Näin eräitten vaiheiden jälkeen voin todeta ettei ainakaan eläinsuojelutarkastuksessa ollut mitään sanomista vaikka ankat olivatkin ulkona, Niitä EI OLE PAKKO pitää sisässä, jos ne ei taho. Pehkutettu paikka pitää olla, jossa voivat maata(sääsuoja siis). Tää on sitten ELÄINSUOJELUTARKASTUKSEN lopputulema, että SAA pitää ulkona, ei ole pakko laittaa sisään, jos ne kerran haluu olla ulkona ja voivat halutessaan mennä sisälle( eivät muuten mene..satavarmaan, eikä ne sinne sääsuojaankaan mene, makaavat mieluummin keskellä pihaa, ja sen kyllä huomaaa, keväällä läärämäärä, on sanoinkuvaamaton sotku ja haju).
Ankka vetää räpylät untuviin, jos varpaita paleltaa, ei se niitä palelluta, sitä on turha pelätä, ei oo meillä palenluneita räpylöitä, vaan höyhennys on jatkuvasta ulkona olosta ja monipuolisesta ruuasta johtuen erittäin runsas. Itten en laittais sellaista ankkaa ollenkaan pakkasella ulos talvella, joka on ollut koko ajan sisässä, ei niillä oo silloin riittävästi höyhennystä( siis jos ostaisin jostain muualta ankan talvella, joka on tottunut vain sisätiloihin)
Mulla on näistä veijareista jo useemman vuoden kokemus ja tiedän, että paikallinen kasvattaja on vuoskymmenet toiminut samoin vesilintujen kanssa. Ainoo mikä nykyään rajoittaa heidän lintujen ulkoilua on tää eviran tätien meidän kaikkien kiusaksi sanelema SISÄLLE, jos myyt munia tai lihaa. Ennen tätä ne vesilinnut ulkoili heillä ympäri vuoden.
Mikä onkaan ankasta mukavanpaa, kuin uida lulmihangessa liukumäkeä alas..ja pulahtaa välillä ulos viritettyyn uima-ammeeseen, myös talvella. Paukkupakkasviikon sisälläolon(laitoin väkisin sisään silloin kun pakkanen kiristy -20 asteeseen, eivät menneet silloinkaan vapaehtoisesti, vaikka olin ruuat ja valot viritellyt) jälkeen oli meillä riemu ylimmillään, kun vapaus koitti uudelleen.
Meidän ankat ei mun mielestä oo mitenkään sään armoilla, vaikka haluuvatkin olla ulkona, niillä on vapaus valita.. paitti nyt, kun oli pakko laittaa ne katettuun tarhaan, josta ei oo suoraa pääsyä ankkalaan.. olkoot penteleet ulkona, kun ei kerran talvellakaan sisälle halunneet... Pehkukutin koko tarhan ( oli siinä mulla pien taka-ajatuskin.. niitä munia kun pukkaa).. mukavasti on likat löytäneet pehkuista mielesiä pesiä
Vielä en oo antanut niitten hautoa, hautokoot muut meidän rouvain tuotoksia

.. mää muuten hukkuisin niihin vaakkuihin syksyllä

Nehän penteleet kerkeis vääntää useemmat pojat jos nyt hautoisivat niin jo olis elokuulla uudet..