Ankkojen hankinnasta??

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Sun tyyli on kyllä herttaisen hyökkäävä. :smt003 :smt005 Kuule, en mä ole vastaan väittänytkään tai kukaan muukaan. Kukin kyselee, mitä mieleen tulee ja kommentoi, mitä asiasta tietää. Miks sitä pitää ottaa tuollainen tukeva takakeno joka asiasta?

:smt006
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

en viitsi edes vaivautua tuohon vastaamaan.kukin tyylillään jne.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Onkohan tässä puhe siitä, mistä pekkis kertoo? Ymmärränkö mä tuosta tekstistä nyt oikein, että tuo kylmänkesto-ominaisuus olisi verrattain uusi, eikä sitä vielä olisi kaikilla sorsilla. Voisko siitä päätellä, ettei sitä olis kaikilla kesyvesilinnuillakaan sitten? Alkaa olla jo niin iso väsy puuhakkaan päivän jälkeen, etten osaa varmuudella enää päätellä kuin sängyn sijainnin. :smt005

Onnistuisikohan ankkojen pito ympärivuotisesti niin, että linnuilla olis kunnolla kuivitetuista sisätiloista vapaa pääsy ulkotarhaan, jossa olis vesipalju?
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Pootsi kirjoitti: Onnistuisikohan ankkojen pito ympärivuotisesti niin, että linnuilla olis kunnolla kuivitetuista sisätiloista vapaa pääsy ulkotarhaan, jossa olis vesipalju?
Miten olis sellainen lämmitettävä kylpytynnyri..? :smt005

Toi Mimmin kesäkissavertaus oli aika kuvaava, ymmärrän kyllä sun pointin! Ja olen samaa mieltäkin, tokihan kun on kyse ennenkaikkea lemmikeistä. Mutta mä jäinkin miettimään, josko ankoista olis juurikin kivempaa ulkoilla talvellakin? Tollainen ankkojen "pihatto" vois olla kokeilemisen arvoinen juttu.

Mulla on muuten kanalassakin rakolattia, eli lattia on tehty vaan vierekkäin ladotuista tukevista rangoista (ens kesänä tarkoitus vaihtaa tilalle kyllästetyt, että kestää). Sen päällä on kestokuivikepatja oljesta. Ei vedä, pysyy kuivana - ja ilma kanalassa on pakkasillakin lämmin. Talven pakkasennätysyön (-17) jälkeenkään vesi juomavadissa ei ollut edes riitteessä. Sen verran hyvin oljet jo palaa ja tuottaa lämpöä.

Voisin kuvitella että tollainen rakolattia olis ankkojenkin kanssa ihanteellinen, mutta mä en kyllä tuonne ankkoja voi ottaa kun siellä on vain kantovesi.. Kesäksi saan kuution säiliön ihan viereen, mutta talvella kannetaan juomavedet sangolla. Jos olis vesijohto, niin mikäs siinä olis laskea puhtaat kylpyvedet vaikka kahdesti päivässä. Kantamaan en voi ryhtyä, ei selkä kestäis!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

pekkis-68 kirjoitti:estettä ei ole pitää talvella ulkona vaikka yötä päivää.
Niin näissä ulkoiluissa voisi kenties ottaa semmoisenkin näkökulman huomioon, että Suomi on pitkä maa etelä-pohjoissuunnassa. Eli ympärivuotinen ulkoilumahdollisuus (tai kokonaan ulkona pitokin) voi toimia oikein hienosti Etelä- ja Keski-Suomessa, mutta Pohjois-Suomessa on kuitenkin 'pikkuisen' kovemmat pakkaslukemat ja pidemmät pakkasjaksot. (Meillä esimerkiksi menneen talven ennätys -27, viime vuonna -41, tällä kylällä joskus ollut -46.)
pekkis-68

