa,mut jospa siit tulis sit niin hyvä et pärjätään sillä pitkään.Kunnes häkki tiloja täytyy saaha lisäää :smt040

Oih..toivotaan et tipu voimistuu!!Virkistyy!!

Mä lähen jatkaa villotusta...kun ei ois enää montaa palaa laitettavana ni ois villotukset valmiit! JEE!! :smt041
Hellan lettas

Mä Laara tuun turinoimaan sulle myöhemmin niitä näitä kaalinpäitä,nyt vaan pikainen päivitys,että tipu alkaa olla ok.Oli sotkenu itteään niin ääretömästi puurolla,että varmaan oli jo ihan viluissaan tms,kun lisä lämmöllä tokeni ja kismittelee vaan tuolla ja on tyytyväinen.Toi lämpölevy ei oo yhtää mitää lamppuun verrattuna,mun mielestä..nyt tappelee jo ruuasta ja juokseen minkäö ehtii,,ymmärsi alkaa sukia sitä puuroa pois,kun en arvannu alkaa pesemäänkää :smt017 vähän leukaa ja nokkaa viruttelin aamulla,kun toiset sitä nopotti,kun oli isot paakut ympäri naamaa :shock: Nyt luulisin pahimman olevan ohi :smt023 Ja mä oon enemmän kuin tyytyväinen! Saqin tehtyä ruokintapöydän kanalaan! Ihan hyvä tuli ,vaikka itte sanonki :smt003
ninanni

Huh. Anteeksi hiljaisuus. Ollut niin muka kiire. Tipuista en tänne kuvaa saa kun käytän puh nettiä aina :( mut täällä voidaan mainiosti! Todella! Ja just valaisin munat KAIKKI kunnossa eli yht 8munaa 3kuoriutuu ens vkoloppuma (ei nyt tulevana) tai sit menee maanantaihi ja muut sit loppu kuussa. Katsotaan sanoi putkinem. Tänään töissä aamu 5 ilta 8. Huh ja mitään ei kotona ehtinyt tekee. Paitsi kymmenen paalia siirsin autosta navetan saunaan suojaan kun ei sitä saunaa käytetä. Kanat sai oikein siistit pesät taas ja kunnon kasat heinää levitettäviks. On ainakin tekemistä ;) nyt nukkuu ja huomenna uudella mielellä töihin. Lauantaina saa nukkua pitkää ja sit illalla kaveria auttamaan koira tarhan tekoon. On tässä nyt jo kotona Maattukin ja elämä palaa taas normaaleihin kaavoihin :) mut lokakuus sit helpottaa kun koulu on alta pois lopullisesti ja enään työt jäljellä :) (Kai Mä sit taas keksin opiskella lisää :smt040 )

ja kirjoittelen sunnuntai/maanantaina tarkemmin ja enemmän kun rauhoittuu hetkeks tää kiire :)
Laara

Huomenia. :smt006
Eilen yhen viirun kohtalo oli 3,5v uhmaikänen joka karkasi ulkoota sisälle hoitamaan tipuja,vaikka kui kielsin ja selkäni kun käänsin se sitten kerkes pääsät käsiks viiruihin. :smt013
Isommilta lapsilta pääs iso itku. :smt010 ja hautasvat tipun illasta.Toinen tipu(tipu joka kuoriutu vuorokauden myöhemmin kun toiset) Oli yön aikana kuollut.Eilen lapsille selitin että luonto on semmonen että se hoitaa semmoset tipujen taivaaseen joista ei olis eläjiks.Sillon on tipun parempi päästä tipujen taivaaseen.Tällä toisella tipulla oli kippurat varpaat ja se heitteli selälleen melkei koko ajan.Tasapaino oli jotenkin hukassa.Mutta...

Yön aikana oli myös koneessa kuoriuduttu.1 tipu oli kuoriutunu ku isäntä kuuden aikaan lähti töihin ja toinen kuoriutu sillon kun tuoss pystyssä kävin. :smt007
IIIHANIA!!Kolmas kuoriutu just äskön...neljättä odotellaan särö munassa on. :smt007
Oih ja voih...on ihania! :smt041

Kanalan kattokin on nyt siihen asti villotettu ku saan sen noin vaan villotettua...viel ois muutama palanen värkättävänä jotenki hankalasti... :smt017 Mutta se edistyy!! :smt041
Isänätäkin lupautu levytys avuks kun tarpeeks kauniisti pyysin.Vaikka vähän manas...millon pääsee omiin harrastuksinsa....Selitin sit...et sit ku saahaan vkolopun aikana levytettyä,ni sit saat pari päivää olla omissas...ku mä maalaan.Sit tarviin taas tekee verkoille kehykset ja sit koetan taas selvitä ite...verkon kanssa...joka o aika haaste... :smt017 Mutta kai mä sen saan paikoillee...Rungon apuja pyysin et saahaan varmast fikksun näköset ja siistit silmiin. :smt003 Saisin mä ne jotenki tehtyä,mut ne ei ois varmast nii järkeväst tehty ku isäntä viisailla aivoillaan järkeilis ne. :smt005 Jouduin sit isännän aivojaki kehumaan et irtoo sit avuks...on sillä nii fiksut ja nii järkevät ja nii toimivat ja nii kaikkee aivot et kyl mun kanala tarvihtee tuommoset aivot valmistuakseen nätiksi... :smt005

Mulla on hiirveet suunnitelmat miten sisustan häkit...ja visiot syntyy aina illalla ku heitän itteni sänkyyn. :-" Rullaa jos jonnimoista visiota. :smt040 Saas nähä mite saan fiksust saan toteutettua... :smt048
Vastaa Viestiin