Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisteröidä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Gisli

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Gisli »

Minäkin liityn rekisteröimättömiin kanalan pitäjiin.
mitään tilatunnuksiakaan ei löydy, enkä ole ikinä maaseutuviranomaisten kanssa ollut tekemisissä :smt003

Ja nytkö sitten pitää, ihan tilatunnukset ja kaikki? Liekkö tuohon asiaan tullut vieläkään selvyyttä? eikös se nyt riitä jos sitten sillä jollakin kaavakkeella ilmoittaa että meillä asuu 4 kanaa ja 2 kukkoa, eikai siihen vielä tilatunnuksia ja pitopaikkojakin tarvi hankkia lisäksi?
sokeripussi

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Onkos kukaan kuullu mitään uutta tähän asiaan. Eviran sivuilla vaan lupaillaan lisätietoja marraskuun aikana.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Kannattaisko odottaa siihen marraskuuhun? nyt on vast helmikuu...
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

mik kirjoitti:Kannattaisko odottaa siihen marraskuuhun? nyt on vast helmikuu...
:smt005 :smt005 :smt005
Joo-o, sama teksti siellä on vain ollut jo viime lokakuusta asti. Evira saa varmaan jotain aikaiseksi huhtikuun viimeinen päivä. :smt019
sokeripussi

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

^^ :smt005 :smt005 :smt005
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Tai menee 3 kk eteenpäin niin silloin ollaan jo elokuussa
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tutkimattomia ovat herrain tiet...vai miten se nyt menikään :smt003
Olen koettanut lueskella kaikki lausuntopyynnöt ja vireillä olevat lait ja asetukset, joissa pikkuisenkaan siipiveikkoja sivutaan...tästä ko. asiasta ei vieläkään löydy mitään tuoretta tietoa :smt012
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Tämähän oli odotettavissa....ensin hutkitaan, sen jälkeen vasta tutkitaan. :smt002
Jospa IsoSisko miettii että olisko pitänyt ottaa nämä kanarialinnutkin mukaan ja tosiaan tunnistus/rengastuspakko kaikille siivekkäille. Ja sitten tulee tietty tehtäväksi laatia siirtoasiakirja kun henkilö A ostaa paikkakunnalta Önkyränperä kukon ja siirtää sen omiin nimiin Lapatossunmäelle. Ja totta mooses poistoilmoitus; haukka vei Klaaran 14.6.2011.
Ei se kuulkaa niin helppo homma ole, kun ensin laaditaan laki, asetus ja määräykset ja täytyy vielä suunnitella miten saadan valvottua kaikkia siivekkäihin hurahtaneita harrastajia pitkin pusikoita ja miten tiput vaeltaa pitkin suomenmaata sekä kuinka villiä toimintaa oikein on. Nih!
Pitääköhän noista tipuista pitää lääkekirjanpitoa kun nehän lasketaan elintarvikkeeksi. :smt040 Eihän se iitu tiedä miten sitä on lääkitty edellisessä kodissa muuten.....
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Tässä keskustelussa kun nyt on tullut melko ilmeiseksi se, että linnuille pitää kehittää yksilöllinen tunnistusjärjestelmä, näin pahoin pelkään.
Kyyhkynkasvattajille ainakin tällä hetkellä tiedoksi, Olen tilannut ns umpirenkaita tekstillä FIN-11C-1......500.
Tämä rengastussysteemi ei edellyttäisi kuin kirjautumisen Munanettiin ja silloin renkaat ovat saatavilla 0,35€/kpl. Muillekkin linnuille voin tilata renkaita esim kokoina 12, 16mm ja samalla tekstillä.
Rengas on umpirengas ja täyttää virallisen tunnistamisen. Näin menetellen esim ilmoitukset, rokotukset, myynnit, ostot jne, ovat virallisia.
Viimeksi muokannut Kalle, 05 Helmi 2011, 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kalle sä olet oikae aarre! Mulla on jo pitkähkö lista, mitä mä HALUAN ostaa sun kaupasta ja vähän lyhempi, mitä mä VOIN ostaa, ja noita renkaita mun on määrä hankkia. Lisään jäljimmäiseen listaan... Pitää varmaan alottaa se lottoaminen...
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Niin, tuo hommahan perustuu siihen, että luodaan jokin merkitsemisjärjestelmä. Kyyhkyillä tuo FIN-11C-1.....300, tarkoittaa sitä, että järjestelmä on luotu 2011 ja juokseva numero kertoo linnun identiteetin. Kasvattajan homma sitten on pitää kirjaa; mikä FINC-11 n:o on minäkin vuonna syntynyt. Jonkinverran voidaan esim vuosittaisia värejä vaihdella.
Kovin haluaisin kommentteja miten toimittaisiin.
vardenji

Mietiskelin tossa että voisin itse pitää tulevat päätetyt alhot ja orpit omissa roduissaan, kun puhdasrotuiset merkkaisin renkaalla. Alhoille oma väri ja orpeille oma. Paistit olis sit merkkaamattomia. En vaan oo ihan vielä perillä miten mä toteutan nää värit. :smt017 Ja renkaiden käyttöä ja kokoa muutenkin vielä opiskeltava.
Sain muuten kutut rekisteriin, kiitos neuvoista :smt041
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mä en kyllä millään pysty päättelemmän tämän ketjun perusteella, et pitäis rengastaa. Päinvastoin, tämän ketjun perusteella, ei olla kiinnostuttu yksilöitä lainkaan, vaan pitopaikoista.

Eli en rengasta, vaikka kuinka halvalla renkaat saisi.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Ei mullakaan sellaista käsitystä ole tullut, että kanat pitäis rengastaa :smt017 Kunhan vaan tietää minne on kanoja luovuttanut ja mistä niitä hakenut. Ehkä kyyhkyillä on vähän eri asia kun ovat enemmän reissun päällä. :smt001
vardenji

Mä haluan rengastaa ihan vaan, jotta saan rotupuhtaat talossa pysyvät helposti tunnistettaviks. Kun teurastavalla apulaisella on aina kuitenkin sen verran kiire, että pitäis sekarotuset ja ylimääräset linnut nopeasti tunnistaa kirveen alle.
Vastaa Viestiin