Evira varoittaa netissä myytävistä broilerin untuvikoista
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
MariaK
Re: Evira varoittaa netissä myytävistä broilerin untuvikoist
"Nyt Paltsi sille lekurille äkkiä sekulitipuja lopetettavaksi ja Rossit piiloon!!! "
Tosi hauskaa..
Onneksi paltsi ja varmaan useimmat muut hoitavat homman vastuullisesti loppuun.
Tosi hauskaa..
Onneksi paltsi ja varmaan useimmat muut hoitavat homman vastuullisesti loppuun.
-
Ilona
Näetkö mitään eroa seuraavissa menettelyissä:Jaffa kirjoitti:Huoltsikan pihalta olen sekä ostanut että myynyt tipuja/aikuisia lintuja.Ihan sen takia, että ei tarvitse neuvoa mahdollisesti
monen mutkan takana olevaa mökin pihaa. En näe siinä mitään kummallista.
1) Omasta kanalasta haaveileva A etsii tiettyä kanarotua ja löytää kasvattajan B, joka on 400 kilometrin päässä. A vaihtaa sähköposteja B.n kanssa, joka lähettää A:lle kuvia kanalastaan, henkilö- ja yhteystietonsa, skannaa salmonellavalvonta- ym. paperit ostajan nähtäväksi. B myös kyselee A:lta, millainen kanala tällä on valmiina, neuvoo hoidossa, tekee tarvittaessa ehkä joitain parannusehdotuksia A:n kanalaan ja kertoo kasvattamastaan rodusta ja arvensa sukutaustoista. Kun B on varmistunut, että A on ymmärtänyt, mitä kanojen hoito vaatii ja A on varmistunut haluavansa juuri tätä rotua, A ja B sopivat kanakaupasta niin, että B tuo tilatun nuorikkoerän huoltoasemalle noin puoleen väliin matkaa ja A noutaa ne sieltä.
2) Omasta kanalasta haaveileva C etsii tiettyä kanarotua ja löytää kasvattajan D, joka ilmoittaa olevansa tiettyinä aikoina tietyllä huoltoasemalla mukanaan kuorma ko. rodun untuvikoita. D mainostaa rotua netissä ylisanoin, mutta ei kerro mitään omasta kanalastaan tai anna tarkempia tietoja lintujen taustasta, saati kysy mitään ostajan taustoista ja kanalasta. Hän kertoo voivansa toimittaa niin paljon tipuja kuin ostaja vain haluaa ja hinta on 1-10 euroa yksilöltä.
Minä näen.
-
Jaffa
En näe mitään eroa. Tämä myyjä vastasi minulle ihan asiallisesti kysymyksiin, en epäillyt häntä hetkeäkään, mutta hän olikin ammattilainen alallaan. Myyjä vielä huolehti, että tiput selviävät minulla varmasti pitkän automatkan.
Yksikään myyjä ei ole skannaillut minulle salmonellatodistuksia, ei ole kysellyt mitään kanalarakennuksesta, saatikka tehty parannusehdotuksia.Sukutaustoista on kerrottu.jos olen ITSE kysellyt. Kukaan ei ole myöskään kysellyt osaanko ylipäätään hoitaa yhtään mitään eläintä. Ja olen tehnyt kauppoja ihan järkevien ihmisten kanssa, mielestäni. Lisäksi olen hakenut yleensä pitkienkin matkojen päästä myyjän tulematta yhtään vastaan, mutta on tuotu myös melkein kotiovelle. Eikä minulle kukaan myyjä ole selvittänyt mitään kanalastaan, enkä ole ollut sitä vaillakaan.
Eli ei kertakaikkiaan mitään eroa. Niin, ja minulla oli hänen nimensä ja numeronsa, ja ne riittivät minulle.En minä tiedä muidenkaan Munanettiläisten osoitteita,jotka ovat lintuja minulle toimittaneet johonkin.
Yksikään myyjä ei ole skannaillut minulle salmonellatodistuksia, ei ole kysellyt mitään kanalarakennuksesta, saatikka tehty parannusehdotuksia.Sukutaustoista on kerrottu.jos olen ITSE kysellyt. Kukaan ei ole myöskään kysellyt osaanko ylipäätään hoitaa yhtään mitään eläintä. Ja olen tehnyt kauppoja ihan järkevien ihmisten kanssa, mielestäni. Lisäksi olen hakenut yleensä pitkienkin matkojen päästä myyjän tulematta yhtään vastaan, mutta on tuotu myös melkein kotiovelle. Eikä minulle kukaan myyjä ole selvittänyt mitään kanalastaan, enkä ole ollut sitä vaillakaan.