hyvä pootsi juuri noita asioita tarkoitin kirjoituksellani! vesilinnulle ontärkeää se juomavesi+ruoka jota kuluu pakkaspäivinä enemmän.mutta estettä ulkona pidolle ei ole talvellakaan.kova viima pakkasilmoilla on suurempi huoli!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Näin eräitten vaiheiden jälkeen voin todeta ettei ainakaan eläinsuojelutarkastuksessa ollut mitään sanomista vaikka ankat olivatkin ulkona, Niitä EI OLE PAKKO pitää sisässä, jos ne ei taho. Pehkutettu paikka pitää olla, jossa voivat maata(sääsuoja siis). Tää on sitten ELÄINSUOJELUTARKASTUKSEN lopputulema, että SAA pitää ulkona, ei ole pakko laittaa sisään, jos ne kerran haluu olla ulkona ja voivat halutessaan mennä sisälle( eivät muuten mene..satavarmaan, eikä ne sinne sääsuojaankaan mene, makaavat mieluummin keskellä pihaa, ja sen kyllä huomaaa, keväällä läärämäärä, on sanoinkuvaamaton sotku ja haju).

Ankka vetää räpylät untuviin, jos varpaita paleltaa, ei se niitä palelluta, sitä on turha pelätä, ei oo meillä palenluneita räpylöitä, vaan höyhennys on jatkuvasta ulkona olosta ja monipuolisesta ruuasta johtuen erittäin runsas. Itten en laittais sellaista ankkaa ollenkaan pakkasella ulos talvella, joka on ollut koko ajan sisässä, ei niillä oo silloin riittävästi höyhennystä( siis jos ostaisin jostain muualta ankan talvella, joka on tottunut vain sisätiloihin)

Mulla on näistä veijareista jo useemman vuoden kokemus ja tiedän, että paikallinen kasvattaja on vuoskymmenet toiminut samoin vesilintujen kanssa. Ainoo mikä nykyään rajoittaa heidän lintujen ulkoilua on tää eviran tätien meidän kaikkien kiusaksi sanelema SISÄLLE, jos myyt munia tai lihaa. Ennen tätä ne vesilinnut ulkoili heillä ympäri vuoden.

Mikä onkaan ankasta mukavanpaa, kuin uida lulmihangessa liukumäkeä alas..ja pulahtaa välillä ulos viritettyyn uima-ammeeseen, myös talvella. Paukkupakkasviikon sisälläolon(laitoin väkisin sisään silloin kun pakkanen kiristy -20 asteeseen, eivät menneet silloinkaan vapaehtoisesti, vaikka olin ruuat ja valot viritellyt) jälkeen oli meillä riemu ylimmillään, kun vapaus koitti uudelleen.

Meidän ankat ei mun mielestä oo mitenkään sään armoilla, vaikka haluuvatkin olla ulkona, niillä on vapaus valita.. paitti nyt, kun oli pakko laittaa ne katettuun tarhaan, josta ei oo suoraa pääsyä ankkalaan.. olkoot penteleet ulkona, kun ei kerran talvellakaan sisälle halunneet... Pehkukutin koko tarhan ( oli siinä mulla pien taka-ajatuskin.. niitä munia kun pukkaa).. mukavasti on likat löytäneet pehkuista mielesiä pesiä :)

Vielä en oo antanut niitten hautoa, hautokoot muut meidän rouvain tuotoksia :smt006 .. mää muuten hukkuisin niihin vaakkuihin syksyllä :) Nehän penteleet kerkeis vääntää useemmat pojat jos nyt hautoisivat niin jo olis elokuulla uudet..
pekkis-68

KYLLÄ NÄIN ON! muori omat ja vieraat munat on vielä ehjinä.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Yksi huono kokemus mulla on teinivuosilta ankkojen ulkoiluttamisesta talvella. Oli suojasää, ja vein ankat tarhaan jossa oli kylpyvettä. Ja UNOHDIN ne sinne yöksi (en käsitä miten se onnistui). No, vaakuttimilla ei ollut enää kunnon rasvakerrosta höyhenissä, eli kun ne kylpi niin höyhenet kastuivat jonkun verran. Ja ne meni jäähän. Aamulla rynnin sitten paniikissa hakemaan ankat sisälle, ja ne oli ihan palelutilassa. Siis eivät halunneet enää edes liikkua! Onneksi tokenivat nopeasti, mutta huh huh, mä olisin hiukka varovainen jos höyhennys ei ole kunnolla kondiksessa ja talvella antaa niiden kylpeä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kattos tipsi, kun sulla olikin ne ankat pääsääntöisesti sisässä.. meillä ne on pääsäääntöisesti ulkona, entisiä valkoisia, ovat nykyisin keltaisia.. siis ne on aivan kamalan rasvaisia höyhenistäänKIN...Se on vähän näitten lintusien kanssa sama kuin vuohien ja lampaitten, jos ovat tottuneet ainaiseen ulkoiluun niin se elimistö siihen valmistautuu, pahinta on, jos totutetaan ensin sisään ja sitten lasketaan ulos satunnaisesti. Onneks ei tarvii lypsää nyt poikineita kuttuja, ei sieltä karvojen sisästä mitään vetimiä löydä.. ja kun jossain opuksessa varoitettiin ettei saa paljain uterein päästää talvella ulos ollenkaan.. no ei.. tietenkään jos pussitetään jo elokuulla, ei tuu luonnoneristystä. No ei oo tullut uteretulehduksia sen jälkeen, kun vaihdettiin kylmäpihattoon ja vapaaseen ulkoiluun ympäri vuoden :)
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

