Ankkojen hankinnasta??

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mimmi, mites Neiti Ankan hautominen on sujunut, istuuko tiiviisti pesässä? Jos saat kuvia niin laita ihmeessä! Hih, nyppiikös ankat untuvia itsestään pesään olleskaan niinkuin jotkut vesilinnut?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hyvin menee. Näyttäisi kerran päivässä käyvän syömässä ja juomassa, muuten tuntuu kököttelevän pesässä. Joskus ihan hetken "levähtää" (=en tiedä, mitä tekee??) jossain eri kohdassa oljilla, mutta hetikohta menee takaisin munien päälle.

Kyllä siellä pesän ympärillä jotain untuvanöyhtää vähän on:

Kuva
tipsi
riikinkukko

Oho, mä en huomannut että mimmi olit vastannut. Mites nyt, eivät ankat ole uutta pesää värkänneet pois viemiesi munien tilalle?
Mimmi

Ei, nautiskelevat joutenolosta.. Neiti ei ole alkanut uudelleen munia.. Antaapa levätä, kokeilkoot kesällä uudelleen.

Ehkäpä paikka oli kuitenkin turhan levoton, kun yläpuolella on mulla nyt se viiruhäkki. Ulkona saa sitten kesällä etsiä jonkun rauhallisen paikan.. :smt002
Hilmuska

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

Nonni, nyt mullekin iski vaakkukuume ja aivan pakko on niitä saada! Nimetkin on jo keksitty ja ihan tohkeissani googlettelen kaikkea vaakkuihin liittyvää. :smt007
tipsi
riikinkukko

Hehehe :smt003 Hauskaa, että muutkin ovat kuumeessa. Mä hommasin yhden englanninkielisen kirjan (Storey's guide to raising ducks" joka on yli 300 sivuinen tietopläjäys ankoista. Mielettömän hyvä. Suosittelen! Eikä ollut kallis, hmm.. nyt on kateissa lasku mutta ehä siinä 15e. Tilasin yhden toisenkin, mutta tuo on parempi.

Kun muuten ollaan mietitty sitä vesihommaa, eli miten syvä pitää juomakipon olla, niin tuossa kirjassa väitetään että sen verran syvä vesi riittää missä ankat voivat huuhtoa sieraimensa.
Mimmi

tipsi kirjoitti:Kun muuten ollaan mietitty sitä vesihommaa, eli miten syvä pitää juomakipon olla, niin tuossa kirjassa väitetään että sen verran syvä vesi riittää missä ankat voivat huuhtoa sieraimensa.
Mä oon kans ite käytännössä huomannut tuon, että ne purskuttelee sieraimista ilmaa aina puhtaassa vedessä ja siihen riittää ihan tavallinen vati tms. Muualta olen kuullut sen silmien huuhtomisen, mutta en tiedä sen tarpeellisuudesta. Kun ne pääsee uimaan, niin kyllähän ne koko päätä tietystikin huljuttelee..
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Siitä silmien huuhtelusta on mullakin sellainen mielikuva, että pitää saada huuhdella(en vaan muista mistä luin) Tulehtuvat helposti, jos kuivuvat, vois kuvitella ettei vesilinnuilla oo sillain kyyneleritystä kuin tavislinnuilla. Ja kyllä sen huomaa jos eivät saa kastaa koko päätä silmät tulee rähmäisiksi.
Hilmuska

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

No nyt on päätetty että meillekin muuttaa vaakkupariskunta. JIPII! :smt007
Laitan heille tallin käytävälle pesän ja muuten saavat tepastella käytävällä vapaasti. Siellä sitä sopii lutratakin sitten vaikka ympäri vuoden.

Mutta miten sitä nyt malttaisi odottaa niiden saapumista? :smt017 :smt003
tipsi
riikinkukko

Onnea uusista tulokkaista! :smt004

Perun puheitani,elikkäs sitten kun lueskelin tuota samaa kirjaa, niin tautiosiossa sanotaan että jos eivät pääse huuhtomaan silmiä niin ne alkavat vuotamaan helposti. Tai tarkemmin ottaen siellä sanotaan että niiden pitäs pystyä pesemään kasvonsa :smt005 Jotkut isommat saattavat tartteta aika paljon vettä siihen touhuun.
Mimmi

OK, hyvä että tuokin tieto löytyi, niin voi sitä totuutena toitottaa! :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Niinhän se muoriska muisteli( ja oon sen nähnykin, jos ovat tärvänneet silmävetensä vetensä heti aamusta,enkä olla huomattu , suom huom..)
ytylyly

Viesti Kirjoittaja ytylyly »

Kiitos vaan Pekkis! Tänään muutti meille kaksi ankanpoikasta, Keijo ja Ulla :smt003 (Toivottavasti ovat nimensä edustajia sukupuoleltaan, mutta eihän nimi ankkaakaan pahenna..) Lapset olisivat halunneet joutsenia, mutta tyytyivät kuitenkin ankkoihin :smt002

On ne aika söpösiä, lämpölampun viritin ja heti, kun on vähän lämpösempää pääsevät ulkoilemaan. Täytyy perehtyä tuohon ympäri-vuoden-ulkonapitoon, jos ei tarviskaan kesän aikana rempata kanalasta yhtä osaa ankkalaksi. (Ei ole iso juttu, mutta kiinnostaa muutenkin tuo ulkonapito).
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea ytylylylle Ullasta ja Keijosta!
tipsi
riikinkukko

Onnea! :smt007 Kuvia?
Vastaa Viestiin