Eli ei kertakaikkiaan mitään eroa. Niin, ja minulla oli hänen nimensä ja numeronsa, ja ne riittivät minulle.En minä tiedä muidenkaan Munanettiläisten osoitteita,jotka ovat lintuja minulle toimittaneet johonkin.
-
kukkopoika
- bankiva
En näe minäkään mitään eroa.Huoltoaseman pihalla voi olla rehellinenkin myyjä jolla on peperit ostajan nähtävillä.Ei kaikki myyjät huoltoaseman pihalla ole Tähkäpäitä.
-
Ilona
Paitsi että tuo myyjä D ei ole rehellinen, jos hän toimii, kuten kuvasin. Jos hän olisi rehellinen, hän toimisi, kuten myyjä B. Siinä se ero on. Lehmäkin osaisi lentää, jos sillä olisi siivet ja jobbari olisi rehellinen, jos ei olisi jobbari.kukkopoika kirjoitti:En näe minäkään mitään eroa.Huoltoaseman pihalla voi olla rehellinenkin myyjä jolla on peperit ostajan nähtävillä.Ei kaikki myyjät huoltoaseman pihalla ole Tähkäpäitä.
-
Suvianne
No ei kaikki vaan kehtaa alkaan tenttaamaan. Minä ainakin koen sen erittäin hankalana ja tunkeilevana ja minun on todella vaikea kysellä ihmisiltä osaako ne hoitaa eläimiä. Minulla tulee tunne, että he loukkaantuvat kun epäilen heitä.
Netissä minun on erittäin helppo kirjoitella mielipiteitäni, mutta naamatusten olen aika huono sanomaan mitään vastahankaan.
Vältän konflikteja jne.
Nytkin odotan yhä yhden sovitun kimppakyydin rahoja, siitä on jo vissiin vuosi tai kaksi. En ole kehannu kysellä perään. Odotan myös yhtä asiakastunnusta, että saan lampaani rekisteristä. En kehtaa hoputtaa, kun kyseessä on varmasti ihan puhdas unhohdus...
Inhoan tehdä kauppoja jos joku tinkii, tunnen suurta vaikeutta sanoa ei. Siksi koitan tehdä ilmoituksistani hyvin kattavia. Minulla oli vaikeuksia kieltäytyä jopa pimeistä lammaskaupoista kun oikein mukava ihminen sitä pyysi...
Kun sain rääpäle pässin, niin mieheni piti PAKOTTAA minua vaatimaan rahoja takaisin tai tekemään edes jotaon. Itkin ennenkuin uskalsin soittaa asiasta...
Ehkä minun ei sitten pitäisi tehdä mitään kauppaa... Mutta teenpä kuitenkin. Yritän ajatella, että suurimpaan osaan ihmisistä pitää pystyä luottamaan.
Netissä minun on erittäin helppo kirjoitella mielipiteitäni, mutta naamatusten olen aika huono sanomaan mitään vastahankaan.
Vältän konflikteja jne.
Nytkin odotan yhä yhden sovitun kimppakyydin rahoja, siitä on jo vissiin vuosi tai kaksi. En ole kehannu kysellä perään. Odotan myös yhtä asiakastunnusta, että saan lampaani rekisteristä. En kehtaa hoputtaa, kun kyseessä on varmasti ihan puhdas unhohdus...
Inhoan tehdä kauppoja jos joku tinkii, tunnen suurta vaikeutta sanoa ei. Siksi koitan tehdä ilmoituksistani hyvin kattavia. Minulla oli vaikeuksia kieltäytyä jopa pimeistä lammaskaupoista kun oikein mukava ihminen sitä pyysi...
Kun sain rääpäle pässin, niin mieheni piti PAKOTTAA minua vaatimaan rahoja takaisin tai tekemään edes jotaon. Itkin ennenkuin uskalsin soittaa asiasta...
