Kananmunateollisuus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pigeon

kanat

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

nyt meni kyllä vähän ohi :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joka toinen viesti liittyy toiseen asiaan. Eli nyt ketjussa puhutaan salmonellatestauksista ja kanamunantuotannosta.. (Sen takia ne lainaukset ois niin hyviä..)
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

mirri kirjoitti:http://www.finfood.fi/finfood/finnfoo1. ... ,kananmuna*

No johan pötkön lykkäsi... tässä vaan oli perustelut niille "orsimunille"
Tätähän tää on. Sen sijaan, että ihan oikeesti parannettaisiin tuotannon laatua ja maksettaisiin siitä tuottajalle, satsataankin harhaanjohtavaan markkinointiin ja entistä hienompiin pakkauksiin. Mää veikkaan, että Kieku oy maksaa kuuden munan pahvikennosta (sisältäen kansikuvan ja harhaanjohtavan nimen suunnittelukulut) saman verran kuin kennon sisällöstä. Ja nää kuluttajat, jotka haluaa kanojen olevan häkissä, "ettei tarttis maksaa munista 15 euroa kilo", on riemuiten valmiit maksamaan kolmen euron kilohintaa...pahvista.

Mut tätähän tää nykyaika on. Ihmisten rahoista pääosa menee johonkin imaginaariseen. pahvipakkauksiin ja kännyköiden soittoääniin ja sen sellaiseen. Ja sitten valitetaan, kun ruoka on muka kallista. :smt013

Mun mielestä tarttis saada suomalaisiin tuotteisiinkin joku Reilun kaupan merkki. Se todistaisi, että tuotannossa on kohdeltu reilusti sekä tuottajaa, elikoita että kuluttajaa (jota ei siis yritettäisi saada maksamaan pahvista). Mut monikohan tehdas sen merkin tuotteilleen sais?
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

aika varmaan todella vähän :smt009
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Se on muuten ihme juttu, että jos eläimien hyvinvointia yritetään parantaa tai muuten vain niiden asiaa ajaa, löytyy aina näitä ihmisiä, jotka heittävät tämän 'entäs ihmisten etu'-kommentin. Mä en oikein ymmärrä, kuinka jokin hyvän asian ajaminen on ihmiseltä pois. Enkä tajua sitäkään, että ollaan huolestuneita siitä, että eikö mikään riitä. Eikö se ole hyvä asia, että asioita ajetaan parempaan suuntaan? Ja miksi pitäsi sallia vähän kärsimystä jos saa paremman tuoton? Miksi yhtään minkään pitäisi kärsiä tässä maailmassa, varsinkaan rahan takia? Musta ei koskaan tule niin köyhää, että tukisin tehotuotantoa tai muuta eläimiin koskevaa riistoa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Toisella forumilla päätettiin tehdä omaa listaa.
Eli onkos se ny kovin mainostamista jos minä kysyn täällä, etkä ketkä ja missä saa myydä munia suoraan.
Ja kaikki jotka saa ja haluaa tilansa nimen julki niin nyt sanoo sen mulle tähän ketjuun??!!
Käviskö??! ja vaikka kotisivun osoitetta jne??!!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kyllä mulle käy...ei se oo mikään salaisuus ollu tähänkään asti!

Tila sijaitsee Ullavassa , lähenpänä Kaustista kun Ullavan kirkonkylää.
ja oon myyny viiriäisen munia ja kanamunia aina kun niitä vaan on. kotisivuja en oo saanu aikaseksi vielä. mutta puhelimella kannataa kysyy onko munijat ollu ahkeria. 044-2771009 Ja Mirrin oikee nimi on Ritva ( Mirri on meidän yks kissa)
Se kotoo myynti siis vaatii ilmoituksen terveystarkastajalle, ja sen salmonellanäytteen.
Kaustinen Toholampi tien varteen tulee jossainvaiheessa opaste... kunhan selviää mitä siihen saa laittaa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ja mä taas vaihteeksi uteliaana kyselemässä:
Suvianne: mikä se toinen foorumi on?
mirri: mistä olet saanut tiedon, että munien suoramyynti vaatii ilmoituksen terveystarkastajalle?
Suvianne

No se on Kotikokki,
mutta elkää paljastako mun aliasta siellä. Eli siellä olen LYNX ja haluun pysyä lynxinä.
En ole munanetistä siellä edes puhunu.
Suvianne

Mirri, laitoin sun tiedon sinne foorumille. koitetaan kerätä kaikkia suoramyyntejä sinne. Lihasta muniin.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hiltalle: sain tälläisen vastauksen kun kesällä kysyin asiaa oman alueeni terveystarkastajalta, kun olisivat tahtoneet paikalliseen suoramyyntiin munia.
"Alkutuotannon tuotteiden myynti alkutuotantopaikalta suoraan kuluttajalle (ns. suoramyynti) on elintarvikehuoneistotoimintaa. Jos kuitenkin myyt munat tilalta suoraan kuluttajille, ei huoneistoa tarvitse hyväksyä, vaan riittää pelkkä ilmoitus elintarvikevalvontaviranomaiselle eli meille (Elintarvikelaki 23/2006, 13 §)."

olisin vaan vieny munat sinne, niin oisvat saaneetkin niitä. Mutta, se katsotaan taas kaupaksi ja sinne en saa munia toimittaa.... no se on sitten loppu pitkä juttu :smt097
Suvianne

Eikö muita suoramyynti tiloja ilmaannu??! Onpas aika vähän...
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Arvatkaapa vain, mitä maaseudun tulevaisuudessa oli juttua: No joku häkkikanakasvattaja puolusteli häkkikanaloita sillä, että kanat nauttivat ahtaista tiloista VOI HYVÄNEN AIKA että kehtaakin puolustella ``kanavankiloita`` tuolla perusteella :angryfire:
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Uskomatonta! Kaikkella sitä väärää rahan tienaamista puolustellaan, mutta tuo on kyllä huippu!

Kiva muuten kun nostit tätä ketjua, jos vaikka jostain uudesta munislaisesta taas saataisiin uusi häkkimunia boikotoiva kuluttaja. :smt001
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No jas se pissipää vaikka ajatteli, että kana laumaeläimenä nauttii muiden kanojen läheisyydestä :smt017 :smt013 :smt013
Vastaa Viestiin