No mutta tämähän menee mielenkiintoiseksi :smt001 Tinkaan edelleen tuota vesi-asiaa, että täytyykö niiden päästä joka päivä lutraamaan? Ymmärrän toki ettei ankalta henki lähde, jos ei pääse joka päivä uimaan, mutta mikä olisi sellainen keskitien elämä ankalla. Ei luksusta ja lämmintä kylpyä joka päivä, mutta niin, että olisi 'ihan mukavaa'? Mites talvella, jos ne olis pihatto systeemissä, kuinka usein niiden pitäisi lutrata? Ihan kuin toistaisin itseäni :smt017
tipsi
riikinkukko

Heh, niillähän on hymy nokassa aina, mistä sitä tietää milloin niillä ei ole mukavaa! :smt003 Noeivaa, meillä oli joskus ihan masentunut ankka kun se menetti kaverinsa, ja se roikotti pyrstöä. Eli sen asennosta pystyy jotakin päättelemään.

Hmm.. mä veikkaisin, että jos niillä on sanko johon kastaa päänsä, niin jos pari kertaa viikossa antaa kylpeä niin se on ok. Tai itse ainakin antaisin sen mahdollisuuden. En laittaisi kylpyä sisälle, sen verran se kastelee paikat, paitsi sitten sisälläpitorangaistukse aikana halua sitä tehdä. Mutta pihatossa pitäsin huolen, että rasvakerros säilyy hyvänä sulissa, ettei linnut pääse kastumaan ja jäätymään. Ilmeisesti ulosteiden tahraamat sulat menettää rasvapeitteen, eli hyvä kuivitus (ja kylpymahis) poistaa tätä ongelmaa.

AIni, piti sanoa että kyllä sorsilla tosiaan on räpsissä sellainen verenkiertosysteemi, että räpsät kestävät kylmää. En muista miten se meni, mutta olikohan se niin että räpylöistä palaava veri lämpiää kiertämällä suonissa jotka menevät räpsiin menevien suonten vieressä. Jalkoihin menee siten kylmempää verta, ja räpylöistä tuleva lämpiää. Lintu ei siten saa sydäriä kylmän veren takia.
Mimmi

Vati tai sanko kai periaatteessa riittää vaikka aina, eli sen verran vettä, että voivat helposti kastella "kasvonsa" (silmät ja nokka kunnolla, puhaltelevat vettä sieraimista yms..). Eli ei kai niiden mikään pakko ole antaa kylpeä vaikka ikinä?

Ja sitten taas, jos ne valita saavat, nehän uisivat vaikka koko ajan ja se ois niin ku sitä luksusta.. Joten ankkojen omistajana sitä on tehtävä ratkaisuja sen suhteen, mikä siltä väliltä ois itselle ja ankoille sopiva ratkaisu.
tipsi
riikinkukko

puhaltelevat vettä sieraimista yms..
[-X Eikainytsentään? Ilmaa kyllä.. mut eikai vettä? :smt003
Mimmi

Oho, no niin: siis puhaltelevat ilmakuplia sieraimista vedessä.. :smt005 Hyvä korjaus. Mutta kuuleman näin siis puhdistavat taas jotain hengitystiejuttuja ja tarviivat siihen vettä.. (Ja en muista oikeemmin ja tarkemmin, joten joku tietävä saa taas oikaista ilman isompia herneitä.. :smt003 )
Vastaa Viestiin