Ehkä minun ei sitten pitäisi tehdä mitään kauppaa... Mutta teenpä kuitenkin. Yritän ajatella, että suurimpaan osaan ihmisistä pitää pystyä luottamaan.
-
sannikki
Edelleen olen sitä mieltä että miksi kaikki pitää kääntää päälaelleen ja negatiiviseksi... Lista rosseja ostaneesta oli varmasti tehty hyvää tarkoittaen, kaikkia ajatellen, mutta kansa kääntää sen niin että siinä on haluttu tatuoida jonkun otsaan leima... Minusta taas listalla näkyi selvästi luotettavat ja vastuuntuntoiset ihmiset, joiden vieressä mielelläni istuisin miitissa, bussissa, junassa tahi lentokoneessa, joiden viereen voisin siirtyä kadun toiselle puolelle... Mutta ehei, ei näin voi ajatella koska sehän olis ihan liian helppoa ja jopa yök yök yök mukava tapa ajatella....
eräät saisivat käännettyä Schindlerin listankin ruttotautisten tapettavien listaksi...
suvianne mulla on ihan sama ongelma, en kehtaa pistää vastaan kun tingitään, ei jotenkaan osaa puolustaa omaansa ja jälkeenpäin harmittaa. Kun minusta tuntuu että mun linnut on hyviä niin miksi hitsissä se on niin vaikea sitten sanoa? Suomalainen kun on nuiva ja jos omaasi pidät hyvänä olet itserakas tai leuhka. Jos et tingi vaivalla kasvattamasi linnun hinnasta olet saita, jos et utele minne kanat menee olet välinpitämätön ja jos utelet olet kyylä--- mikään ei koskaan kelpaa suomalaiselle, olemme kansa jota ei voi tyydyttää.
eräät saisivat käännettyä Schindlerin listankin ruttotautisten tapettavien listaksi...
suvianne mulla on ihan sama ongelma, en kehtaa pistää vastaan kun tingitään, ei jotenkaan osaa puolustaa omaansa ja jälkeenpäin harmittaa. Kun minusta tuntuu että mun linnut on hyviä niin miksi hitsissä se on niin vaikea sitten sanoa? Suomalainen kun on nuiva ja jos omaasi pidät hyvänä olet itserakas tai leuhka. Jos et tingi vaivalla kasvattamasi linnun hinnasta olet saita, jos et utele minne kanat menee olet välinpitämätön ja jos utelet olet kyylä--- mikään ei koskaan kelpaa suomalaiselle, olemme kansa jota ei voi tyydyttää.
-
Iita
Tein ohjeiden mukaan tipujen hävittämisen ym,mitä pystyin .Varmuuden vuoksi poltinkin ,vaikka ehkä olisi riittänyt hautaaminen. En halunnut sitä riskiä ,että joku kettu kaivaisi ylös..vaikka tuloksia vasta odotellaan.Iita kirjoitti:Testinottaja tulee Eviran ym.sääntöjen mukaan ,joten odottelen tietoa siltä suunnalta.Jos tarvetta on .Maattari kirjoitti:Iita poltitko itse vai miten? Mitä testejä otettiin?
-
Paltsi
Ei pitäisi sanoa ei koskaan, täällä taas olen kommentoimassa
Rossit on tänään lopetettu ja kuopattu. Viisi kappaletta lähtee tutkittavaksi EVIRAlle. Tulosten saaminen kestänee pari viikkoa joten verran pitää meiltä kalkkunoita varanneiden vielä kärvistellä.
Niille kirjaviisaille jotka kasvatusoppaasta lukivat, että näitä ei voi kotona kasvattaa täytyy kertoa, että sen puolentoista viikon aikana jonka ne meillä olivat, ne olivat erittäin toimeliaita, virkeitä ja elinvoimaisia. Kasvu oli hurjaa mutta ne eivät suinkaan ahtaneet itseään loppumattoman täyteen ja sitten maanneet reporankana vaan olivat kuin mitä tahansa tipuja. Ne juoksentelivat ympäriinsä ja jahtasivat öttejä, sukivat toisiaan ja seurustelivat, olivat uteliaita ja mukavia otuksia. Väitän vieläkin, että ne ovat ominaisuuksiltaan ja käytökseltään verrattavissa BUTtiin jonka kasvatus on ainakin meillä onnistunut jo reilun puolenkymmentä vuotta.
