Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Lukittu
Muusa

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ei ole vaatimusta "riittävästä" kukkojen määrästä, kukkoja voi pitää ihan niin vähän kuin itse katsoo sopivaksi.
Ideana ehkä ihan hyvä tuo myynnin rajoittaminen ajatuksena geenipoolin laveana pysyminen mutta kun samaan aikaan monin tavoin kavennetaan geenipoolia on mun vaikea nähdä siinäkään mitään järkeä.
Mä itse pidän arvokkaampana parvea joka on terve ja vastustuskykyinen kuin pelkästään terve. Muunmuassa siksi etten halua kotikanalassani ryhtyä tuotantotilamaisiin tautisuojauksiin, meidän kanalaan ja kanoihin on tervetulleita kaikki kiinnostuneet tutustumaan :smt001
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä itse pidän arvokkaampana parvea joka on terve ja vastustuskykyinen kuin pelkästään terve. Muunmuassa siksi etten halua kotikanalassani ryhtyä tuotantotilamaisiin tautisuojauksiin, meidän kanalaan ja kanoihin on tervetulleita kaikki kiinnostuneet tutustumaan :smt001[/quote]

Tästä olen Muusan kanssa samaa mieltä. Enkä myöskään petojen pelossa sulje kanojani ulkotarhaan vaan saavat kulkea pihalla vapaina vaikka haukka joskus jonkun viekin. Sekin on minusta säilytettävä ominaisuus että osaavat varoa ja ovat valppaita.

Niitä myyntirajoituksia pidän minäkin hyvinä. Vaan säännöissä pitäisi olla maninta että pienissä kannoissa voi ja pitäisikin ostaa muiltakin säilyttäjiltä eikä pelkästään siltä ainoalta poikastuottajalta. Näinhän asia käytännössä on mutta siitä voisi olla maininta ihan mustana valkoisella.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Maattarin kanssa taas ihan samoilla linjoilla!!
Tuo petoarkuus on ehdottoman hyvä ominaisuus ja minä uskon, että vietin lisäksi siihen liittyy myös oppiminen.
Ja kanat oppii reagoimaan myös muiden eläinten toimiin.

Esim. kun koira lähtee haukkumaan, kanat valpastuu. Ja ne seuraavat sinne suuntaan minne koira lähtee.

Myskiankat ovat todella tarkkaavaisia ilmavaaroihin, heti kun myski kääntää pään kohti taivasta, lähin kukko tekee rauhallisen minihälytyksen ja kohta kaikki tuijottaa taivaalle.

Ja mukava seurata kun syksyllä saapuu ekat talitintit. Jonkun aikaa linnut säikähtelevät niidenkin syöksyjä ennenkuin tottuvat.

Minusta emo opettaa paljon tipuille tässä vaara asiassa. Esim. nykyinen emo ei pelkää meidän kissaa ollenkaan, sen tiput tulee nokkiin kissan kanssa samaa makkaraa, mutta edellisen kanan tiput väistää tarkasti kissaa. Niiden emo ei ollut syntynyt meillä ja on varautunut kissasta yhä.

Kaiken tänkin vuoksi arvostan emon alla kasvaneita parhaiten
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

No kyllä pitää olla Suviannen ja Maattarin kanssa yhtä mieltä. Hautomakone on huono opettaja. Emo opettaa elämisen alkeet ja sitten mallioppimisen kautta pienokaiset oppivat muiltakin aikuisilta sekä ympäristön eläimiltä; miten tulee menetellä tietyissä tilanteissa. Ken ei opi, ei elä vanhaksikaan; luonnon laki ja siihen ei ihmisen tule puuttua.
Niin monet kotieläimet ja villieläinpopulaatiotkin ovat vääristyneet ihmisen toiminnan takia. Ainut oikea opettaja; oma emo, ympäristö, luonnonolosuhteet, ongelmista selviäminen...jne.
Ette mahda uskoa viime kesätä tilannetta kun Tupun+kahden muun pesue oli vielä untuvikkoiässä. Haukka ilmaantui taivaalle, aikuiset kanat piiloutuivat, osa untuvikoistakin; niin mielestäni. Sitten katselin ympäriinsä tilanteen mentyä ohi. Muutama untuvikko oli litistäytynyt niin litteäksi pieniin kuoppiin, etten minäkään heti niitä keksinyt. Tämä jos mikä on sitä mistä edelliset nimimerkit kirjoittelivat.
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tuollaiset kokemukset on muuten tosi hienoja, kun pääsee todistamaan tuollaista!! Yksi syy pitää eläimiä :)
hernande9

