Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005
Hyvä asenne Piipo!!

Minulla on aina kompostoitunut paremmin ruuanjätekompostit.
Esim. makki ja pelkä puutarhakompostit on olleet hitaita.
Sillä olen ajatellut ja päätellyt, että kaikki hiivat ja maitohapot ja muut edistäisi.
Voi olla kyllä sattumaa.
Mutta mielenkiintoinen tuo maatikon artikkeli.
Juuston teossa olen oppinut, että nimenomaan thermophiili on jogurtissa elävä bakteeri!!
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hiiva elää sekä aerobisissa ja anaerobisissa ympäristöissä. Eli hapella ja ilman. Hapella se vaan hajottaa ja kasvaa, hapettomana tuottaa alkoholia. Näin muistelisin noilta maanantain tunneilta. :smt017
Meillä yritetään vieläkin... Hiivakaan ei ole auttanut. Tuli vielä -20 ulkona, ja kanalassa jäähty oikein kunnolla. Jäät toi patteri on pitäny poissa vesikupeista, mutta olen kuitenkin vienyt välillä vähän lämmintä vettä. Vein äsken äidin neuvolla liotettuja leivänkannikoita kuumassa vedessä kanalaan, seikoitin matkalla jäähtyneeseen nesteeseen kanalassa kuivahiivan ja kaadoin pehkuun. Joukossa oli myös kahvinporoja, sipulinkuoria ym. keittiöjätettä. Ja uusi yritys. Laskin että patteri vie vuorokaudessa sähköä n. 3 e.
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

No niin eli eileen illalla laitoon pesuhuaneeseen 2 erää pehkua tuleentumaan
1erä oli puhurasta turvetta johon kaadoin 0,5l vanhaa simaa,0,5l lämmintä vettä johona päiväyksen yli mennyttä hivakuutiota pualet.
2 eräoli jäistä kanalan pehkua tualta vanhasta kanalasta+sama seos kun edellises, mutta simakin lämmiteetynä.

Tulos..
1 erä oli haloonen..ei kovin lämmin mutta aloittelee palamista. äsköön kävin kattomas niin oli jo suht lämmin.
2 erä oli jo päivällä lämmin ja paloo meleko hyvi..

orotan kumminkin huamiseen ennen kun käyn kippaamas ne tuanne kanalan pehkuhun, että paavat sitte kans kunnolla..

Jes..saan siis pian piänentää kanalan patteria.. :smt041
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Voi kun näkis "tavallinen" kansa, mitä kanaharrastajat hautoo pesuhuoneissaan :smt005
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

:smt047 Voi olla parempi etteivät "normaalit" ihmiset tiedä kaikkia kanaharrastajien kotkotuksia :smt044. Katsoisivat meikäläisiä vieläkin enemmän kieroon :smt005.
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Juu pitää olla varuilla.. :smt005 pehkut on paris vanhas isoos korvees ja nittä pitää jatkuvasti siirrellä pois tiältä..ja ajatelkaa ne pehkut pääsi tänään käymäs lämpööses saunaskin :smt005 Eli saunotettua pehkua kanoille tiaros :smt043
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

^ Kyllä nyt meidän kukkopoikaa hemmotellaan :smt043 !!!
Suvianne

:smt005
Ai hitsi kun hyvä!!
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kokeiluun taas yks vinkki,Kiitos :smt044 ! Mul olis sopivia astioitakin tohon sisällä aloittamiseen. Paljonko käytit turvetta Tälli?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

siimis kirjoitti:Voi kun näkis "tavallinen" kansa, mitä kanaharrastajat hautoo pesuhuoneissaan :smt005
Sanoppa muuta! :smt005
Kiva että muniksessa löytyy näin paljon tällasia kotikutoisia tiedemiehiä!

Mulla on nyt hevosenp kokeilu menossa, vaan aika hiljaselta ainaki vielä näyttää lämpenemisen suhteen... Uskaltaiskohan kuinka reilusti kastella ku mun mielestä tuo on tosi kuiva tuo pehku, olin tukehtua ku kääntelin sitä? (Tekee hyvää tämmöselle keuhkovikaselle :oops: )
Suvianne

Ehottomasti kastele! Sen tulee olla kosteaa läpi asti.
Sellaista kun ostat kukkamultaa pussissa kaupasta.
Niin hyvälaatuinenhan on sellaista kosteaa. Niin vähintään sellaista.
mervi.i.

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

siimis kirjoitti:Voi kun näkis "tavallinen" kansa, mitä kanaharrastajat hautoo pesuhuoneissaan :smt005
:smt043
parempi tosian niin, ei meitä kukaan normi-ihminen ymmärrä !
piipo

Viesti Kirjoittaja piipo »

hyrr... yöllä ollu pakkasta -25 ja melkein samaa ens yöllekki lupailee... Mulla elikoita ekaa takvea ulkona ja huolettaa. Viime yönä kanalassa oli -1-4 asteen välillä mutta lämpölampun alla +3. Eli kestopehku pitäis saada palamaan... Mulla on kai liian kuiva tuo pehku palaakseen mutta hirvittää näille pakkasille sitä kastella. Vuolukivet on taas kuumina pehkussa ja nyt yritän täsmä kastella sitä kohtaa lasten pissalla sekä lämpimällä vedellä. PALA PEhku, PALA!
Suvianne

Minulla palaa nyt kahdesta kohdasta ja olen sievästi käännellyt. Pelkään sekoittaa kylmää sekaan.

Ja palaminen alkoi taas hyvinkin kosteista kohdista. Niistä kohdista mihin on heitelty laskiämpärin jätteet ja mitkä oli aikalailla tallottu ja kakassa ja en ollut käännellyt aiemmin.
Joten ehkä ei parane liikaa ilmastella kuin vasta sitten kun alkaa pöyhyämmään???
Ettei sinne mene kylmäää?
Ihan arvelöen vaan? Koska se mitä olen ahkerasti käännellyt ei pala vieläkään?
Kokeilun arvoinen juttu, kakkaa, kaikkea mahdollista ja jätä rauhaan???
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Kastelin pehkua, niin yön aikana oli jäässä.. Entäs nyt? Patteri hehkumaan ja possun p*skaa sekaan.. Ei sitten syty, ei millään. Täälläkin on vissiin otettava sisälle pehkua palamaan.. :smt017
Vastaa Viestiin