Saatte uskoa, että syletti teurastaa ne.
Rossit on tänään lopetettu ja kuopattu. Viisi kappaletta lähtee tutkittavaksi EVIRAlle. Tulosten saaminen kestänee pari viikkoa joten verran pitää meiltä kalkkunoita varanneiden vielä kärvistellä.
Niille kirjaviisaille jotka kasvatusoppaasta lukivat, että näitä ei voi kotona kasvattaa täytyy kertoa, että sen puolentoista viikon aikana jonka ne meillä olivat, ne olivat erittäin toimeliaita, virkeitä ja elinvoimaisia. Kasvu oli hurjaa mutta ne eivät suinkaan ahtaneet itseään loppumattoman täyteen ja sitten maanneet reporankana vaan olivat kuin mitä tahansa tipuja. Ne juoksentelivat ympäriinsä ja jahtasivat öttejä, sukivat toisiaan ja seurustelivat, olivat uteliaita ja mukavia otuksia. Väitän vieläkin, että ne ovat ominaisuuksiltaan ja käytökseltään verrattavissa BUTtiin jonka kasvatus on ainakin meillä onnistunut jo reilun puolenkymmentä vuotta.
Saatte uskoa, että syletti teurastaa ne.
-
rilla
Voi surku Paltsi.
Harmittaa kyllä sinunkin puolestasi. Mutta jos nyt on valtakunnassa kaikki hyvin...
Jotain pitää uhrata.
Harmittaa kyllä sinunkin puolestasi. Mutta jos nyt on valtakunnassa kaikki hyvin...
Jotain pitää uhrata.
-
Iloisten Munatalo
Perseestä sanon minä! Viattomat kärsii, niin ihmiset kun tiputkin ... näitä aivoituksia vaan ei aina ymmärrä vaikka kuinka hyvällätahdolla koittis käsittää. Paltsille
ja muillekin joilla vielä edessä tuo kauheus.
-
Maattari
- lindell
Ellä kävi lopettamassa tiput. Eristys purettu.
Meillä olivat 2 viikkoa ja komppaan Paltsia. Touhukkaita, kesyjä taapertajia jotka eivät syöneet koko ajan vaikka ruokaa oli vapaasti tarjolla. Olivat kuin mitä tahansa tipuja. Uskallan väittää että kasvatus olisi onništunut kotona.
Kiitos kaikille mukaville ihmisille jotka tukivat täällä ja yksäreiden kautta, sellaisia on sittenkin vielä
Mä olen jonkin verran teurastanut ja tämä oli niistä ehdottomasti rankin kerta.
Päätän omalta osaltani tämän jutun tähän.
Meillä olivat 2 viikkoa ja komppaan Paltsia. Touhukkaita, kesyjä taapertajia jotka eivät syöneet koko ajan vaikka ruokaa oli vapaasti tarjolla. Olivat kuin mitä tahansa tipuja. Uskallan väittää että kasvatus olisi onništunut kotona.
Kiitos kaikille mukaville ihmisille jotka tukivat täällä ja yksäreiden kautta, sellaisia on sittenkin vielä
Mä olen jonkin verran teurastanut ja tämä oli niistä ehdottomasti rankin kerta.
Päätän omalta osaltani tämän jutun tähän.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
rilla
Maattari:
On kyllä tosi kurjaa,että näin kävi.
Oli ihan sattumaa,että mä en niitä tipuja koskaan tänne asti saanu.
Nyt tuntuu et oli hyvä juttu,olis ollu tosi kurja niitä sit lopettaa.
Hyvää kesää kuitenkin!
On kyllä tosi kurjaa,että näin kävi.
Oli ihan sattumaa,että mä en niitä tipuja koskaan tänne asti saanu.
Nyt tuntuu et oli hyvä juttu,olis ollu tosi kurja niitä sit lopettaa.
Hyvää kesää kuitenkin!
-
Iita
Tärkeintä on ,että asia selvisi.. Ja suotta ei eläinlääkäreitä ym. ole vaivattu..
-
Orpington talo
Luojan kiitos. Asia on selvinnyt.Iita kirjoitti:Tärkeintä on ,että asia selvisi.. Ja suotta ei eläinlääkäreitä ym. ole vaivattu..
http://p1.foorumi.info/kananetti/viewto ... highlight=