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

No niin, nyt sitten säilyttäjä (05.07.2013 saakka, MTT:n kanssa sopimus) on sitten tehnyt maailman suurimman synnin ja laittanut 18 kpl IB-negatiivisten (testattu) kanojen munia Rcom (auto) hautomakoneeseen ja sitten varmaan tulee vähintään tuomiona viherpiperöisten paikanpäällä suoritettu Rcom:n tuhoaminen ja allekirjoittaneen lynkkaus. Nämähän toimet sopivat hyvin kettutyttöjen arsenaaliin ja toimintaan Suomessa !!!
Viimeksi muokannut hernande9, 11 Tammi 2013, 09:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
annemari

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Mitäpä tuo mahtaa haitata jos ne koneella hautoo, jos ne kuitenkin heti kuoriutumisen jälkeen emon alle vie, jossa kasvavat aikuiseksi/luovutusikään.

eikä ne konetiput minusta sen huonompia ole, vaikkei niitä emo opettaisikaan, minua vaan on siunattu hautomahulluilla kanoilla, aina on emo löytynyt !!!
Ilona

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Missä kohtaa säännöissä kielletään hautomakoneen käyttö? Mulla mennyt ihan ohi tämmönen, vaikka seminaarin kävin, säännöt sain ja luin. Piti oikein toistamiseen tarkastaa, enkä vaan löytänyt moista.
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

ei sitä ole kielletty missään säännöissä
hernande9

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Ei ole kielletty, mutta täällä ollaan melkoisesti konehaudontaa vastaan !
Ilona

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Enpä ole huomannut kenenkään olevan vastaan. Ja mitä siitä, vaikka olisi? Ei poikastuottajien säännöistä munanetissä päätetä, vaan MTT:ssa. Säilyttäjäsäännöissä päinvastoin vaaditaan hautomakoneen käyttöä, jos emon alla haudottaminen ei kahteen vuoteen onnistu. Sullahan on kaiketi asiat ihan mallikelpoisesti: tautitestattu, terve parvi, kukko/kana-suhde kohdillaan ja myyt omien lintujen jälkeläisiä säännöissä sallitun määrän. Näin käsitin poistamastasi viestistä. Mikä siis on ongelma?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Vaikka mä aina liputan emohaudonnan puolesta niin mun mielestä jokainen päättää itse miten hautoo. Kummassakin tavassa on hyvät ja huonot puolensa. Itsehän pääsee paljon helpommalla jos äiti hoitaa tiput kanalassa. Täälläkin on nyt iittiläisiä ollut viikon koneessa ja eilen läsähti tuleva emoehdokas pesään golfpalloja hautomaan :smt048 . Tuleva äiti on oikea säilytysohjelman kauhu, iittingtoni, eli orpin ja iittiläisen sekoitus, se varmaan saastuttaa nuo tiput pelkästään siksi että on olemassa :smt025

Annemari huikeata että saat noin monelle tipulle emon, paljonko sulla on niitä silkkejä ja kuinka monta tipua annat kerrallaan emon alle?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
annemari

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Silkkikanoja minulla on 7 kpl, ja viimeksi niistä oli hautomakuumeessa yhtäaikaa 4. niiden alla oli 49 tipua, eli n. 12 kpl/emo. Alussa lisänä oli lämpölamppu, mutta poistin sen, kun emot makasivat mahanalus tyhjänä ja tiput olivat lampun alla. Nyt tiput nukkuvat jo orrella äitiensä vieressä. Yksi silkki alkoi heti tiput vieroitettuaan uudelleen hautomaan munittuaan ensin 3 munaa, joten kohta taas... :smt005
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä olen vastaan omien kanojen hautomista koneella ja mieluiten ostan emon alla haudotettuja.

Muuten mulle on ihan sama mitä muut tekee. Mutta aion kyllä, nyt ja aina, sanoa oman mielipiteen tässäkin asiassa, niinku kaikissa muissakin, kuten kaikki vanhat munislaiset tietää :smt005
mokomaki

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

mulla ei kanoja oiskaan ilman hautomakonetta :smt005 no ehkä nyt jo pikku hiljaa täälläki päin ois jotaki kanoja saatavilla mut ku mie alotin nii enpä ois löytäny :smt023
Lukittu